Тема. Як берізка вибирала вбрання навесні.
Складання казки, опису за спостереженнями.
Побудова імпровізованих розповідей, описів.
Дидактичні і розвивальні цілі
Головні: розвивати уміння виражати словом те, що вразило уяву.
Удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма.
Супровідні: збагачувати чуттєвий досвід, розширювати знання про довкілля
весняної природи. Розвивати уміння слухати та сприймати
поетичні твори, відчувати красу, милозвучність рідного слова;
виконувати хором пісні.
Виховні:виховувати любов до рідної природи та рідного слова.
Тема. Як берізка вибирала вбрання навесні.
Складання казки, опису за спостереженнями.
Побудова імпровізованих розповідей, описів.
Дидактичні і розвивальні цілі
Головні: розвивати уміння виражати словом те, що вразило уяву.
Удосконалювати навички каліграфічного та грамотного письма.
Супровідні: збагачувати чуттєвий досвід, розширювати знання про довкілля
весняної природи. Розвивати уміння слухати та сприймати
поетичні твори, відчувати красу, милозвучність рідного слова;
виконувати хором пісні.
Виховні: виховувати любов до рідної природи та рідного слова.
1-й урок
І. Формування задуму висловлювання
1. Вступна бесіда
- Діти, яка зараз пора року? (Весна)
- Який перший місяць весни? (Березень.)
- Чому він так називається? ( В березні розпускається берізка.)
- І справді. Не встигло сонечко пригріти, як берізка починає прокидатися, сповіщати всіх про прихід весни.
2. Оголошення завдання уроку
- Сьогодні ми з вами підемо в гості до берізки, що росте поряд зі школою.
- Про що ми там дізнаємось? (Побачимо яка берізка, чи прокинулася вона після зими.)
3. Спостереження
- Давайте привітаємось з берізкою. (Добрий день, берізко!)
- За якими ознаками ви змогли відрізнити берізку від інших дерев? (Лише у берізки такий білий стовбур.)
- Придивіться уважно, чи стовбур повністю білий? ( Ні. На стовбурі є чорні плями.)
- Саме такий колір рятує деревце від сонячних опіків. Проведіть рукою по корі. Яка вона? (Кора гладенька, приємна.)
- Які гілочки у деревця? (Гілочки тоненькі, ніжні. Вони опущені донизу. Схожі на ручки або волосся.)
- Що ви помітили на гілочках? (На них прикріплені якісь прикраси.)
- Це звисають березові сережки. Придивіться уважніше до них. З чого вони складаються? (На сережках є маленькі квіти..)
- І справді, сережки – це цвіт берізки. В них міститься багато пилку.
- А що ще є на гіллі? (Маленькі непомітні листочки.)
- Зараз ці листочки маленькі, але вже в кінці квітня вони стануть більшими. Зашелестить тоді берізка.
- Які ці листочки? (Дуже маленькі. Липкі. Яскраво-зеленого кольору.)
4. Скринька мовних дивинок. Складання речень за спостереженнями
- Діти, яка ж берізка? (Діти складають імпровізовані описи.)
5. Спостереження за текстом вірша Наталі Забіли
- Послухайте вірш Наталі Забіли.
Ось весна вже близько.
З гір біжить, шумить потік.
Нам в гаю дає берізка
Свій живучи, свіжий сік.
А сама берізка біла
Березневі бачить сни.
Прокидається, зраділа,
Що діждалася весни.
- Якою є берізка? (Берізка біла.)
- Який у неї настрій? Чому? (Вона радіє, бо прийшла весна.)
- Погляньте на нашу берізку. Вона весела чи сумна? З чого ви здогадалися? (Наше деревце веселе. Берізка весело розмахує своїм гіллям.)
- Які сни бачить берізка? (Березневі сни.)
- Про що ці сни? (Діти складають імпровізовані висловлювання)
5. Виконання пісні
- Давайте заспіваємо пісню берізці.
На лугу, на лугу чепурненька
Там стояла берізка білесенька.
Низько берізка нахилилася,
Гірко берізка зажурилася.
- Що з тобою, скажи, чи втомилася,
Чи на вроду свою задивилася.
- Люди недобрії пострічалися,
Тому віти мої обламалися.
Лікували берізку білесеньку,
Поливали щодня молодесеньку.
Стала берізка веселесенька,
Стала берізка зеленесенька.
- Чому берізка в пісні зажурилася? (Люди поламали її гілля.)
- А яку ще приносять люди шкоду березам? (Беруть сік з берези.)
6. Обіцянки природолюбів
(Діти продовжують речення.)
2-й урок
ІІ. Творення дитячих висловлювань.
1. Каліграфічна хвилинка
- До кого ми ходили в гості? (До берізки.)
- Запишіть слово «береза» каліграфічно.
- А як можна назвати березу, але лагідно? ( Берізка, берізонька.)
(Діти записують слова.)
2. Складання речень. Робота в парах
- Діти, розсипались слова. Складіть 2 речення.
На березі На березі
з`явилися відпочивають
листочки. діти.
- Які речення ви склали? (На березі з`явилися листочки.)
- Чому не змогли скласти друге речення? (Потрібне інше слово.)
(Діти роблять висновок про значення наголосу. Наводять приклади подібних слів.)
3. Складання опису берізки
- Вам сподобалось у гостях? (Так.)
- Якою ви запам’ятали берізку? Опишіть її. Ви можете скористатися «березовим» словничком та спочатку його слід розшифрувати.
4. Вправа «Плутаничка» (на партах)
Стовбур |
схоже на волосся, кучеряве, тонке. |
Гілля |
білий, гладенький, стрункий.
|
Листочки |
довгі, чарівні, привабливі, цвіт берези. |
Сережки |
маленькі, зубчасті, почали з`являтись. |
(Діти складають опис берізки.)
5. Складання казки. Робота в групах
- Діти, а всі дерева мають таке вбрання навесні як берізка? (Ні. На вербі з`являються котики. На каштанах – квіти.)
- Якою гарною є берізка ми побачили. А чому вона має саме таке вбрання? Давайте пофантазуємо.
І, ІІІ групи. Складання казки за початком і кінцівкою.
Зачин |
Прийшла весна. Почала будити від сну дерева. На галявині побачила молоденьку берізку, хотіла її розбудити… |
Основна частина |
…. |
Кінцівка |
Тільки пригріє сонечко, берізка вдягає сережки. Першою чекає зустрічі з весною. |
(«Помічник»: Не встигла торкнутися, зашуміло гілля, давно чекала, заспівала пісню, подарувала прикраси.)
ІІ , ІV групи. Відновлення деформованого тексту казки.
Ось і весна ______ . ______ весна зелені сукні деревам, барвисті – квітам. Усіх ______ . Пора їй вирушати далі. Та раптом почула тихий плач берізки. Лише вона ______ подарунка. ______ весна свої сережки і ______ ними гіллячко. З того часу берізка одягає навесні сережки. |
(Слова для довідок: обдарувала, не отримала, прийшла, прикрасила, шиє, зняла.) |
6. Малюнковий театр. Групова робота
(Діти створюють малюнки до своїх казок і озвучують їх)
7. Підсумок уроку