Урок "Розвиток мовлення. Ділові папери. Розписка.Доручення. Офіційний лист."

Про матеріал
Конспект уроку на тему "Розвиток мовлення. Ділові папери. Доручення. Розписка. Офіційний лист."допоможе вчителю поглибити знання учнів про ділові папери, використовуючи інформаційні технології; закріпити практичні навички використання документації; дотримання норм культури спілкування; розвивати культуру ділового мовлення; вміння оформляти ділові папери, розвивати критичне мислення; виховувати відповідальність, пошану до нормативів ділових документів, любов до рідної мови, Батьківщини.
Перегляд файлу

 

 

Комунальний заклад

Великоберезовицька ЗОШ І-ІІІ ступенів

Великоберезовицької селищної ради

Тернопільської області

 

 

 

 

 

 

                              Урок української мови в 11 класі за темою:

«Ділові папери.

 Розписка. Доручення. Офіційний лист.  »

 

 

 

 

 

                                                             Розробила:

                                                                               учитель

української мови і літератури

Венета Л.С.

 

 

 

Тернопіль

                                                           2021

 

 

11 клас

Урок №

Тема: Розвиток мовлення. Ділові папери. Доручення. Розписка. Офіційний лист.

Тип уроку: Урок розвитку зв’язного мовлення.

Мета: поглибити знання учнів про ділові папери,  використовуючи  інформаційні  технології; закріпити практичні навички  використання документації; дотримання  норм культури спілкування; розвивати культуру ділового мовлення; вміння оформляти ділові папери, розвивати критичне мислення; виховувати відповідальність, пошану до нормативів ділових документів, любов до рідної мови, Батьківщини.

 

 

 Методично-дидактичне забезпечення уроку: Навчальний посібник О.Олійник, В.Шинкарук «Ділове мовлення».-К.: Кондор, 2009; підручник «Українська мова», Біблія, зразки  документів,  екран, комп’ютери.

  • Очікувані результати  

навчально-пізнавальної діяльності учнів

 

Учень (учениця):

  • вдосконалює культуру офіційно-ділового спілкування;
  • застосовує орфографічні й пунктуаційні норми при створенні й відтворенні текстів офіційно-ділового стилю;
  • веде ділову  розмову, готує монолог-пояснення до поданої інформації;
  • оформляє документи для вступу у коледж, вищий навчальний заклад, для проходження співбесіди з метою отримати місце роботи на приватному підприємстві;
  • пише характеристику, автобіографію, заяву, доручення, розписку, офіційний лист.
  • Ключові компетентності:
  • - спілкування державною мовою;
  • - спілкування іноземними мовами;
  • - інформаційно-цифрова ;
  • - соціальні й громадянські;
  • - уміння навчатися впродовж життя;
  • - загальнокультурна грамотність.
  • Предметні компетентності:
  • Мовна (лінгвістична):
  • - розрізняти звуки мови й мовлення, правильно вимовляти й писати слова;
  • - розрізняти види ділових паперів;
  • - інтонувати речення відповідно до розділових знаків;
  • - правильно писати слова, розставляючи розділові знаки в реченнях і текстах.
  • Мовленнєва:
  • - розуміти зміст сприйнятого на слух або прочитаного тексту;
  • - орієнтуватися в умовах спілкування й підтримувати його, будувати усне й письмове висловлювання на певну тему.
  •  Комунікативна :
  • -виявляється у здатності успішно користуватися рідною та іноземними мовами  (всіма видами мовленнєвої діяльності) у процесі спілкування.

 

 

Хід уроку:

 

І.  Молитва.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

  1. Слово вчителя.

    Людина хоче чи не хоче, але зустрічається з різного роду документами. Пригадаймо окремі сторінки Святого Письма – найвагомішої в житті людей книги, в якій ми стикаємося з таким поняттям, як «закон». Саме в Біблії знаходиться найважливіший для всіх християн «документ», який був вручений Господом пророку Мойсею на кам’яних скрижалях – «Десять Божих Заповідей». Цей документ, якщо ми можемо його так назвати, був даний людям тисячі років тому, але не втрачає свого значення й сьогодні.

    Поява цього слова в українській мові пов’язана з діяльністю Петра І в кінці ХУІІ на початку ХУІІІ ст.

    Спочатку це слово означало папери, які підтверджували чиїсь права, законність певних дій, тобто мали юридичну силу, значення. Витіснило з ужитку слова  – грамота, лист, листовне письмо.

    З давніх часів дійшли до нас різноманітні види документів, за допомогою яких ми пізнаємо історію своєї країни, особливості побуту та різноманітних стосунків, які склалися в ті далекі часи. 

   Олесь Гончар писав: «Двадцяте сторіччя принесло   мові і культурі високі злети і найскладніші випробування. Ми знали український Ренесанс

20-х, але ж потім знали й терор сталінського «великого перелому», коли українську мову в нещадні ті зими пакували в спецпереселенські вагони разом з тужливим воланням мільйонів людей, відірваних зі своїми сім’ями від рідної землі… Почуло цю мову заполярне крайсвіття, топили її в океанських баржах, заганяли слово Тарасове в тундру й тайгу…

… Готувалася національним мовам доля штучно вигублених  «неперспективних» сіл, певне, для цього так посилено заохочувалася міграція величезних мас людності з регіону в регіон, щоб швидше перемішати, перетопити всіх нас у єдиному казані, щоб, руйнуючи генетичну пам’ять народів, позбавляти їх коріння, щоб дедалі більше виростало людей ніяких, безпам’ятних, апатичних … таких зручних для адміністративно – бюрократичного апарату…

Ось чому державність української мови нині має набути законодавчої

браконьєрських літ повернути їй природну роль, і силу, і престиж, повністю забезпечити їй право на життя у всіх сферах, на всіх рівнях».

 Як бачимо, сама історія розвитку нашої держави й української мови вимагає від нас не лише глибоких мовних знань, а й вмінь їх застосовувати в різних сферах. Сьогодні, як ніколи, гостро звучить питання про право на життя української мови в діловій сфері. Ще зовсім недавно майже всі документи (особливо це стосується різного роду бланків) писались російською мовою. Парадоксально, що в Україні державність української мови не мала законодавчої  сили. Часи змінились. І статус мови також. Тому нам  необхідно звернути увагу на правильне ведення ділової документації, з якою людина стикається на протязі всього свого життя.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

 

1.Бесіда з учнями

 (в ході якої діти звіряють свої відповіді з інформацією на моніторах комп’ютерів)

- Що ми називаємо документом?

(Документ – це результат відображення інформації на спеціальному матеріалі за визначеними стандартами чи формою)

 

Вчитель зачитує законодавче визначення

 

Закон України Про інформацію (ст.27)

М.Київ, 2 жовтня 1992 року №2657-ХІІ (2657-12)

 

           Документ  – це передбачена законом матеріальна форма одержання зберігання, використання й поширення інформації на папері, магнітній, кіно-, відео-, фотоплівці або на іншому носії.

 

    - Яка основна функція документів?

(Інформаційна, комунікативна, соціальна, культурна, правова, історична, управлінська).

  •  Який стиль мовлення застосовується в ділових паперах?

(Офіційно – діловий).

  • Які характерні ознаки для цього стилю?
  •  З чого складається кожний документ?

(З реквізитів – елементів документа).

  • Які різновиди ділових паперів ми вивчали в попередніх класах?

(Заява, автобіографія, звіт, ідентифікаційний код, субсидія, ваучер).

 

  1. Перевірка домашнього завдання

Слово вчителя.

Вже зовсім мало часу залишилося до закінчення школи. Ще півроку – і ви в руках будете тримати важливий і довгоочікуваний документ – «Атестат про середню освіту». Кожен з вас вже обрав свій шлях: хтось має  намір поступати у вищий навчальний заклад, а хтось у коледж або училище. Отож, перевіримо зараз чи готовий ваш пакет документів необхідних для вступу, який ви повинні були підготувати вдома, попередньо зайшовши на сайт обраного вами закладу. А також заглянемо в майбутнє, уявивши, що ми тримаємо в руках омріяний диплом і влаштовуємось на роботу. Чи все так просто,  чи правильно ми обрали свій фах, чи добре орієнтуємось, що нам доведеться робити?

 

 Утворимо дві групи.

Перша група:

  1. абітурієнти Львівської академії мистецтв ;
  2. абітурієнти, які бажають вступити у коледж;
  3. бажаючі отримати вакансію спеціаліста в приватному підприємстві «Агросервіс» по налагодженню контактів із провідними іноземними фірмами з питання продажі-купівлі елітного насіння зернових.

  Друга група:

  1. приймальні комісії вузу та ПТУ;
  2. директор п/п «Агросервіс».

 

Співбесіда.

Орієнтовні питання:

  1. Перевірка документів (правильність оформлення, наявність необхідних реквізитів).
  2. Чому вибрали саме цю установу?
  3. Бесіда на основі результатів успішності (аналіз атестата, ЗНО).
  4. Заповнення необхідних документів (заява, згода на обробку персональних даних).
  5. Для тих, хто наймається на роботу –  аналіз диплома, володіння іноземними мовами (вільне, зі словником, якими), орієнтація в європейському ринку збуту зернових культур, плани про подальший кар’єрний ріст, сімейний стан, місце проживання, наявність власного автомобіля, резюме (якщо є).

 

Слово вчителя

       Пам’ятайте, що Ви - лице Вашої установи.  Зустріч із співбесідниками – не просто розмова, а реклама Вашого закладу. Тому, не забувайте, що Ви теж були на їхньому місці. Повага, привітність, культура мови і поведінки – основна вимога до вас. Зробіть все належне від вас, щоб вселити співбесіднику надію на успішне завершення справи.

 

Гра.

       Вчитель підводить підсумки ділової гри, наголошуючи на необхідності знання нормативних ділових паперів.

 

Учень читає вірш «Ділові папери»

Знай папери в житті – не химери,

І не плід канцелярій нудних:

Ділові необхідні папери

У стосунках людей ділових.

Бо спілкуються люди й народи,

А досвіду візьмеш ти де?

Різні є торгівельні угоди,

Міжнародні контракти й т.д.

У стосунках бувають моменти:

Виникає чи сумнів, чи спір, -

На сторожі стоять документи,

Зобов’язання чи договір.

В канцелярію йди діловодства,

Любий друже: Михась чи Андрій,

Якщо хочеш засвоїти мову

У частині її діловій.

(Дмитро Білоус)

 

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.

 

1.Слово вчителя.

        У нинішній час, коли люди часто вимушені їхати на заробітки за кордон, їм  доводиться зустрічатися з такого роду документами як «доручення», «розписка». Та й дома можна зустрітися з такою ситуацією, як брак коштів. І не раз, щоб не брати кредит в банку, вони звертаються до знайомих, щоб позичити певну суму грошей. Нічого дивного, деколи це незручно робити, але коли, для прикладу, вам терміново потрібне лікування, або потрібно оплатити навчання, ви вимушені це зробити. Дай, Боже, щоб в нас таких ситуацій не було. Проте знати дещо необхідно, з метою уникнути непорозумінь в майбутньому і позичальникові, і тому, хто позичає. Для цього і існує такий документ як розписка.

 

Учні читають на моніторах комп’ютерів визначення, ознайомлюються із зразками.

 

Вчитель звертає увагу на реквізити розписки на екрані телевізора.

 

Виконання впр 695./усно/

 

      Слово вчителя

      А тепер ваше завдання – напишіть розписку на отримання вами певної суми грошей від вашого сусіда по парті.

 

 Перевірка завдання  ( робота в парах) – один, а читає другий перевіряє правильність оформлення документа.

2. Слово вчителя

   Уявімо собі дуже гарну ситуацію: у вас вдома є гарний автомобіль, ви маєте права, а ваші батьки їдуть за кордон. Щоб ви мали змогу ним користуватися на час їхньої відсутності вам доведеться оформити пауза ( відповіді учнів) так, саме доручення. 

     Учні читають на моніторах комп’ютерів визначення, ознайомлюються із зразками.

 

      Виконання впр.691./усно/

      Слово вчителя

     Напишіть довіреність від імені своєї мами на отримання  вами грошового переказу на пошті.

 

     Перевірка завдання  ( робота в парах) – один читає, а другий перевіряє правильність оформлення документа.

      Слово вчителя

        І в житті,  і на уроках української та зарубіжної  літератур ми часто зустрічалися з листами.  Пригадуєте  листи Тараса Шевченка, Лесі Українки, Івана Франка, які гарні в них звертання, яке багатство слів! В них часто розкриваються найтонші порухи людської душі. Це були приватні листи, а є ще офіційні.  Розглянемо їхні види, особливості, реквізити.

      На екрані подається необхідна інформація.

   

 

IV. Домашнє завдання.

     Слово вчителя

Час збігає дуже швидко. Діти, навчаючись у школі, з нетерпінням чекають моменту завершення навчання. І тільки тоді, коли проходять роки, починають розуміти, що шкільні роки – це не просто роки навчання, але й роки щасливого й безтурботного дитинства. І вже маючи своїх дітей, впізнають себе у дітях, таких самих безтурботних, які теж постійно скаржаться на те, як їм набридло навчання. На вашу думку, що найбільше хотіли б мати діти нашої школи і ваші майбутні теж? (Спортзал). 

Ваше завдання полягає в тому, щоб залишити по собі гарний слід у рідній школі. З цією метою пропоную вам кожному зокрема від імені випускників 11 класу Великоберезовицької ЗОШ І-ІІІ ступенів   написати лист-прохання до органів влади різних рівнів з проханням виділити кошти (вчитель запитує дітей, що на їхню думку найбільш потрібне школі) для будівництва спортивного залу. Лист повинен містити в собі ґрунтовну мотивацію та орієнтовну суму. Цьому вам допоможе впр.389, яку ви опрацюєте вдома усно.  Господь навчає: « Шукайте і знайдете, стукайте і вам відчинять, просіть і дасться вам!» Щиро зичу вам успіхів у вирішенні цього питання. А на наступному уроці перевіримо наскільки ви любите свою школу, рідну мову, Батьківщину. Чи готові ви ставити перед собою мету і досягати її? 

 

V. Оцінювання роботи учнів на уроці.

 

VI. Підведення підсумку уроку.

Із закінченням навчання в школі для вас починається навий відлік часу, коли вашою працею, волею, вмінням, розумом ви зможете внести вагомий вклад у розбудову нашої держави, розпочинається новий етап вашого життя.

Будьте наполегливими і твердими у своєму прагненні подолати труднощі на шляху до досягнення мети. Україні сьогодні, як ніколи, потрібні ваша працелюбність, ваші знання. Вам будувати нашу державу. Честь держави – ваша честь. Бажаю вам, щоби знання, які ви винесете з наших уроків, допомогли вам у майбутньому зростати. Але не забувайте, що кожен з вас – людина. І в будь-якій ситуації треба залишатись людиною. Нехай вас завжди супроводить заповідь Божа: «Люби ближнього свого, як самого себе».

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
1938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку