Тема. Розвиток зв’язного мовлення „Подорож осіннього листочка”
Мета: навчати учнів висловлювати власні думки за спостереженнями у формі творчої розповіді, виробляти навички правильного інтонування речень, дотримання логічного наголосу; розвивати мислення, увагу; виховувати самостійність, працьовитість, любов до природи та бережнє ставлення до навколишнього середовища.
Обладнання: осінні листочки, таблиця з ребусом, 7 хмаринок із словами, розірваний текст, малюнок до гри, букети осінніх квітів, відеосюжети картин природи восени.
Хід уроку
І. Організація учнів класу до уроку
1. Створення емоційного настрою
Нарядилась осінь
Нарядилась осінь
В дороге намисто,
Золоте волосся
Розплела над містом.
Кольорові фарби
Вийняла з кишені
І малює осінь
Жовтім по зеленім.
Здогадатись можна
В парку по деревах:
Є червона фарба
В неї і рожева...
Ще й відтінків різних
Безліч осінь має,
А стрункі ялини
Боком обминає...
Їй не шкода фарби
Й часу ні хвилини -
Колються нікчемні
Сосни та ялини
Ти скажи нам, сонечко,
Чом тепер не грієш,
А на жовтім листячку
Золотом яснієш?
Посміхнулося сонечко:
-Що на це сказати?!
Попросило літечко
ОСІНЬ привітати!
М.Хоросницька
ІІ Актуалізація чуттєвих уявлень дітей
- Пригадайте, на попередніх уроках РЗМ ми з вами проводили урок в природі. Ви спостерігали за осінню в парку.
- Погляньте на ось ці кадри. (Кадри листопаду).
- Кому з вас довелося спостерігати таке явище в природі?
- Як називається ця дія ?
- Правильно, це листопад.
1.Постановка проблемного завдання, спрямованого на активізацію колективної творчості дітей.
(Стукіт у двері)
2.Гра „Шифрувальники”
- Не витримав клен бешкетування і скинув геть свого сина-непослуха. Тільки-но клен відпустив свого синочка, як підлетів вітерець-пустун і … вкинув листочок до нашого класу, і вмостив на нашу дошку серед незнайомих йому значків та гапличків.
(Відкриває вчитель дошку. На ній прикріплений листочок і написані деякі літери)
1 3 2 4 5
о і с н ь
ІІІ Повідомлення теми і мети уроку
На сьогоднішньому уроці ми ми створимо танок осіннього листочка, помилуємося граціозними рухами осені. Складемо колективну розповідь про подорож листочка.
ІV Робота з новим матеріалом
1. Відгадування загадки.
Сумно у гаях блукає
Жовті шати одягає
Жовтолисту стелить постіль
Жде сестрицю білу в гості.
(Осінь під час листопаду)
2. Бесіда
- То яка пора року в даний час царює в природі ?
- Погляньте, вітерець так сильно дмухнув, коли заснув листочок, що склади у словах порозліталися.
Ве тень сень ре жов
-о-о-о= -о—о=
- А ще одне слово заховалося ось в цьому ребусі:
малюнок -----листок , + парта,,, + д
І___________ ___________ ___________ .
V Відеофізкультхвилинка
VІ Продовження роботи
1 Робота з деформованими реченнями.
- Розігрався вітерець. Дмухнув і злетів наш Листочок аж на хмаринки.
- Щоб він зміг повернутися назад до нашого класу, нам необхідно розмістити хмаринки у відповідному порядку, щоб вийшли речення
осінь Настала несе і Вона радість смуток Птахи відлетіли
Настала осінь. Птахи відлетіли. Вона несе радість і смуток.
2. Складання тексту
- Ось і повернувся Листочок до нас у клас. Але вітерець – пустунець знову вирішив попустувати, дмухнув і речення розлетілися у різні боки.
- А речення у нас усі питальні. Ваше завдання давати повні відповіді на них .
- Яка зараз пора року?
- Що робить сонце? (Світить, але не гріє.)
- Що роблять листочки? (Опадають, шелестить, шарудять, тріщать, хрустять, скриплять, тріпочуть, пурхають, шепочуть під ногами, миготять).
- На що подібні осінні листочки? (На золотий дощ із сльозами, на метеликів, птахів, парашутики).
- Про що мріють листочки ?
Ой, навіщо мені листя,
Коли вже іде зима,
Коли холодно вже стало,
І пташок ніде нема.
Краще скину я листочки
і тихесенько засну.
Буду спати,буду ждати
Сонце , радість і весну.
3. Робота над малюнком
Розгляньте малюнок.
Знов золоті листочки клена
Летять на землю і на мене
Такі тендітні і сумні
Летять, кружляючи крилато
І, мов сліди качиних лапок
Лягають тихо на землі
І________ _________ . Настала осінь.
І__________ ___ _______ ___________ . Опадає з дерев листя.
І________ _________ __ _________. Воно кружляє у повітрі.
VІІ Підсумок уроку. Рефлексія
1. Хвилинка фантазії.
- Давайте трішечки пофантазуємо. Чому ж так сталося, що листочок лишився одним-однісіньким?
- Він ніколи не бачив зими. Йому хотілося довідатися, що таке сніг.
- Він не хотів розлучатися зі своєю гілочкою. Він народився на ній. Вони прожили всю весну і літо разом.
- Хотів випробувати себе, чи витримає порив вітру.
- Він хотів похвалитися перед своїми друзями і залишився один.
- Він напевне хотів прикрити жучка, що ще не встиг сховатися.
- Був повільний, допитливий, витривалий, стійкий, як Олов’яний солдатик з казки Андерсена, відданий своїй гілочці.
А наспрвді він не був самотнім. Адже ми подорожували з ним.
- А чи сподобалася вам подорож з листочком ?
- Листочкові також дуже сподобалося з вами мандрувати по країні слів та речень. Він повернеться до свого татуся, а для вас на згадку про цікаву пригоду він попросив у нього маленькі листочки.
- Тихіше. Він мені щось шепоче.
- Він хоче попросити вас, щоб ви придумали свої казочки–пригоди, які ми спробуємо розіграти на інших уроках.
2. Вправа «Мій настрій»
1