Урок "Ґрунт - важливе тіло природи"

Про матеріал

ҐРУНТ – ВАЖЛИВЕ ТІЛО ПРИРОДИ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА. ДОСЛІД №4. ВИЗНАЧЕННЯ СКЛАДУ ҐРУНТУ

Мета. Формувати в учнів поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати; виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, телевізор, презентація, пробірки, спиртівка, скляні палички, ґрунт.

Тип уроку: комбінований.

Перегляд файлу

ҐРУНТ – ВАЖЛИВЕ ТІЛО ПРИРОДИ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА. ДОСЛІД №4. ВИЗНАЧЕННЯ СКЛАДУ ҐРУНТУ

Мета. Формувати в учнів поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати; виховувати любов до природи.

Обладнання: підручник, телевізор, презентація, пробірки, спиртівка, скляні палички, ґрунт.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

  • Яку тему вивчали на минулому уроці? (Корисні копалини)
  • Що таке корисні копалини? (К.к. – це гірські породи, які люди добувають у природі й використовують у своєму житті)
  • На які три групи поділяються усі корисні копалини? (К.к. поділяються на такі три групи: горючі, рудні, нерудні)
  • Що таке горючі корисні копалини? (Горючі к.к. – це ті, які добре горять й виділяють багато тепла)
  • Які корисні копалини належать до горючих? (Нафта, торф, природний газ, кам’яне вугілля, буре вугілля)
  • Що таке рудні корисні копалини? (Рудні к.к. – це гірські породи з яких одержують різні метали)
  • Які корисні копалини належать до рудних? (Залізна руда, ртутна руда, алюмінієва руда)
  • Що таке нерудні корисні копалини? (Нерудні к.к. – це ті, які люди використовують без додаткової обробки)
  • Які корисні копалини належать до нерудних? (Сірка, гіпс, кам’яна сіль, глина, пісок,  графіт, граніт, крейда)

ІІІ. ФОРМУВАННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.

  1. Відгадування ребуса.

  • На уроці ознайомимося з ґрунтом, його складом, властивостями та значенням у житті людини.
  1. Дидактична гра «Влучне твердження».

Я сьогодні отримаю уявлення про…

…склад ґрунту.

Ознайомлюся з…

…видами ґрунту.

Зможу пояснити…

…значення ґрунту в природі та для життя людей.

Навчуся характеризувати…

…роль живих організмів в утворенні ґрунту.

 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1. Перегляд відео-фрагменту.

Таблиця. Робота в парах.

Що ж таке ґрунт?

Ґрунт – це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини.

А що входить до складу ґрунту, ми дізнаємося, коли проведемо досліди.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Робота з підручником (с.53).

  • Знайдіть і прочитайте для чого рослинам потрібен ґрунт.

(З ґрунту рослини корінням вбирають воду і розчинені в ній поживні речовини. Опале листя, стебла рослин, рештки відмерлих тварин перегнивають, і з них утворюється перегній (гумус)).

3. Фізкультхвилинка.

Вдягання засобів безпеки.

  1. Практична робота.
  1. Бесіда з техніки безпеки.
  1. Звільніть робоче місце від усіх непотрібних для роботи предметів і матеріалів.
  2. Перевірте наявність посуду, приладів та інших предметів, необхідних для виконання завдань.
  3. Починайте виконувати завдання лише з дозволу вчителя.
  4. Під час використання скляного посуду поводьтесь з ним обережно, не натискайте на нього сильно пальцями. Необіхдно акуратно і легко брати предметні скельця за краї, щоб уникнути поранення пальців.
  5. Після завершення робіт учні повинні впорядкувати своє робоче місце, результати діслідів злити у відповідний посуд, помити пробірки.
  6. Ретельно вимити руки з милом.

ДОСЛІД 1. (Проводять учні)

Опускаємо грудочку сухого ґрунту в пробірку з водою. Що ви спостерігаєте?

(Із грудочки ґрунту виходять бульбашки.)

Зробимо висновок. (У ґрунті є повітря.)

ДОСЛІД 2. (Проводить учитель)

Грудочки сухого ґрунту нагріємо на вогні. Над ґрунтом тримаємо холодне скло. Що ви бачите? (Скло стало вологим.) Дослід показує, що в ґрунті є вода.

ДОСЛІД 3. (Проводить учитель)

Продовжуємо нагрівати ґрунт. Що ви бачите?

(Бачимо дим, відчуваємо неприємний запах.)

Це згорає перегній, що складається із залишків рослин і тварин. Перегній чорного кольору. Від нього ґрунт набуває темного забарвлення. Ґрунт, у якому багато перегною, є родючим. Родючість – головна ознака ґрунту.

ДОСЛІД 4. (Проводять учні)

Покладемо грудочки прожареного ґрунту у воду. Прожарений ґрунт сірого кольору, тому що увесь перегній згорів. Розмішаємо його і дамо відстоятися. Що ви бачите?

(На дно пробірки осів пісок, а зверху глина. Отже, до складу ґрунту входять пісок і глина.)

ДОСЛІД 5. (Проводить учитель)

Візьмемо зі склянки, в якій був прожарений ґрунт, капнемо на скло і будемо нагрівати до цілковитого випаровування. Що ви бачите?

(На склі залишилися білі плями.)

Це солі. Солі – це поживні речовини, що утворюються з перегною. Без мінеральних солей рослини не можуть рости.

 

 

 

 

 

 

 

 

VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

  1. Розповідь учителя «Скарбничка знань».
  • Коли ми проводили досліди, відчули неприємний запах, його дає перегній.

Найбільше перегною міститься в чорноземах. Тому цей ґрунт вважають найродючішим. Чим більше перегною, мит колір ґрунту темніший. У степних зонах України чорнозем завтовшки 1м та більше.

Різновиди ґрунтів в Україні:

  • чорнозем;
  • піщаний ґрунт;
  • глинистий ґрунт.
  1. Хвилинка-цікавинка. Виступ дітей.
  • Відомий учений Василь Докучаєв створив науку про ґрунт – ґрунтознавство. Він вивчав, які бувають ґрунти, як утворюються, від чого руйнуються. Науковець вчив, як треба обробляти ґрунти, щоб отримувати високі врожаї.
  • Рослини допомагають визначити, який ґрунт. Якщо трапляються печіночні мохи, то ґрунт у цому місці родючий, багатий на перегній.
  • Пишно росте подорожник – ґрунт кислий. На ньому не буде високих урожаїв культурних рослин. У такий ґрунт треба вносити вапно або попіл.
  • Якщо серед бур’янів росте в’юнок, конюшина, у такий ґрунт не треба вносити вапно. На ньому добре ростимуть овочеві рослини.
  • Там де росте черемха, дуб, ґрунт треба використовувати для вирощування садових рослин.
  • Використовуючі ці знання, люди вирішують, де і які рослини можна посадити, щоб одержати високий урожай, або які добрива треба внести, щоб збільшити врожайність.
  • З давніх-давен в Україні земля була дуже родюча, тому багато країн світу мріяли про таку землю. Відомо, що в період війни вивозили вагонами чернозем і зараз купляють нашу землю.
  1. Тестування.

1. Родючий шар, на якому ростуть рослини, - це:

А) перегній:

Б) мінеральні речовини;

В) ґрунт.

2. Ґрунт складається з:

 А) повітря;

 Б) пляшок;

 В) води;

 Г) мінеральних солей;

 Ґ) паперу;

 Д) перегною;

 Ж) піску і глини.

3. Якщо ґрунт чорного кольору, то в ньому переважає:

 А) перегній;

 Б) глина;

 В) пісок.

4. Який ґрунт вважають найродючішим?

 А) піщаний;

 Б) глинистий;

 В) чорнозем.

Взаємоперевірка.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

с.53-55 підручник.

Для допитливих:

  1. Дібрати прислів’я про ґрунт.
  2. Дізнатися у дорослих про способи поліпшення родючості ґрунту. Записати.
  3. Як у різні часи обробляли ґрунт?

VIII. ПІДСУМКИ УРОКУ.

  • Про що дізналися на уроці?
  • Чого навчилися?
  • Коли було важко?
  • А коли – цікаво?
  • Погляньмо на ті плоди, що дає нам матінка-Земля. Ви чудово сьогодні працювали, тому я хочу Вас пригостити…
  • Я бажаю вам гарного настрою до кінця сьогоднішнього дня!

 

 

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку