Урок «Розвиток зв’язного мовлення „Подорож осіннього листочка”

Про матеріал
Мета: навчати учнів висловлювати власні думки за спостереженнями у формі творчої розповіді, виробляти навички правильного інтонування речень, дотримання логічного наголосу
Перегляд файлу

Тема. Розвиток зв’язного мовлення „Подорож осіннього листочка”

Мета: навчати учнів висловлювати власні думки за спостереженнями у формі творчої розповіді, виробляти навички правильного інтонування речень, дотримання  логічного наголосу; розвивати мислення,  увагу; виховувати самостійність, працьовитість, любов до природи та бережнє ставлення до навколишнього середовища.

Обладнання: осінні листочки, таблиця з ребусом, 7 хмаринок із словами, розірваний текст, малюнок до гри, букети осінніх квітів, відеосюжети картин природи восени.

Хід  уроку

І. Організація учнів класу до уроку

1. Створення емоційного настрою

Нарядилась осінь


Нарядилась осінь

В дороге намисто,

Золоте волосся

Розплела над містом.

Кольорові фарби

Вийняла з кишені

І малює осінь

Жовтім по зеленім.

Здогадатись можна

В парку по деревах:

Є червона фарба

В неї і рожева...

Ще й відтінків різних

Безліч осінь має,

А стрункі ялини

Боком обминає...

Їй не шкода фарби

Й часу ні хвилини -

Колються нікчемні

Сосни та ялини

Ти скажи нам, сонечко,

Чом тепер не грієш,

А на жовтім листячку

Золотом яснієш?

Посміхнулося сонечко:

-Що на це сказати?!

Попросило літечко

ОСІНЬ привітати!

             М.Хоросницька


ІІ Актуалізація чуттєвих уявлень дітей

- Пригадайте, на  попередніх уроках РЗМ ми з вами  проводили урок в природі. Ви спостерігали за осінню в парку.

- Погляньте на ось ці кадри. (Кадри листопаду).

- Кому з вас довелося спостерігати таке явище в природі?

- Як називається ця дія ?

- Правильно, це листопад.

1.Постановка проблемного завдання, спрямованого на  активізацію колективної   творчості дітей.

(Стукіт у двері)

  • Хвилиночку, хтось стукає до нас у двері. (Вчитель підходить до дверей. Відчиняє)
  • Діти, це казочка. Вона проситься до нас на урок. Впустимо її, чи ні?
  • Добре, із вашої згоди впускаю.
  • Побачили?
  • Ні?
  • А таке могло і трапитись. Казочка зайшла до класу у шапці-невидимці. Побачити її і почути  зможе той, хто буде слухняним , уважним і старанним.
  • У лісочку, на галявині, недалеко від нашої школи росте молодий кленок. Берези,  дубки, липи вже всі листочки поскидали, а кленок свої міцно тримає, нікуди не відпускає. Та й листочки слухняні, тихенько шелестять, колискову пісеньку татусеві співають. Лише однісінькому листочку не сидиться на гілочці. Він то круть, то верть, то застрибає, то затремтить, то починає рюмсати-проситися:
  • Відпусти мене, татусику-кленочку, погуляти в повітрі.

2.Гра „Шифрувальники”

- Не витримав клен бешкетування і скинув геть свого сина-непослуха. Тільки-но клен відпустив свого синочка, як підлетів вітерець-пустун і …  вкинув листочок до нашого класу, і вмостив на нашу дошку серед незнайомих йому значків та гапличків.

(Відкриває вчитель дошку. На ній прикріплений листочок і написані деякі літери)

1 3 2 4 5

о і с н ь

  • Потрібно розшифрувати криптограму і прочитати, хто допоміг  листочку  стати таким золотистим.

ІІІ Повідомлення теми і мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми  ми  створимо танок осіннього листочка, помилуємося граціозними рухами осені. Складемо колективну розповідь про подорож листочка.

ІV Робота з новим матеріалом

1. Відгадування загадки.

Сумно у гаях блукає

Жовті шати одягає

Жовтолисту стелить постіль

Жде сестрицю білу в гості.

(Осінь під час листопаду)

2. Бесіда

- То яка пора року в даний час царює в природі ?

- Погляньте, вітерець так сильно дмухнув, коли заснув листочок, що склади у словах порозліталися.

Ве   тень  сень   ре   жов

  • Давайте  ми спробуємо зібрати ті склади і викласти звукові моделі

-о-о-о=                          -о—о=

- А ще одне слово заховалося ось в цьому ребусі:

малюнок -----листок , + парта,,, + д

  • То яке ж слово  заховалося ? (Листопад)
  • З яких двох слів утворилося це слово ?
  • Давайте складемо речення із цим словом за схемою :

І___________    ___________   ___________  .

V Відеофізкультхвилинка

VІ Продовження роботи

1 Робота з деформованими  реченнями.

- Розігрався вітерець. Дмухнув і злетів наш Листочок аж на хмаринки.

- Щоб він зміг повернутися назад до нашого класу, нам необхідно розмістити хмаринки у відповідному порядку, щоб вийшли речення

осінь     Настала   несе    і     Вона     радість    смуток    Птахи   відлетіли

Настала осінь. Птахи відлетіли. Вона несе радість і смуток.

  • А як ви розумієте речення  «Вона несе  радість і смуток»?

2. Складання тексту

- Ось і повернувся Листочок до нас у клас. Але вітерець – пустунець знову вирішив попустувати, дмухнув і речення розлетілися у різні боки.

- А речення у нас усі питальні. Ваше завдання  давати повні відповіді на них .

-     Яка зараз пора року?

-     Що робить сонце? (Світить, але не гріє.)

-   Що роблять листочки? (Опадають, шелестить, шарудять, тріщать, хрустять, скриплять, тріпочуть, пурхають,  шепочуть під ногами, миготять).

-   На що подібні осінні листочки? (На золотий дощ із сльозами, на метеликів, птахів, парашутики).

-     Про що мріють листочки ?

  • А  зараз послухайте, як Олександр Олесь  у своєму вірші описав мрію листочка.

Ой, навіщо мені листя,

Коли вже іде зима,

Коли холодно вже стало,

І пташок ніде нема.

Краще скину я листочки

і тихесенько засну.

Буду спати,буду ждати

Сонце , радість і весну.

  • Дуже часто опале листя порівнюють із  пістрявим килимом.
  • А які вам  ще порівняння приходять на думку? (Яскраві цукеркові обгортки, різнокольорові клаптики)

3. Робота над малюнком

Розгляньте малюнок.

  • Яку пору року зображено на ньому?
  • Що саме тобі допомогло здогадатися, що це осінь?
  • А зараз хвилинка фантазії. Розфарбуйте малюнок, використовуючи барви осені.
  • Які кольори переважатимуть на ваших малюнках? Чому?

Знов золоті листочки клена

Летять на землю і на мене

Такі тендітні і сумні

Летять, кружляючи крилато

І, мов сліди качиних лапок

Лягають тихо на землі 

  • Яким   поет описав листочки? (Золоті, тендітні,сумні)
  • Як ви гадаєте, чому вони сумні?
  • Стояли ми під крилатим кленом, читали вірші, розповідали цікаві історії. Вітерець не вщухав і ставав дедалі сильнішим. Подивіться, а неподалік нас – Казкова хатинка. В ній живе „сімейка” слів. Давайте попросимося до неї перечекати цей вітер. Вона впустить нас, якщо ми  складемо два речення про осіннє листя за схемами .

І________   _________ .  Настала осінь.

І__________  ___   _______  ___________  . Опадає з дерев листя.

І________  _________  __   _________. Воно кружляє у повітрі.

VІІ Підсумок  уроку. Рефлексія

1. Хвилинка фантазії.

- Давайте трішечки пофантазуємо. Чому ж так сталося, що  листочок лишився одним-однісіньким?

- Він ніколи не бачив зими. Йому хотілося довідатися, що таке сніг.

- Він не хотів розлучатися зі своєю гілочкою. Він народився на ній. Вони прожили всю весну і літо разом.

- Хотів випробувати себе, чи витримає порив вітру.

- Він хотів похвалитися перед своїми друзями і залишився один.

- Він напевне хотів прикрити жучка, що ще не встиг сховатися.

- Був повільний, допитливий, витривалий, стійкий, як Олов’яний солдатик з казки Андерсена, відданий своїй гілочці.

А наспрвді він не був самотнім.  Адже ми подорожували з ним.

- А чи  сподобалася вам подорож з листочком ?

- Листочкові також дуже сподобалося з вами мандрувати по країні слів та речень. Він повернеться до свого татуся, а для вас на згадку про цікаву пригоду  він попросив у нього маленькі листочки.

- Тихіше. Він мені щось шепоче.

- Він хоче попросити вас, щоб ви придумали свої казочки–пригоди, які ми спробуємо розіграти на інших уроках.

2. Вправа «Мій настрій»

1

 

docx
Додано
5 серпня 2019
Переглядів
2012
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку