Урок РЗМ містить пізнавальний матеріал . Пртягом уроку учні вчаться складати найпростіший текст - опис за питаннями і опорними словами, добирають до тексту заголовок, формують вміння стисло і послідовно висловлювати думку.
Тема. Складання тексту – опису лисички за питаннями і опорними словами.
Мета: вчити складати найпростіший текст - опис за питаннями і опорними словами, добирати до тексту заголовок, формувати вміння стисло і послідовно висловлювати думку, передавати її на письмі; вдосконалювати навички літературної вимови слів ;збагачувати словниковий запас;розвивати мовлення, увагу, спостережливість, уміння працювати з додатковою літературою; виховувати бережливе ставлення до природи, любов до тварин.
Обладнання: мультимедійна презентація
Хід уроку
І. Організаційна частина (Слайд 1)
«Добрий день!» – я вам сказала,
«Добрий день!» – сказали ви
І у серці запалало,
Сонце щастя й доброти.
ІІ. Активізація опорних знань.
А) Хвостата, носата, руда і зубата.
Уміє нечутно ступати.
В курник залізати, тягнути курчата.
Як злодійку звати? (Лисиця)
Б) Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі – навкруги,
Скрізь у мене вороги. (Зайчик)
- Щоб лисичка могла сказати про зайчика?
В) Хоч не шию я ніколи,
А голок в мене доволі. (Їжачок)
Г ) Віхтик полум’я неначе.
По деревах жваво скаче.
І малятам на потіху
Просто з рук бере горіхи. (Білочка)
А) Він сірий, хижий, злий, зубастий. (вовк)
Б) Про неї лисичка говорить: довгонога, швидка, рогата, плямиста, граційна. (Косуля)
В) А цей гість бурий, вайлуватий, неповороткий, клишоногий. Впізнали, хто це? (Ведмідь)
ІІІ. Робота над темою уроку.
А ми з вами сьогодні поговоримо про нашу іменинницю – лисичку. Вона дуже полюбляє компліменти. Наше завдання – розширити знання про цю лісову тваринку та навчитися її описувати.
А) - Згадайте, в яких казках вона є героїнею?
(«Лисичка та журавель», «Лисичка – сестричка та Вовк – панібрат», «Колобок»...)
- Якою вона змальована у казках? (Хитра, брехлива, улеслива, вродлива).
Б) Цікаве про тварину
1 – й учень.
Лисиця – хижий ссавець, з цінним рудим або сріблястим хутром і з довгим пухнастим хвостом. Лапки в лисички невеличкі, вуха маленькі, але чутливі.
2 – й учень.
Зовні лисиця нагадує невеликого собаку, проте, в її поведінці є багато спільного з кішками. Подібно до кішок вона підкрадається до здобичі на невелику відстань, а потім кидається на неї раптовим стрибком.
3 – й учень.
Основна їжа лисиці – гризуни: лісові та польові миші. Проте, при нагоді вона може вполювати молодого зайця, пташок, їсть ягоди, насіння.
4 – й учень.
Надзвичайне видовище представляє лисиця, яка полює на польову мишу на засніженому полі. Розпалившись, вона то прислуховується до писку гризунів під снігом, то робить граційний стрибок, починає швидко ритися, розкидаючи навкруг сніговий пил, прагнучи схопити здобич. Зір у лисиці не дуже гострий, зате нюх та слух – відмінні.
5 – й учень.
Лисиця – цінний хутровий звір, на яку полюють. Як хижак, вона знищує багато гризунів – шкідників сільського і лісового господарства. Живуть лисиці 15 – 25 років.
В) Перегляд відеоролика
3. Робота над твором
А) Добір та запис заголовка.
- Скільки цікавого ми дізналися про цю тварину – лисицю. Щоб не забути, яка вона наша лисичка, потрібно записати основні відомості в зошит.
- Давайте дамо назву нашому твору.
(Наприклад: «Лисичка», «Руда красуня», «Лісова красуня»).
б) Відповіді на запитання за планом
- Роздивиться уважно лисицю. Перед вами план із запитаннями. За допомогою опорних слів дамо відповіді на них.
|
|
Хто така лисиця? |
Лісовий звір, лісова мешканка, лісова красуня. |
Яка в неї шубка? |
Пухнаста, руда, золота, сіра, м'яка. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Де живе тварина?
Чим вона живиться, на кого полює?
|
У норі, у дуплі, на дереві.
Польовими мишками, на зайців та птахів.
|
В ) Складання усного твору.
Лисичка – це лісовий звір. Шубка в неї руда, м’яка і пухнаста. Мордочка витягнута, гостренька. На голові у лисички невеликі, чутливі вуха. Лапи короткі та м’які. Хвіст у лисиці довгий, пишний, з білим кінчиком.Живе тваринка у норі. Живиться польовими мишками, полює на птахів та зайців. Цю тварину можна назвати хитрою та обережною.
ІV. Підсумок уроку.
- Чи можна уявити з наших творів, якою є лисичка? (Відповіді дітей - Чи справдилися ваші сподівання?
1 – й учень.
Лисиця – хижий ссавець, з цінним рудим або сріблястим хутром і з довгим пухнастим хвостом. Лапки в лисички невеличкі, вуха маленькі, але чутливі.
2 – й учень.
Зовні лисиця нагадує невеликого собаку, проте, в її поведінці є багато спільного з кішками. Подібно до кішок вона підкрадається до здобичі на невелику відстань, а потім кидається на неї раптовим стрибком.
3 – й учень.
Основна їжа лисиці – гризуни: лісові та польові миші. Проте, при нагоді вона може вполювати молодого зайця, пташок, їсть ягоди, насіння.
4 – й учень.
Надзвичайне видовище представляє лисиця, яка полює на польову мишу на засніженому полі. Розпалившись, вона то прислуховується до писку гризунів під снігом, то робить граційний стрибок, починає швидко ритися, розкидаючи навкруг сніговий пил, прагнучи схопити здобич. Зір у лисиці не дуже гострий, зате нюх та слух – відмінні.
5 – й учень.
Лисиця – цінний хутровий звір, на яку полюють. Як хижак, вона знищує багато гризунів – шкідників сільського і лісового господарства. Живуть лисиці 15 – 25 років.