Урок "Ґрунт. склад ґрунту"

Про матеріал
Розробка уроку природознавства по темі "Ґрунт. Склад ґрунту." В ході нього використовуються різні види та прийоми роботи, інтерактивні вправи. Діти працюють колективно, індивідуально, в парі. В ході уроку працюємо над розвитком пізнавальної активності учнів, виробленням життєвих компетенцій. Особлива увага приділяється проведенню дослідів, які проводить як учитель, так і діти самостійно. Для роботи використано наочний, роздатковий матеріал, презентація та відеоматеріал.
Перегляд файлу

Тема. Ґрунт. Склад ґрунту.

Мета:формувати поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту, удосконалювати уміння вчитися, комунікативні здібності; розвивати спостережливість, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: таблиця «Ґрунт», таблиця із зображенням розрізу ґрунту, ілюстративний матеріал, ребус, демонстраційний матеріал для проведення дослідів.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок.

– Встаньте, діти, всі рівненько,

   Посміхніться всі гарненько.

   Гостей, що до нас завітали, привітаємо,

   Всім присутнім здоров’я й доброго настрою побажаємо.

 

Створення настрою

Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте успіхів!

Наші очі уважно дивляться і все …..(бачать)

Наші вуха уважно слухають і все……(чують)

Голова гарно…..(думає)

 

Робота із «зарядним пристроєм» (долоньки) 

 

  • Бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
  • А працювати будемо під таким девізом:

Будем ми трудитись гарно,

Не мине й хвилинки марно.

ІІ. Фенологічні спостереження.

Вправа « Ранкові враження».

  Крокуючи вранці до школи ви спостерігали за змінами у природі.

  Розкажіть про свої ранкові враження за опорою:

  • Вранці мене здивувало…
  • Сьогодні я помітив(ла)…..

Вправа «Комплімент природі». 

 – Подумайте та скажіть комплімент природі. Починайте словами:

 « Природо, ти …»

 

 

Вправа «Погода».

  • Яка сьогодні дата?
  • Який стан неба?
  • Яка температура повітря?
  • Чи є вітер? Який він?
  • Чи є опади?
  • Які зміни спостерігаються в житті рослин?
  • Які зміни спостерігаються в житті тварин?

Народний календар

14 листопада. Кузьми і Дем’яна.
Випаде сніг - на весняну повінь.
Якщо розвезе дорогу - не жди морозів до початку грудня.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Природнича розминка «Чи вірити ви?»
  1. Гірські породи створила людина.
  2. Більшість гірських порід на Землі перебувають у рідкому стані.
  3. Газоподібна гірська порода – це нафта.
  4. Корисні копалини належать до живої природи.
  5. Корисні копалини – це гірські породи, які використовуються людьми.
  6. Корисні копалини не вичерпуються.
  7. Корисні копалини використовуються людьми в усіх галузях її життя.
  • Відгадати загадки

Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини,

ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство.

Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився,

бо я ще й добриво чудове.

А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь.

Чи впізнали, як я звусь? (торф). 

Масляниста рідина, з різким запахом вона,

 темно-бурий колір має, під землею залягає.

Чорним золотом її звуть всі люди на землі

з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло,

фарбу, гуму і пластмаси (нафта) 

 

Чорне, блискуче, гарно горить,

 Взимку зігріє, людей звеселить.(вугілля)

 

ІV. Мотивація пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

  • Бесіда
  • Сьогодні до нас на урок завітав ще один гість – пан Кріт.

Приніс він для нас мішечок. У моїх долонях, діти, зерно.

  • Вправа «Мозковий штурм»
  • Як ви гадаєте, куди треба кинути зерно, щоб із нього виросла рослина?
  • Можливо, в асфальт? Вам стало смішно.
  • Дійсно, щоб виросла рослина, потрібна земля.

Інтерактивна вправа  «Асоціативний кущ»
Земля… що ви уявили, коли почули це слово?

Відповіді учнів. (Планета, земна поверхня, земля під ногами.)

  • Тлумачення слова «земля».
  • Слово «земля» - багатозначне. Це назва нашої планети, на якій ми живемо. Це суходіл, як протиставлення водному і повітряному просторові. Земля – це країна, держава і взагалі якась велика територія.

