Використовувати цей матеріал можна на уроках розвитку зв'язного мовлення та як доповнення до свята синичок на виховній роботі. Корисним буде матеріал і для вчителів, і для вихователів гпд.
Тема. Усний переказ із творчим доповненням « Синичка»
Мета. Розвивати усне мовлення учнів; сприяти образному мисленню та вмінню складати опис за індивідуальними ознаками; виховувати любов до природи та бажання приносити користь.
Обладнання. Таблиці із серії «Птахи», презентація, дитячі малюнки , грамзапис «Зима» з альбому П. Чайковського «Пори року»; розмальовки птахів; кольорові олівці, зразки годівничок, виготовлених дітьми.
Зміст уроку
І. Актуалізація знань.
1. Вступна бесіда.
Дізнавшись, що я іду до вас, мені передали звукову телеграму для вас.
Послухайте її. Кадр 1.
- Хто надіслав телеграму, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Пташка невеличка,
В неї білі щічки,
Сірі лапки, чорна шапка,
Фартушок жовтенький.
Любить їсти з годівнички,
Називається ... ( синичка) Кадр 2.
(Синичку можна побачити в лісі, в саду, у полі.)
« Літературознавців» нагадає нам їх і презентує книги про птахів.
Виступ групи: вірш Л. Костенко «Синиці голодом намлілись», Д. Павличко
« Звернення». Кадр 3.
Зараз група « Науковців» розповість нам чому ж потрібна синичкам наша з вами допомога. ( До весни доживає лише одна з десяти синиць. Гинуть пташки не стільки від холоду, як від голоду. Це працелюбна пташка. За день синиця з’їдає комах більше, ніж важить сама. Тому ми зобов’язані допомогти їм перезимувати і дожити до теплих днів.)
Про народні прикмети, пов’язані з синичкою розповість група «Народознавців ».
Взимку вранці кричить синиця - на мороз.
- Заспівала синиця - скоро весна.
А група «Майстрів» покаже різні види годівничок. Кадр 4.
3. Зараз ми з вами підглянемо за синичками у « щілинку» природи.
Презентація.
Родина сирицевих чимала - 65 видів. Але у нас оселилося 6 видів.
Велика синиця. ( Яка в неї шапочка? Щічки? Животик? Крильця?) Кадр 5.
Синиця-московка. (Найменша в Європі синиця.) Кадр 6. .
Синиця-лазорівка. (Найкрасивіша синичка.) Кадр 7.
Хохлата синиця. (Має хохолок.) Кадр 8.
Довгохвоста синиця. (Хвіст довгий, як у сороки, східчастий) Кадр 9.
Синиця-гаїчка. (Гаїчка непоганий співак. Пісня її голосна і довга.) Кадр 10.
Ми на уроці будемо описувати велику синицю.
Виводить пташенят два рази на рік.
Синичка знищує багато шкідників садів та лісів.
Вірш Д. Білоуса:
Я сидів на лавочці надворі,
Й так мене кусали комарі
Ну, залазять аж за комір, хитрі.
Раптом, як зависне у повітрі,
Наче квітка маєво зелене -
Й комаригу хвать із перед мене.
Роздивися на льоту: синичка!
Ах ти ж молодчина - рятівничка!
Птахи це лісові, які завжди з першими приморозками прилітають до
людських осель.
Синиці дуже кмітливі пташки.
Відеокамера у годівничці. Кадр 11, 12.
3. Ознайомлення з художнім текстом.
- Допомагав синичкам узимку і Василь Сухомлинський. Кадр 13.
Ось як він описує синичку.
...Ледь-ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька жовтогруда пташка. Це - синичка. Шапочка в неї чорно-оксамитова, щічки біляві. На зеленувато-сірих крильцях кожна пір’їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає у вікно гострим дзьобиком у заплакану шибку. Заглядає агатовим оченятком у кімнату.
Розвидняється, я підвожусь з ліжка, виношу шматочок смаженого сала. Синичка клює сало й співає: «Пинь-пинь, пинь-пинь». Це вона каже: «Дякую, завтра я знову прилечу вранці.»
4. Перевірка сприйняття тексту. Підготовча робота до опису синички. Кадр 2.
- Якого кольору в неї щічки? (Білі.)
- Які у синички крильця? ( Зеленувато-сірі.)
- Які у пташки очі? (Агатові.)
- Який у пташки голосок? (Тоненький.)
Вирішили вони всі гуртом пташці сукню пошити. Сонечко подарувало жовтеньку латочку на грудку, місяць - біленьку смужку, річка - зелененьку, а хмарки - блакитну. Вдягнула пташка цю чудову сукню. Гарна! І назвали її синичкою.
Хто розгубився і забув, зверніться до малюнків, що на дошці.
Звучить грамзапис «Зима» П. 1. Чайковського «Пори року». Під музику діти розмальовують пташку кольоровими олівцями.
Я синичка, я маленька
Високо літаю.
Бачу все навколо себе,
Все я помічаю.
Що за пташечка така
Все літа коло вікна?
Жовтогруда, білолиця.
Ну, звичайно, це синиця.
І по шибці стук-стук-стук.
Я ж насиплю трішки круп.
І зерняток, і сальця,
Щоб їла красуня ця.
Як до школи я іду,
Бачу подругу свою.
Вона весело пурхає,
Вдячно крильцями махає.
Систематизація знань. Робота над переказом.
1. Ознайомлення з текстом. Читає вчитель.
СИНИЧКА
Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла і шукала затишку. Діти відчинили їй кватирку. Пташка влетіла в кімнату. Вона була...
Всю зиму діти годували синичку і тішилися її щебетанням. Навесні діти випустили пташку на волю.
2. Словникова робота. Лексичне значення слів та словосполучень: шукала затишку, тішилися, випустили на волю. Правопис слів: узимку, кватирку, щебетанням
3. Робота над текстом.
4. Повторне прослуховування тексту. Робота над деформованим планом. Кадр 14.
Діти доглядають синичку.
Пташка шукає порятунку.
Пташку випустили на волю.
Опис синички ( які в неї голівка і щічки, грудка, крильця, дзьобик, голосок.)
Діти відчинили кватирку.
жовтенька шапочка
зеленувато-сірі щічки
чорна оксамитова оченята
гостренький грудка
тоненький дзьобик
агатові крильця
білі голосок
5. Усний переказ за планом, записаним на дошці.
6. Редагування вчителем.
VII. Підсумок уроку.
- Сьогодні на уроці ви склали переказ із творчим завданням. Ознайомилися із художніми текстами, у яких є опис синички. Розмальовували пташок. А головне, кожен із вас переконався, що взимку птахам потрібна допомога. Я впевнена, що всі ви облаштуєте годівнички і підгодовуватимете птахів. Навесні вони подарують вам веселі пісні.
КРИХТА ХЛІБА
В завірюху, ожеледь, морози
Стукають синиці у вікно.
З горобцями ділять на дорозі
Крихту хліба мерзлу і зерно.
Пригощав пташок я з годівниці
І почав нарешті відчувать,
Що для когось крихта –
Це дрібниця, а для пташки –
Жить чи замерзать.
В. Швець
VIII. Рефлексія. Кадр 16.
Зараз ми будемо наряджати ялинку. Якщо вам урок сподобався, ви вибираєте кольорових синичок. Якщо були складності, щось давалось важко – чорно-білі. Якщо урок не сподобався зовсім, то вибираєте білих пташок.
Дякую всім за роботу.