Лексикологія
Усякому слову своє місце
Народна творчість
1. Дайте визначення.
Лексика – це_________________________________________________
__________________________________________________________________
Лексикологія –_____________________________________________________
__________________________________________________________________
Лексичне значення слова - це________________________________________
_________________________________________________________________
2. Прочитайте текст. Доведіть думку, що слово – одна з основних одиниць мови (усно).
Слово було потрібне людині, щоб назвати явища навколишньої дійсності: предмети, їхні ознаки, дію, стан, кількість. Людина стала пізнавати світ за іменами. Не знаючи слів, не можна знати мови і користуватися нею як засобом спілкування і пізнання. Слова чутливо відображають усі зміни в житті суспільства. Виконувати цю роль вони можуть тому, що кожен з них щось означає, тобто має певне лексичне значення.
Випишіть із тлумачного словника статтю «Слово».
Слово. 1._______________________________________________________
2._________________________________________________________________
3._________________________________________________________________
4._________________________________________________________________
3. За поданим лексичним значенням назвіть слова і запишіть у вигляді словникових статей.
1. Міра ваги, яка дорівнює тисячі кілограмів.
2. Найменша звукова одиниця мови, яка служить для творення й розрізнення слів та форм.
3. Скульптурне тримірне зображення людини або тварини(звичайно на повний зріст).
4. Найвище досягнення, здобуте в чому-небудь.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
4. Установіть відповідність.
Слово не стріла, а людину – словом.
Слово – не горобець, меч не здолає.
Правдиве слово і живе недовго.
Облудне слово вилетить – не спіймаєш.
Вола в’яжуть мотузком, а глибше ранить.
5. Спишіть, змінюючи неправильно вжиті слова.
У нагоді пізнаєш друга. Молоді лікарі віддають любимій професії душу і серце. Туристична подорож тривала дві неділі. У комплекс ранкової гімнастики входить і біг на місці. Усі учні нашого класу приймали участь у спортивних змаганнях.
Довідка. У пригоді, улюбленій, тижні, на місці, брали участь.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Випишіть в одну колонку слова однозначні, а в іншу - багатозначні.
Горобець, рукав, світлий, айсберг, похмурий, земля, пшениця, іти, весело, трактор, огірок, алфавіт, день, перо, сонце, летіти.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. У наведених реченнях знайдіть слова, вжиті у переносному значенні. Складіть речення з тими словами у прямому значенні і запишіть їх.
Харитя спить солодким сном. У долині, край лісу, висить синя імла. А сонце вже сідало. Тиша та спокій гостювали в хаті. З краю неба насувались білі, наче молочні, хмари. Ліс ще дрімає в передранішній тиші.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
8. У кожному з поданих прислів’їв є слова з протилежним лексичним значенням, знайдіть їх і підкресліть.
З великої хари малий дощ іде. На чорній землі білий хліб родить. Добре говорить, але зле робить. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Правда та кривда – як вогонь та вода.
9. Спишіть, замінюючи виділені слова антонімами. Чи змінюється при цьому зміст речень? Який настрій передається поданим текстом і текстом, записаним вами?
День був ясний, сонячний та теплий. Починалось бабине літо. Надворі стояла суша. Небо ясніло, як літом. Тихий вітер зривав перші пожовклі листочки. Спокійно, легко.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10. Підкресліть омоніми, з’ясуйте їх лексичне значення, вставте пропущені букви.
У тихому гаю Л…сичка щастя мала. Сироїжки, лисички, опеньки, маслюки належать до їстівних гр…бів. Зустр…лася йому бабуся, що несла пару відер на кором…слі. Самовар радісно кл…екотів і випускав пару. Руса коса до пояса, в косі стрічка голуба. Наскоч…ла коса на камінь. На пі…аній косі стояв маяк.
11. Відгадайте загадки. Поясніть, чи пов’язані загадки і відгадки з омонімами.
1. Якою косою трави не накосиш? ___________________________
2. На якій лаві не всидиш?__________________________________
3. Яка міна не зривається?__________________________________
4.З якої байки плаття не пошиєш?____________________________
5. Який тур не цікавить зоологів? ____________________________
12. Прочитайте, відкресліть синоніми.
Люди стали скрізь такі щирі, сердечні, довірливі. Молодці розмовляли та цокотіли так, як птиці на дерева. Схід червоніє, розжеврюється, голі дерева стоять непорушно, в сережках. Прозоро, світло навкруги, ясно і легко на серц
13. Із поданих слів складіть синонімічні групи. Встановіть, чи відносяться синоніми кожної групи до однієї і тієї ж частини мови.
Веселий, розумний, кричати, журливий, радісний, лагідно, галасувати, мудрий, сумний, зал, бадьорий, вітер, нежурливий, гортати, невтішний, приязно, кімната, ураган, репетувати, любо, приміщення, печальний, ревти, буря, мирно.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
14. З’єднайте синоніми з відповідними словами. Запишіть словосполучення.
Піднесений, святковий (одяг, настрій); гаряче, жарке (серце, повітря); задушевний, сердечний (розова, друг); говіркий, гомінливий (струмочок, бабуся); яскравий, сліпучий (сяйво, відповідь); міцний, могутній (кулак, дуб) гарний, вродливий (квітка, дівчина).
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
15. Прочитайте. Доберіть заголовок. Виберіть один із поданих синонімів, усно обгрунтуйте свій вибір.
_________________________
(Закидали, засипали, замели)___________________ сніги землю. Нема чого їсти Зайчикові. (Побачив, угледів)__________________________ Зайчик (пурпурові, червоні, кумачеві)_________________ ягоди на Горобині. (Ганяє, метається, бігає)___________________ кругом дерева, а ягоди високо. Просить Зайчик:
А Горобина (говорить, каже, промовляє, гомонить)____________________:
Попросив Зайчик Вітра. (Прилетів, прибув, прилинув) ________________ Вітер, гойдає, трясе Горобину. Відірвалась (китиця, гроно)____________________(червоних, пурпурових, кумачевих) _________________________ ягід, впала на сніг. Їсть Зайчик, дякує Вітрові.
16. Доберіть синоніми з першого ряду до другого. Складіть з цими синонімами речення і запишіть.
1. Договір, пахощі, тиша, просити, різкий, пишатися, вживати.
2. Безгоміння, використовувати, аромат, умовляти, угода, пронизуючий, гордитися.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
17. Відредагуйте текст. Використовуйте контекстуальні синоніми, щоб позбутися небажаних повторів. Порівняйте поданий текст із створеним вами. Чи є різниця?
На уроці праці учні нашого класу саджали дерева біля школи. Одні учні копали ямки, інші учні носили воду. Всім учня робота дуже сподобалася. Учитель праці похвалив учнів за відмінну роботу.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
18. Перегляньте експрес-урок «Посміхатися чи усміхатися?». Поясніть, у чому полягає відмінність між цими дієсловами.
______________________________________________________
______________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
19. Запишіть слова, що відповідають так лексичним значенням.
20. Пояснити лексичне значення слів людяний, людний. З кожним словом скласти речення.
___________________________________________________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Запитання і завдання для повторення
1.Які поняття вивчаються у розділі «Лексикологія»? ____________
_________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Яка мовна одиниця є предметом вивчення «Лексикології»? _____________
__________________________________________________________________
3. Що таке лексичне значення слова? __________________________________
__________________________________________________________________
4. Доведіть різницю між вивченням слова у «Лексикології» і «Морфології»? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Як поділяються слова за кількістю лексичних значень? _________________
____________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Доведіть, що у мовленні зустрічаються слова з прямим і переносним значенням._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7. Антоніми – ______________________________________________________
__________________________________________________________________
8. Синоніми – це ___________________________________________________
__________________________________________________________________
9. Омоніми – це ____________________________________________________
__________________________________________________________________
10. Тлумачний словник – це__________________________________________
__________________________________________________________________
__________________________________________________________________
КУЛЬТУРА СЛОВА
НЕПРАВИЛЬНО |
ПРАВИЛЬНО |
музикальна школа |
музична школа |
сміятися над кимось |
сміятися з когось |
не звертати увагу |
не звертати уваги |
хворіти грипом |
хворіти на грип |
багаточисленні випадки |
численні випадки |
До речі…
Цікаві факти
Слова рятівник і рятувальник близькі за значення, але мають відмінності.
Рятівник – той, хто рятує або врятував кого-, що- небудь.
Рятувальник – той, хто працює в рятувальній службі.
ВІДГАДАЙ
Якою рукою краще розмішувати чай? ________________________
Що може подорожувати по світу, залишаючись в одному і тому ж кутку? ___________________________________________________
Що завжди збільшується і ніколи не зменшується?__________________
Йшов чоловік із дружиною, брат із сестрою і швагро із зятем. Скільки всіх?________________________________________________________