Тема. Розвиток мовлення «Складання „Добрих” казок»
Мета: ознайомити учнів з представником зимуючих птахів – синичкою, вчити помічати ознаки, притаманні цій пташці; на основі власних спостережень вчити складати казку за опорними словами та запитаннями; поглибити знання дітей про Сонце як джерело життя на землі, вчити послідовно і логічно висловлювати думки; розвивати творчу уяву та образне мислення; збагачувати мовлення учнів образною лексикою; виховувати любов до природи, бережнє ставлення до пернатих та всього навколишнього.
Обладнання: грамзаписи співу синички та пісні „Вийди, вийди сонечко”, таблиці „Зимуючі птахи”, „Сонце –небесне світило”, набір ілюстрацій із зображенням птахів.
Хід уроку
І.Організація класу до роботи на уроці
Доброго дня , вам ліси і поля.
Доброго дня, планета Земля.
Щастя й здоров’я всім людям бажаю.
З радістю в школу до знань поспішаємо .
2. Повторення рутин поведінки на уроці у віршованій формі
Спитає вчитель – треба встати.
Дозволить сісти – тихо сядь.
Сказати хочеш – не кричи.
А тільки руки підніми.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1. Робота над загадками
- Що сходить без насіння? (сонце)
- Мету , мету – не вимету, несу, несу – не винесу, пора прийде - само піде. (Сонце)
Гарне, добре, на всіх дивиться, а людям на себе не дає дивитися. (Сонце)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV Повідомлення теми і мети уроку
- Слово ДОБРЕ мені також дуже подобається. І на сьогоднішньому уроці я б хотіла з вами поговорити про ДОБРО.
- А ви не заперечуєте?
- То ж темою нашого уроку РЗМ буде „Складання „доброї ” казки про Сонце”.
V.Постановка проблемних завдань
Сонце - небесне світило, величезна вогняна куля. Там така температура, що до Сонця й на тисячі кілометрів не можна наблизитися. Сонце знаходиться від нас дуже далеко. Воно безперечно мпосилає нам на Землю світло і тепло, такі необхідне для життя на Землі.
Перегляд відео презентації «Сонце-небесне світило»
VІ.Фізкультхвилинка
VІІ. Робота з мовним матеріалом
1.Підготовча робота до складання казки
Визначення значення сонечка
- Ви щодня зустрічаєтеся із сонечком, але не задумувалися, яке його значення для життя на Землі. Сонечко почуло, що ви про нього заговорили, йому дуже захотілося до вас у гості.
І_______ ________ ________ _ ________.
Сонечко дає тепло і світло. Багатство і красу. Здоров'я і життя .
2.Визначення казкового героя
(Грамзапис звуків синички )
Солов’ї
сороки
Жайворонки
Горобчики
Чапля
Ластівка
Ворона
1. Ілюстрації птахів.
2. Загадки.
Слова правильно ви розселили.
Похвалю вас. Заслужили .
3. Звуковий аналіз слів
- Хлопчики викладають звукову модель слова «сонечко»
- Дівчатка – слово «синичка».
4.Актуалізація опорних знань про птахів
5.Розповідь учителя про синичку
Синичка – одна з представників зимових птахів. Вона найщоріший друг людини. У садах, де живуть синички, ніколи не буває шкідників. Вона, хоч і маленька, але буває за день зїдає стільки шкідників, скільки важить сама. Тому синичок, як і інших пташок, треба оберігати. Взимку, коли пташкам голодно і холодно, потрібно будувати для них годівнички. Насипати туди насіння, крихт хліба. Для синичок дуже шкідливо вживати м'який хліб. Від цього вони можуть загинути. Тому їх можна підгодовувати сухим кормом.
6. Хвилинка фантазії в парах
„Яка пташка зустрілась мені вранці? (Розповіді дітей).
7. Підбір влучних виразів
8.Робота над ілюстрацією
І_________ ________ _ __________ .
І________ ______ ________ , а ________ - __________ .
І_______ _______ __ _______ _________ .
І________ ______ ______ .
І________ __________ _______ __ ________ .
І_________ _________ __________ .
І________ ________ __ _______ _________.
І________ __________ .
І_______ ________ _________ _________ __ __________ .
9.Гра – відпочинок „Сонце сходить”- „Сонце заходить”.
10.Відеофізхвилинка
VІІІ. Закріплення знань.Складання колективної казки
1. Слово вчителя
2. Гра „Жива казочка”
Зразок казки.
Жило-було сонечко. Воно було добрим і привітним. Вдень воно гуляло по небу, а ввечері – спочивало за високою горою.
Одного зимового дня Сонечко побачило у снігу Синичку. Вона була сумна, невесела. Сонечко погладило її по синенькій голівці. Грудка відразу пожовтіла, неначе сонечко, хвостик позеленів, неначе травичка. Сніг розтопився. Вони відразу подружилися. З того часу Синичка співає для Сонечка щодня веселі пісні, а ввечері – колискові.
3.Гра-діалог „Сонечко і Синичка”
ІХ.Підсумок уроку
Як підсумок, можу лиш одне сказати: «Зробив багато - знання будеш мати».
ГРА «МІКРОФОН»
Додатковий матеріал
Легенда
Чому сонце буває сумне
Жив собі чоловік та жінка, які мали сина і дочку. Дочка була найкраща в світі. Ось одного разу сонце вкрало її собі за жінку. Після цього брат пішов її шукати туди, де заходить сонце. Сестра побачила і вибігла до нього та й каже: «Сховайся в льох, бо як прийде сонце, то запече тебе». Брат швиденько заховався в льох. Коли прийшло сонце, то воно роздягнулось і повісило свої ризи на льосі та й пішло в хату. Сестра, побачивши, що сонце повісило ризи, швиденько побігла до брата, який чуть не вмер від жари. Тоді сестра відлила його водою і вони пішли в хату. Вони привітались з сонцем, посиділи, поговорили, а тоді сонце просить брата, щоб він пішов за нього на небо хоч на один день. Він згодився, надів ризи і пішов на небо. Коли виліз, то він пішов на ті місця, де сонце снідає, обідає та вечеряє, побив миски, порозкидав ложки; зловив вітра та мороза, набив їх за те, що перешкоджали йому в дорозі. Злазячи з неба, поламав драбину; прийшов до хати, де спало сонце, скинув ризи і разом з сестрою втекли. Коли сонце встало і хотіло скоро вилізти на небо, то ніяк не можна було. Поки воно лагодило драбину, то брат із сестрою вже втекли.
Сонце побачило безладдя на небі, було цілий день голодне, то так було розсердилось, що цілий тиждень не показувалось людям.