Тема. Розвиток мовлення «Назви посуду»
Мета: ознайомити учнів з творами національного мистецтва – посудом: глечик, макітра, макогін, ложка, миска, горщик, горнятко, діжа та сучасним посудом: блюдце, виделка, салатниця , каструля; уточнити і розширити поняття про посуд: кухонний, столовий, чайний; вчити характеризувати матеріал, з якого виготовляють посуд: скло, кераміка, дерев’яна, пластмаса; познайомити дітей з різновидом посуду та його декором, показати єдність форми і декору; розвивати мислення, уяву, увагу, пам’ять, вміння класифікувати посуд за матеріалом і способом розпису та вміння давати естетичну оцінку, формувати уявлення про роль посуду в житті людини і бажання зробити навколишній предметний світ красивим; виховувати поважливе ставлення до народних традицій.
Обладнання: картки із зображенням посуду, ілюстрації казки „Лисичка і Журавель”, зразки старовинного і сучасного посуду, запис слайдів „Народний посуд”.
Хід уроку
І.Організація класу
Сіли, діти, всі рівненько,
Усміхнулися гарненько,
Настрій на урок взяли,
Працювати почали.
Вправа «Мій настрій»
Вправа «Що я очікую від цього уроку»
ІІ.Актуалізація опорних знань
(Ілюстрація до казки „Лисичка і Журавель”)
-
Кого ви бачите на малюнку? (Лисичку, яка прийшла в гості до Журавля і хоче пригоститися.)
-
А чи ходите ви в гості?
-
Чи приходять до вас гості?
-
А як потрібно поводитися в гостях?
-
Як потрібно себе вести, якщо до вас прийшли гості?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
1. Робота над картками (предметні малюнки посуду)
-
Розгляньте картки, що знаходяться на ваших партах.
-
Порахуйте всі зображені предмети.
-
Як їх можна назвати одним словом?
-
Назвіть звуки у слові посуд.
-
Скільки звуків у цьому слові? складів?
-
Назвіть наголошений склад.
-
Викладіть звукову модель цього слова.
-
Скільки голосних звуків? приголосних?
-
Складіть речення про посуд за схемою.
І_________ ________ ________ . Мама купила посуд.
І__ _________ ____________ _________ . У посуді подають їжу.
- Назвіть предмети посуду, що зображені на картках. (Кружка, тарілка, сковорідка, ложка, виделка, чайник, блюдце, каструля, чайна ложка, сито, заварний чайник, ковшик.)
-
А зараз я пропоную якнайуважніше подивитися ще раз на ілюстрацію до казки „Лисичка і Журавель” і скажіть, з чого хоче пригоститися Лисичка? (З глечика)
-
На моєму столі стоїть глечик. Хто з вас підійде, візьме глечик і розкаже, де його можна використовувати. (Розповіді дітей)
ІV Робота з новим матеріалом
Розповідь з елементами бесіди про стародавній український народний посуд з використанням української народної казки „Лисичка і Журавель” з переглядом слайдів .
Глечик зроблений із глини, він правильної круглої форми. З такого глечика їли наші дідусі та бабусі. (Стукіт у двері)
-
Хтось до нас проситься у гості. Та це ж ведмедик. Він дуже полюбляє їсти мед.
-
У чому ми йому можемо подати меду? (В мисці)
-
Ось яка вона. Подивіться уважно і скажіть, з чого вона зроблена? (З глини)
-
Якщо вона з глини, то можна сказати, що вона глиняна.
-
Якої вона форми? (Круглої)
-
З такої миски саме їли ваші дідусі і бабусі?
-
А чому ж не їсть наш гість? (Немає ложки.)
-
Хто подасть Ведмедикові ложку?
-
З чого вона зроблена? (З дерева )
-
Отже, ложка дерев’яна.
-
То наш Ведмедик може вже пригощатися. Що ж йому можна побажати? (Смачного)
-
В давнину, коли ще не було фабрик і заводів, і миски, і ложки, і глечики, і інший посуд люди виготовляли вручну, оздоблювали їх гарними візерунками. Погляньте, ось які вони гарні. (Демонстрація ілюстрацій або відеозапису з українським народним посудом)
-
А ось погляньте на ілюстрацію. Кого ви бачите? (Півника, який сидить за столом.)
-
А що на столі? (Макітра)
-
А з чого вона зроблена? (З глини.)
-
Вона круглої форми, глибока. В ній можна тримати варення, вареники, пиріжки. І вареники, і пиріжки довго залишатимуться теплими і смачними. А ще в макітрі можна товкти часник з салом, щоб заправити борщ, щоб він був смачним. А також у макітрі труть мак на Святвечір до пшениці. Мак труть макогоном. Тому, він і називається – макогон. Ось погляньте, який він продовгуватий, схожий на качалку.
-
А що роблять качалкою?
Наталочко-Наталко, бери-но качалку!
Вранці покачай, вареники мамі дай!
-
То чим тісто на вареники качають?
-
Ось, погляньте, яка вона. Вона дерев’яна. Без неї і зараз не може обійтися жодна господиня.
-
А в чому місять тісто?
-
Гляньте на цей малюнок. Він вам допоможе пригадати, в чому колись наші бабусі тісто місили. (Ілюстрація Сороки, яка місить тісто у діжці.)
-
Кого ви бачите на малюнку? (Сороку-Ворону, яка тісто місила, діткам кашку варила.)
-
У чому місила сорока тісто?
-
У діжці. Вона глибока, дерев'яна . У ній місять тісто, з якого печуть хліб.
-
З чого місять тісто? (З борошна)
-
А що потрібно робити, щоб борошно було чистим?
-
Спробуйте відгадати загадку і дізнаєтеся, що допомагає господині у цьому?
Купили кругленьке, думали – новеньке,
А воно усе в дірках, труситься в руках. (Сито.)
-
Знайдіть сито на своїх картках і розфарбуйте його. (Розфарбовують сито.)
-
А зараз послухайте закличку:
Іди, іди дощику, зварю тобі борщику.
-
Чи чули ви її раніше?
-
Тільки я призабула її продовження. У чому ж мали варити борщик для дощика?
-
Відгадка цієї загадки вам допоможе продовжити її.
З землі робився, на кружалі вертівся,
На вогні пікся, на базарі побував,
Людей годував, як упав, то пропав,
Ніхто не поховав. (Горщик)
-
То в чому варили борщик?
-
Який він, хто покаже і розкаже нам про нього. (Розповідь учня про горщик з доповненням вчителя)
-
На великі свята, хрестини та весілля наші пращури полюбляли заживати тушенину – тушковане у горщику м′ясо. Коли Великий піст позаду й нарешті можна потішити себе всілякою смакотою, ліпшої страви годі шукати.
-
Знову пропоную вам потішку.
Варила мамочка кашку – одному дала до горщика, другому - до мисочки, третьому – до кастронка , а четвертому – до ложечки.
-
То в чому мама давала діткам їсти кашку?
-
Хто може взяти зі столу горнятко і показати нам усім?
-
На що воно схоже? (На чашку)
-
Отже, горнятко схоже на чашку, з мисочкою і ложкою ми вже знайомі . А от що таке кастроник?
-
А кастроник – це блюдечко.
-
Ви тільки задумайтеся, наскільки продумані за формою ці старовинні речі! А згадайте сучасний посуд, що є у ваших оселях – перш, ніж опинитися на наших столах, усі предмети та їх деталі пройшли випробовування століттями.
-
Це ми з вами побували в гостях у минулого, де посуд виготовляли з глини – називають керамічним, та з дерева – дерев'яний.
V .Відеофізхвилинка
VІ Продовження роботи
1.Ознайомлення із сучасним посудом
-
Відпочивши ми повернулися з минулого у сьогодення, де існує ще й і інший посуд - виготовлений із скла,- скляний та пластмаси – пластмасовий.
-
Заплющить оченята і пригадайте, який посуд є у вашому домі. (Розповіді дітей)
-
Хто ж міг придумати такий різноманітний посуд?
-
Чи потрібна посудові красота?
-
Чи можна їсти з будь-якого посуду?
-
З якого матеріалу зроблено каструлю? Тарілку?...
-
А хто ж міг створити посуд, щоб він був зручним, гарним і корисним людям. (Художник)
-
Спочатку художник малював посуд, придумував форму. Потім він придумував прикрасу для нього.
-
А що таке сервіз?
-
Повний набір столового, чайного чи кавового посуду, розрахований на певну кількість осіб – це і є сервіз.
-
Чи схожі предмети в сервізі за формою і розписом?
-
А чи можна взяти різний посуд і просто його поставити разом чи поруч? А чому?
-
А що можна робити з посудом? (Розставляти, збирати, користуватися, мити ….)
2.Узагальнення знань про види посуду
Гра „Який ?”
Кераміка - …. керамічний;
глина – глиняний;
скло –скляний;
дерево –дерев’яний;
пластмаса – пластмасовий.
Отже, ми утворили слова , якими ми можемо визначати матеріал, з якого зроблений посуд.
Але, крім матеріалу, посуд розрізняють і за призначенням.
-
Давайте ми спробуємо утворити слова, що означатимуть назву посуду за призначенням.
Якщо посуд на кухні – кухонний, у столові – столовий, для чаю – чайний, для кави – кавовий.
-
А що б ви віднесли до кухонного посуду? (Каструля, сковорідка, чайник, друшлак, сито, качалка …)
-
А що до столового посуду? (Тарілки для першої страви, другої, десертні, ложки, виделки, ножі, салатниці…)
-
А за якими ознаками розрізняють чайний і кавовий посуд?
-
У самих назвах заховалося значення цих слів. (Демонстрація посуду)
-
Подивіться на ці зразки посуду, їх форму та будову.
-
Чи подобаються вам ці візерунки, які є на посуді?
-
Яка форма у цих чашках: однакова чи різна?
-
Як ви думаєте, чому у кожної чашки різна форма?
- Яке призначення чашки?
3.Розповідь учителя про різновид чашок
Чашки мають різне призначення. Наприклад, чайна чашка служить для того, щоб в неї наливати гарячий і запашний чай. Чашки для чаю переважно роблять широкими, щоб чай швидше студився.
-
Що ви бачите на стінці чашки від чаю?
-
Вушко служить для того, щоб ми не брали в руки гарячу чашку, а брали її за вушко. Воно призначене для зручного користування.
-
Погляньте ще раз на чашку для кави і чаю. Що в них спільне, а що відмінне?
(Спільне – дно, стінки, вушко. Відмінне – розміри , форма, розфарбовка)
-
А може ви ще знаєте, як поділяють посуд? (Святковий і буденний)
-
Коли мама готує їжу щодня, ви снідаєте, обідаєте, вечеряєте - то яким посудом користуєтеся? (Щоденним )
-
А ось і свято. Приходять гості. Ви звичайно готуєтеся до цього, допомагаєте мамі сервірувати стіл. Який посуд ви використовуєте? (Святковий )
-
Отже, посуд буває щоденним і святковим.
VІ І.Закріплення вивченого матеріалу
1.Робота за картками в парах
Допоможіть мишці порахувати всі зображені предмети.
Як можна назвати одним словом цю групу предметів?
2.Відгадування загадок і розмальовування предметів-посуду відгадок.
То холодним, то гарячим,
вдома кожен мене бачив.
І співаю я від жару,
і пускаю з носа пару. ( ЧАЙНИК )
А про що слід пам'ятати, коли користуємося чайником?
Людей годуємо, часом голодуємо.
Часом ми повні, часом – порожні.
Часом – гарячі, часом холодні. ( ТАРІЛКА І ЛОЖКА)
То ж що ви розфарбовуватимете? (Практична робота – ромальовування предметів посуду)
Посуд – це вироби з глини, скла, металу, дерева, які використовують для приготування або подавання їжі та напоїв.
-
Послухайте вірш. Запам'ятайте про який посуд у ньому згадується.
Мама супу із каструлі налила,
Мама ложку вередулі подала.
Нащо ложка? Забери ти!
Хочу суп з тарілки пити!
І руками обома він тарілку підійма.
- То який посуд згадується? (Металічний і керамічний – з матеріалу, кухонний і столовий – за призначенням)
3. Робота в зошиті
- Розгляньте малюнок. Що ж можна сказати про цього хлопчика?
- А серед вас є такі хлопчики чи дівчатка?
- Молодці. Адже для вас стараються ваші батьки і потрібно шанувати їхню працю і допомагати їм.
4.Гра „Злови слово”
Умови: „зловити” оплеском долонь слова, які називають посуд.
Миска, чашка, чайник, суп, тарілка, виделка, повар, каструля, ложка, відро, стіл, серветка, сковорода, скатертина, сільниця, сіль.
-
Розгляньте наступний малюнок. Як його можна назвати? (Допомога мамі)
-
Складіть речення за цим малюнком і побудуйте його схему.
(Дівчинка миє посуд. І_____ ____ ____.
Дівчинка прибирає на кухні. І______ _______ ___ _______ .)
-
А чи вмієте ви мити посуд?
-
Як часто ви це робите?
VІ ІІ Підсумок уроку
Інтерактивна гра „Мікрофон”
-
Про що ми говорили на уроці?
-
Як ви оцінюєте свою роботу на уроці?
-
Що ви можете розхповісти своїм друзям про посуд?
-
Які труднощі виникали і як ви їх подолали на уроці?
-
Якими новими словами ви поповнили свій словничок?