Урок "Розвиток науки і культури в радянській Україні в 1920-1930-ті рр."

Про матеріал
У матеріалах розкрито особливості розвитку науки і культури в радянській Україні в 1920-1930-ті рр.
Перегляд файлу

РОЗВИТОК НАУКИ І КУЛЬТУРИ В РАДЯНСЬКІЙ УКРАЇНІ В  1920-1930-ТІ РР.

Мета уроку:

  •          навчальна: розкрити особливості розвитку науки і культури в радянській Україні; з'ясувати причини розстрілів діячів української науки і культури; охарактеризувати прояви російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва.
  •          розвиваюча: аналізувати й критично оцінювати факти, події, діяльність історичних постатей на основі отриманих знань та альтернативних поглядів на історичні події; самостійно працювати з історичними документами, мультимедійними засобами навчання; вдосконалювати навички словникової роботи, з'ясовувати значення понять і термінів; мати власну думку, лаконічно висловлювати й аргументовано відстоювати свою позицію.
  •          виховна: сприяти формуванню почуття національної гордості, патріотизму, поваги й любові до свого народу, його історії.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: комп'ютер, проектор

Методи навчання:

  •          словесні (розповідь, пояснення, навчальна дискусія, бесіда, робота з підручником, робота з візуальними джерелами);
  •          наочні (демонстрація, перегляд відео).

Міжпредметні зв'язки:

  •          9 клас. Художня культура. Розділ: Основи художньої культури. Тема: Художні напрями мистецтва ХХ століття: від модернізму до постмодернізму.
  •          10 клас. Мистецтво. Розділ: Мистецтво європейського культурного регіону. Україна.
  •          11 клас. Українська література. Вступ. «Розстріляне відродження».

 

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ.

Вітання, перевірка присутніх, готовність кабінету (класної кімнати), мультимедіа (технічних засобів) до уроку.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Учні самостійно опрацьовують параграф 25-26 «Освіта, наука, література та мистецтво в радянській Україні» (Підручник. Історія України (рівень стандарту): підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти/ В.С.Власов, С.В.Кульчицький. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – 256 с.).  У своїх конспектах учні заповнюють табличку про діячів науки і культури радянської України 1920-1930-х рр. за відповідним зразком.

Література

Наука та освіта

Образотворче мистецтво

Музичне та театральне мистецтво

 

 

 

 

 

Фронтальне опитування. 

  1. Що таке українізація (коренізація), яка проводилась радянською владою на території України у 1920-ті рр.?
  2. Що таке лікнеп? З якою метою впроваджувався на території України?
  3. Назвіть 5 і більше представників літератури радянської України 1930-х рр., охарактеризуйте їх твори.
  4. Назвіть 5 і більше  представників освіти і науки радянської України 1930-х рр., їх наукові здобутки.
  5. Назвіть 5 представників образотворчого мистецтва радянської України 1930-з рр., особливості їх творчості.
  6. Назвіть 5 і більше представників музики і театру, чим вони відзначилися.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

Тема уроку:  Розвиток науки і культури в радянській Україні в 1920-1930-ті рр. «Розстріляне відродження».  

Завдання:

  •          проаналізувати особливості розвитку науки і культури в радянській Україні 1920-1930-х рр.;
  •          розглянути прояви російської експансії у сферах освіти, науки, мистецтва;
  •          вказати причини розстрілів діячів української науки і культури;
  •          охарактеризувати наслідки масових розстрілів української інтелігенції.

Проблемне питання уроку: Чи виправданими були дії радянської влади щодо українських митців і науковців?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

Учитель. Отже, підсумовуючи можемо сказати, що культурні пріоритети в державі визначали відповідно до ідеології виховання мас у дусі комуністичних ідей. Партія контролювала зміст національно-культурного процесу й вимагала, щоб культурне життя було національним за формою і соціалістичним за змістом, тобто не суперечило комуністичній доктрині. Політизація культурного процесу не приховувалася. Метою її було формування в суспільній свідомості певних стереотипів, які зробили б поведінку широких мас прогнозованою.

До весни 1927 р. українізація залишалася апаратною кампанією. Представники національної інтелігенції, які в минулому будували демократичну державність свого народу, отримали можливості застосувати свої сили в радянській Україні.

Робота з візуальними джерелами.

Федір Кричевський. Життя. Триптих. (Любов. Сім'я. Повернення.)

D:\Робота ліцей 2024-2025\Історія України 03.03.2025 31 взвод\Risunok_79_1.jpg

Василь Касіян. Гуцул з квіткою. Карпатська мати.

D:\Робота ліцей 2024-2025\Історія України 03.03.2025 31 взвод\Risunok78_1.jpgD:\Робота ліцей 2024-2025\Історія України 03.03.2025 31 взвод\Risunok_78_2.jpg

 

 

 

 

Микола Самокиш. Бій Богуна з Чарнецьким під Монастирищем 1653 р.

D:\Робота ліцей 2024-2025\Історія України 03.03.2025 31 взвод\Risunok_80_1.jpg

Бесіда з учнями.

  •          На вашу думку, що автори картини хотіли донести до глядача?
  •          Які історичні сюжети спостерігаються на художніх полотнах?
  •          Чи відповідали сюжет картин тодішній радянській реальності? Можливо представники офіційної влади вбачали в них для себе якусь загрозу?

Перегляд відео «Розстріляне відродження. Лесь Курбас.». Учні називають 1-2 речення біографічних відомостей про Леся Курбаса.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, ЗАКРІПЛЕННЯ УМІНЬ І НАВИЧОК.

Відбувається у формі короткої узагальнюючої бесіди з метою знаходження відповіді на проблемне питання уроку, поставлене на початку уроку, виконання вправи «Асоціативний кущ».

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ.

Учитель:

  •          виставляє оцінки, відзначає кращі відповіді, оцінює роботу активних учасників розбору й обговорення матеріалу;
  •          називає недоліки і прорахунки, на які потрібно звернути увагу при підготовці до наступного уроку;
  •          дає рекомендації щодо покращення та вдосконалення роботи учнів на наступних уроках.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Опрацювати параграф 25-26, конспект.

 

Вчитель __________________________________________

 

 

 

docx
Додано
2 березня
Переглядів
107
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку