Урок розвитку зв'язного мовлення
«Твір-розповідь з елементами опису калини»
Вчителя початкових класів
Петрашкевич Н.А.
Тема: Твір-розповідь з елементами опису калини
Мета: Навчати дітей висловлювати свої думки за власними спостереженнями, складати і записувати розповідь з елементами опису за планом та опорними словами. Розвивати образне мислення, збагачувати словниковий запас, пізнавальні і творчі здібності. Формувати в учнів естетичну культуру. Виховувати бережливе ставлення до калини як лікарської рослини, оберегу, символу України
Обладнання: Ілюстрації пейзажів, малюнковий план, ілюстрація калини по деталях, пучечки калини
Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення
І Організація класу до уроку
– Сьогодні до нас на урок завітали гості. Поверніться до них обличчям і привітайтесь.
Подаруйте посмішку собі,
Один одному, мені.
Я дарую посмішку і вам.
Радість допоможе у роботі нам.
ІІ Актуалізація навчальної діяльності
– Сьогодні у нас незвичайний урок.
Ми зробимо з вами ще один крок.
В країну відому, в країну чудову.
Що всіх нас навчає й збагачує мову.
Тож мусите ви мені обіцяти,
Як слід на уроці вам працювати?
(Уважно, творчо, старанно, толерантно).
– Діти , відкрийте зошити і запишіть дату сьогоднішнього уроку. (Діти відкривають зошити промовляючи):
Зошит свій я відкриваю
І під нахилом кладу,
Ручку я ось так тримаю.
Сяду рівно не зігнусь –
До роботи я берусь!
ІІІ Оголошення теми та завдань уроку
– Про що ми будемо говорити
Не буду вам розповідати –
Самі ви спробуйте загадку відгадати.
Загадка
За хатою у садочку,
У зеленому віночку
Та в червоних намистах
Стала пава молода.
І збігаються всі діти,
Щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик –
Та й укине на язик.
Що це таке? (Калина)
(чіпляю на дошці таблицю із зображенням куща калини)
– Наш урок присвячується цій неперевершеній красуні, надзвичайно чарівному кущику калини, який дарує нам свою красу в будь-яку пору року. Калина – це символ України. Вона оспівана в піснях, живе в казках, легендах, прислів'ях та приказках. Народ шанує її за пишну вроду, цілющі властивості.
Завдання нашого уроку:
• Вчитися висловлювати свої думки за власними спостереженнями.
• Збагачувати словниковий запас.
• Повторити знання про текст.
• Вчитися писати твір-розповідь з елементами опису.
ІV План уроку
V Кубування
В мене кубик непростий
В мене кубик чарівний
Він стежину прокладає
І калину прославляє.
1 грань: Де росте калина?
(Калина любить вологі місця, може рости у лісі, лузі, біля хати.)
2 грань: Який кущик на вигляд?
(Пишний, розложистий, невисокий.)
3 грань: Яке гілля та листя має цей кущ?
(Гілля в неї тонке, розгалужене, гнучке; листя – темно-зеленого кольору, схоже на гусячі лапки)
4 грань: Цвіт і ягоди.
(Білий цвіт, по краю більші квіточки, а в середині – дрібні, має приємний запах. Червоні ягоди,зібрані в кетяги, кислувато-терпкі, насінинка нагадує форму серця)
5 грань: Кого приваблює калина?
(Навесні цвіт калини приваблює бджілок, які збирають нектар та запилюють цвіт, щоб утворилися плоди. А взимку кетяги калини приваблюють птахів. Вони люблять ласувати ягідками, бо стають ще смачнішими.)
6 грань: Яку користь приносить вона людям? Як народ величає?
(Калина має лікувальні властивості. Свіжі ягоди калини рекомендують при серцевих захворюваннях. Чай з калиною допомагає при простуді. Соком калини навіть вмивалися, щоб обличчя рум’янилось.)
А ось як народ оспівує калину в легендах, розповість нам Стицюра Вікторія. Це було її попереднім завданням.
Легенда про калину
На Україну напали турки і татари. Вони вбивали дітей, старих людей, а молодих дівчат забирали у полон. В одному селі дівчина втікала, зачепилась за дерево і впала. Разок червоного намиста розірвався і розсипався. Дівчина загинула в неволі, а на місті розсипаного намиста виросла калина.
VІ Робота в парах
Завдання: відремонтувати прислів'я, які надруковані на стрічечках і розрізані навпіл.
Без верби і калини нема України.
Любуйтеся калиною, коли цвіте, а дитиною — коли росте
Весною калина білим цвітом квітує, а восени червоні ягоди дарує.
(Діти зачитують утворені прислів'я. Вчитель чіпляє їх на дошці у збільшеному вигляді)
Опис калини В.О. Сухомлинським
- Багато письменників оспівували калину в своїх творах. Не залишила уваги вона Василя Олександровича Сухомлинського. Послухайте його опис…
Стоїть при дорозі калина.Хто йде,той милується нею.Гарна вона кожної пори року. Навесні вбирається калина у смарагдове листя з білим мережевом квіток.Духмяні запашні квіти милують око. Згодом на місці суцвіть з’являються важкі кетяги,зарум’яняться.
А прийде осінь-не мине й калини,прибереже для неї найчарівніші барви.Навіть зима не насмілится зірвати це чудове намисто.Обережно притрусить його сніжком,і стане воно цілющим.
Так і стоїть калина,гостинно пригощає ягідками пташок і перехожих.
VІІ Робота в групах
Учні класу розподіляються на чотири групи: осінь, зима, весна, літо. Кожна група отримує 4 аркуші із записами художніх засобів, що стосуються калини у різні пори року:
1аркуш: Смарагдове листя, біле мереживо цвіту, ніби фата нареченої, вбирається, приваблює комашок;
2 аркуш: Рубінові кетяги, кислувато-терпкий сік, наливаються, виблискують на сонці;
3 аркуш: Яскраво-червоне намисто багряно-золоте листя, ховається;
4 аркуш: Притрусить, пухнастий сніжок, червоні грона, пригощає пташок, людей.
Діти обирають фрази, характерні для своєї пори року та підкреслюють незрозумілі за значенням слова і прикріплюють на дошці під відповідною ілюстрацією. «Спікери» кожної групи по черзі зачитують обрані фрази. Учитель пояснює лексичне значення незрозумілих слів
VІІІ Фізкультхвилинка
(Діти виконують танцювальні рухи під супровід пісні «Одна калина»)
ІХ Усне складання твору за поданим планом
Учитель зачитує кожен пункт плану, а діти дають поширені відповіді на них. Потім один учень промовляє утворений текст. По ходу здійснюється орфографічна робота зі словами.
План
1. Де росте калина?
2. Весняна наречена.
3. Літнє червоне намисто.
4. В осінніх барвах.
5. Кетяги взимку.
6.Оспівування народом.
Х Письмова творча робота
- А зараз кожен із вас стане письменником і напише власний твір-розповідь з елементами опису калини. Для цього нам потрібно пригадати все, що ви знаєте про текст. Проведемо мозковий штурм.
ХІ Мозковий штурм
Завдання буде диференційоване.Частина учнів писатимуть текст, використовуючи опорні слова, план, власний досвід, а інші – відремонтують деформований текст і доберуть до нього заголовок. Я бажаю вам успіху.
Самостійне складання твору.
ХІІ Зачитування творів дітьми. Оцінювання (зміст твору)
ХІІІ Підведення підсумків уроку
- Що вам на уроці більше всього сподобалось?
– Чого ви навчилися протягом уроку?
(Вчилися писати твір-опис)
– Якими новими словами збагатили свій словничок?
(Смарагдове, багряне, кетяги, духмяне).
– Чи виконали ми план уроку?
(Звертаються до поставлених завдань на початку уроку)
ХІV Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру на тему «Яким органом калини я себе уявляю? Чому?»
Завжди любили люди цілющу красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності. Вона росла біля кожної хати. Красива вона і в пору цвітіння, і коли багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди. Дівчата вишивали на сорочках калину, її вплітали у віночок.
З гілочки калини батько синові робив сопілочку, а слабеньким дівчаткам-немовляткам робили колисочку із калини. Калину оспівують у піснях, про неї складено легенди
Калиною прикрашали весільний коровай.
Кущ калини садили на могилі козака або чумака, який загинув.
Ще є диво у калини. Її кісточки схожі на маленькі серця. Тому ця ягода є символом любові, вірності, відданості