Комбінований урок з української мови .Ознайомлення учнів з складовими тексту.
Тема уроку: Що таке текст . Тема ,мета і заголовок тексту.
Мета уроку : Ознайомити учнів з поняттям текст ,розрізняти поняття зачин ,основна частина ,кінцівка.
Розвивати увагу, мислення .Виховувати любов до рідної мови .
Тип уроку : комбінований.
Хід уроку:
І. Організація учнів до уроку.
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись.
Вліво-вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте. Працювати почали.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-Прослухайте вірш про українську мову. Слухайте уважно ,щоб потім відповідати на запитання.
Рідна мова
Рідна мова моя, поетична, пісенна,
Пелюсткова і ніжна, як спів солов’я.
Як народу душа: щира, добра, натхненна,
Ти найкраща у світі, бо рідна, моя!
Українські пісні ніжно мама співала,
Коли ще в сповитку були діти малі.
Українською мовою благословляла,
Як розходились ми на дороги земні.
-Про що розповідається у вірші?
-Якою бачить поет рідну мову ?
-Нам дароване велике багатство -рідне слово. Берегти ,плекати ,вивчати його -наш з вами святий обов’язок.
-Пригадайте за допомогою чого ми спілкуємося ?(за допомогою речень).
- Отже, речення – одиниця спілкування, найменша одиниця мовлення. А що вважається одиницею зв’язного мовлення? ( Текст )
-Відкривайте зошити і запишіть число ,класна робота.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо працювати над текстом, навчимося визначати тему і мету висловлювання, добиратимемо до нього заголовки.
ІV.Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
4.1 Каліграфічна хвилинка
- Пропишіть велику та маленьку літеру Ве.
-А тепер запишіть речення: Всюди добре ,а вдома найкраще. Як ви зрозуміли це речення ?Назвіть ланцюжок звуків у слові «вдома».
- Добре ,а тепер назвіть голосні та приголосні окремо.
- Молодці ,а тепер оберіть із цих звукових моделей ту, яка найбільше підходить до слова «найкраще».
-О= І - - О І = О
- О= І – О І – О
-Порівняйте кількість букв і звуків у слові «найкраще».
-Прослухайте два записи уважно ,щоб відповісти на мої питання.
Рідна мова
Україна – це милозвучна рідна мова, мамина колискова, вишитий рушник, задушевна лірична пісня. Народна мудрість говорить: "Рідна мова дорога людині, як саме життя".
Без поваги, без любові до рідного слова не може бути ані людської вихованості, ані духовної культури. Мову чудову дав нам народ і наказав пильно, свято оберігати її чистоту.
У повітрі літає срібне павутиння .Дрімають дерева .Який урочистий стоїть день. їжак готує собі запаси. На городах люди збирають урожай.
-Про що йдеться в першому тексті ?Про що в другому?
-У якому записі речення зв’язані між собою ,а в якому ні ?
-Чи можна до якогось запису дібрати заголовок ?Чому? Речення у першому тексті зв’язані між собою за змістом та становлять зв’язаний текст і до нього можна дібрати заголовок. А другий запис -це набір речень ,який не має зв’язку між собою.
4.2 Робота з друкованими листками.
-На партах у вас листки із завданнями .Зараз дівчата читають і відповідають чи цей запис буде текстом .А в цей час хлопчики перевіряють дівчаток.
Твоя Батьківщина
Рідний край! Дорога серцю земля батьків та прадідів наших. Оспівані в піснях народних безмежні степи, зелені ліси й долини, високі блакитні небеса! Хіба є що на світі краще за це миле серцю привілля? Хіба є що на світи дорожче за Вітчизну?
І ти починаєш розуміти, що то твоя Батьківщина, що звідси, від батьківського порога, від материнської пісні вона бере свій початок.
-А це завдання для хлопчиків.
На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Ця сила в квітах. Багато їх вплітали у віночки. Серед квіток віночків є чорнобривці, ромашки, незабудки, барвінок, безсмертник, маки, волошки.
-А тепер разом придумаємо тексту у дівчаток та запишіть текст собі у зошити .
4.3 Гра «Редактор»
-З речень на сладі потрібно утворити текст та придумати йому заголовок. Але не забуваємо в нього повинно бути 3 частини :зачин ,основна частина ,кінцівка.
4.4 Робота в групах
І група - запише текст на кілька на тему : «Рослинні символи України».
ІІ група – «Символи України».
V.Підсумок уроку
- Що таке текст ?
-Що утворює текст ?
-Що таке мета тексту ?