Мета: ознайомити з видами руху води у Світовому океані; розвивати в учнів
географічне мислення, увагу, зв'язне мовлення; вдосконалювати вміння
працювати з картами атласу,складати опорні схеми, аналізувати інформацію;
виховувати інтерес до вивчення географії.
Мета: ознайомити з видами руху води у Світовому океані; розвивати в учнів
географічне мислення, увагу, зв'язне мовлення; вдосконалювати вміння
працювати з картами атласу,складати опорні схеми, аналізувати інформацію;
виховувати інтерес до вивчення географії.
Обладнання: фізична карта півкуль, атласи, підручники, піддон з водою, комп’ютер,
проектор (презентація уроку, фрагмент фільму про цунамі).
Тип уроку: комбінований.
Структура уроку
I. Етап орієнтації
ІІ. Етап покладання мети
III. Етап проектування
1. Види рухів води в океані.
2. Характеристика видів рухів води в океані
та з’ясування причин, що спричиняють їх.
ІV. Етап контрольно-оцінювальний
V. Етап рефлексії
VI. Домашнє завдання
Хід уроку
I. Етап орієнтації
- Створення гарної, позитивної атмосфери на початок(та – кінець) уроку –
прийом «Визнач свій настрій».
Не можна жити без води:
Вона навкруг, вона в тобі,
В озерах, ріках, океанах,
Дощу краплинах і в фонтанах.
Вона в емоціях людини:
В сльозах від радощів чи гніву.
Й краса природи на Землі
Не може жити без води.
Чудова наша гідросфера,
Існує все навколо неї:
І людство, й фауна, і флора,
І все що є у нас навколо.
А не було б її,
Життя все зникло на Землі.
- Повідомлення теми та мети уроку.
- Актуалізація опорних знань
Гра «Географічне казино»
Раунд 1. Географічний експрес(питання – відповідь)
1. Що таке гідросфера? (Гідросфера – це водна оболонка Землі)
2. Які основні частини гідросфери? (Води Світового океану, атмосфери, суходолу)
3. Які основні частини Світового океану ? (Океани, моря, затоки, протоки)
4. Що входить в склад вод атмосфери ? (Хмари, водяна пара, опади)
5. Що відноситься до вод суходолу ? (Річки, озера, болота, льодовики, підземні води)
6. Як називається процес безперервного переміщення води на земній кулі ?
(Кругообіг води в природі)
Раунд 2.Картографічний
1. Назвіть найбільший півострів. (Аравійський)
2. У якому морі ловлять рибу мешканці трьох частин світу? (Середземне)
3. Яке море немає берегів? (Саргасове)
4. Назвіть кольорові моря. (Чорне, Біле, Червоне, Жовте)
5. Який океан найбільший, найменший ? (Тихий, Північний-Льодовитий)
6. Назвіть найбільший острів. (Гренландія)
7. Найширша протока. (Дрейка)
8. Моря, що омивають територію України. (Чорне, Азовське)
Раунд 3.Географічна вікторина
1. В яких агрегатних станах може перебувати вода ?
2. Яка температура кипіння та температура замерзання для прісних вод?
3. Яка температура кипіння та температура замерзання для морських та океанічних вод?
4. Як змінюється температура океанічних вод від екватора до полюсів,і від чого це залежить?
5. Які хімічні елементи входять до складу океанічних вод?
6. В яких одиницях вимірюється солоність води ?
7. Яка середня солоність морської води?
8. Які фактори впливають на солоність води?
9. В яких місцях Світового океану солоність найвища, а в яких найнижча ?
10. Як змінюється температура води з глибиною?
Раунд 4.Математичний
1. Скільки грамів солі знаходиться в 1 т води, якщо з 10 т води отримали 250 кг солі? (25кг.)
2. Скільки грамів солі можна отримати з 1т чорноморської води, якщо її солоність
18 проміле ? (18кг.)
Раунд 5. Естафета.
(Робота виконується за кількістю рядів парт у класі. Учні, що сидять за першою партою, одержують картку, виконують завдання 1,передають картку на другу парту та ін.).
Картка 1
1) Червоне море належить океану...
2) Найбільший за площею океан — ...
3) Атлантичний океан омиває материки...
4) У напрямку від екватора до полюсів температура поверхневого шару води...
5) Середземне море сполучається з Атлантичним океаном протокою …
6) Океан, що не омиває Антарктиду,— ...
Картка 2
1) Аравійське море належить океану...
2) Найменший за площею океан — ...
