Урок "Слова, що мають кілька значень"

Про матеріал

Урок для учнів 3 класу з теми "Слова, що мають кілька значень" за підручником М.С. Вашуленка, М. І. Мельничайка, М.А. Василівської. На уроці діти разом з Незнайкою вирішають у подорож до країни Словознавства та роблять власні відкриття.

Перегляд файлу

Тема. Слова, що мають кілька значень.

Мета: ознайомити учнів зі словами, що мають кілька значень,  розширити уявлення про значення слова та його використання в мові, розвивати інтерес до вивчення мови, збагачувати словниковий запас слів, розвивати увагу, пам'ять, мислення, прищеплювати любов до рідного слова.

Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організація класу

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім третім класі

Діти – просто молодці!

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  • Яке було домашне завдання?
  • Чи всі  його виконали?

Один учень зачитує виконане домашне завдання.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Каліграфічна хвилинка
  • Зараз я буду називати слова, а ви – добирати до них інші слова, що відрізняються лише одним звуком.
  • Перше слово – нічка (річка). Добре, запишіть це слово.
  • Горе (море), коса (роса),  урок (крок), крига (книга), кут (кит).
  1. Розвиток звуковимовних умінь

Гра «Упіймай звук [г]».

Слайд 1.

Прочитайте про себе скоромовку.

– Зараз я вам прочитаю скоромовку, а ви, коли почуєте звук [г], плесніть у долоні.

Галасливі ґави й галки в гусенят взяли скакалки.

Гусенята їм ґелґочуть, що й вони скакати хочуть.

– А зараз давайте вивчимо цю скоромовку.

Хорове повільне промовляння з виділенням звука [г], індивідуальне проговорювання у швидкому темпі.

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні до нас на урок завітав один казковий герой та букви в його імені переплутали свої місця та загубилися. Допоможемо кожній літері повернутися на своє місце?

- Молодці! До нас завітав Незнайка. Він запрошує нас до чарівної країни – Словознавства, у світ чарівних та загадкових слів. Вирушимо разом з Незнайкою в подорож?

- Та ми не зможемо потрапити до казкового світу без однієї речі. Щоб дізнатися, чого нам не вистачає, вам потрібно правильно відгадати загадку.

     Хвіст надворі,

     Ніс у коморі,

     Хто хвоста поверне,

     Той у хату заверне.

- Правильно! Нам потрібен ключ. Що ви уявляєте, коли чуєте це слово? Та подивіться який ключ приніс Незнайка. Чи можна їм відчинити двері? Як ви вважаєте, чому це могло трапитися?

- Виявляється, є такі слова, що мають не одне значення, а декілька. Незнайка не знав цього, тому і заплутався. Сьогодні ми познайомимо Незнайку з такими словами, щоб він більше не плутався.

V. Вивчення нового матеріалу

     1. Аналіз значень поданого слова

- Слово «ключ» має кілька значень. Погляньте на екран.

- Які ключі зображені на малюнках? Давайте спробуємо дати їм визначення.

- Ключ – предмет для відмикання дверей. Ключ – скрипковий. Ключ -  знаряддя для загвинчування або відгвинчування гайок, болтів. Та є ще одне значення цього слова. Про який ключ йдеться в вірші?

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний.

Тим ключем в осінній млі

Відлітають журавлі.

- Ще є журавлиний ключ.

- Складіть по два речення зі словом «ключ» в різних значеннях і тоді, ми зможемо відчинити двері та вирушити назустріч пригодам.

    2. Визначення лексичного значення слова в контексті

- Незнайко йшов за новими знаннями, але зустрів на своєму шляху кота Матроскіна. Він зовсім заплутався та потребує нашої допомоги.

- Розгорніть свої підручники на с. 56 впр. 113.

      3. Фізкультхвилинка

- Незнайка вже трохи втомився та хоче зробити з вами фізкультхвилинку.

Учні під музику виконують рухи.

         4. Складання речень з багатозначними словами

- Поки Незнайка робив з нами фізкультхвилинку, помітив на листочку записане слово. Що може означати слово «хвіст»?

- Складіть  три речення з цим словом.

VI. Закріплення умінь

  1. Порівняння значень слова у віршах (впр.114).
  • А зараз виконаємо вправу 114. У яких значення вжито слово «земля»?
  •  Складіть речення з цим словом. Давайте тепер перевіримо, як ви впорались з завданням.
  1. Гра «Добери словечко»

— Доберіть слова, щоб утворились словосполучення.

— Складіть речення зі словосполученнями кожної групи.

Кулькова… ,                 Засіяне… ,                     … температура,

… дитини,                     … в зошиті,                          … на зріст,

… від валізи,                 футбольне… ,                      … ціна,

дверна… (ручка)                    пшеничне… (поле)      … урожай (висока).

  1. Вилучення багатозначних слів з поданих.
  • Ви дуже допомогли Незнайці, але в нього ще залишилось останнє завдання. Серед поданих слів треба вибрати ті, що мають кілька значень та довести свій вибір.

Хвіст, лист, праска, лисичка, капелюх, шкарпетки, вії, ручка, кишеня.

VІI. Підсумок уроку

  • З якими словами ми познайомилися? Наведіть приклади.
  • Що вам найбільше сподобалося?
  • Про що хочете більше дізнатися?
  • Молодці! Ви добре попрацювали. Незнайка дуже задоволений вашою роботою на уроці. Він тепер знає, що слова можуть мати кілька значень та більше не буде плутатися.

VІII. Домашнє завдання

Вправа 115 на с. 57.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
14 жовтня 2018
Переглядів
5707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку