ҐРУНТ – ВАЖЛИВЕ ТІЛО ПРИРОДИ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА. ДОСЛІД №4. ВИЗНАЧЕННЯ СКЛАДУ ҐРУНТУ
Мета. Формувати в учнів поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, телевізор, презентація, пробірки, спиртівка, скляні палички, ґрунт.
Тип уроку: комбінований.
ҐРУНТ – ВАЖЛИВЕ ТІЛО ПРИРОДИ.
ПРАКТИЧНА РОБОТА. ДОСЛІД №4. ВИЗНАЧЕННЯ СКЛАДУ ҐРУНТУ
Мета. Формувати в учнів поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі); розвивати спостережливість, уміння порівнювати, робити висновки, узагальнювати; виховувати любов до природи.
Обладнання: підручник, телевізор, презентація, пробірки, спиртівка, скляні палички, ґрунт.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
ІІІ. ФОРМУВАННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ.
Я сьогодні отримаю уявлення про… |
…склад ґрунту. |
Ознайомлюся з… |
…видами ґрунту. |
Зможу пояснити… |
…значення ґрунту в природі та для життя людей. |
Навчуся характеризувати… |
…роль живих організмів в утворенні ґрунту. |
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
1. Перегляд відео-фрагменту.
Таблиця. Робота в парах.
Що ж таке ґрунт?
Ґрунт – це верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини.
А що входить до складу ґрунту, ми дізнаємося, коли проведемо досліди.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Робота з підручником (с.53).
(З ґрунту рослини корінням вбирають воду і розчинені в ній поживні речовини. Опале листя, стебла рослин, рештки відмерлих тварин перегнивають, і з них утворюється перегній (гумус)).
3. Фізкультхвилинка.
Вдягання засобів безпеки.
ДОСЛІД 1. (Проводять учні)
Опускаємо грудочку сухого ґрунту в пробірку з водою. Що ви спостерігаєте?
(Із грудочки ґрунту виходять бульбашки.)
Зробимо висновок. (У ґрунті є повітря.)
ДОСЛІД 2. (Проводить учитель)
Грудочки сухого ґрунту нагріємо на вогні. Над ґрунтом тримаємо холодне скло. Що ви бачите? (Скло стало вологим.) Дослід показує, що в ґрунті є вода.
ДОСЛІД 3. (Проводить учитель)
Продовжуємо нагрівати ґрунт. Що ви бачите?
(Бачимо дим, відчуваємо неприємний запах.)
Це згорає перегній, що складається із залишків рослин і тварин. Перегній чорного кольору. Від нього ґрунт набуває темного забарвлення. Ґрунт, у якому багато перегною, є родючим. Родючість – головна ознака ґрунту.
ДОСЛІД 4. (Проводять учні)
Покладемо грудочки прожареного ґрунту у воду. Прожарений ґрунт сірого кольору, тому що увесь перегній згорів. Розмішаємо його і дамо відстоятися. Що ви бачите?
(На дно пробірки осів пісок, а зверху глина. Отже, до складу ґрунту входять пісок і глина.)
ДОСЛІД 5. (Проводить учитель)
Візьмемо зі склянки, в якій був прожарений ґрунт, капнемо на скло і будемо нагрівати до цілковитого випаровування. Що ви бачите?
(На склі залишилися білі плями.)
Це солі. Солі – це поживні речовини, що утворюються з перегною. Без мінеральних солей рослини не можуть рости.
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
Найбільше перегною міститься в чорноземах. Тому цей ґрунт вважають найродючішим. Чим більше перегною, мит колір ґрунту темніший. У степних зонах України чорнозем завтовшки 1м та більше.
Різновиди ґрунтів в Україні:
1. Родючий шар, на якому ростуть рослини, - це:
А) перегній:
Б) мінеральні речовини;
В) ґрунт.
2. Ґрунт складається з:
А) повітря;
Б) пляшок;
В) води;
Г) мінеральних солей;
Ґ) паперу;
Д) перегною;
Ж) піску і глини.
3. Якщо ґрунт чорного кольору, то в ньому переважає:
А) перегній;
Б) глина;
В) пісок.
4. Який ґрунт вважають найродючішим?
А) піщаний;
Б) глинистий;
В) чорнозем.
Взаємоперевірка.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
с.53-55 підручник.
Для допитливих:
VIII. ПІДСУМКИ УРОКУ.