Урок розвитку зв'язного мовлення у 4 класі

Про матеріал

Урок з використанням інтерактивних методів навчання. Активізує пізнавальну діяльність учнів, вчить працювати творчо, в команді та індивідуально. Урок потребує підготовчої роботи, на уроці учні презентують результати своєї праці.

Перегляд файлу

 

 

              Позакласне читання « Письменники рідного краю»

 

Тема: Наш земляк - Грицько Бойко

 

Мета: Розширити знання учнів про життя і творчість поета – земляка

           Г. Бойка, показати багатогранність його творчості.

           Вчити дітей самостійно добирати  інформацію до заданої  теми,

           підібрати матеріал, цікавий для

           однокласників. Розвивати навички художнього читання творів, вміння

           знаходити влучне слово. Формувати навички роботи в групах, оцінні

           судження. Виховувати любов до книги, почуття гордості за свій рідний

           край, за поетів – земляків.

 

Обладнання: портрети Г. Бойка  , виставка книжок з

            творами  Г. Бойка, виставка ілюстрацій під назвою « Поезія Г. Бойка

            очима дітей», декорації до інсценізації.

 

                                           План

 

I.Організація класу. Привітання з гостями.

 

ІІ. Активізація знань учнів

 

  1. Робота в групах. Розшифровка анаграм.
  • Прочитайте рядки. Скажіть, хто їх автор?
  • Презентуйте роботу.

 

І група

 

 

                             ви                   як

              От                                                                 виступав

 

почули                                                                                                    б

 

                           вчора                               я

 

                                              співав!

 

 

                                                                «Як невдаха виступав» Гр. Бойко

 

ІІ група                                                       канікули

 

 

         Розпочались                                                                         вчить.

 

І                                                      нас

                                                                               не

                            ніхто

 

 

                                                                                    «Сашко» Гр. Бойко

 

 

ІІІ група                                          бо

 

                   Ну,                                                                   вже

 

бувай                                            що ж

 

                 пора                                                                           кінчати.

 

                                                       Здоровий

 

 

                                                                         «Ділові розмови» Гр. Бойко

 

ІУ група                                

                                                  і казав

 

тато                                                                                 казали ж

 

                 у класі                         Та

 

                             мій                                      треба

 

                                              ви

 

приклад                                                                             брати

 

 

                                                                             «Узяв приклад» Гр. Бойко

 

 

IIІ. Мотивація навчальної діяльності

 

  1. Бесіда

 

  • Чому, на вашу думку всі підібрані вірші одного автора, саме – Гр. Бойка?

( - Ми читали вірші цього поета на минулому уроці.

  • Це веселі і цікаві вірші.
  • Вони всім сподобалися на минулому уроці.
  • Перевірити, чи запам’ятали ми ці вірші.
  • Ми сьогодні, на уроці, будемо читати вірші Гр. Бойка.
  • Нам минулого уроку дали завдання, що стосуються цього поета. Тощо… )
  • Чи все ми дізналися і знаємо про поета Гр. Бойка? (Ні.)

 

 

IУ. Оголошення теми уроку

 

  • Ви всі маєте рацію!
  • Сьогодні наш урок позакласного читання присвячуємо творчості Гр. Бойка, бо його вірші, дійсно, вам дуже сподобалися. А ще - це наш земляк, і ми маємо знати про цю людину більше.

 

 

У. Опрацювання  матеріалу

 

     1. Слово вчителя

 

      З самого дитинства всім нам відомі рядки: « Наша Таня громко

плачет …»,   « Зайку бросила хазяйка …», тощо. Я вважала, що

іншого не може бути, бо це – найкраще. Це – класика дитячої

літератури. І через багато років я почула рядки, що приємно зди-

вували мене. Вони створені саме українським дитячим поетом.

Я дуже рада, діти, що у вас є можливість познайомитись з ним

саме в дитинстві. Зараз І група розкаже нам про життя поета, а допоможе в цьому презентація.

 

     2. Система позначок.

 

Іншим командам пропонується уважно послухати розповідь і позначити на папері (схематично або позначкою) що у розповіді було новим?

 

3.Виступ І групи

 

1 учень: Народився Грицько Бойко 5 вересня 1923 року, в селі Оленівка на Донеччині в сім'ї службовця. Щодня Грицькові доводилося йти кілька кілометрів до школи, яка знаходилась далеко. Тому хлопець щодня вставав о четвертій ранку йшов до станції, їхати робочим потягом до школи.

2 учень: Після закінчення школи Грицько пішов на фронт захищати Батьківщину від навали фашистів. Брав участь у боях під Сталінградом, був поранений. Удостоєний бойових урядових нагород. Після війни став студентом Донецького педагогічного інституту. Закінчивши з відзнакою працював у газеті "Радянська Донеччина".

3 учень: Початком своєї літературної діяльності Грицько Бойко вважав 1950 рік, коли була надрукована його перша збірка віршів "Моя Донеччина" для дорослих, а наступного року вийшла в світ збірка його поезій для дітей "Будем шахтарями". Відтоді поет не зраджував наймолодшим читачам.

 

Підведення підсумків:

  • Що не знали, було новим?
  • Що ще хотіли б дізнатися про поета?

 

4. Виступ ІІ групи

 

    Учні групи запросили на урок сусідку Гр. Бойка, що жила в селищі Оленівка, Ольгу Олександрівну Григорович. Підготували інтерв’ю з нею про дружбу із відомим земляком.

     Іншим групам пропонується підготувати свої питання до гості та поставити їх наприкінці інтерв’ю.

 

 5. Виступ ІІІ групи

 

    Учні отримали завдання організувати виставку дитячих книжок з віршами відомого поета, виданих в різні роки та фотовиставку «Поет на фото». Залучити до роботи бібліотекаря школи. Провести екскурсію по виставках.

 

  6. Виступ ІУ групи ( залучення учнів інших груп)

 

     Учні відшукали дитячі пісні, на вірші Гр. Бойка (муз. Філіпенка)

а) прослухали пісню «Новорічна»

б) заспівали разом «Святкову»

в) заспівали з рухами «Морозець»

г) інсценування «На місточку»

 

   7. Конкурс загадок Гр. Бойка. Заповнення кросворду.

Команди по черзі відгадують загадки і заповнюють кросворд

 

1

В зимовий студений час

Люблять всі малята нас.

З гірки ми рушаєм в путь,

А на гірку - нас везуть

(санчата)

2

Мию, мию без жалю

Мию там, де брудно.

Цю роботу я люблю,

Та від неї худну.

(мило)

 

3

Дерев'яний та довгенький,

Маю носик я гостренький.

На білому слід лишаю, -

І всіх діток потішаю.

(олівець)

4

Довгі вуха, куций хвіст,

Невеликий сам на зріст.

На городі побував -

Нам капусту попсував

(зайчик)

5

В ящику - вікно,

У вікні - кіно.

(телевізор)

6

Скринька, вертушка,

Шнур і кругле вушко.

(телефон)

7

Взимку вкрили ми навкруг

Ліс, дорогу, поле й лук.

А як сонце припече –

Ми струмочком потечем.   (сніжинки)

8

Кришталиночки тверді,

Світлі - аж іскряться.

Народились у воді,

А води бояться.    (сіль)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

3

4

 

 

 

с

 

 

о

з

 

6

 

і

1

2

л

а

5

т

7

л

С

М

І

Й

Т

Е

С

Ь

а

и

в

ч

е

л

н

 

н

л

е

и

л

е

і

 

ч

о

ц

к

е

ф

ж

 

а

 

ь

 

в

о

и

 

т

 

 

 

і

н

н

 

а

 

 

 

з

 

к

 

 

 

 

 

о

 

а

 

 

 

 

 

р

 

 

 

 

 

 

       8. Конкурс скоромовок Гр Бойка.

Кожна команда підготувала свою улюблену скоромовку для команди – суперниці. Через певний час команди презентують роботу.

 

 Кричав Архип, Архип охрип.                           В горішнику горішина

Не треба Архипу кричати                                 Горішками обвішана.

до хрипу.                                                             Оришка і Тимішко

                                                                             Струшують горішки.

 

 

"Бабуся"

Бабуся в кіоску забула авоську

А внучка Гануся відразу гайнула

Забуту авоську бабусі вернула [г]

 

"Краб"

В порту краб збирався на трап

Шкряботів краб:

Шкряб, шкряб, шкряб! [р]

 

       9. Конкурс віршів

 

а) інсценування веселих віршів кожною групою

 

Гумор надає людині сили. Дотепний гумор належить до тих духовних початків, які ніколи й ніде не старіють. Наш народ здавна й недаремно сла –

виться своїм гумором.

    Гумор породив прекрасних чародіїв сміху: Остапа Вишню, Павла Глазового та інших. Серед них і наш земляк Григорій Пилипович Бойко.

        Тож вирушаймо у світ гумору!

 

Виступ команд.

«Модна зачіска», «Тимко», «Сметана», «Загордилась»

 

    б) конкурс читців патріотичних віршів

 

  • Перша дитяча збірка Г. Бойка « Будемо шахтарями» вийшла в

1951 р. Поет протягом усього життя був серцем привязаний до шахтарського краю. Про це свідчать назви його збірок: « Моя Донеччина», « Ми з Донбасу», « Шахтарчата». Ви їх бачите на виставці.

 

  УІ Підсумок уроку

 

 Робота в групах. «Мозковий штурм» 

 Надайте характеристику за його ім'ям.

Г - гуморний, громадянин, геніальний, героїчний

р - розумний, роботящий, рішучий

и - [«и»- великої немає, «и»- слова не починає]

ц - цікавий, цілеспрямований

ь -

к - коректний, кумедний, кмітливий

                    о - обдарований, особливий 

 

 Грицько Бойко вважав, що в російській літературі дуже багато обдарованих та талановитих дитячих письменників. Одного вечора він сидів за столом і замислився над тим, а якщо я спробую перекласти твори російських письменників на українську мову. Він переклав вірші таких відомих авторів:

Самуїла Маршака, Агнії Барто, Сергія Міхалкова.

    УІІ Домашнє завдання

 Прочитайте переклад вірша Сергія Міхалкова «А що у вас?».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИТЯЧІ ПІСНІ НА ВІРШІ ГРИГОРІЯ БОЙКА

 

МАРШ ВЕСЕЛИХ ЧОЛОВІЧКІВ

сл. Гр. Бойко                                                                                    муз. Ю. Крилатов

 

Дружно пісню ми заводим,

Під бадьорий марш виходим,

Наче на парад,

Наче на парад.

Спритні, жваві, невеличкі,

Ми, веселі чоловічки, -

Друзі всіх малят,

Друзі всіх малят!

 

Приспів:

- Буратіно?

- Тут я!

- Цибуліно?

- Ось я! -

Карандаш,

Карабас -

Хто не знає нас?

 

І Малятко, і Барвінок,

І Незнайко, і Гурвінек, -

Кожен, кожен знає нас,

Кожен знає нас!

Знають нас міста і села, -

Чоловічки ми веселі:

Ми прийшли з казок,

Ми прийшли з казок!

Хто не зна якоїсь казки, -

Познайомтеся, будь ласка! -

Просим ми діток,

Просим ми діток!

 

Приспів.

 

І Малятко, і Барвінок,

І Незнайко, і Гурвінек, -

Кожен, кожен знає нас,

Кожен знає нас!

Хоч ми з казки, та, як треба,

Все розкажемо про себе

Для дружків своїх,

Для дружків своїх!

Гей, малята-дошкільнята,

Підем з нами танцювати, -

Хай лунає сміх,

Хай лунає сміх!

 

Приспів.

 

І Малятко, і Барвінок,

І Незнайко, і Гурвінек, -

Кожен, кожен знає нас,

Кожен знає нас!

 

 

 

НА МІСТОЧКУ

сл. Гр. Бойко                                                                                   муз. А. Філіпенко

 

 

Через міст перейти,

Треба нам, малятам,

Щоб грибів, щоб грибів

В лісі назбирати.

На місточку вовчик спочиває,

На місточок діток не пускає.

 

Він гарчить, він гарчить,

Клацає зубами:

- Не пущу, не пущу

Діток за грибами! -

Вийшов козлик з зеленого гаю,

Він сердито вовчику гукає:

 

- Заколю, заколю

Я тебе рогами.

Затопчу, затопчу

Я тебе ногами!.. -

Вдарив козлик вовчика рогами,

Покотився він у воду прямо.

 

Ми йдемо, ми йдемо

Мостом через річку,

Несемо, несемо

Козлику травичку.

Ой, спасибі, козлику рогатий,

Що поміг нам вовчика прогнати.

 

 

 

ПРОВАЛИВСЯ ПО КОЛІНА

сл. Гр. Бойко                                                                            муз. Б. Крилатова

 

— От на лижах я спустився!

Мчав, як тільки міг!

Та упав і провалився

По коліна в сніг...

 

— А чого ж в снігу шапчина

Й очі повні сліз?

— Проваливсь я по коліна...

Головою вниз!

ХВАСТУНЕЦЬ

сл. Гр.Бойко                                                                                     муз. Ю. Крилатов

 

Хлопчик Толя — молодець,

Тільки трішки хвастунець.

Якось ми пішли на став.

Він мені таке сказав:

— Слово честі, не хвалюся,

Я ні-чо-го не боюся!.. —

 

Враз на слові цім з дороги —

Толі ящірка під ноги.

З переляку, у тривозі

Наш хвалько мерщій навтік.

Та спіткнувся на дорозі

Й прикусив собі язик.

 

 

 

 ЯК НЕВДАХА ВИСТУПАВ

сл. Гр.Бойко                                                                                     муз. Ю. Крилатов

 

— От я вчора виступав!

Ви б почули, як співав!

Хоч немає слуху,

Я горлав щодуху:

 

До-ре-мі-фа-соль-ля-сі!

Голос мій почули всі!

А скінчив — що сталось! —

З місць усі зірвались,

 

Сцену ледь не рознесли,

А мене вхопили —

Аж на вулицю несли

І вже там... набили!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСТУПИ ЗА СЛАЙДАМИ ПРЕЗЕНТАЦІЇ

 

 

Слайд 1

 

 (1923-1978) Український письменник, поет і перекладач. Неперевершений майстер сміху в поезії для дітей.

 

Слайд 2

 

 Народився 5 вересня 1923 року в селі Оленівка на Донеччині в сім’ї службовця. Батьки Грицька Бойка - Олександра і Пилип (Донеччина, 20-і роки) Після закінчення сільської семирічки він вчився в Оленівській рудниковій школі. Після закінчення школи Грицько Бойко пішов на фронт. Служив рядовим кулеметного взводу, а потім і офіцером-зв’язківцем. Брав участь у боях під Сталінградом, був поранений і контужений. Удостоєний бойових урядових нагород. Грицько Бойко - наприкінці війни

 

Слайд 3

 

 Після війни Грицько Бойко став студентом українського відділу літературного факультету Донецького педагогічного інституту. У 1949 році закінчив його з відзнакою. Кілька років він працював в обласній газеті „Радянська Донеччина” та літературним консультантом Донецької філії Спілки письменників України.

 

Слайд 4

 

 Початком своєї літературної діяльності Г. Бойко вважав 1950 рік, коли в Донецькому обласному видавництві вийшла його перша збірка віршів „Моя Донеччина”. Звичайно, Грицько Бойко писав у своїх творах про рідний край – Донеччину, про героїчну працю шахтарів. Це збірки: „Будем шахтарями”, „Ми з Донбасу”, „Шахтарочка”.

 

Слайд 5

 

 В інших творах він розповідав дітям про їхніх ровесників за рубежем: „Два хлопчики Сміти”, „Славків гість”, „Діти Чілі”. Є серед написаного Грицьком Бойком і п’єси-казки: „Космічна подорож” та „Про Андрійка і Терпця”. Популярним жанром у поета були також скоромовки-спотиканки та загадки.Вони заставляють сміятися і думати, збуджують цікавість та увагу. Із захопленням Грицько Бойко працював для дошкільнят. Для них він написав коротенькі веселинки та мініатюри.

 

Слайд 6

 

 Грицько Бойко не тільки поет-гуморист, а й поет-перекладач. Для українських дітей він переклав твори С.Маршака, К.Чуковського, А.Барто, С.Михалкова, а також інших поетів. Грицько Бойко брав участь у телепрограмі, охоче й часто зустрічався зі своїми читачами.

 

Слайд 7

 

 Знаний Грицько Бойко і як поет-пісняр. Він написав понад 400 пісень, переважно для дітей. Відомі українські композитори А.Кос-Анатольський, А.Філіпенко, Ю.Рожавська, А.Мясков поклали чимало його творів на музику. Великою популярністю користувалися його „Ніченька-чарівниченька” (композитор І.Поклад), „Вишневий цвіт” (композитор В.Верменич). Класикою стали створені ним з Аркадієм Філіпенком „На місточку” та „Соловейку, щебечи!”. Ці пісні записав з дитячим хором відомий в усьому світі співак з України Іван Семенович Козловський.

 

Слайд 8

 

 Кращі твори Грицька Бойка перекладені багатьма мовами світу. В Україні ще за життя поета вийшло понад п’ятдесят його книжок. Перевидаються і популярні вони  до сьогодні.

 

Слайд 9

 

 Помер 25 вересня 1978 року. Похований на Міському кладовищі «Берківці».

 

doc
Додав(-ла)
Зигар Елена
Додано
8 жовтня 2018
Переглядів
1402
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку