Тренувальні вправи з теми "Лексикологія" для 5 класу

Про матеріал
Тренувальні вправи для учнів 5 класу з теми "Лексикологія". Завдання доповнють підручник з української мови. Працювати з ними школярі можуть під час занять у класі, вдома для вироблення орфографічних навичок та вмінь аналізувати і розбирати мовні явища.
Перегляд файлу

Лексикологія

 

Усякому слову своє місце

Народна творчість

 

1. Дайте визначення.

images (3)Лексика – це_________________________________________________

__________________________________________________________________

Лексикологія –_____________________________________________________

__________________________________________________________________

Лексичне значення слова - це________________________________________

_________________________________________________________________

 

 

2. Прочитайте текст. Доведіть думку, що слово – одна з основних одиниць мови (усно).

Без названия    Слово було потрібне людині, щоб назвати явища навколишньої дійсності: предмети, їхні ознаки, дію, стан, кількість. Людина стала пізнавати світ за іменами. Не знаючи слів, не можна знати мови і користуватися нею як засобом спілкування і пізнання. Слова чутливо відображають усі зміни в житті суспільства. Виконувати цю роль вони можуть тому, що кожен з них щось означає, тобто має певне лексичне значення.

Випишіть із тлумачного словника статтю «Слово».

Слово. 1._______________________________________________________

2._________________________________________________________________

3._________________________________________________________________

4._________________________________________________________________

 

 

3. За поданим лексичним значенням назвіть слова і запишіть у вигляді словникових статей.

jhd1. Міра ваги, яка дорівнює тисячі кілограмів.

2. Найменша звукова одиниця мови, яка служить для творення й розрізнення слів та форм.

3. Скульптурне тримірне зображення людини або тварини(звичайно на повний зріст).

4. Найвище досягнення, здобуте в чому-небудь.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

 

 

4. Установіть відповідність.

images (2)

Слово не стріла,                                         а людину – словом.

Слово – не горобець,                                 меч не здолає.

Правдиве слово і                                        живе недовго.

Облудне слово                                           вилетить – не спіймаєш.

Вола в’яжуть мотузком,                            а глибше ранить.

 

 

5. Спишіть, змінюючи неправильно вжиті слова.

jhd     У нагоді пізнаєш друга. Молоді лікарі віддають любимій професії душу і серце. Туристична подорож тривала дві неділі.  У комплекс ранкової гімнастики входить і біг на місці. Усі учні нашого класу приймали участь у спортивних змаганнях.

 

Довідка. У пригоді, улюбленій, тижні, на місці, брали участь.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Випишіть в одну колонку слова однозначні, а в іншу - багатозначні.

jhd     Горобець, рукав, світлий, айсберг, похмурий, земля, пшениця, іти, весело, трактор, огірок, алфавіт, день, перо, сонце, летіти.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

7. У наведених реченнях знайдіть слова, вжиті у переносному значенні. Складіть речення з тими словами у прямому значенні і запишіть їх.

4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg    Харитя спить солодким сном. У долині, край лісу, висить синя імла. А сонце вже сідало.  Тиша та спокій гостювали в хаті. З краю неба насувались білі, наче молочні, хмари. Ліс ще дрімає в передранішній тиші.__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

8. У кожному з поданих прислів’їв є слова з протилежним лексичним значенням, знайдіть їх і підкресліть.

jhd     З великої хари малий дощ іде. На чорній землі білий хліб родить. Добре говорить, але зле робить. Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Правда та кривда – як вогонь та вода.

9. Спишіть, замінюючи виділені слова антонімами. Чи змінюється при цьому зміст речень? Який настрій передається поданим текстом і текстом, записаним вами?

jhd     День був ясний, сонячний та теплий. Починалось бабине літо. Надворі стояла суша. Небо ясніло, як літом. Тихий вітер зривав перші пожовклі листочки. Спокійно, легко.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

10. Підкресліть омоніми, з’ясуйте їх лексичне значення, вставте пропущені букви.

jhd     У тихому гаю Л…сичка щастя мала. Сироїжки, лисички, опеньки, маслюки належать до їстівних гр…бів. Зустр…лася йому бабуся, що несла пару відер на кором…слі. Самовар радісно кл…екотів і випускав пару. Руса коса до пояса, в косі стрічка голуба. Наскоч…ла коса на камінь. На пі…аній косі стояв маяк.

 

 

11. Відгадайте загадки. Поясніть,  чи пов’язані загадки і відгадки з омонімами.

28vidgadaj1. Якою косою трави не накосиш? ___________________________

2. На якій лаві не всидиш?__________________________________

3. Яка міна не зривається?__________________________________

4.З якої байки плаття не пошиєш?____________________________

5. Який тур не цікавить зоологів? ____________________________

 

 

12. Прочитайте, відкресліть синоніми.

jhd      Люди стали скрізь такі щирі, сердечні, довірливі. Молодці розмовляли та цокотіли так, як птиці на дерева. Схід червоніє, розжеврюється, голі дерева стоять непорушно, в сережках. Прозоро, світло навкруги, ясно і легко на серц

 

13. Із поданих слів складіть синонімічні групи. Встановіть, чи відносяться синоніми кожної групи до однієї і тієї ж частини мови.

jhd      Веселий, розумний, кричати, журливий, радісний, лагідно, галасувати, мудрий, сумний, зал, бадьорий, вітер, нежурливий, гортати, невтішний, приязно, кімната, ураган, репетувати, любо, приміщення, печальний, ревти, буря, мирно.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

14. З’єднайте синоніми з відповідними словами. Запишіть словосполучення.

    4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg Піднесений, святковий (одяг, настрій); гаряче, жарке (серце, повітря); задушевний, сердечний (розова, друг); говіркий, гомінливий (струмочок, бабуся); яскравий, сліпучий (сяйво, відповідь); міцний, могутній (кулак, дуб) гарний, вродливий (квітка, дівчина).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

15. Прочитайте. Доберіть заголовок. Виберіть один із поданих синонімів, усно обгрунтуйте свій вибір.

4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg                               _________________________

      (Закидали, засипали, замели)___________________ сніги землю. Нема чого їсти Зайчикові. (Побачив, угледів)__________________________ Зайчик (пурпурові, червоні, кумачеві)_________________ ягоди на Горобині. (Ганяє, метається, бігає)___________________ кругом дерева, а ягоди високо. Просить Зайчик:

  • Дай мені, Горобино, одну (китицю, гроно)__________________ ягідок.

      А Горобина (говорить, каже, промовляє, гомонить)____________________:

  • Попроси Вітра, він відірве.

Попросив Зайчик Вітра. (Прилетів, прибув, прилинув) ________________ Вітер, гойдає, трясе Горобину. Відірвалась (китиця, гроно)____________________(червоних, пурпурових, кумачевих) _________________________ ягід, впала на сніг. Їсть Зайчик, дякує Вітрові.

 

 

16. Доберіть синоніми з першого ряду до другого. Складіть з цими синонімами речення і запишіть.

4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg1. Договір, пахощі, тиша, просити, різкий, пишатися, вживати.

2. Безгоміння, використовувати, аромат, умовляти, угода, пронизуючий, гордитися.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

17. Відредагуйте текст. Використовуйте контекстуальні синоніми, щоб позбутися небажаних повторів. Порівняйте поданий текст із створеним вами. Чи є різниця?

4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg    На уроці праці учні нашого класу саджали дерева біля школи. Одні учні копали ямки, інші учні носили воду.  Всім учня робота дуже сподобалася. Учитель праці похвалив учнів за відмінну роботу.

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

18. Перегляньте експрес-урок «Посміхатися чи усміхатися?». Поясніть, у чому полягає відмінність між цими дієсловами.

yt_1200-vfl4C3T0K______________________________________________________

______________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

19.  Запишіть  слова, що відповідають так лексичним значенням.

jhd

  1. Отвір, прорубаний або розтоплений у кризі замерзлої водойми (річки, ставу тощо). ____________________________________________
  2. Окремий листок із віночка квітки.________________________________
  3. Дбайливо піклуватися, дбати про когось або про щось._______________
  4. Сухе гілля, сухі гілки.___________________________________________

 

 

20. Пояснити лексичне значення слів людяний, людний.  З кожним словом скласти  речення.

4051_22550b04bef76fe715ee7d99fa1b3e64.jpg­­­­­­­­­­­­­­­­­­­___________________________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

pelėdaЗапитання і завдання для повторення

 

1.Які поняття вивчаються у розділі «Лексикологія»? ____________

_________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Яка мовна одиниця є предметом вивчення «Лексикології»? _____________

__________________________________________________________________

3. Що таке лексичне значення слова? __________________________________

__________________________________________________________________

4. Доведіть різницю між вивченням слова у «Лексикології» і «Морфології»? __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5. Як поділяються слова за кількістю лексичних значень? _________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________

6. Доведіть, що у мовленні зустрічаються слова з прямим і переносним значенням._________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Антоніми – ______________________________________________________

__________________________________________________________________

8. Синоніми – це ___________________________________________________

__________________________________________________________________

9. Омоніми – це ____________________________________________________

__________________________________________________________________

10. Тлумачний словник – це__________________________________________

__________________________________________________________________

__________________________________________________________________

 

 

 

21883835     КУЛЬТУРА СЛОВА

                   НЕПРАВИЛЬНО

                   ПРАВИЛЬНО

музикальна школа

музична школа

сміятися над кимось

сміятися з когось

не звертати увагу

не звертати уваги

хворіти грипом

хворіти на грип

багаточисленні випадки

численні випадки

 

 

До речі…

Цікаві факти

Без названия (2)

  • Найбільшу кількість разів перекладений літературний твір – «Заповіт» Т.Г.Шевченка: 147 мовами народів світу.
  • Найбільшу кількість синонімів має слово «бити». Згідно з «Коротким словником синонімів української мови» їх нараховується 45.
  • Українська мова є однією з найпоширеніших мов в світі, і за кількістю носіїв займає 26-те місце в світі.

 

 

Слова рятівник і рятувальник близькі за значення, але мають відмінності.

Рятівник – той, хто рятує або врятував кого-, що- небудь.

Рятувальник – той, хто працює в рятувальній службі.

 

 

 

ВІДГАДАЙ

 

28vidgadaj

Якою рукою краще розмішувати чай? ________________________

Що може подорожувати по світу, залишаючись в одному і тому ж кутку? ___________________________________________________

Що завжди збільшується і ніколи не зменшується?__________________

Йшов чоловік із дружиною, брат із сестрою і швагро із зятем. Скільки всіх?________________________________________________________

 

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
7295
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку