Урок "Розвиток мовлення «Складання загадок про зиму»

Про матеріал
Мета уроку: ознайомити учнів із видом усної народної творчості „загадкою” та її різновидами, вчити складати загадки; розвивати мислення, пам’ять, уяву, увагу, зв’язне мовлення; виховувати інтерес до рідної мови, любов до природи.
Перегляд файлу

Тема. Розвиток мовлення «Складання загадок про зиму»

Мета: ознайомити  учнів із видом усної народної творчості „загадкою”  та її різновидами, вчити складати загадки; розвивати мислення, пам’ять, уяву, увагу, звязне мовлення; виховувати інтерес до рідної мови, любов до природи.

Обладнання: ілюстрації із зображенням зимуючих птахів та звірят, лист від ялиночок, карта подорожі.

Хід уроку

І.Організація класу

1.Вправа «Мій настрій»

2. Вправа «Не закінчене речення» «Що я очікую від цього уроку?»

ІІ Мотивація уроку.

  • Сьогодні, дітки, ми з вами потрапимо у велику подорож

Ознайомлення з Картою подорожі

  • Станція „Шифрувальників”
  • Станція „Загадкових ерудитів”
  • Зупинка „ Незнайомка”
  • Зупинка Ігрова  з островами:„Мікрофон”,„Мовна розминка” ,„Асоціативний кущ”
  • Творча зупинка  
  • Станція     відпочинку
  • Зупинка  загадкова
  • Релаксаційна зупинка
  • Станція телевізійна
  • Станція підсумкова

1. Станція „Шифрувальників”.

Ка  гад  за    загадка

  • Поміняйте  склади і прочитайте слово .
  • А чи любите ви відгадувати загадки ?

2.Зупинка на  станції „Ерудитів”

Розгадування  загадкового кросворда.

Якось , як ішла я гаєм ,

А звірятко вибігає.

Прудке , мов колобок,

По стежині скок та скок.

Побачило мене – та в ліс як дремене.  (Зайчик)

Я руда , низького зросту ,

Хитра я і довгохвоста.

На курей я вельми ласа

В них таке  смачненьке м’ясо

Вовку –брату я сестричка

А зовуть мене … (лисичка)

 Темно-бурий , лінуватий

Любить мед , в барлозі спати.

Він живе в густому лісі

Рве малину на узліссі. (Ведмідь)

  Рудий м’ячик вправно скаче

з гілочки на гілку.

— То не м’ячик, — кажуть діти, —

ми впізнали … (білку).

3.  Зупинка „Незнайомка” 

  ІІІ.Повідомлення теми і  мети уроку

- Наш урок присвячений одній із найулюбленіших пір року  дітвори.

- Ви сьогодні дізнаєтеся , що таке загадка , якими вони бувають. Навіть самі спробуєте скласти загадки. І можливо , найближчим часом зможемо поповнити збірочку „Перлини  творчості”

ІV Актуалізація опорних знань учнів

- А чи може хтось відповісти на запитання – Що таке загадка ?

- Загадка схожа на задачку , яку треба розвязати.

- Це поетичний опис предмета.

- У загадках предмети та явища прямо (відкрито ) не називаються , про них мовиться у прихованій формі.

Отже, загадка – це стислий уумовний опис когось, чогось, за яким треба відгадувати, хто це, чи що це .

Загадка народилася задовго до того , як люди навчилися читати , писати , друкувати . Загадка має тисячолітню історію.

Подумайте і скажіть, від якого слова походить слово „Загадка”? (Гадали, думали)

  • Отже, загадка це дотепне  запитання, вислів, розповідь, розмова, які вимагають  розкриття  відгадки.

2. Ознайомлення з правилами роботи над загадками

  • А як не допустити помилок при відгадуванні загадок?
  • Ось  послухайте  пам'ятку про відгадування загадок.

Необхідно:

  • уважно слухати (читати) текст ;
  • подумати над кожною ознакою предмета , який відгадується ;
  • не спішити , все продумати , ретельно  зважити.

3. Зупинка «Ігрова»

- Тож пропоную вам розгадати загадку і пограти в гру.

Білокоса, білолиця

Рукавом махає

Сріблом все вкриває. (Зима)

4.Гра „ Мікрофон”

  • Звісно, це зима.  А які слова допомогли вам відповісти правильно?
  • Я пропоную пограти гру „Мікрофон”
  • Кожен з вас, отримавши мікрофон, має назвати певну ознаку зими. На мить заплющіть оченята і  згадайте ознаку зими.
  • Розпочинаю гру я.

Взимку дмуть холодні вітри….

Діти.

Усе вкрито білим снігом.

Замерзла річка.

Люди одягаються тепло.

5.Складання асоціативного куща до слова „ялинка”.

 

Пухнаста                  гарна

Чарівна                  ялинка             красуня

Зелена                              лісова

  • Давайте складемо загадку про ялинку.

У шкільному залі

Стоїть , мов картинка,

Весела, зелена, пухнаста,

Красуня …. (ялинка).

6.Бесіда про бережнє ставлення до природи. (Стукіт  у двері)

  • До нас завітав листоноша . Він приніс телеграму від ялиночок .
  • Послухайте її.

«Любі  діти! Ми даруємо вам радість. Завжди тремтить у нас серце перед Новим роком.»

  • А чому ж тремтить у ялинок серце?
  • Знайте, діти, що потрібно 12 років, щоб виросла ялинка, тоді її можна рубати.
  • Лісоруби ялинку зрубають, відправлять на завод. З деревини зроблять музичні інструменти, папір.
  • А чи можна чимось замінити ялинку, щоб не нищити її?

Читання віршів учнями.

  1. Не рубай  ялинку, бережи ялинку.

Хай пташки співають в її вітах дзвінко.

2.Хай маленька білка , тут гризе горішок.

А вухастий зайчик відпочине трішки.

  • То яку відповідь ми дамо ялиночкам?
  •  Ялиночки, не бійтеся, ми вас не рубатимемо.

V Фізкультхвилинка під музичний супровід

ІV Закріплення нового матеріалу

 1.Створення  асоціативного куща «Сніжинка»

  • А коли пощипує морозець? ( коли низька температура повітря)
  • А прислухайтеся, хтось стукає у вікно.  Може це сонячний промінчик?
  • Та ні, це не сонечко. Це  ж сніжинка. Вона, напевне, почула, що ви складали про ялиночку  загадку і хоче, щоб ви склали і про неї загадочку.
  • Давайте поміркуємо, від якого  слова утворилося слово „сніжинка”? (сніг)
  • А як  сніжинку можна назвати ласкаво? (Сніжинонька)
  • Давайте  складемо асоціативний кущик до слова сніжинка.

Невеличка                             гарна

Легенька                    сніжинка                       біленька

Крижана                чарівна                пухнаста

  • А тепер  вже і можна скласти загадку про сніжинку.

Біленька, пухнаста і чарівна

І навіть трішечки – крижана.

2. Перегляд відео презентації із зображенням сніжинок

 (Перегляд слайдів  із зображенням сніжинок )

  • Перегляньте слайди різновидів сніжинки і впізнайте кожен свою сніжиночку.
  • Діти, а чи насправді зима товаришує з усіма дітками?
  • Як саме? (Катання на санчатах та лижах, ліплення сніговика, ігри в сніжки.)

Зима насипає сніг дітворі для забав.

 3. Гра „Яким  буває сніг?

  • Ось у мене  скільки сніжок. (Кошик із ватними сніжками.)
  • Умови гри такі :

Я запитую :”Яким буває сніг?”

Ви повинні відповісти одним словом. Наприклад, білий.

Якщо відповідь є правильною -  отримуєте сніжку. У кого більше сніжок – той переможець.

(Холодний, лапатий, блискучий, білий, мякий, глибокий, пухнастий, легкий, чистий, брудний, мокрий, сухий, розсипчастий …)

4.Гра „Порівняй сніг”

Пухнастий, як ….(шуба у зайчика)

Блискучий, як …(зірка, сонечко, ялинкові іграшки)

Гарний, як … ( квітка- семицвітка, писанка)

Легенький, як …(пір'їнка)

Білий, як …(вата)

  • Погравшись , ми здобули гарні знання про сніг , його ознаки і властивості.  Тепер вже можемо  скласти загадку про батька сніжинки – сніг.

5. Складання загадки

Пухнастий, як заяча шуба.

Блискучий , мов зірка.

Гарний, мов квітка.

Легенький , мов пірїнка.

Білий , як вата.

Занесеш до хати , може водою стати.

Фізкультхвилинка „Снігопад”

V.Станція Підсумкова

 Підсумок уроку

- Чи сподобалося вам складати загадки?

- Що важче робити: складати чи відгадувати?

- А на прощання  пропоную вам відгадати   три загадки. Якщо  ви їх зумієте правильно відгадати, то  отримаєте сюрприз.

1. Прийшла баба з вітром  та білими снігами ,

Привела з собою діда з бородою.   (Зима)

2. Росте вона взимку донизу головою.

Тоненькою, прозорою і біло-голубою (Бурулька)

3. Основа – соснова , всередині – світ,

Влітку в ньому сонечко, взимку на нім лід. (Вікно)

 (Вчитель перевертає малюнки-відгадки і  появляється напис:  З Новим роком ! )

Привітання з  Наступаючим Новим роком.

Гра «Мої очікування»

Гра «Мікрофон»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бойчук Мирослава Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
2397
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку