Даний матеріал - це конспект уроку розвитку мовлення для 5 класу ЗЗСО; стане в пригоді молодому вчителю під час підготовки до заняття.
Тема. Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці)
Мета: ознайомити учнів з ознаками офіційно-ділового стилю, сферами його вживання, правилами написання листів; формувати вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, добирати потрібні слова та словосполучення, правильно писати адресу на конверті; виховувати мовленнєву культуру.
Тип уроку: розвитку писемного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок).
Обладнання: 1. Підручник: Глазова О.П. Українська мова. 5 кл.: підручник для закладів загальної середньої освіти. – К.: Видавничий дiм «Освiта», 2018.
2. Комп’ютерна презентація.
Епіграф: Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.
Ліна Костенко
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Установчо – мотиваційний етап
ІІІ. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи
1. Бесіда про стилі й типи мовлення.
2. Які ознаки характерні для офіційно-ділового стилю?
(Застосування особливої термінології, усталені мовні звороти, поділ на чіткі частини, логічність викладу, відсутність емоційно-образної лексики, документальність).
3. Мовленнєва ситуація «Зустріч».
- Привіт, Олю!
- Добрий день, Дашо!
- Як ми давно не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?
- Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес — письмове звернення до особи, установи. Адреса - місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?!
- Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я знаю добре. Адресат — це той, хто надсилає кому-небудь листа.
- І неправильно! Давайте, друзі, допоможемо Даші розібратися в лексичному значенні цих слів.
4. Робота з підручником: с. 210-211.
5. Опрацювання пам’ятки та правил листування.
Пам’ятка
Адресат — особа, якій пишеться чи адресується лист або інше поштове відправлення.
Адресант — особа, яка відправляє поштою листа, телеграму.
Адреса — це точна, за певною формою складена вказівка, кому слід вручити поштове відправлення.
Адреса складається з таких частин:
а) хто посилає лист;
б) звідки він;
в) кому призначений;
г) куди направляється.
Правила листування
1. Вчасно відповідати на листи.
2. Писати на якісному папері.
3. Дбати про почерк, охайність в оформленні листа.
4. Писати увічливо, з повагою до адресата.
5. Дотримуватися композиції листа (початку, основної частини, закінчення).
6. Домагатися стислості, конкретності та виразності.
7. Ставити розбірливий підпис, дату.
6. «Я – редактор».
Відредагувати словосполучення й речення.
4. Заказне письмо. (Рекомендований лист)
7. Робота з підручником: вправа 494 (с. 214) (усно).
8. Підпис конверта (адресат – перша вчителька).
9. Ознайомлення зі зразками листів.
9.1. Сухомлинського до свого сина-студента.
Добрий день, любий сину!
Ти просиш порадити, як економно й розумно використовувати час. Скаржишся, що «одна робота підганяє іншу, не встигнеш озирнутися - день скінчився». З твого листа мені ясно також, що на тебе звалюється, як ти кажеш, «купа книжок», що ти не встигаєш прочитати все рекомендоване. Дам тобі кілька порад, виходячи з власного досвіду. Умій змушувати себе читати щодня. Не відкладай цієї роботи на завтра. Починай робочий день рано-вранці, годині о шостій. Півтори години ранкової розумової праці перед лекціями - це золотий час.
Умій визначити систему своєї розумової праці. Найцікавіше завжди залишай на кінець роботи.
Не витрачай часу на дрібниці. Умій і розмову з товаришами зробити джерелом свого духовного збагачення.
Ніколи не припиняй розумової праці. Не розлучайся з книжкою й улітку. Кожний день повинен тебе збагачувати інтелектуальними цінностями.
Бажаю тобі міцного здоров’я, доброго настрою. Міцно обнімаю й цілую тебе.
Твій батько
9.2. Вправа 489 (с. 212).
10. Написання листа першій учительці.
Необхідно розповісти про навчання в 5 класі, про успіхи й невдачі.
ІV. Підсумок уроку
Тисячі років люди нічого не записували. Інформацію й легенди вони передавали з вуст в уста. Першим видом писемності були геометричні зображення й малюнки.
Стародавні єгиптяни користувалися піктографічним (рисунковим) письмом. Кожна малесенька картинка позначала слово або звук.
Першими найпростішими перами слугували гронця або порожні тростяні палички, які обмокували у чорнила. Згодом люди навчилися користуватися гусячими перами.
Кінчик гусячої пір’їни відрізали, а потім загострювали, надаючи йому клиноподібної форми. Щоб писати гусячим пером, його кінчик треба було весь час обмокувати в чорнило.
Перші кулькові ручки виготовив у 1938 році інженер Ласло Біро (Аргентина).
У самісінький кінчик кулькової ручки вмонтовано крихітну сталеву кульку. Коли ви пишете, вона обертається, розподіляючи чорнило по паперу.
1. Яку нову інформацію ви отримали після цього уроку?
2. Які види завдань сподобалися найбільше й чому?
3. Що допомагало вам у роботі?
4. За яких життєвих ситуацій ви могли б скористатися матеріалом сьогоднішнього уроку?
5. Ваші зауваження та пропозиції.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати с.210-214 підручника.
2. Скласти по три речення зі звертаннями та вставними словами в різних позиціях.
3.*Підготувати вітальну листівку з нагоди Дня матері (виготовити власноруч).