Українська мова
Урок розвитку зв'язного мовлення
«Мова і мовлення. Слова ввічливості. Складання речень.»
2 клас
Вчитель: Смульська В.І.
Тема. Мова і мовлення. Слова ввічливості.
Складання речень.
Мета. Вчити дітей використовувати слова
ввічливості і вводити їх у речення;розвивати
навички дотримання норм мовленнєвого етикету в усному і писемному мовленні;виховувати шанобливе ставлення до старших, бажання піклуватися про молодших, слабших.
Обладнання. Лист професора Будьласка;ключ,
розрізаний на 5 частин;карта подорожі із зупинками; посвідчення ввічливих людей; таблиця «Чарівні слова».
Тип уроку. Урок-подорож.
-1-
Хід уроку
Слово вчителя.
-Діти, сьогодні на вас чекає подорож до Країни Ввічливості і Доброти .Перш ніж вирушити у мандрівку, що ми повинні зробити?(Привітатися.)
- Отже ,давайте привітаємось словами із пісні «Добрий день.»/
Треба дружно привітатись:
«Добрий день.»
Дружно й голосно сказати: «Добрий день.»
Вліво, вправо поверніться,
Туди, сюди посміхніться.
Вчитель. «Добрий день!»
-Ми отримали листа від професора Будьласка .Він прислав нам карту Країни Ввічливості та Доброти. Чи бажаєте помандрувати до цієї країни? Як же туди дістатися? Про це ми дізнаємося із листа професора Будьласка.
III.Оголошення теми і мети уроку.
1.Зачитування листа.
«Любі діти! Шлях у мою країну буде нелегким, та його треба подолати, а для цього підтримати один одного. Сподіваюся, ви зможете отримати ключ від Країни Ввічливості та Доброти(ключ намальований на цупкому папері і розрізаний на 5 частин).»
-Зупиняючись на кожній станції,ви здобуватимете частину ключа, а в кінці подорожі зможете скласти з цих частин ключ від Країни Ввічливості та Доброти.
-Отже, вирушаємо в подорож!
-2-
IV.Робота з мовним матеріалом.
1.Станція «Скринька народної мудрості».
- Нам потрібно прочитати прислів’я і пояснити їх.(Завдання1,зошит,с.3)
а)Слово до слова складеться мова.
-Як ви розумієте це прислів’я?(Слова об’єднуються у речення. А за допомогою речень ми передаємо свої думки. Так утворюється мова.)
б)Пташку пізнають по пір’ю, а людину по мові.(Подивившись на пташку, ми можемо визначити її назву, а людина мусить заговорити, щоб упізнали її.)
в)Від теплого слова і лід розмерзає. (Коли скажеш тепле слово людині, навіть коли вона в поганому настрої, обов’язково побачиш усмішку на її обличчі.)
- Я бачу, ви правильно пояснили прислів’я.
Діти отримують першу частину ключа.
2. Зупинка « Словник чемної дитини».
Гра «Хто назве найбільше «теплих» слів?»(Завдання 2,зошит, с.3)
-Діти, ви знаєте «теплі» слова?
Діти називають слова. Вчитель вивішує таблицю «Чарівні слова».
Доброго ранку, світлої днини, доброго здоров’я, добрий день,будь ласка ,вибач, спасибі, дозвольте, прошу.
-Молодці! Ви назвали багато «теплих» слів. Давайте їх прочитаємо. Зверніть увагу на написання цих слів.
-Сподіваюся, ви завжди вживатимете їх.
Діти отримують другу частину ключа.
3.Зупинка «Містечко вихованих людей».
а)Зачитування завдання 3(зошит,с.3)
б)Словникова робота.
- Прочитайте слова.
- Значення яких слів незрозуміле?
-3-
Пояснення написання сполучень слів.
в) Робота за малюнками №1, №2.
- Кого ви бачите на цьому малюнку?(Я бачу дівчинку, яка прийшла в магазин.)
- Що вона хоче купити?
- Що хоче запитати хлопчик у перехожого?(Він хоче запитати, котра година.)
г)Складання речень.
- Яке речення можна скласти до першого малюнка?(«Добрий день!»Дайте мені, будь ласка, хліб і батон.»)
- Яке речення можна скласти до другого малюнка?(«Доброго ранку! Вибачте, скажіть, будь ласка, котра година . Дякую.»)
r) Запис речень у зошит.
д) Підсумок.
- Молодці! Запам’ятайте! Щоб люди вас поважали, слухали, дотримуйтесь золотого правила: ставитися до людини треба так, як би ви хотіли , щоб ставились до вас.
Учні отримують третю частину ключа.
4. « Творча зупинка ».
- Прочитайте завдання 4 (зошит с.4 )
- Прочитайте вірш В. Кириленка «Запам’ятала».
- Як ви гадаєте, чи доречно дівчинка використовувала слово ввічливості «до побачення» ?
- Чому? ( Тому що «до побачення» ми говоримо тоді , коли з кимсь прощаємося, а вона говорила завжди.)
- Молодці! Ви впорались із цим завданням, можете рушати далі.
Діти отримують четверту частину ключа.
Фізхвилинка
-4-
V. Робота над складанням діалогу.
Станція «Галявина вихованих звірят».
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст. (Зайчик)
Буркотливий, вайлуватий,
ходить лісом дід кошлатий,
одягнувся в кожушину,
мед шукає і ожину.
Влітку любить полювати,
а зимою – в лігві спати.( Ведмідь)
2. Робота з малюнками.
- Що робили зайченята на галявині? (Вони збирали гриби. Назбирали повний кошик.)
- А хто проїжджав на велосипеді? (На велосипеді їхав ведмедик. Він ненароком перекинув кошик з грибами.)
- Як він вчинив у цій ситуації? (Він попросив вибачення і допоміг зайченятам позбирати гриби.)
- Чи вибачили йому зайченята?(Я думаю, що вибачили, і звірята разом пішли ласувати грибами.)
3. Складання розмови між звірятами.
- Прочитайте початок розмови (діалогу).
- Як ми можемо дописати розмову?
(- Дозвольте мені позбирати гриби.
- Ми тобі допоможемо.)
4. Запис продовження діалогу.
5. Перевірка.
6. Підсумок.
- Молодці! Я думаю, що ви також будете поводитися, як ці звірята. І якщо навіть не все добре виходить, то зумієте виправити помилку.
Ви отримуєте п’яту частину ключа.
-5-
VI. Підсумок уроку.
1. Слово вчителя.
-6-