 

  • Робота над ребусом.
  • Але сьогодні ми будемо говорити про землю, на якій усе росте, про землю-матінку – нашу годувальницю.
  • Розгляньте і розгадайте ребус. У ньому зашифрована тема нашого уроку.

C:\Users\Вова\Desktop\Без названия.jpg

 

  • Метод фантастичної проблеми.

— Уявімо собі, що злий чаклун забрав у нас безцінний дар природи – ґрунт.

— Поміркуйте, що відбулося б на Землі?

— Щоб добре зберегти  ґрунт, ми маємо все про нього знати.

 

Повідомлення теми та завдань уроку.  

— Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди  мчить…. Іноді – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»

— На уроці ми не просто похвалимо ґрунт, але дізнаємось багато  цікавого про його склад. Як він впливає на властивості ґрунту і від чого залежить родючість.

V. Вивчення нового матеріалу.

  •                 Розповідь учителя
             Утворення ґрунту - складний і довготривалий процес. З часом гори руйнуються і розсипаються на уламки каміння. На каміння спочатку селяться дуже невибагливі рослини - лишайники. Після їх відмирання між камінням накопичується трохи перегною. Якщо туди потрапляє насіння, з нього виростають рослини, селяться тварини.                    
              Уламки каміння з часом стають все меншими, а перегною стає все більше. Так поступово з твердого каміння утворюється пухкий шар земної поверхні, на якому ростуть рослини.

Земля прекрасна в різні пори року: і взимку, і влітку, і восени, і весною. Людина використовує родючі землі для вирощування рослин. А ґрунт можна порівняти з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. Але без цієї плівки не було б на суші ні рослин, ні тварин, ні людей.

  • Уявіть, що ґрунту раптом не стало. Чи змогли б жити на Землі люди?
  • Ось чому народна мудрість говорить: «Ґрунт – дорожчий за золото». Бо без золота люди змогли б прожити, а без ґрунту – ні.

 

  • Робота з таблицею.
  • Розгляньте таблицю. Ви бачите кілька шарів землі, різних за кольором і товщиною. Верхній шар темного кольору – це ґрунт. Під ним залягає світлий шар – пісок. Потім – глина. Ще нижче – каміння. Верхній пухкий шар землі, на якому ростуть рослини називається ґрунтом.

 

  • Робота в зошиті.  (с. 17)

 

Записати правило. Грунт – це…

 

  • Чому ґрунт має темний колір?
  • Так, бо основна частина ґрунту – перегній. Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, утворюючи перегній. А він чорного кольору. Тому і ґрунт від нього набуває темного забарвлення. Сам перегній містить поживні речовини, необхідні для росту і розвитку рослин.

 

  • Робота в зошиті.  (с. 17)

 

Завдання 2  Вставити пропущені слова.

 

  • Фізкультхвилинка

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій поклоніться.

І до сонця потягніться,

В різні боки похиліться,

Веретеном покрутіться.

Раз – присядьте,

Два – присядьте,

І за парти тихо сядьте.


 

  • Демонстрація дослідів. Бесіда з метою формування уявлення про склад ґрунту.
  • Що ж входить до складу ґрунту? Проведемо досліди.
  • Уявіть, що ми в «Дослідницькій мікролабораторії». Будемо виконувати завдання, а результати фіксувати у «Листі дослідження» у вигляді яблучка з написами (повітря, вода, перегній, пісок, глина, мінеральні солі).

Дослід 1. (Робота у парах) У склянку з водою вкинемо грудочку ґрунту. Що спостерігаєте? (Йдуть бульбашки). Поміркуйте, чому у склянці з водою з’явилися бульбашки? (У ґрунті є повітря).

Дослід 2. Нагріємо на вогні ґрунт. Потримаємо над ним холодне скло. Що спостерігаємо? (На склі з’явилися краплини води). Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить вода).

Дослід 3. (Робота у парах) Розітремо пальчиками ґрунт. Що ж є у його складі?

Дослід 4. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що спостерігаєте? (Видно димок і чути специфічний запах паленого перегною). Порівняйте колір ґрунту до прожарювання і після нього. Як він змінився? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить перегній).

Дослід 5. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо склянку з ґрунтом і водою на деякий час.

Тепер ми знаємо, з чого складається ґрунт. (назвати компоненти з запису на дошці)

Казка «Про ґрунт, пісок і глину»

Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.

Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».

Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.

Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.

Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.

А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.

Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.

І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.

З тих пір так і повелося.

Є в народі таке прислів’я: «На чорній землі білий хліб родить».

 

Повернемося до нашого досліду. Що спостерігаєте? (Вода відстоялася і стала прозорою). Що осіло на дно? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить пісок і глина).

  • Робота в зошиті.  (с. 18)

 

Завдання №3. Записати результати дослідів.

Дослід 6. Капнемо на скляну пластинку зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо до її повного випаровування. Що спостерігаєте? (На скельці залишилося трохи білої речовини). Це мінеральні солі. Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входять мінеральні солі).

Мінеральні солі – це поживні речовини, які необхідні для росту й розвитку рослин. Вони утворюються з перегною під дією бактерій.

  • Вправа «Віконце в майбутній урок».
  • Від того, які речовини містяться у ґрунті, залежить його родючість і колір.
  • Родючість – основна ознака ґрунту. Це і буде темою нашого наступного уроку.
  • Робота в зошиті. ( с. 18)

 

Завдання № 2.

Висновок (за дослідами)

  • Завдання у «Дослідницькій мікролабораторії» виконали. У «Листі дослідження» з’явилися красиві яблука. А що необхідно рослинам, щоб виросли такі яблука?

 

Словничок: ґрунт, перегній, родючість, чорнозем

  • Хвилинка-цікавинка «Чи знаєте ви, що?..»
  • Ґрунт утворюється століттями. Один сантиметр ґрунту природа накопичує за 250-300 років.
  • 5 грудня кожного року святкують Всесвітній день ґрунту. Цей день ініціювали учасники Міжнародного конгресу в місті Бангкок (Таїланд).

 

  • Вправа «Мозковий штурм».

 

  • Чи є у ґрунті живі організми?

 

  • Перегляд відео.

 

  • То хто ж живе у ґрунті?

VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.

  • Робота за підручником: читання тексту (с. 56), усні відповіді на запитання, аналіз малюнків.
  • Дидактична гра «Продовжити речення»
  • Ґрунт – це…
  • Основна властивість ґрунту – це …
  • Що темніший ґрунт, то він …
  • Ґрунт складається із …

 

  • Робота в парах

 

— Виправте помилки.

 

- Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.

 

- Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.

 

- Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.

 

- Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.

 

- У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.

 

 

 

 

 

  • Читання вірша Надії Красоткіної « А що таке ґрунт?»

А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?-

Ні-ні? На породі ніщо не росте!

А ґрунт дуже цінним створила природа

І це на планеті – руно золоте!

   А чому це так? І відмінність у чому?-

В ґрунтах речовини поживні всі є,

Волога й повітря у ґрунті м’якому.

І кожна рослинка вживає своє.

          А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?

     Це гарна домівка тваринкам дрібним!

Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,

Личинки й жуки також селяться в нім!

 

 

  • Дидактична гра.
  • Сплесками в долоньки вибрати ті назви, які входять до складу ґрунту. (Повітря, пил, глина, пісок, вода, торф, перегній, крейда, граніт, мінеральні солі, графіт).

 

  • Гра «Хто у ґрунті живе?»

Складова ґрунту – присідаєте.

Мешканець ґрунту – плескаєте в долоні

Не має відношення до ґрунту – піднімаєте руки до гори

 

Глина, кріт, повітря, сонце, птахи, черв’яки, вода, пісок, пластмаса, перегній, бактерії, папір, скло, ведмідь, личинки комах.

 

  • Робота над загадками.
  • З'ясуємо склад ґрунту за допомогою загадок.

Де не ступиш – всюди маєш,

Не купуєш, а вживаєш. (Повітря)

Відома людям рідина,

Усяк її вживає.

Буває хмаркою вона,

Сніжинкою буває.

Бува, як скло, вона, тверда.

Ви здогадались? Це - … (вода).

Що родиться від каменю? (Пісок).

З неї виготовляють посуд. (Глина).

 

  • Які ще важливі компоненти ґрунту? (Мінеральні солі).

VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.

  • Про що дізналися на уроці?
  • Що найбільше запам’яталося?
  • Що таке ґрунт?
  • З чого складається ґрунт?
  • Чому ґрунт має темний колір?

Оцінювання.

  • Дякую вам за гарну роботу на уроці.

VІІІ. Домашнє завдання.

С. 52-56, зошит с. 17 – 18

Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ребрина Maйя Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
11347
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку