Урок розвитку зв’язного мовлення на тему : «Осінь»
Номер слайду 2
Доброго дня!Говорите ви, і говорю вам я. Сьогодні у нас незвичайний урок,Сьогодні ми зробимо ще один крок. В країну велику, в країну чудову,Що нас так чекає й збагачує мову. Тож сядьте рівненько, будьте уважні,Щоб працювати було нам неважко.
Номер слайду 3
У садах, гаях блукає,Жовті шати одягає,Золотисту стелить постіль –Жде сестрицю білу в гості
Номер слайду 4
Так, це осінь. Осінь – красуня, наче талановита художниця, розмалювала все навкруги. Сьогодні ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи.
Номер слайду 5
Скільки поетів, композиторів, художників майстерно описували словами, музикою чи мовою фарб красу осені. Жодна людина, що любить природу, не може не зачаруватись її барвами. Про цю чудову пору року дуже гарно сказала Наталя Забіла у своєму вірші. Послухайте уважно і скажіть, яка картина надихнула її написати такі рядки. Подивись: на видноколіМов змінилися ліси,Хто це їх у жовтий колір Так барвисто прикрасив? Ось край річки - жовті клениІ берези золоті. Ялинки лише зеленіЗалишились в самоті. І пишаються дерева. Золотим своїм вбранням. Це якийсь маляр, напевне,Догодити хоче нам.
Номер слайду 6
-Погляньте на ці осінні пейзажі і скажіть, яку осінь ви тут бачите? (Ранню, золоту, пізню).
Номер слайду 7
Номер слайду 8
-Чому осінь в народі називають золотою?Що зачаровує вас в осінньому лісі?Які фарби найбільше використали художники, щоб намалювати осінні пейзажі? (Всі відтінки жовтого і червоного). Жовтогарячим, червоним вогнем. Дерева палають під буйним дощем. Пожежа в діброві аж неба сягла. А дощик не відав: то осінь прийшла!... С. Жупанин
Номер слайду 9
Робота над прикметами, приказками та прислів’ями про осінь – А тепер звернемося до джерел усної народної творчості. Пригадайте, будь ласка, народні прислів’я, приказки, прикмети, які найбільше відображають тему нашого уроку. Прислів’я: Добре восени працюєш – спокійно зиму чекатимеш. Вересень пахне яблуками, а жовтень - капустою. Холодний вересень та ситий. Весна багата на квіти, а осінь – на сніпки. У жовтні кожен знає, що з великої хмари малий дощ буває. Жовтень як не з дощем, то зі снігом.
Номер слайду 10
Приказки:· Як листя жовтіє, то й поле сумніє. · Осінь іде - дощі за собою веде.· Восени ложка води, а цебр багна.· В осінню пору – праця з двору.· Осінь збирає, а зима з’їдає.
Номер слайду 11
Чи доводилося вам спостерігати за такими прикметами?Прикмети:·Кілька днів поспіль видно білі хмари – на похолодання, темні і чорні – на дощ.·Грім у вересні – на теплу осінь.·Павутина стелить по рослинах – до тепла.·Комарі з’явилися пізно восени – до м’якої зими·Якщо журавлі восени летять високо – осінь буде тривалою.
Номер слайду 12
Осінь. Щебетали птахи в лісіНа крислатому горісі. А як сонечко схололо,Птахи всі за видноколом. Позникали. В лісі звірі танцювали –Аж травичку потоптали. А як змерзли вуха й ноги Звірі в нори та барлоги Повтікали. Поселився вітер в лісіСеред ночі на горісі, І на всіх деревах віти. Почали тоді тремтіти -Бідолахи. Вранці клени посмутніли,А надвечір пожовтіли, – І злетіло в небо листя. Понад містом золотистим, Ніби птахи.
Номер слайду 13
Осінній ліс. Кожне дерево стоїть у золотому листі й на золотому листі. Віттям ледь-ледь похитує. Верхівкою погойдує. Начебто хоче зрушити з місця й ступити нам назустріч. Я притуляюся вухом до стовбурів дерев і слухаю. Як вони гудуть. Може, це вони передають свої лісові вісті? А на гілках птахи сидять і розмову дерев підслуховують. Ого, скільки їх у вирій не летить! Зимують вдома. У своєму лісі. М. Слабошпицький-Подумайте, діти, чи є щось спільне в цьому оповіданні та у вірші, який ви почули? Що саме? (Описано ліс, як живу істоту).
Номер слайду 14
Ви послухали і подивилися, як поети та художники, змальовують осінь, а тепер прийшла і наша черга. Сьогодні і ми спробуємо створити картину осені, але не фарбами, а мовними засобами. Ми станемо художниками слова. Будемо вчитися писати твори на основі власних спостережень, добирати потрібні слова для вираження думки, спочатку в усній, а потім у письмовій формі. Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості. Розкажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Навчитися точно, правильно й красиво висловлювати свої думки, факти, збагатити своє мовлення образними словами і виразами…).
Номер слайду 15
Чи подобається вам осінню? Чим саме вона вас приваблює? -Що змінилось у лісі з приходом осені? (Опадає жовте листячко, і вся земля встелена золотим килимом, плутаються в гіллі павутинки бабиного літа, туляться один до одного тонконогі опеньки, дерева вгрузають в червоне золото, промінчики сонця попадають на жовті листочки і підсвічують їх зсередини, наче світильники).- Чим пахне в лісі? (Повітря прохолодне, пахне грибами, падолистом, корою дерев, сухою травою…).
Номер слайду 16
Номер слайду 17
- Як виглядають берізки на фоні небесної сині? ( Вона завжди ніжна і красива. Осінь розфарбувала її листочки в жовтий колір, ніби вплела в її гілля золоті стрічки).- Якого кольору листки у клена? (У нього великі гарні листки, наче вирізьблені. Золотаво-червоні, багряно-вишневі, яскраво-жовті, багряні).-В який колір розфарбувала осінь листя осики? (Бронзовий, коричневий, жовтий).- Чим відрізняються кольори стовбурів дерев? (У дуба – потріскана кора темно сірого або червонувато-білого кольору, у берізки - стовбур білий з чорними цятками, гладенький).-Як ви гадаєте, добре чи погано, що опадає листя з дерев?Добре: дерева готуються до зими, листя - добриво для ґрунту, земля менше промерзає, корені дерев не замерзнуть. Погано: краса зникає, дерева не такі гарні без листя.- Давайте побудуємо речення про осінній одяг дерев.
Номер слайду 18
Завдання: описати осіннє дерево, використовуючи найвлучніші слова. (Осінь фарбує листя осики в багряний колір. Тремтять холодними вогниками рожеві листочки на осиках. Клен скидає із себе багряні шати. Берізки одягли золоті платтячка. Стрункі білокорі красуні-берізки позолотили свої довгі коси. Дика груша хизується своїми червоними дукатами. Поволі скидає з себе розфарбовані зубчасті листочки клен. Вітер заплутався в побурілому каштановому листі).- Яке небо восени? (Похмуре, сіре, затьмарене).- Яке сонечко? (Привітне, тепле, сумне).-Які птахи відлітають у теплі краї? (Лелеки, дикі гуси, журавлі, зозулі, ластівки, стрижі).-Яка причина їхнього відльоту? (Птахам важко знайти собі їжу). -Які думки навіває на вас осінь?
Номер слайду 19
Доберіть антоніми до прикметників, які характеризують осінь. Сумна – весела,Тривожна – Буденна – Холодна – Доберіть до поданих слів близькі за значенням: Осінь - чарівниця, щедра тітонька, художниця, господиня, красуня;прийшла -одягла – красивий – шелестіла –
Номер слайду 20
А зараз на мить закриємо очі і уявимо ліс, котрий нас так радісно зстрічає. І опишемо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу. Зразок. Осінній ліс. Нещодавно ми ходили на прогулянку до осіннього лісу. Ранок видався на диво сонячний. Жовтокоса чарівниця-осінь одягла природу в різнобарвні шати. Святково прибрала красуня дерева, кущі. Вони стояли замріяні і трішечки сумні. Торкнулась чарівною паличкою до верхівок дерев - і покрились вони багряними шатами, жовтогарячими платтячками, золотими мережками. На землі рясніє барвистий килим. Йдеш осіннім лісом і милуєшся його прив’ялою красою. Пахне грибами, ягодами, корою дерев. Тихо довкола. Не чути співу пташок. Тільки здалеку доноситься стукіт дятла і скрекотання сороки. Та що це? Над головою хтось закурликав. Це відлітають у теплі краї журавлині ключі.
Номер слайду 21
Сонечко усміхається із-за хмар, і на жовтому листі виграють його сонячні зайчики. Дмухне легенький вітерець - і на землю летять намистинки-листочки. Кружляють, вальсують вони у повітрі, вітають свою щедру господиню. А ми милуємося її барвами. Осінь дарує нам радість і спокій. Ми ще не раз згадаємо її красу!
Номер слайду 22
Самостійне написання тексту учнями- З яких частин складається кожен текст?- Пригадайте, як треба записувати кожну частину тексту.- Про що ще ми повинні пам’ятати?(Старатись уникати повторів, ставити розділові знаки при однорідних членах речення, пам’ятати про види речень за метою висловлювання та інтонацією).- Зверніть увагу на написання деяких слів і словосполучень:різнобарвні, непомітно, доторкнулась, прикрасила, багряний, вбрання.-Запишіть твір самостійно, дотримуючись складеного плану.
Номер слайду 23
Підсумок уроку- Про яку пору року ми говорили на уроці? - Чим приваблює нас осінь? -Сьогодні ми говорили про осінь, слухали музику, милувалися чарівними пейзажами. Мені дуже сподобалось, як ви працювали. Молодці! Чи справдилися ваші очікування? Мої очікування справдилися, адже ви передавали свої враження, захоплення від побаченого, почутого, вчилися правильно висловлювати свою думку, ваше мовлення збагатилося образними словами, словосполученнями. Я дякую вам за роботу! Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття. Урок творчості завершується. Але бажання творити нехай ніколи не покидає ваші маленькі душі.