3) Тихий океан омиває материки ...
4) У тропічних широтах солоність вод океану... .
5) Атлантичний океан сполучається з Тихим океаном протокою...
6) Крім Північного Льодовитого океану, Австралію не омиває … океан
Картка 3
1) Баренцове море належить океану...
2) Найтепліший серед океанів — ...
3) Північний Льодовитий океан омиває материки...
4) У місцях впадіння великих річок солоність вод океану...
5) Тихий океан сполучається з Північним Льодовитим океаном...
6) Крім Північного Льодовитого океану, Африку не омиває … океан
ІІ. Етап покладання мети
Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Вступне слово вчителя.
Уявіть собі, що ви опинилися на безлюдному острові. Як ви повідомите про своє місце знаходження, якщо мобільний зв'язок не працює. (Учні пропонують варіанти відповіді.)
Можна скористатися давнім способом передачі інформації «пляшковою поштою».
Біля моря люди кажуть:
«Медуз побачиш – спокій море втратить».
Холодною стане вода, вітер налетить,
Хвилі буде котить.
Хмари сонце закриють, може, ще й дощик посіє.
А медузи розуміють, передбачити уміють
І з'являються завчасно, коли зовсім тихо й ясно.
- Про що йде мова у цьому уривку вірша?
Які види руху здійснюють води Океану, який «рушій» змушує їх переміщатися та як людина може використати ці рухи, ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці.
III. Етап проектування
1. Види рухів води в океані.
2. Характеристика видів рухів води в океані та з’ясування причин, що спричиняють їх.
Вітрові хвилі
Прийом «Творча лабораторія»
1) Що таке хвиля?
Намалюйте в зошиті хвилю. Підпишіть на малюнку: «гребінь», «підошва», «довжина хвилі», «висота хвилі». Порівняйте свій малюнок з малюнком у підручнику. Прочитайте значення названих термінів.
2) Як утворюються хвилі?
Демонстрація досліду:
візьмемо піддон з водою — це море.
Що потрібно зробити, щоб з'явились хвилі? (Дмухати)
Що можна зробити ще, щоб з'явились хвилі?
(Вдарити долонею по столу, струсити піддон)
Припливи і відпливи.
Розповідь учителя.
Двічі на добу рівень води в певному районі Світового океану піднімається, а потім опускається. Що за дива? Океан ніби дихає. Це дія припливів і відпливів — найритмічніших різновидів руху води у Світовому океані. Причиною утворення цього «ритмічного подиху океану є тяжіння його вод Місяцем і Сонцем.
У відкритому океані припливна хвиля майже не помітна, на узбережжях вона може піднятися на кілька метрів, а у вузьких затоках і гирлах річок припливи можуть перевищувати 10 м. Так, у затоці Фанді (Північна Америка) висота припливу становить 19 м, тобто «дістає» до сьомого поверху, а в Чорному морі він усього 3-5 см.
Люди навчилися використовувати енергію припливів. На узбережжях деяких країн побудовані припливні електростанції. Тут морська вода, рухаючись, обертає турбіни, що виробляють електроенергію.
— Чому в Чорному морі висота припливів усього кілька сантиметрів?
Течії.
Розповідь учителя.
Пам'ятаєте, що послужило початком пошуків капітана Гранта у повісті Жуля Берна «Діти капітана Граната»? Пляшка із запискою, що потрапила з волі океану до англійських моряків. На що сподіваються люди в цій ситуації? Вони довіряються морським течіям, які здатні доставити «пошту» за тисячі кілометрів.
Океанічні течії — це горизонтальні переміщення водних мас на великі відстані.
Подорожуючи просторами океану, досвідчені мореплавці вміло використовували знання про напрямок і силу течій. За властивостями води розрізняють холодні і теплі течії, за походженням найбільш поширеними є вітрові течії.
Океанічні течії – безперервний рух водних мас з одного місця в інше, під дією вітру
Розподіл течій має цікаву закономірність — у кожнім океані вони утворюють кільця океанічної циркуляції. Найбільші з них розташовані між екватором і помірними широтами та пов'язані з дією західних вітрів і пасатів. Зверніть увагу, що в Північній півкулі води циркулює за годинниковою стрілкою, у південній — проти. Деякі течії, наприклад Західних Вітрів, Пасатні, переміщають водні маси в широтному напрямку; ряд течій, наприклад Гольфстрім, Перуанська, належать до меридіональних. Меридіональні течії часто є відгалуженнями широтних.
Прикладом кільця океанічної циркуляції є кільце навколо Сарґасового моря: Північна Пасатна течія — Ґольфстрім — Північно - Атлантична течія — Канарська течія — Північна Пасатна течія.
Повідомлення знавців - океанологів ( учнів, які готували випереджальні завдання).
Учень 1.
Тривалий час найбільшою з морських течій уважався Ґольфстрім, який разом зі своїм продовженням — Північноатлантичною течією — дістав назву «піч Європи». Ця течія біля острова Ньюфаундленд сягає завширшки 640 км за середньої глибини 320 м. Усі річки нашої планети несуть у 22 рази менше води, ніж один Ґольфстрім. Але нещодавно було встановлено, що найпотужнішою і найбільшою течією є Антарктична циркумполярна (течія Західних вітрів), тобто навколоантарктична течія. Довжина цієї «цариці морським річок» перевищує 30000км, ширина - 1000км, а глибина 2- 4,5км. Щосекунди Антарктична течія переносить понад 240 млн. км. морської води, що значно більше, ніж решта «морських річок» разом.
Учень 2.
Найшвидша з течій — Наквато Рапіде в Тихому океані біля берегів канадської провінції Британська Колумбія. За даними Книги рекордів Гіннесса, її швидкість становить 29,6 км/год.Теплі та холодні течії істотно впливають не лише на клімат окремих країн або материків, але й на клімат усієї планети, транспортуючи величезні маси води, тому, наприклад, теплі течії називають ще «трубами водяного опалення» Землі.
Цунамі
Прийом «Проблемне питання»
Персонаж російської казки Садко, потрапивши до підводного палацу морського царя, змушений був за наказом грати на гуслах. Він так гарно грав, що гості не Витримали й почали танцювати.
І так розтанцювалися, що на «морі-океані» здійнялась велика буря. Через це багато кораблів загинуло і чимало людей потонуло.
З яким природним явищем можна порівняти танці гостей на морському дні?
Як називаються морські хвилі, що спричиняють це явище?
(Демонстрація фрагменту фільму про цунамі із серії відеофільмів «Сили природи»)
Повідомлення учня.
Найбільші хвилі спостерігаються в Тихому океані. Навесні 1972 р. під час бурі було зафіксовано більш ніж 34-метрову їх висоту. Вони йшли одна за одною через кожні 20 секунд зі швидкістю 138 км/год. Рекордної висоти досягла хвиля, яка здійнялася біля острова Ісіґаки архіпелагу Рюкю (Японія) під час землетрусу 24 квітня 1771 р., — 85 метрів! ЇЇ швидкість становила 700 км/год. Цей рекорд занесений до Книги рекордів Гіннесса.
ІV. Етап контрольно-оцінювальний
1. Прийом «Географічний практикум»
Визначте за допомогою карти температурні особливості течій:
Західних Вітрів, Каліфорнійської, Гольфстрім, Куросіо, Перуанської, Мусонної,
Північної та Південної Пасатних.
2. Прийом «Проблемне питання»
- Ці «річки» течуть в океанах, їх температура і солоність відрізняється від температури і
солоності навколишніх вод. Напрям течій теплих «річок» — від низьких широт у високі,
а холодних, як правило,— з високих у низькі. Що це за річки?
- Зупинившись на узбережжі неподалік від Ялти, туристи розбили намет на висоті 5 м над
рівнем моря. Визначить, чи є небезпека підтоплення під час припливу?
3. Гра «Прочитайте ребуси»
Цу О
мі шва
V. Етап рефлексії
Заключне слово вчителя.
Води Світового океану постійно рухаються. Найбільш поширеним видом руху є хвилі, спричинені вітром. Рухи води також спричиняють цунамі, викликані виверженням вулканів та землетрусами, сила тяжіння Сонця та Місяця. Цунамі надзвичайно небезпечні і можуть призводити до серйозних руйнувань та людських жертв. Запобігти цунамі неможливо, але можна заздалегідь попередити про їхнє наближення. А от такий вид руху води, як припливи, люди навчилися використовувати, побудувавши припливні електростанції.
VI. Домашнє завдання
1. Опрацювати текст параграфа.
2. Виписати до зошитів визначення понять, що зустрічаються в тексті.
3. Підготувати повідомлення про мешканців Світового океану
4.Через який час цунамі, що виникло поблизу Ґавайських островів, досягне берегів Японії?
(Середня швидкість поширення хвиль — 700-800 км/год.)