Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання твору з елементами опису " Моя мама "

Про матеріал
Під час уроку учні досліджують роль прикметників у мовленні, використовують прикметникові форми для опису характерних ознак зовнішності людини, складають твір про маму, описують її зовнішність і риси характеру.
Перегляд файлу

    Тема. Розвиток зв’язного мовлення. Складання твору з елементами

                опису « Моя мама».

   Мета. Розширити знання учнів про тексти-описи; вчити

              Використовувати прикметникові форми для опису

              Характерних ознак зовнішності людини; удосконалювати

             навички вживати прикметники в тій формі, якої вимагають

            зв’язані з ними іменники; збагачувати словниковий запас учнів.

            Виховувати любов до мистецтва слова і любов та повагу до

            матері. Розвивати вміння спостерігати, виявляти істотні ознаки.

                                           Хід уроку

l. Організаційний момент.

   Усміхнися всім навколо: 

   Небу,сонцю,квітам,людям. 

   І тоді обов’язково

   День тобі цікавим буде.

ll.  Актуалізація опорних знань. 

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

- Що таке текст?

- Які є типи текстів ?

-  Яке питання можна поставити до тексту-опису? ( Який? )

- Які можуть бути тексти-описи? ( Художні, науково-популярні)

- Як називається текст, в якому описана природа? ( Пейзаж )

- А якщо описана людина? ( Портрет )

   2. Словникова робота.

       Портрет-мальоване, скульптурне або фотографічне зображення

      Обличчя людини або групи людей.

  1. Робота над загадкою.

- Чий портрет опишемо, дізнаєтесь відгадавши загадку?

Хто вас дуже щиро любить,

І вбирає, і голубить,   

І кладе у постіль спати?

Хто для вас пісні співає,

Хто в негодах забавляє,

Гарні вам дає ляльки

І розказує казки?

Хто вас узяв за руку

І до школи на науку

Вів, щоб розуму навчити? ( Рідна матусенька )

         ( З. Головко )

  1. Інтерактивна вправа « Сенкан»

Хто?                                      Мама

Яка?                                      Добра, лагідна

Що робить?                        Голубить, пестить, дарує

Відношення                        дітям радість і тепло.

Узагальнення                      Люблю тебе, матусю!

lll. Фізкультхвилинка.

      Руки в мами працьовиті

      Вони вміють все робити.

      Ой, навчи й мене ти, нене,

      Щоб такі були і в мене.

lV . Повідомлення теми і мети уроку.

  • На сьогоднішньому уроці ми складемо текст-опис мами ( з

елементами характеристики ), використовуючи прикметники і

образні вислови.

V   Вивчення нового матеріалу.

  1. Розгляд і аналіз репродукції Рафаеля «Сікстинська мадонна».
  • У його мадонни гладке волосся, чистий овал обличчя, високе чоло. Спадаюче покривало охоплює фігуру зверху донизу єдиним плавним контуром. Молода мати та її дитятко нескінченно зворушливі, але дуже простодушні. В обличчі і в погляді немовляти є щось недитяче-прозоре і глибоке, а в обличчі і погляді матері-дитяча чистота. Мати покірна, босонога, круглолиця, світла.
  1. Словесні портрети письменників і їх аналіз.
  • « Іде старець, увесь білий. Білий одяг, біле довге волосся, біла, як сніг, борода в нього. Легкий вітерець розвіває чуприну і бороду. У руці у нього палиця висока, з перехрестям угорі. Іде…Видно, що змучений-ледве ноги волочить…А очі в нього такі лагідні, така добрість б’є із них…» ( А. Лотоцький )
  • « Дівчинка була дуже гарна. Важкі золоті коси спускалися нижче пояса. Сині очі дивилися весело й довірливо. На голові-віночок з хмелю, на шиї-намисто із шипшини. Гілочки яскравої горобини багряніли на рукавах білосніжної сорочки. Жовта спідничка робила її схожою а золоту пухнасту бджілку.» ( О. Донченко )
  1. Узагальнююча бесіда.
  • Який тип тексту називається описом?
  • Яка його мета? ( Описати зовнішність людини, тобто подати її словесний портрет)
  • Які слова допомагають створити словесний портрет людини? ( Прикметники, образні вислови)
  • Чим ще відрізняються опис від інших текстів? ( В описі багато порівнянь)
  1. Робота над мовним матеріалом.
  • Гра « Доповни»
  • Доповни ряд слів, які можна використати для опису людини.

Обличчя-кругле…(овальне,ніжне,веселе,засмучене,ласкаве,щасливе,гарне,миловидне..)

Волосся-русяве…(коротке,кучеряве,біляве,пряме,довге,хвилясте…)

Очі-карі…(великі,голубі,ніжні,усміхнені,сумні,заспані,заплакані, вдячні,мрійливі,мудрі,дивовижні…)

Ніс-кирпатий…(прямий,з горбинкою,задиркуватий,класичний…)

Руки-ніжні…(натруджені,ласкаві,роботящі,працьовиті…)

Посмішка-весела…( загадкова,чарівна,щаслива,задоволена,замріяна…)

Одяг-простий…(охайний,нарядний…)

  • Гра «Скажи своє слово»

- Скажи своє слово про маму, використовуючи образні слова і порівняння.

Про очі. ( Схожі на стиглі вишні; подібні до весняного неба; голубі,як волошки…)

Про усмішку. ( Схожа на сонце; радісна,як весна; ніжна, як перша весняна квітка…)

Про руки. ( Теплі, ніжні і лагідні, як сонячні промені; немов вилиті із золота…)

Що робить мама? ( Купає, любить, пестить, піклується, жаліє, втішає, вислухає, порадить…)

Яка мама? ( Мила, добра, любляча, єдина, весела, працьовита, ласкава, дбайлива, ніжна, правдива, серйозна, спокійна, привітна, лагідна, щедра, щаслива…)

  1. Робота над будовою тексту.

-З чого складається текст? ( Зачин, основна частина, кінцівка)

- Про що можна сказати в кожній цих частин, описуючи маму?

- Складаємо план.

                 1. Матінка рідненька.

                 2. Опис зовнішності: очі, ніс, губи, посмішка, волосся.

                 3. Спасибі, люба мамо.

6. Складання опису мами. Робота в групах.

7. Читання текстів.

Vl . Підсумок уроку.

   - Які особливості тексту-опису? ( Словесне створення образу: зображення предмета, істоти, явища, приміщення, місцевості, почуттів.)

   - Які ознаки має текст-опис? ( У ньому словесно щось змальовують, використовують порівняння.)

 

 

 

 

 

                       

docx
Додав(-ла)
Кміть Ліля
Додано
8 березня 2023
Переглядів
1281
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку