Урок "Розвиток мовлення «Складання „Добрих” казок»

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів з представником зимуючих птахів – синичкою, вчити помічати ознаки, притаманні цій пташці; на основі власних спостережень вчити складати казку за опорними словами та запитаннями
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення «Складання „Добрих” казок»

Мета: ознайомити учнів з представником зимуючих  птахів – синичкою, вчити помічати ознаки, притаманні цій пташці; на основі власних спостережень вчити складати казку за опорними словами та запитаннями; поглибити знання дітей про Сонце як джерело  життя на землі, вчити послідовно і логічно висловлювати думки; розвивати творчу уяву та образне мислення; збагачувати мовлення учнів образною лексикою; виховувати любов до природи, бережнє ставлення до пернатих та всього навколишнього.

Обладнання: грамзаписи співу синички та пісні „Вийди, вийди сонечко”, таблиці „Зимуючі птахи”, „Сонце –небесне світило”, набір ілюстрацій із зображенням птахів.

Хід уроку

І.Організація  класу до роботи на уроці

  • 1.Створення емоційного настрою «Квітка настрою»

Доброго дня , вам ліси і поля.

Доброго дня, планета Земля.

Щастя й здоров’я всім людям бажаю.

З радістю в школу до знань поспішаємо .

2. Повторення  рутин  поведінки на уроці  у віршованій формі

Спитає вчитель – треба встати.

Дозволить сісти – тихо сядь.

Сказати хочеш – не кричи.

А тільки руки підніми.

ІІ Актуалізація опорних знань учнів

1. Робота над   загадками

- Що сходить без насіння? (сонце)

- Мету , мету – не вимету, несу, несу – не винесу, пора прийде - само піде. (Сонце)

Гарне, добре, на всіх  дивиться, а людям на себе не дає дивитися. (Сонце)

  • 2.Бесіда
  • Звісно. У всіх загадках мова йшла про сонце.
  • А які слова вам допомогли відгадати третю загадку? (Гарне, добре)
  • Яке із цих двох слів найбільше подобається  ГАРНЕ чи ДОБРЕ і чому?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІV Повідомлення теми і мети уроку

-  Слово  ДОБРЕ мені також дуже подобається. І на сьогоднішньому уроці  я б хотіла з вами поговорити про ДОБРО.

-  А ви не заперечуєте?

-  То ж темою нашого уроку РЗМ буде „Складання „доброї ”  казки  про Сонце”.

  • Ви дізнаєтеся багато цікавого про Сонце як небесне світило, про його значення в житті  людей, тварин  і всього живого. Якщо будемо гарно працювати, то складемо  казочку і намалюємо  до неї малюнок.
  • То ким будемо сьогодні на уроці, якщо складатимемо казки і малюватимемо ілюстрацію?
  • Хто мріє стати казкарем?
  • А хто художником?
  • А що потрібно робити, щоб мрії здійснилися?

V.Постановка проблемних завдань

  •  Чи задумувалися ви над тим, що б сталося на Землі, якщо б погасло Сонце? (Настала б чорна ніч, усе померло б. Не стало б на Землі зелених полів, ні садів, річок та морів.)
  • Так, якби раптом погасло Сонце, то не стало б на Землі ні зелених квітучих садів та полів, не було б могутніх рік  та морів. Загинули б люди, звірі і птахи.
  • Пригадайте, які дні і ночі влітку? А взимку? Чому?
  • Коли Сонце ходить по небу низько, то посилає довгі тіні, а коли високо – то короткі тіні.
  • А як поводять себе птахи влітку? А взимку?
  • Чому таке відбувається?
  • Чого вони бояться?
  • То чого  ж не вистачає  рослинам, тваринам і людям  взимку? (сонячного тепла)
  • То що ж потрібно, щоб існувало життя на землі?
  • Для життя  потрібне сонячне тепло .
    • 2. Розповідь про Сонце як небесне світило.

