Тема. Узагальнення і систематизація знань учнів з теми: «Звуки і букви. Склад. Наголос.»
Мета: узагальнити і систематизувати вивчений матеріал про звуки і букви, наголос, склад, подовжені м’які приголосні звуки, перенос слів із подовженими приголосними звуками, з апостророфом, правило вживання апострофа; вдосконалювати навички звуко – буквеного аналізу слів; формувати пізнавальні інтереси, мовлення, мислення, виховувати сумлінне ставлення до навчання, любов до рідної мови, бажання більше дізнаватися про неї.
Обладнання: зображення будиночка «Мовне кафе», таблиця глухих та дзвінких приголосних звуків, таблиця «морський бій», куб, зображення торта, салату, каші, горняток, фартуха.
Зміст уроку:
І. Організаційний момент
Встаньте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Поверніться до гостей,
Привітайтесь «Добрий день».
Бажаємо всім щастя й добра,
А тепер до роботи нам братись пора.
- Якими ми будемо сьогодні на уроці?
Уважними;
Розумними;
Організованими;
Кмітливими.
- Якою мовою будемо спілкуватися?
- Українською.
Проведемо ми урок у Мовному кафе «Україночка».
Як ви думаєте, нам буде весело чи сумно?
ІІ. Склад
Пам’ятаєте, діти, ми з вами говорили, що слова будують, як і будиночки?
Будівельни матеріалом для них є склади.
Тому і ми спробуємо збудувати Мовне кафе, щоб запросити наших гостей
(Розкладаю склади для дітей по парах, а вони будують слова, а потім будують будиночок): дах, під –ло-га, вік-на,две-рі, сті-ни, цег-ла.
ІІІ. Звуки та букви
А тепер, коли Мовне кафе збудовано, накриємо столик «скатертиною»
«Морський бій»
Метод «Кубування»
1 стророна – слово;
2 сторона – звукова модель;
3 сторона – склад;
4 сторона - наголос;
5 сторона –відповідність звуків(=, більше чи менше).
ІV. Дзвіні та глухі приголосні звуки
А зараз пригостимо один одного чаєм. На кожному горнятку написане слово. Потрібно знайти дзвінкий звук і замінити його на глухий, змінивши тим самим слово:
Зуб-суп;
Бік-пік;
Балка-палка;
Бити-пити;
Дітоньки - тітоньки;
Злива-слива;
Казка-каска;
Жити-шити;
Гори-хори;
Коза-коса.
V. Ненаголошені голосні звуки [и], та [е].
1. Гра «Будівельники»Перши склад слова напій, другий склад – погода, третій склад – приголосний. (наголос)
2.Гра «Складаємо меню»
Зваримо обід, поки ще не прийшли гості.
3.Метод «ПРЕС»
Самі напій приготуєм, дорогих гостей почастуєм.
Сл…вовий напій (слива)
В…шневий напій (вишня)
Абр…косовий напій (абрикос)
П…рсиковий напій (персик)
Мал…новий напій (малина)
Я вважаю, що у слові сливовий ппишеться літера и , тому що…
VІ. Каліграфічна хвилинка.
«Дегустація каші»
Гронування. Запишемо підкреслені склади: еч, ма, он, на, ря.
VІІ. Фізкультхвилинка
Пісенька «Я печу…» з рухами.
Я печу, печу, печу
Дітям всім по калачу.
Маком я притрушу,
В піч гарячу посаджу
2. Випікайтесь, калачі,
У натопленій печі.
Буду я Галю й Нату
Калачами частувати.
VІІІ. Позначення м’якості приголосних звуків (ь, і, я, ю, є).
Діти, а зараз ми приготуємо салат «Дієтичний». Для цього нам потрібно взяти такі інгредієнти.
Вимовте м’які приголосні звуки. Давайте ми разом покажемо, якими літерами в цих словах позначено м’якість цих звуків. Підкресліть їх двома лініями.
ІХ. Подовжені м’які приголосні.
Торт «Несподіванка»
А зараз ми спробуємо спекти торт. А ось який він буде високий – залежатиме від вас. Що потрібно взяти з собою (крім інгредієнтів), щоб спекти його. Поділіть ці слова для переносу, тобто «поріжте на шматочки».
Х. Апостроф. Перенос слів з апострофом.
Гра «Склади фартух».
На клаптиках написані слова:м’ясо, м’ята, риб’яча (луска),м’якоть.Потрібно подумати, чи ставиться там апостроф , якщо так, то з цих кусочків скласти фартух.
ХІ. Підсумок уроку
Погляньте діти, яка різноманітність страв української кухні у нашому Морному кафе.
Отож, дітки, поспішайте у Мовне кафе, насолоджуйтеся різноманітними делікатесами та смаколиками нашої рідної мови, любіть рідну мову. Пишайтеся нею! Роздаю дітям «торт»