Урок розвитку зв’язного мовлення для 5 класу
Тема: Письмовий твір-опис предмета. Герб Бердичева.
Мета: формувати вміння будувати текст описового характеру в публіцистичному стилі на основі власних спостережень; розвивати зв’язне мовлення, уяву і творчі здібності; виховувати любов до рідного краю, його історії.
Тип уроку: урок зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Усім гарного дня! Рада працювати із допитливими і розумними учнями. Сьогодні ми поповнимо свої знання про герб, дізнаємось нове про герб Бердичева та навчимось описувати його.
Наповніть, будь ласка, скляночки емоцій. Надіюсь у кінці уроку вони будуть веселих кольорів.
ІІ. Актуалізація знань учнів про символи держави.
ТРИЗУБ
Наш герб – тризуб. У ньому сила
Отця небесного і сина.
Уважно придивись до нього –
На Духа схожий він Святого,
Що голубом злетів з небес
І у людських серцях воскрес.
Тризуб, немов сім’я єдина,
Де тато, мама і дитина
Живуть у мирі і любові
На Україні вольній, новій.
Віра Паронова
Що таке герб?
Які ще державні символи ви знаєте?
Де розповідається про державні символи України?
Україна має свою Конституцію, тобто правила, за якими живуть її люди – українці. Конституція – Основний Закон життя нашої Батьківщини. Ця невеличка книжка, що складається із вступної частини і 161 статті, є визначальною для всього українського народу.
– Знайдіть в Конституції статтю 20 і прочитайте її мовчки. Що у ній декларується?
4. Робота із «Тематичним словником школяра».
– Зверніться до змісту словника. У якій темі ми зможемо знайти пояснення слів прапор і герб?
5. Випереджувальне завдання «Довідкового бюро» (виступають підготовлені учні).
Герб – символічний знак, ключ до історії, роду, міста, держави. Ще герб - це відмітний знак, картинка. Герби бувають різні: на них зображують рослини, звірів, птахів. Знак свідчить про те, чим славна держава, що символізує її могутність.
Зображення тризуба на території нашої держави має дуже давню історію. Наскальні малюнки, гончарні вироби, монети, прикраси, які розкопують археологи, свідчать про те, що тризуб був поширений тут ще у ІV-І ст. до нашої ери, тобто 3-6 тисяч років тому...
За часів Київської Русі у Х-ХІ ст. бачимо тризуб на золотих і срібних монетах князя Володимира Великого. Потім він стає ознакою державної влади для нащадків Володимира - князів Святослава і Ярослава Мудрого. Є він і в гербі дочки Ярослава - князівни Анни, яка стала королевою Франції.
Саме тому, що на землях України тризуб має безперервну тисячолітню традицію, він визнаний символом Української держави.
Тризуб означає триєдність життя – батько, мати, дитя, які символізують силу, мудрість і любов. Тризуб ще відображає і єднання трьох стихій - землі, води, повітря, без яких неможливе життя. Якщо придивитися уважно до герба, то можна ще й скласти слово з його частин – воля. Адже до волі завжди прагнув український народ .
Що являє собою державний прапор України?
Державний прапор України – це національний прапор України, що являє собою прямокутне полотнище, яке складається з двох рівних за шириною горизонтально розташованих смуг: верхньої – синього кольору, нижньої -жовтого кольору.
Що означають та символізують кольори прапора?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
– На сьогоднішньому уроці ми повторили значення державних символів України , зокрема герба та прапора. Маємо дізнатися історію герба рідного міста Бердичева, його історію та значення.
ІV. Робота над новим матеріалом.
Герб міста Бердичева
Герб міста Бердичева затверджений 22 грудня 1998 року рішенням Бердичівської міської ради. Автор герба – Андрій Богданович Гречило, український історик, фахівець у галузі геральдики.
Опис герба міста Бердичева. Герб Бердичева: на зеленому полі перекреслений бердиш та кадуцей (лат. Caduceus) – жезл бога торгівлі Меркурія. Навколо них 4 золоті 8-променеві зірки. За основу герба взято іспанську форму геральдичного щита, який оздоблено стрічкою (орнаментом) золотого кольору.
Жезл бога торгівлі Меркурія свідчить про минуле Бердичева як одного з основних центрів торгівлі. Зображений бердиш відображає історію виникнення Бердичева як укріпленого містечка на шляху ворожих набігів, а також розкриває одну з версій про походження назви міста.
Золоті зірки є символом постійності, у конкретному випадку вони можуть відображати значення міста для української, польської, російської і єврейської культур.
Зелений колір підкреслює багатство навколишньої природи.
Відповідно до сучасних вимог герб вписано в декоративний картуш, увінчаний міською короною, що вказує на статут міста.
Бердичів із 1793 р. до 1844 р. входив до Волинської губернії, а з 1845 р. став повітовим містом Київської губернії, відтак дістав право на свій герб.
У ювілейному фотоальбомі, який було видано у 1913 р. на честь 300—річчя династії Романових, серед зображень усіх гербів Російської імперії можна побачити зовсім інший герб Бердичева. На фоні французького гербового щита (одна з 5 форм західноєвропейського щита) зображено перехрещене веретено й елемент, що схожий на стилізований кадуцей (жезл бога торгівлі Меркурія). Герб вінчає імператорська корона, а щит обрамлено орденською стрічкою, що тримається на перехрещених царських жезлах із двоголовими орлами [1].
Берди́ш (пол. berdysz) – сокира з довгим держаком, що також називається древком або ратовищем, і лезом у вигляді півмісяця. Призначалась здебільшого для боротьби з ворожою кіннотою. Є різновидом бойової сокири.
Мерку́рій (лат. Mercurius) – римський бог торгівлі, пізніше ототожнений з грецьким богом Гермесом. Зображається з крильцями на взутті та капелюсі. Упродовж віків його рухлива постать уособлювала підприємницьку відвагу, ділову спритність, успішну комунікацію.
Карту́ш (фр. cartouche, від італ. cartoccio – згорток) – прикраса у вигляді декоративного щита або напіврозгорнутого згортка з надірваними краями, обрамленого завитками або пишним орнаментом, на якому розміщують герби, емблеми тощо.
Коро́на – у геральдиці елемент герба. Поміщається на шолом або, як у державних гербах, прямо над щитом (наприклад, княжа корона в гербі Ліхтенштейна). Корона у гербі – найпоширеніший клас геральдичних знаків гідності, який вказує на феодальний статус володаря герба. Існує безліч різновидів корон, будь-яка з них може зустрітися в гербах, вміщена на шолом, над щитом чи над мантією.
Торгі́вля – процес обміну товарами, послугами, цінностями і грошима. У широкому значенні — вид підприємницької діяльності, пов'язаний з купівлею-продажем товарів.
Зеле́ний – один з трьох основних кольорів, зелений діапазон спектру з довжиною хвилі 500–565 нанометрів. Зелений – це четвертий колір веселки. У геральдиці – зелень [2].
3. «Мозкова атака»
Я горджусь історією та славним минулим свого міста, надіюсь, що ви усі мене підтримуєте.
Зверніть увагу, що нам необхідно написати публіцистичний текст.
Дотримуйтеся абзаців, пишіть грамотно, зробіть висновок.
Умовно поділіть герб на частини – так буде легше описати зображення. Використайте слова: у центрі, навхрест, зверху, знизу, поміж.
Яка ж відмінність між художнім, науковим та публіцистичними стилями?
7. Складання сенкану «Герб».
* Іменник.
* 2 прикметники.
* 3 дієслова.
* Речення з чотирьох слів.
* Враження (одне слово).
Наприклад:
Гордість.
Елегантний, історичний.
Ріднить, надихає, зближає.
Я люблю своє місто.
Батьківщина.
Діти читають власні сенкани.
- Відмітьте свій настрій на скляночках емоцій.
Написання опису на схемах-розмальовках.
Перевірка виконаних робіт.
Зачитування зразків творів-описів.
Доопрацювання творчих робіт, переписування у робочий зошит.
V. Підсумок уроку.
Відмітьте свій настрій на скляночках емоцій.
VІ. Домашнє завдання. На основі вивченого матеріалу скласти діалог (6-7 реплік).
Список використаних джерел