Сонце  -  небесне світило, величезна вогняна куля. Там така температура, що до  Сонця й на тисячі кілометрів не можна наблизитися. Сонце знаходиться від нас дуже далеко.  Воно безперечно мпосилає нам на Землю світло і тепло, такі необхідне для життя на Землі.

Перегляд відео презентації «Сонце-небесне світило»

  • 3 Гра –висновок „Що таке Сонце”  з пазлами
  • Сонце – небесне світило.
  • Сонце – джерело життя на Землі.
  • Сонце – велика вогняна куля.

VІ.Фізкультхвилинка

VІІ. Робота з мовним матеріалом

1.Підготовча робота до складання казки 

Визначення значення сонечка

- Ви щодня зустрічаєтеся із сонечком, але не задумувалися, яке його значення для життя на Землі. Сонечко почуло, що ви про нього заговорили, йому дуже захотілося до вас у гості. 

  • Погляньте на нього. Яке воно?
  • Що ж дає Сонечко людям, рослинам і тваринам?
  • Давайте за схемою  дамо відповідь на запитання.

І_______  ________ ________  _  ________.

Сонечко дає тепло і світло.  Багатство і красу. Здоров'я і життя .

  • Ми вже сказали, що сонечко добре. А чи можна сказати, що воно щедре? (Воно ділиться своїм теплом , світлом)

2.Визначення  казкового героя

(Грамзапис  звуків синички )

  • Послухайте, до нас на урок  завітав  ще один гість – це чарівна пташка. Її спів можна почути навіть взимку, коли навкруги все скував лютий холод. А що це за пташечка, ви дізнаєтеся, коли розгадаєте ось такий непростий кросворд.

               Соловї        

      сороки

Жайворонки

Горобчики

               Чапля

     Ластівка

     Ворона

1. Ілюстрації птахів.

2.  Загадки.

Слова правильно ви розселили.

Похвалю вас.  Заслужили .

  • То спів якої пташки ви почули?
  • Хто завітав до нас сьогодні?

3. Звуковий аналіз слів

- Хлопчики викладають звукову модель слова   «сонечко»

- Дівчатка – слово «синичка».

4.Актуалізація опорних знань про птахів

  • Розгляньте таблицю „Зимуючі птахи”. Чи є серед них синичка?
  • То синичка зимуючий чи перелітній птах?
  • За якими ознаками ми можемо впізнати цих птахів? (Жовта грудка)
  • А чому синички не відлітають у теплі краї?

5.Розповідь учителя  про синичку

Синичка – одна з представників зимових птахів. Вона найщоріший друг людини. У садах, де живуть синички, ніколи не буває шкідників. Вона, хоч і маленька, але буває за день зїдає стільки шкідників, скільки важить сама. Тому синичок, як і інших пташок, треба оберігати. Взимку, коли пташкам голодно і холодно, потрібно будувати для них годівнички. Насипати туди насіння, крихт хліба. Для  синичок дуже шкідливо вживати м'який хліб. Від цього вони можуть загинути. Тому  їх можна підгодовувати сухим кормом.

6. Хвилинка фантазії  в парах

„Яка пташка зустрілась мені вранці? (Розповіді дітей).

7. Підбір влучних виразів

  • Погляньте ще раз на екран телевізора  і скажіть, яка синичка? (вертлява, співуча, жовтогруда, метушлива)
  • Яка вона за розміром ? (маленька, невеличка)
  • Яке в неї забарвлення пір'я? (грудка жовтенька, з білою смужечкою, крильця і голівка – синенькі, хвостик –зелененький)

8.Робота над  ілюстрацією

  • Розгляньте ілюстрацію. Кого зображено на  ній?
  • Яким ви бачите сонечко? (добрим і привітним)

І_________    ________ _ __________ .

  • Що воно робить вдень і вночі ? (вдень – гуляє, а вночі – відпочиває)

І________ ______ ________ , а ________ - __________  .

  • Кого побачило сонечко на снігу? (синичку)

­­­­­­­­­­­­­І_______ _______ __ _______  _________  .

  • Якою вона була? (сумною , невеселою)

І________  ______ ______   .

  • Що зробило Сонечко? (Воно погладило  синичку по голівці.)

І________  __________  _______ __ ________ .

  • Якою  стала синичка?  (Синичка стала веселою.)

І_________   _________  __________ .

  • Чому її  було весело і радісно? (Сонечко обняло її своїм промінням.)

І________ ________  __ _______  _________.

  • Що зробило Сонечко і Синичка? (Вони подружилися.)

І________  __________ .

  • Що сталося з того часу? (Синичка співає веселі пісні  для сонечка.)

І_______  ________  _________  _________  __ __________ .

9.Гра – відпочинок „Сонце сходить”- „Сонце заходить”.

10.Відеофізхвилинка

VІІІ. Закріплення знань.Складання колективної казки

  1. Слово вчителя

  • Ви відпочили вже малята, час нам казочку складати.
  • Тепер перевіримо: уважні ви, чи ні?
  • Хто тему уроку повторить мені? (Складання казочки про Сонечко і Синичку)
  • А якими словами починаються казки?
  • Хто має бажання розпочати добру казочку?

2. Гра „Жива казочка”

Зразок казки.

Жило-було сонечко. Воно було добрим і привітним. Вдень воно гуляло по небу, а ввечері – спочивало за високою горою.

Одного зимового дня  Сонечко побачило у снігу Синичку. Вона була  сумна, невесела.  Сонечко погладило її по синенькій голівці. Грудка відразу пожовтіла, неначе сонечко, хвостик позеленів, неначе травичка. Сніг розтопився. Вони відразу подружилися. З того часу  Синичка співає для Сонечка щодня  веселі пісні, а ввечері – колискові.

3.Гра-діалог „Сонечко і Синичка”

ІХ.Підсумок уроку

  • Про що ви складали казку?
  • Що нового і цікавого дізналися про Сонечко і Синичку?
  • Які завдання сподобалися?
  • Сонечко несе на своїх промінцях тепло. Воно вмивається в твою душу.  Візьми іскринку цього тепла і зігрій людину, якій холодно, сумно. Тепло твого серця розтопить лід її душі. Прокинувшись вранці, посміхнись сонечку і всьому  рідному на землі.

Як  підсумок, можу  лиш одне сказати:   «Зробив багато  - знання  будеш мати». 

ГРА «МІКРОФОН»

 

Додатковий  матеріал

 

Легенда

Чому сонце буває сумне

Жив собі чоловік та жінка, які мали сина і дочку. Дочка була найкраща в світі. Ось одного разу сонце вкрало її собі за жінку. Після цього брат пішов її шукати туди, де заходить сонце. Сестра побачила і вибігла до нього та й каже: «Сховайся в льох, бо як прийде сонце, то запече тебе». Брат швиденько заховався в льох. Коли прийшло сонце, то воно роздягнулось і повісило свої ризи на льосі та й пішло в хату. Сестра, побачивши, що сонце повісило ризи, швиденько побігла до брата, який чуть не вмер від жари. Тоді сестра відлила його водою і вони пішли в хату. Вони привітались з сонцем, посиділи, поговорили, а тоді сонце просить брата, щоб він пішов за нього на небо хоч на один день. Він згодився, надів ризи і пішов на небо. Коли виліз, то він пішов на ті місця, де сонце снідає, обідає та вечеряє, побив миски, порозкидав ложки; зловив вітра та мороза, набив їх за те, що перешкоджали йому в дорозі. Злазячи з неба, поламав драбину; прийшов до хати, де спало сонце, скинув ризи і разом з сестрою втекли. Коли сонце встало і хотіло скоро вилізти на небо, то ніяк не можна було. Поки воно лагодило драбину, то брат із сестрою вже втекли.

Сонце побачило безладдя на небі, було цілий день голодне, то так було розсердилось, що цілий тиждень не показувалось людям.

 

docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
669
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку