Урок для учнів 3 класу з теми "Слова, що мають кілька значень" за підручником М.С. Вашуленка, М. І. Мельничайка, М.А. Василівської. На уроці діти разом з Незнайкою вирішають у подорож до країни Словознавства та роблять власні відкриття.
Тема. Слова, що мають кілька значень.
Мета: ознайомити учнів зі словами, що мають кілька значень, розширити уявлення про значення слова та його використання в мові, розвивати інтерес до вивчення мови, збагачувати словниковий запас слів, розвивати увагу, пам'ять, мислення, прищеплювати любов до рідного слова.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійна презентація.
Хід уроку
І. Організація класу
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім третім класі
Діти – просто молодці!
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Один учень зачитує виконане домашне завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Гра «Упіймай звук [г]».
Слайд 1.
– Прочитайте про себе скоромовку.
– Зараз я вам прочитаю скоромовку, а ви, коли почуєте звук [г], плесніть у долоні.
Галасливі ґави й галки в гусенят взяли скакалки.
Гусенята їм ґелґочуть, що й вони скакати хочуть.
– А зараз давайте вивчимо цю скоромовку.
Хорове повільне промовляння з виділенням звука [г], індивідуальне проговорювання у швидкому темпі.
IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні до нас на урок завітав один казковий герой та букви в його імені переплутали свої місця та загубилися. Допоможемо кожній літері повернутися на своє місце?
- Молодці! До нас завітав Незнайка. Він запрошує нас до чарівної країни – Словознавства, у світ чарівних та загадкових слів. Вирушимо разом з Незнайкою в подорож?
- Та ми не зможемо потрапити до казкового світу без однієї речі. Щоб дізнатися, чого нам не вистачає, вам потрібно правильно відгадати загадку.
Хвіст надворі,
Ніс у коморі,
Хто хвоста поверне,
Той у хату заверне.
- Правильно! Нам потрібен ключ. Що ви уявляєте, коли чуєте це слово? Та подивіться який ключ приніс Незнайка. Чи можна їм відчинити двері? Як ви вважаєте, чому це могло трапитися?
- Виявляється, є такі слова, що мають не одне значення, а декілька. Незнайка не знав цього, тому і заплутався. Сьогодні ми познайомимо Незнайку з такими словами, щоб він більше не плутався.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Аналіз значень поданого слова
- Слово «ключ» має кілька значень. Погляньте на екран.
- Які ключі зображені на малюнках? Давайте спробуємо дати їм визначення.
- Ключ – предмет для відмикання дверей. Ключ – скрипковий. Ключ - знаряддя для загвинчування або відгвинчування гайок, болтів. Та є ще одне значення цього слова. Про який ключ йдеться в вірші?
Дивний ключ у небі лине,
Не залізний, а пташиний.
Тим ключем в осінній млі
Відлітають журавлі.
- Ще є журавлиний ключ.
- Складіть по два речення зі словом «ключ» в різних значеннях і тоді, ми зможемо відчинити двері та вирушити назустріч пригодам.
2. Визначення лексичного значення слова в контексті
- Незнайко йшов за новими знаннями, але зустрів на своєму шляху кота Матроскіна. Він зовсім заплутався та потребує нашої допомоги.
- Розгорніть свої підручники на с. 56 впр. 113.
3. Фізкультхвилинка
- Незнайка вже трохи втомився та хоче зробити з вами фізкультхвилинку.
Учні під музику виконують рухи.
4. Складання речень з багатозначними словами
- Поки Незнайка робив з нами фізкультхвилинку, помітив на листочку записане слово. Що може означати слово «хвіст»?
- Складіть три речення з цим словом.
VI. Закріплення умінь
— Доберіть слова, щоб утворились словосполучення.
— Складіть речення зі словосполученнями кожної групи.
Кулькова… , Засіяне… , … температура,
… дитини, … в зошиті, … на зріст,
… від валізи, футбольне… , … ціна,
дверна… (ручка) пшеничне… (поле) … урожай (висока).
Хвіст, лист, праска, лисичка, капелюх, шкарпетки, вії, ручка, кишеня.
VІI. Підсумок уроку
VІII. Домашнє завдання
Вправа 115 на с. 57.