Урок розвитку писемного мовлення. Складання есе.

Про матеріал

Інтегрований урок розвитку мовлення занурює учнів 5 класу в особливості написання есе, дозволює їм всебічно ознайомитися з новим для них видом тексту, розвивати вміння висловлювати свою думку, обґрунтовувати її, виражати своє ставлення до предмета висловлювання, виховує любов до близьких, співчуття, милосердя. Підібраний для уроку матеріал дає змогу вчителю формувати в учнів цілісний світогляд про навколишній світ, проводить активізацію пізнавальної діяльності; підвищення якості засвоєння сприйнятого матеріалу; створення творчої атмосфери в колективі учнів; сприяє виявлення здібностей п'ятикласників; формуванню навичок самостійної роботи школярів з додатковою довідковою літературою, опорними схемами; підводить до підвищення інтересу учнів до сприйняття матеріалу.

Перегляд файлу

Тема: Урок розвитку писемного мовлення. Складання есе.

Мета: ознайомити з новим видом тексту – есе, розвивати вміння висловлювати свою думку, обґрунтовувати її, виражати своє ставлення до предмета висловлювання, виховувати любов до близьких, співчуття, милосердя .

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

  • Завдання сьогоднішнього уроку скласти і записати твір есе..

Уперше в англійській літературі дав назву англ. essays. Англійський поет і драматург Бен Джонсон уперше використав слово есеїст (англ. essayist) в 1609. У XVIII—XIX століттях есе — один із провідних жанрів англійської й французької журналістики. 

 Есе припускає вираження автором своєї точки зору, особистої суб'єктивної оцінки предмета міркування, дає можливість нестандартного (творчого), оригінального висвітлення матеріалу; часто це розмова вголос, вираження емоцій та образність. Це також вільний стиль з можливими елементами імпровізації, певного пафосу, іронії.

 

ІІІ.СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  1. Повідомлення про есе.

Есе – це міні-твір, невеликий за обсягом, в якому є висловлення власної думки про будь – який  предмет, свої відчуття, індивідуальне  ставлення до світу.

 

Поміркуйте, для чого вам потрібно вчитись складати такі тексти?

 

(Реалії сучасного життя вимагають від кожної людини грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію)

 

  1. Визначення теми есе. Прийом «Кубування»
  •      Бачу у ваших очах запитання: про що будемо писати есе? Допоможе знайти відповідь куб.
  •      Працюватимемо в групах. Об’єднайтесь в четвірки. Пам’ятайте про злагоджену роботу групи, уміння вислухати кожного. Домовтесь, хто буде робити записи.. Я озвучу 6 підказок. Ваше завдання: здогадатися , про що йдеться, і свої припущення записати.
  •       

1 підказка: Цей орган працює невпинно 24 год на добу протягом всього життя.

2 підказка. Порожнистий орган тіла людини у вигляді мішечка

3 підказка. Центральний орган кровоносної системи.

4 підказка. Своїми ритмічними скороченнями забезпечує кровообіг

  1. підказка. : Життєвонеобхідний орган у тварин і людей.
  2. підказка. Його порівнюють із двигуном.

 

 Отже, ми складемо есе на тему «Моє серце».

 

  1. Правила написання есе.
  • Для написання есе потрібно пройти 4 етапи (таблиця):

1 етап – збір інформації за проблемою

2 етап -  аналіз інформації

3 етап – виявлення власної точки зору

4 етап – викладання власної думки

 

  1. Збір інформації.

А) Створення асоціативного куща у вигляді:

1 варіант – словесний малюнок

2 варіант – графічний малюнок.

3 варіант – підібрані кольори

4 варіант – геометричні фігури.

 Спікери від кожної групи аргументують свій добір…

 

- Поміркуйте, навіщо людині серце?

- Яким може бути серце в людини?

 

Доберіть відповідні прикметники і поясніть свою відповідь. (діти записують на дошці асоціативний кущ : в центрі слово «серце», навколо записують відповідні прикметники: добре, золоте, чуйне, велике тощо)

- В залежності від того, які почуття володіють серцем, людина може бути доброю чи злою, співчутливою чи байдужою. Кажуть, треба жити серцем, адже, воно вміє бачити і говорити.

Б) Вправа «Ми – художники»

- А тепер уявіть себе художниками. Один із засобів, які вони використовують, є колір. Ознайомтесь із інформацією про деякі кольори ( робота в парах з картками)

                            Білий – відкритість

Чорний – депресія

Сірий – смуток

Червоний – наполегливість

Рожевий – дружелюбність

Коричневий – надійність

Жовтий – радість життя

- Які кольори ви б використали, щоб намалювати своє серце? Обґрунтуйте свою думку.

(Діти на дошці на символічне серце прикріплюють малі сердечка певних кольорів)

 

В)Вправа «Ми – музиканти». З наданих музичних уривків обрати той, який асоціюється з поняттям «серце», пояснити ЧОМУ.

 

Г) Аналіз змісту притчи «Про серце»

 

Одного разу прийшов чоловік до Мудрості та й запитав:

— Скажи мені, Мудросте, як зробити так, щоб моє сер­це ніколи не було самотнім?

— Тримай серце відкритим для людей, щоб хто хоче, міг увійти, а кому треба піти, міг завжди вийти. Приймай радо, відпускай вільно! На світі дуже мало відкритих сер­дець. Здебільшого — кодовий замок, або вхід платний, або за дверима тобі не раді. Нехай чай буде завжди гарячим, а стіл накритим! Зустрічай кожного так, ніби він особли­вий! Не виділяй! Не прив’язуйся! Люди — це всього лиш люди: тимчасові, скороминущі, мінливі. Завжди пам’ятай про це, і не дай себе звабити марними очікуваннями, що ось ця людина з тобою назавжди. Можливо, надовго, але не назавжди. Тоді ти з миром зустрінеш того, хто входить, і проведеш того, хто виходить.

— А якщо до серця підкрадеться злодій?

— Не бійся злодіїв. Вони віддають перевагу зачине­ним дверям. Але навіть якщо й увійдуть, то вони тобі не страшні. Злодії звикли, що ко­штовності ховають, і тому, обшукавши все, підуть геть, думаючи, що тут немає ні золота, ні до­рогоцінних каменів, ні антикваріату. Звідки ж їм знаття, що дорого­цінне саме серце, що воно саме — антиква­ріат, адже вони не вель­ми розумні, до того ж зосе­реджені на дрібницях.

— А якщо ввійде ворог?

— Вороги, самі того не усвідомлюючи, завжди допо­магають серцю стати чистішим. Вони наводять безлад, і тому доводиться робити генеральне прибирання. Вони приходять, щоб зруйнувати, але мотивують до порядку! Слізьми прощення обмиєш душу, виметеш гнів, зітреш пил із радості, бруд із любові, розставиш пріоритети. Серце за­вдяки їм стає лише чистішим! Заблищить новими гранями, заграє небесним світлом. І знову потечуть до тебе утомле­ні подорожні, які потребують любові, турботи, розуміння.

Пам’ятай! По-справжньому живе лише те серце, яке живе для інших! Яка користь від свічки, якщо вона горить для себе? Але якщо навколо неї збираються люди, ведуть бесіди, читають книги — вона безцінна! Вона допомагає людям у темряві бачити одне одного! Нехай про тебе за­вжди згадують як про того, хто зробив життя кращим.

Люди багато втрачають, тримаючи своє серце на зам­ку, бо тільки відкрите серце ніколи не буває самотнім; не шукаючи краси та яскравості, воно проживає життя кра­сиво та яскраво!

 

Д) Словниково – пошукова робота.

Спробуйте пояснити різницю, якщо вона є, між такими поняттями:

 

ЛЮДСЬКЕ СЕРЦЕ     

МАТЕРИНСЬКЕ СЕРЦЕ

ХОЛОДНЕ СЕРЦЕ

РОЗБИТЕ СЕРЦЕ

 

5. Аналіз інформації

   - Послухайте нарис про серце однієї дитини.

Моє серце

  Серце у мене велике. Воно різнокольорове . Шматочок жовтого, тому що я добрий. Шматочок сірого, тому що іноді буваю сумним. А ще воно яскраве, бо я дуже люблю життя та своїх близьких.

  • А мені пригадались слова Г. Сковороди «Без ядра горіх – ніщо, так само, як і людина без серця». Поясніть, як ви розумієте цей вислів.

 

6.Виявлення власної точки зору

- А тепер скажіть, а що живе у ваших серцях, висловіть свою точку зору.

 

7. Викладання власної точки зору

 Самостійна робота – запис есе

 

IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

  1. Зачитування учнями записаних есе.
  2. Складання сенкану
  1. Серце
  2. Добре, велике
  3. Любить, працює, співчуває
  4. Людина без серця ніщо
  5. Доброта

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ

- Чи сподобався вам урок?

-  Пропоную вам гру «П’ять речень»: сформулюйте 5 реченнями , що нового дізнались на уроці?

ДОДАТКИ ДО УРОКУ

 

Алгоритм написання есе

 

  •                    Він може виглядати наступним чином:
    1) постановка проблеми (знайомство з проблемою, закладеної у пропонованій для написання есе темі);
    2) обдумування проблеми (визначення змісту: ідеї, приклади, що їх ілюструють);
    3) планування есе (визначення структури);
    4) написання есе;
    5) перевірка та редагування роботи;
    6) підготовка презентації;
    7) презентація есе.

    Види роботи, які можна використовувати в період навчання написання есе:

    - Виділіть основну думку (основні думки) автора.
    - Підкресліть у тексті опорні (ключові) слова і фрази, необхідні для його розуміння.
    - Словникова робота (Наприклад: "Хто більше?" Запишіть визначення до слова; - Як можна сказати по-іншому?

- Придумайте свої визначення даних іменам іменником;
- Ви журналіст, якому належить взяти інтерв'ю на тему: „. . . ?" Які питання ви поставите?
- Знайдіть в книгах або в Інтернеті таку інформацію і підготуйте повідомлення для класу
- Напишіть коротке есе за даним початком.
           Читання прикладу есе:
- Продовжте речення, виходячи зі змісту тексту
- Відновіть (усно) зміст тексту за даними тез.
- Висловіть (усно) свою думку з питання ... Аргументуйте його.

                                          Як писати есе?
1. Спочатку треба сісти і подумати:  а що я взагалі знаю по цій темі? Що читав? Що чув?
2. Згадати всі випадки з життя і з книг, які підходять до цієї теми. При бажанні можна придумати свої випадки – ніхто не забороняє.
3. Згадати і коротко переказати те, що по цій темі писали знамениті люди.
4. І головне, що я сам думаю про це? Думки можуть бути суперечливими, як за, так і проти.
5. Подумавши, все це потрібно почати записувати. Не обов'язково у вигляді зв'язного тексту, можна поки що у вигляді уривків, начерків. По мірі формулювання і записування думок в голову почне приходити ще.
6. Після того, як буде записано все, що прийшло в голову, потрібно це кілька разів перечитати і побудувати з цього зв'язний текст. Незважаючи на те, що есе має вільну внутрішню структуру, в ньому все ж має бути вступ і висновок. Вступ повинно плавно ввести читача в обговорювану тему, а висновок - містити певний висновок, нехай навіть досить приблизний і умовний.
7. Коли пишеш есе, намагайся дотримуватися певного стилю. Якщо ти пишеш про щось науковому, використовуй наукову лексику, стиль наукової статті. 

 

Приблизна структура есе за текстом


1. Формулювання проблеми вихідного тексту – кілька пропозицій.
2. Невеликий коментар до поставленої проблеми – кілька пропозицію про те, чому ця проблема важлива і цікава.
3. Опис авторської позиції по відношенню до проблеми. За обсягом ця частина дорівнює двом попереднім.
4. Власну думку учня, його аргументи, приклади. Об'єм приблизно в 2 рази більше, ніж третя частина.
5. Висновок, заключне судження про проблеми, тексті, автора. Обсяг приблизно дорівнює третьої частини

 

 

 

docx
Додано
7 серпня 2018
Переглядів
11378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку