Урок розвитку зв'язного мовлення . Усний переказ із творчим доповненням « Синичка»

Про матеріал

Використовувати цей матеріал можна на уроках розвитку зв'язного мовлення та як доповнення до свята синичок на виховній роботі. Корисним буде матеріал і для вчителів, і для вихователів гпд.

Перегляд файлу

Тема. Усний переказ із творчим доповненням « Синичка»

Мета. Розвивати усне мовлення учнів; сприяти образному мисленню та вмінню складати опис за індивідуальними ознаками; виховувати любов до природи та бажання приносити користь.

Обладнання. Таблиці із серії «Птахи», презентація, дитячі малюнки , грамзапис «Зима» з альбому П. Чайковського «Пори року»; розмальовки птахів; кольорові олівці, зразки годівничок, виготовлених дітьми.

 

                 Зміст уроку

І. Актуалізація знань.

1. Вступна бесіда.

Дізнавшись, що я іду до вас, мені передали звукову телеграму для вас.
Послухайте її. Кадр 1.

- Хто надіслав телеграму, дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Пташка невеличка,

В неї білі щічки,

Сірі лапки, чорна шапка,

Фартушок жовтенький.

Любить їсти з годівнички,      

Називається ... ( синичка)    Кадр 2.

  •         Повідомлення теми і мети уроку.
  • Сьогодні на уроці ми складемо усний твір, який слід буде доповнити описом синички.
  •            Ознайомлення з новим матеріалом.
  •       Продовження бесіди.
  •       Синичка невеличка пташка. Її знають всі. Де ж можна її побачити?

(Синичку можна побачити в лісі, в саду, у полі.)

  • Чи відлітає синичка у вирій? ( Синичка - зимуюча пташка. Узимку вона переселяється ближче до людських осель.)
  • Як ви думаєте, чому? ( Тому що в лісі бідолашним птахам не вистачає їжі. Синиці добре пам’ятають місце, де їх годували минулої зими і повертаються туди не самі, а із своїми малюками.)
  •        На уроках читання ви ознайомилися із творами про птахів. Зараз група

« Літературознавців» нагадає нам їх і презентує книги про птахів.

Виступ групи: вірш Л. Костенко «Синиці голодом намлілись», Д. Павличко

« Звернення».  Кадр 3.

Зараз група « Науковців» розповість нам чому ж потрібна синичкам наша з вами допомога. ( До весни доживає лише одна з десяти синиць. Гинуть пташки не стільки від холоду, як від голоду. Це працелюбна пташка. За день синиця з’їдає комах більше, ніж важить сама. Тому ми зобов’язані допомогти їм перезимувати і дожити до теплих днів.)

Про народні прикмети, пов’язані з синичкою розповість група  «Народознавців ».

  •       Синичка настовбурчила пір’я — буде негода.

Взимку вранці кричить синиця - на мороз.

- Заспівала синиця - скоро весна.

А група «Майстрів» покаже різні види годівничок.  Кадр 4.

3. Зараз ми з вами підглянемо за синичками у « щілинку» природи.

Презентація.  

Родина сирицевих чимала - 65 видів. Але у нас оселилося 6 видів.

Велика синиця. ( Яка в неї шапочка? Щічки? Животик? Крильця?) Кадр 5.

Синиця-московка. (Найменша в Європі синиця.)  Кадр 6. .

Синиця-лазорівка. (Найкрасивіша синичка.) Кадр 7.

Хохлата синиця. (Має хохолок.) Кадр 8.

Довгохвоста синиця. (Хвіст довгий, як у сороки, східчастий) Кадр 9.

Синиця-гаїчка. (Гаїчка непоганий співак. Пісня її голосна і довга.) Кадр 10.
Ми на уроці будемо описувати велику синицю.

Виводить пташенят два рази на рік.

Синичка знищує багато шкідників садів та лісів.

Вірш Д. Білоуса:

Я сидів на лавочці надворі,

Й так мене кусали комарі
Ну, залазять аж за комір, хитрі.

Раптом, як зависне у повітрі,

Наче квітка маєво зелене -
Й комаригу хвать із перед мене.

Роздивися на льоту: синичка!

Ах ти ж молодчина -  рятівничка!

Птахи це лісові, які завжди з першими приморозками прилітають до

людських осель. 

Синиці дуже кмітливі пташки.

Відеокамера у годівничці. Кадр 11, 12.

 

3. Ознайомлення з художнім текстом. 

- Допомагав синичкам узимку і Василь Сухомлинський. Кадр 13.

 Ось як він описує синичку. 

...Ледь-ледь посвітліє за вікном, прилітає маленька жовтогруда пташка. Це - синичка. Шапочка в неї чорно-оксамитова, щічки біляві. На зеленувато-сірих крильцях кожна пір’їнка ніби пензликом намальована. Синичка стукає у вікно гострим дзьобиком у заплакану шибку. Заглядає агатовим оченятком у кімнату.

Розвидняється, я підвожусь з ліжка, виношу шматочок смаженого сала. Синичка клює сало й співає: «Пинь-пинь, пинь-пинь». Це вона каже: «Дякую, завтра я знову прилечу вранці.»

4. Перевірка сприйняття тексту. Підготовча робота до опису синички.  Кадр 2.

  •       Яка пташка прилітає вранці до вікна? (Жовтогруда синичка.)
  •       Яка шапочка в синички? (Чорно-оксамитова.)

       -   Якого кольору в неї щічки? (Білі.)

       -   Які у синички крильця? ( Зеленувато-сірі.)

       -  Які у пташки очі? (Агатові.)

      -   Який у пташки голосок? (Тоненький.)

  •        Робота за картиною.
  •       Погляньте на картину, яку намалювали для вас мої діточки. Якими фарбами зображено синичку ? ( Чорною, білою, сірою, зеленою, жовтою.)
  •        Ознайомлення з казкою про синичку.
  •       Чому у пташки такого кольору пір’я, ви дізнаєтесь, послухавши казку. Одного разу вилупилась з яйця пташка. Одразу заспівала тоненько і привіталася до сонечка, місяця, хмарок, до всіх-всіх.

Вирішили вони всі гуртом пташці сукню пошити. Сонечко подарувало жовтеньку латочку на грудку, місяць - біленьку смужку, річка - зелененьку, а хмарки - блакитну. Вдягнула пташка цю чудову сукню. Гарна! І назвали її синичкою.

  •             Хвилинка відпочинку. Розмальовуємо пташку.

Хто розгубився і забув, зверніться до малюнків, що на дошці.

Звучить грамзапис «Зима» П. 1. Чайковського «Пори року». Під музику діти розмальовують пташку кольоровими олівцями.

  •             Фіз. хвилинка.

Я синичка, я маленька
Високо літаю.

Бачу все навколо себе,

Все я помічаю.

Що за пташечка така
Все літа коло вікна?
Жовтогруда, білолиця.

Ну, звичайно, це синиця.

І по шибці стук-стук-стук.

Я ж насиплю трішки круп.

І зерняток, і сальця,

Щоб їла красуня ця.

Як до школи я іду,

Бачу подругу свою.

Вона весело пурхає,

Вдячно крильцями махає.

Систематизація знань. Робота над переказом.
      1. Ознайомлення з текстом. Читає вчитель.

СИНИЧКА

Узимку прилетіла синичка до вікна. Вона замерзла і шукала затишку. Діти відчинили їй кватирку. Пташка влетіла в кімнату. Вона була...

Всю зиму діти годували синичку і тішилися її щебетанням. Навесні діти випустили пташку на волю.

2. Словникова робота. Лексичне значення слів та словосполучень: шукала затишку, тішилися, випустили на волю. Правопис слів: узимку, кватирку, щебетанням

 

 3. Робота над текстом.

  •       Коли прилетіла синичка до вікна? (Узимку.)
  •       Чого вона прилетіла до вікна? ( Вона замерзла і шукала затишку.)
  •       Що зробили діти? (Діти відчинили кватирку.)
  • Чи довго жила в них синичка? (Усю зиму діти годували її, а вона тішила їх своїм щебетанням.)
  • Коли діти випустили пташку? (Навесні діти випустили пташку на волю.)

4. Повторне прослуховування тексту. Робота над деформованим планом. Кадр 14.

Діти доглядають синичку.

Пташка шукає порятунку. 

Пташку випустили на волю.

Опис синички ( які в неї голівка і щічки, грудка, крильця, дзьобик, голосок.)

Діти відчинили кватирку.

  • Складемо словничок для опису синички. Зі слів утворіть словосполучення: Кадр 15.

      жовтенька                   шапочка

      зеленувато-сірі           щічки

      чорна оксамитова       оченята

      гостренький               грудка

      тоненький                  дзьобик

      агатові                       крильця

      білі                            голосок

  

 

5. Усний переказ за планом, записаним на дошці.

6. Редагування вчителем.

VII. Підсумок уроку.

- Сьогодні на уроці ви склали переказ із творчим завданням. Ознайомилися із художніми текстами, у яких є опис синички. Розмальовували пташок. А головне,  кожен із вас переконався, що взимку птахам потрібна допомога. Я впевнена, що всі ви облаштуєте годівнички і підгодовуватимете птахів. Навесні вони подарують вам веселі пісні.

 

КРИХТА ХЛІБА

 

      В завірюху, ожеледь, морози     

      Стукають синиці у вікно.

      З горобцями ділять на дорозі

      Крихту хліба мерзлу і зерно.

      Пригощав пташок я з годівниці

      І почав нарешті відчувать,

      Що для когось крихта –

      Це дрібниця, а для пташки –

      Жить чи замерзать.

         В. Швець

 

VIII. Рефлексія.  Кадр 16.

 

Зараз ми будемо наряджати ялинку. Якщо вам урок сподобався, ви вибираєте кольорових синичок. Якщо були складності, щось давалось важко – чорно-білі. Якщо урок не сподобався зовсім, то вибираєте білих пташок.

  Дякую всім за роботу.

 

docx
Додано
18 лютого 2022
Переглядів
1637
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку