Урок "Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці)"

Про матеріал

Даний матеріал - це конспект уроку розвитку мовлення для 5 класу ЗЗСО; стане в пригоді молодому вчителю під час підготовки до заняття.

Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів. Ділові папери. Оформлення конверта (або адреси на поштовій листівці)

Мета: ознайомити учнів з ознаками офіційно-ділового стилю, сферами його вживання, правилами написання листів; формувати вміння та навички правильно визначати зміст і композицію листа, добирати потрібні слова та словосполучення, правильно писати адресу на конверті; виховувати мовленнєву культуру.

Тип уроку: розвитку писемного мовлення (розвитку комунікативних умінь і навичок).

Обладнання: 1. Підручник: Глазова О.П. Українська мова. 5 кл.: підручник для закладів загальної середньої освіти. – К.: Видавничий дiм «Освiта», 2018.

2. Комп’ютерна презентація.

 

Епіграф:                                                                                     Пишіть листи і надсилайте вчасно,

Коли їх ждуть далекі адресати,

Коли є час, коли немає часу

І коли навіть ні про що писати.

Ліна Костенко

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Установчо – мотиваційний етап

  •      Як ви думаєте, чи потрібно вміти писати листи, адже можна комусь зателефонувати, надіслати телеграму чи відправити лист по Інтернету?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу в процесі практичної роботи

1. Бесіда про стилі й типи мовлення.

2. Які ознаки характерні для офіційно-ділового стилю?

(Застосування особливої термінології, усталені мовні звороти, поділ на чіткі частини, логічність викладу, відсутність емоційно-образної лексики, документальність).

3. Мовленнєва ситуація «Зустріч».

- Привіт, Олю!

- Добрий день, Дашо!

- Як ми давно не зустрічалися! За яким адресом ти зараз проживаєш?

- Я мешкаю не за адресом, а за адресою. Адрес — письмове звернення до особи, установи. Адреса - місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І чого тебе в школі навчають?!

 - Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших слів я знаю добре. Адресат — це той, хто надсилає кому-небудь листа.

 - І неправильно! Давайте, друзі, допоможемо Даші розібратися в лексичному значенні цих слів.

 

4. Робота з підручником: с. 210-211.

5. Опрацювання пам’ятки та правил листування.

Пам’ятка

Адресат — особа, якій пишеться чи адресується лист або інше поштове відправлення.

Адресант — особа, яка відправляє поштою листа, телеграму.

Адреса — це точна, за певною формою складена вказівка, кому слід вручити поштове відправлення.

Адреса складається з таких частин:

а) хто посилає лист;

б) звідки він;

в) кому призначений;

г) куди направляється.

Правила листування

1. Вчасно відповідати на листи.

2. Писати на якісному папері.

3. Дбати про почерк, охайність в оформленні листа.

4. Писати увічливо, з повагою до адресата.

5. Дотримуватися композиції листа (початку, основної частини, закінчення).

6. Домагатися стислості, конкретності та виразності.

7. Ставити розбірливий підпис, дату.

 

6. «Я – редактор».

Відредагувати словосполучення й речення.

  1. Ми переписуємося. (Ми листуємося)
  2. Почтовий ящик. (Поштова скринька)
  3. Я не получаю пісєм уже декілька неділь. (Я не отримую листів уже декілька тижнів)

4. Заказне письмо. (Рекомендований лист)

 

7. Робота з підручником: вправа 494 (с. 214) (усно).

 

8. Підпис конверта (адресат – перша вчителька).

 

9. Ознайомлення зі зразками листів.

9.1. Сухомлинського до свого сина-студента.

Добрий день, любий сину!

Ти просиш порадити, як економно й розумно використовувати час. Скаржишся, що «одна робота підганяє іншу, не встигнеш озирнутися - день скінчився». З твого листа мені ясно також, що на тебе звалюється, як ти кажеш, «купа книжок», що ти не встигаєш прочитати все рекомендоване. Дам тобі кілька порад, виходячи з власного досвіду. Умій змушувати себе читати щодня. Не відкладай цієї роботи на завтра. Починай робочий день рано-вранці, годині о шостій. Півтори години ранкової розумової праці перед лекціями - це золотий час.

Умій визначити систему своєї розумової праці. Найцікавіше завжди залишай на кінець роботи.

Не витрачай часу на дрібниці. Умій і розмову з товаришами зробити джерелом свого духовного збагачення.

Ніколи не припиняй розумової праці. Не розлучайся з книжкою й улітку. Кожний день повинен тебе збагачувати інтелектуальними цінностями.

Бажаю тобі міцного здоров’я, доброго настрою. Міцно обнімаю й цілую тебе.

Твій батько

9.2. Вправа 489 (с. 212).

 

10. Написання листа першій учительці.

Необхідно розповісти про навчання в 5 класі, про успіхи й невдачі.

 

ІV. Підсумок уроку

  •      «Чи знаєте ви, що..»

Тисячі років люди нічого не записували. Інформацію й легенди вони передавали з вуст в уста. Першим видом писемності були геометричні зображення й малюнки.

Стародавні єгиптяни користувалися піктографічним (рисунковим) письмом. Кожна малесенька картинка позначала слово або звук.

Першими найпростішими перами слугували гронця або порожні тростяні палички, які обмокували у чорнила. Згодом люди навчилися користуватися гусячими перами.

Кінчик гусячої пір’їни відрізали, а потім загострювали, надаючи йому клиноподібної форми. Щоб писати гусячим пером, його кінчик треба було весь час обмокувати в чорнило.

Перші кулькові ручки виготовив у 1938 році інженер Ласло Біро (Аргентина).

У самісінький кінчик кулькової ручки вмонтовано крихітну сталеву кульку. Коли ви пишете, вона обертається, розподіляючи чорнило по паперу.

 

  •      «Анкетування».

1. Яку нову інформацію ви отримали після цього уроку?

2. Які види завдань сподобалися найбільше й чому?

3. Що допомагало вам у роботі?

4. За яких життєвих ситуацій ви могли б скористатися матеріалом сьогоднішнього уроку?

5. Ваші зауваження та пропозиції.

 

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати с.210-214 підручника.

2. Скласти по три речення зі звертаннями та вставними словами в різних позиціях.

3.*Підготувати вітальну листівку з нагоди Дня матері (виготовити власноруч).

doc
Додано
16 травня 2022
Переглядів
3371
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку