Урок "Розвиток уявлень про світ"

Про матеріал
Урок допоможе сформувати в учнів початкові знання про міфологічні, релігійні уявлення, перші наукові знання людей про світ і Землю; закріпити вміння працювати з ілюстраціями, підручником, хмарою слів, лінією часу; розв’язувати історичні задачі, логічні завдання; навчати порівнювати історичні факти; формувати історичну свідомість; розвивати уяву і фантазію; прищеплювати відчуття причетності до історії держави та прагнення пізнати її.
Перегляд файлу

 Тема уроку.  Розвиток уявлень людини про світ

 Мета уроку: сформувати в учнів початкові знання про міфологічні, релігійні уявлення, перші наукові знання людей про світ і Землю; закріпити вміння працювати з ілюстраціями, підручником, хмарою слів, лінією часу; розв’язувати історичні задачі, логічні завдання; навчати порівнювати історичні факти; формувати історичну свідомість; розвивати уяву і фантазію; прищеплювати відчуття причетності до історії держави та прагнення пізнати її. 

Обладнання: підручник, презентація, відео, лінія часу, ілюстрація, роздатковий матеріал

Тип уроку: комбінований

      Очікувані результати.

Після уроку учень/учениця має:

- знати як стародавні міфи, релігії уявляли і пояснювали процес створення світу;

- розуміти  історичний розвиток науки про Всесвіт;

- усвідомити, що кожна історична подія, яка відбулася  має свій історичний простір (країна, місто, село, річка, море та інше);

- знати, що вивчає картографія;

- вміти працювати з підручником, картою, ілюстраціями хронологічними таблицями;

  - вчитися аналізувати схеми; розв'язувати історичні задачі, логічні завдання;

 - висловлювати власні думки, розвивати уяву і фантазію.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

    - вивчення психологічного  налаштування учнів на урок.

      Діти! Вам уже відомо, що успіх справи залежить від її організованого початку. Пропоную сісти зручніше, зосередитися, не хвилюватися, але  бути уважними, активними. Діти, давайте визначимо з яким ви настроєм сьогодні прийшли на урок?  Сподіваюся, що по закінченню нашого уроку настрій у вас поліпшиться.

Уявіть, що у ваших долоньках - дрібка гарного настрою. Поділіться ним, щоб зробити день приємнішим для всіх, хто зараз поряд з вами.

Девіз уроку
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Історична розминка
1. Що вивчає історія?

2. Всесвітня історія – це…
3. Що вивчає хронологія?
4. Кам’яний вік  – це…?

5. Енеоліт – це…..

Метод “МІКРОФОН”
Якими приладами вимірювали час в давнину у різних країнах світу?(робота біля дошки).

Метод  «Незакінчене речення»

Кам'яний вік включає:

Палеоліт –?

Мезоліт – ?

Неоліт – ?

Розмістіть археологічні періоди в хронологічній послідовності

Як ви вважаєте, від чого походить назва кожного періоду?

Назвіть метал, який люди стали використовувати першим (РЕБУС)

Всесвітня історія – це наука, що вивчає…..

Як називають великі відрізки часу в історії?

На які періоди поділяється всесвітня історія?

Робота з ілюстрацією.  Назвати до якого періоду всесвітньої історії, ми відносимо дані зображення.

Робота з лінією часу. Встановіть відповідність.

Приручення першої тварини….

Відкриття Америки….

Давньогрецькі Олімпійські ігри….

Рицарські обладунки….

Електромобіль «Тесла»….

 

Історична плутанка. Не тільки всесвітня історія насичена цікавими  подіями, фактами. Ми маємо свою власну історію, що називається історія України. Хоч і перша людина, на території нашої держави, на думку різних дослідників  появилася  1 млн. років тому, то держава Русь виникла в ІХ ст. Пригадайте, які державні утворення  Історії України ми вивчали на лінії часу.

Діти, хтось переплутав століття. Нам необхідно відновити історичну справедливість і розставити століття в хронологічній послідовності відповідно їх періодів. (а для цього нам необхідно пригадати, що таке хронологічна послідовність?)

Історичні задачі (формування математичної компетентності)

            ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку.

             Ми будемо працювати за планом:

1. Людина і світ.

2. Міфологічні уявлення народів про будову світу.

3. Уявлення людини про світ в історико-культурних епохах.

4. Історичний простір на картах упродовж історії.

 

  1. Надання учням необхідної інформації з теми.

     У процесі розвитку людина зрозуміла, що світ – це все, що нас оточує: природа, речі, культурні надбання, це уявлення людини про виникнення самого світу. Світ – це видима реальна дійсність, Земля – місце, де живуть люди і взаємодіють із навколишнім світом.

Діти, наш урок незвичний. Богиня історії Кліо вирішила нам допомагати, а інколи і ставити завдання. Давайте разом переглянемо наступний слайд.

КЛІО надіслала нам повідомлення озвучте його….

 

Отже, сьогодні ми будемо мандрувати і в часі і в просторі.

  1. Формування громадянської і соціальної компетентностей:

Зупинка «Міфологічна». 

     З моменту, коли з’явилася людина на Землі, виникає й потреба осягнути, як влаштований світ, чому й як відбуваються ті чи інші події та явища. Люди не знали як пояснити явища природи, тому кожний народ уявляв світ по – своєму.

 (Пригадайте, матеріал попередніх уроків…Як починалося літочислення в різних країнах?)

      Ми ознайомимося як уявляли світ різні народи  в стародавні часи:

Світ в уяві давніх єгиптян. ВІДЕО.

Територія на якій живуть люди це – бог Землі – Геб, над ним - богиня неба Нут, вкрита зорями; ліворуч і праворуч - корабель бога Сонця - Ра, показує шлях Сонця по небу від сходу до заходу.

 

Жителі Вавилону уявляли Землю у вигляді гори, на західному схилі якої знаходиться Вавилон. Вони знали, що на південь від Вавилону  розкинулося море, а на сході розташовані гори, через які не наважувалися переходити. Тому їм здавалося, що Вавилон розташований на західному схилі "світової" гори.

 

Діти, індійці нам  показали  лише ілюстрацію, а ми самостійно маємо її прочитати

Земля — це опуклий диск, який підтримують чотири слони. Ці слони стоять на величезній черепасі, а черепаха — на змії.

 

Греки уявляли Землю плоским диском, який був оточений величезним морем, із-за моря в золотій колісниці щоранку піднімався бог Сонця і рухався небом. Увечері на небо виходили зорі та розміщувалися на ньому.

 

Робота з підручником (с. 101)

Кожне слов'янське плем'я мало своє уявлення про створення світу. На сторінці 101 нам дано кілька версій їх уяви. Давайте попрацюємо.

          Метод «Мозаїка». Кліо залишила конверти і попросила зібрати пазл про певне   уявлення людей про світ.  І не тільки зібрати, а й назвати народ який мав таке уявлення про світ.

    Діти, якщо  вийти в чисте поле, чи степ, то ми побачимо  лінію горизонту - це уявна лінія, де небо ніби сходиться із поверхнею Землі, мабуть, тому давні люди думали, що земля має форму диску.

     Так, думав і Тарас Шевченко, як був малим. Він наслухався розповідей свого діда, і пішов шукати залізні стовпи, що підпирають небо, і  ворота, куди сонце заходить на ніч.

ПІДСУМОК. Перші уявлення про виникнення світу зафіксовані в міфах, легендах, релігіях. Давні єгиптяни, вавилоняни, індійці, слов’яни, греки, індійці по – різному сприймали світ.

          Зупинка «Релігійна». Кожна релігія, яка існує пояснює власну версію походження світу, і пов’язана вона із Богом.

Відео.  Робота з історичним джерелом.

Християни стверджують, що Бог  створив світ за 6 днів.

Першим був створений Космос, як першооснова Всесвіту потім Земля. Згодом - світло, яке Господь відділив від темряви. Світло отримало назву «День», а темрява - «Ніч». У Біблії ця подія має назву «день перший». Дня другого було створене небо (твердь), або  «простір», щоб відділити воду під «простором» і над «простором». Третього дня Бог відділив окремо воду від неба і назвав суходіл, що з'явився, - «землею», а  воду - «морем». Після цього Він звелів з'явитись на землі рослинам і деревам. Четвертого дня були створені небесні світила. Дня п'ятого Бог створив дрібних істот (безхребетних, комах), та птахів. Дня шостого Бог створив плазунів та ссавців. Останньою серед Божих творінь була людина.

 Сьомий день - це день відпочинку.

Згідно Корану, світ був створений Аллахом за шість днів. Були створені небеса (їх налічується сім), небесні світила і земля, розкладена килимом, - на ній для міцності були встановлені гірські твердині. Земля поєднується з небесами невидимою драбиною, по якій спускаються і піднімаються лише ангели. Ангелів, як і земних створінь, теж створив Аллах в один із днів творіння. В останній, шостий день був створений перший чоловік Адам, а з його ребра сотворена Єва.  Тварини, за Кораном, були створені з води, людина - з глини.

 Сьомий день - це день відпочинку.

          Бесіда з класом. Ми розглянули уривки з Біблії та Корану. Богиня Кліо запропонувала нам виконати завдання. Дати відповідь на запитання:

Що спільного ви помітили в релігіях мусульман і християн щодо створення світу? (Спільне у двох релігіях: світ і людину створив Бог у мусульман Аллах. Світ створювали 6 днів, а 7 – й день став днем відпочинку)

ПІДСУМОК

  1. Що ми розуміємо під поняттям «світ»?
  2. Де зафіксовані перші уявлення про виникнення світу?

        ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Діти,  є така наука яка називається КІНІЗІОЛОГІЯ ми багато працювали розумово, зазвичай у людей більше працює права півкуля головного мозку, ми зараз відпочинемо, зробимо вправи, які допоможуть більш активно працювати і ліву півкулю.

          Зупинка «Історична». Із розвитком науки, філософії, астрономії  стародавні вчені замислювалися над тим, як облаштований світ, де місце Землі у Всесвіті.

Піфагор - У VІ ст. до н.е. першим припустив, що Земля  має форму кулі.

Аристотель - довів кулястість Землі. Доказом є кругла тінь від нашої планети, яку видно під час місячного затемнення.

Птоломей - створив геоцентричну модель світу. В центрі – Земля.

Миколай Коперник - створив геліоцентричну модель світу. В центрі – сонце.

          Як ви вважаєте чи змінювалися уявлення людей про світ у різні періоди історичного розвитку? (ЛІНІЯ ЧАСУ)

       Так, люди змінювали своє уявлення про світ. На це впливали: розвиток науки, релігії, культури, технічний прогрес. Первісні люди світ, що їх оточував, – небо, землю, сонце, дерева, тварин – сприймали як живий організм, а людину – як його частину. Вони вірили, що їхнім життям та природою управляють надприродні сили – духи: добрі або злі. 

       У добу Античності люди уявляли будову світу через віру в багатьох богів, які уособлювали сили природи. З’являються світові релігії, прихильники яких сповідують віру в одного Бога. Давня Греція стала колискою наук. Учені робили припущення, що Земля має форму кулі. В Середньовіччі панувало християнське уявлення про світ, за яким все в житті людини відбувається з волі Божої.

       Новий час розширив горизонти людського світобачення. Великі географічні відкриття сприяли пізнанню людьми планети Земля, знайомили з новими культурами й народами. В XVI столітті Миколай Коперник довів, що навколо Сонця рухаються Земля й інші планети. ХІХ й ХХ століття були періодом наукових винаходів, завдяки яким людям вдалося пізнати як земні надра, так і космос. Звичними явищами в повсякденні стали автомобілі, телефони, літаки. А сьогодні людина планує подорожувати космічними просторами.

          Кліо просить відповісти на запитання.

1.У якій країні зародилися перші наукові  знання про Землю?

2. До якого періоду  всесвітньої  історії відносяться ці вчені?

          Зупинка «Картографічна».

    Історія – це наука, яка вивчає минуле в просторі й часі. Кожна історична подія відбувається в певному місці. Історичний простір – це територія, на якій розташовані природні та створені   людьми об’єкти, де відбувалися історичні події. Вивчення історичного простору дає змогу зрозуміти, як, де, коли жили люди, їх заняття та традиції. У первісних людей виникла потреба орієнтуватися в просторі. Перші карти відображали навколишню місцевість, їх малювали на кістках, шкірах тварин, на скелях.

ПРАКТИЧНА РОБОТА В КАРТІ

Формування історичних понять.

 Картографія – наука про карти,  методи їх створення і використання.

Карта – зменшене зображення земної поверхні або її частини.

Історична карта – зображення історичних подій на карті

 

( ілюстрація  найдавніших карт)

Це карта нашої держави, вороги хочуть її пошматувати, але українці все роблять для того, щоб зберегти цілісність України.

Весною усміхнеться перемога,

Веселкою оновиться  життя.

У кожного буде своя дорога

І відійде війна у небуття.

І знову  розцвіте калина в лузі,

Верба спіймає сонце у воді,

А вражий кат одержить по заслузі

На Божому Всевишнього суді.

 ІV. Рефлексія. Наша подорож  завершилася.  Діти, а вам було цікаво? Що нового ви дізналися?

 V. Домашнє завдання. Опрацювати параграф 16.

 VІ. Психологічний стан учнів.

 

docx
Додано
19 лютого 2023
Переглядів
983
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку