Тема. Ґрунт. Склад ґрунту.
Мета:формувати поняття «ґрунт», уявлення про склад ґрунту, удосконалювати уміння вчитися, комунікативні здібності; розвивати спостережливість, уяву, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, самостійність, дбайливе ставлення до природи.
Обладнання: таблиця «Ґрунт», таблиця із зображенням розрізу ґрунту, ілюстративний матеріал, ребус, демонстраційний матеріал для проведення дослідів.
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку. Емоційне налаштування на урок.
– Встаньте, діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Гостей, що до нас завітали, привітаємо,
Всім присутнім здоров’я й доброго настрою побажаємо.
Створення настрою
Подивіться один на одного, посміхніться, побажайте успіхів!
Наші очі уважно дивляться і все …..(бачать)
Наші вуха уважно слухають і все……(чують)
Голова гарно…..(думає)
Робота із «зарядним пристроєм» (долоньки)
Будем ми трудитись гарно,
Не мине й хвилинки марно.
ІІ. Фенологічні спостереження.
Вправа « Ранкові враження».
– Крокуючи вранці до школи ви спостерігали за змінами у природі.
– Розкажіть про свої ранкові враження за опорою:
Вправа «Комплімент природі».
– Подумайте та скажіть комплімент природі. Починайте словами:
« Природо, ти …»
Вправа «Погода».
Народний календар
14 листопада. Кузьми і Дем’яна.
Випаде сніг - на весняну повінь.
Якщо розвезе дорогу - не жди морозів до початку грудня.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Роблять з мене речовини: фарби, штучнії тканини,
ліки і картон, пластмаси, - отже, справжнє я багатство.
Хоч у болоті народився, але й на полі знадобився,
бо я ще й добриво чудове.
А ще – зігрію я будови, бо і на паливо згоджусь.
Чи впізнали, як я звусь? (торф).
Масляниста рідина, з різким запахом вона,
темно-бурий колір має, під землею залягає.
Чорним золотом її звуть всі люди на землі
з неї роблять, любий друже, гас, бензин, машинне масло,
фарбу, гуму і пластмаси (нафта)
Чорне, блискуче, гарно горить,
Взимку зігріє, людей звеселить.(вугілля)
ІV. Мотивація пізнавальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
Приніс він для нас мішечок. У моїх долонях, діти, зерно.
Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ»
— Земля… що ви уявили, коли почули це слово?
Відповіді учнів. (Планета, земна поверхня, земля під ногами.)
— Уявімо собі, що злий чаклун забрав у нас безцінний дар природи – ґрунт.
— Поміркуйте, що відбулося б на Землі?
— Щоб добре зберегти ґрунт, ми маємо все про нього знати.
Повідомлення теми та завдань уроку.
— Видатний чеський письменник Карел Чапек якось помітив, що «людина по суті зовсім не думає про те, що в неї під ногами. Завжди мчить…. Іноді – погляне, які прекрасні хмарки у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!»
— На уроці ми не просто похвалимо ґрунт, але дізнаємось багато цікавого про його склад. Як він впливає на властивості ґрунту і від чого залежить родючість.
V. Вивчення нового матеріалу.
Земля прекрасна в різні пори року: і взимку, і влітку, і восени, і весною. Людина використовує родючі землі для вирощування рослин. А ґрунт можна порівняти з тоненькою плівкою, що вкрила сушу нашої величезної планети. Але без цієї плівки не було б на суші ні рослин, ні тварин, ні людей.
Записати правило. Грунт – це…
Завдання 2 Вставити пропущені слова.
Встаньте, діти, посміхніться,
Землі нашій поклоніться.
І до сонця потягніться,
В різні боки похиліться,
Веретеном покрутіться.
Раз – присядьте,
Два – присядьте,
І за парти тихо сядьте.
Дослід 1. (Робота у парах) У склянку з водою вкинемо грудочку ґрунту. Що спостерігаєте? (Йдуть бульбашки). Поміркуйте, чому у склянці з водою з’явилися бульбашки? (У ґрунті є повітря).
Дослід 2. Нагріємо на вогні ґрунт. Потримаємо над ним холодне скло. Що спостерігаємо? (На склі з’явилися краплини води). Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить вода).
Дослід 3. (Робота у парах) Розітремо пальчиками ґрунт. Що ж є у його складі?
Дослід 4. Продовжимо нагрівати ґрунт. Що спостерігаєте? (Видно димок і чути специфічний запах паленого перегною). Порівняйте колір ґрунту до прожарювання і після нього. Як він змінився? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить перегній).
Дослід 5. Прожарений ґрунт покладемо у склянку з водою і розмішаємо. Залишимо склянку з ґрунтом і водою на деякий час.
Тепер ми знаємо, з чого складається ґрунт. (назвати компоненти з запису на дошці)
Казка «Про ґрунт, пісок і глину»
Жила мати Земля і мала вона двох синів, яких звали Ґрунт та Пісок, і доньку Глину.
Одного разу мати наказала своїм дітям: «Ідіть по білому світу та навчіться вирощувати дерева, кущі і трави. Хто принесе мені більше зелені, тому я віддам усе, що є у мені, на мені і наді мною».
Вирушили брати з сестрою у мандри. Незабаром бачать вони — летить птах, у дзьобі горіхи, в лапках насіння дерев і кущів. Злякали брати птаха і випустив він усе своє добро. Поділили вони пташиний скарб між собою і пішли садити його.
Пішов дощ. Увійшла в Ґрунт волога, поволі напуваючи усі рослини.
Просочилась і швидко висохла вода на Піску. Не встигли рослини й напитися.
А Глина зовсім не вбирала в себе вологу. Висохла вона, взялася цупкою корою і бідним рослинам нічим було дихати.
Пригріло сонечко і заплакали Пісок із Глиною, коли побачили, яку чудову галявину виростив Ґрунт. Пішли всі додому. Матінка Земля щедро нагородила Ґрунт.
І по цей час Ґрунт добре служить довкіллю. І не соромиться він свого чорного кольору.
З тих пір так і повелося.
Є в народі таке прислів’я: «На чорній землі білий хліб родить».
Повернемося до нашого досліду. Що спостерігаєте? (Вода відстоялася і стала прозорою). Що осіло на дно? Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входить пісок і глина).
Завдання №3. Записати результати дослідів.
Дослід 6. Капнемо на скляну пластинку зі склянки трохи відстояної води і нагріватимемо до її повного випаровування. Що спостерігаєте? (На скельці залишилося трохи білої речовини). Це мінеральні солі. Який висновок можна зробити? (До складу ґрунту входять мінеральні солі).
Мінеральні солі – це поживні речовини, які необхідні для росту й розвитку рослин. Вони утворюються з перегною під дією бактерій.
Завдання № 2.
Висновок (за дослідами)
Словничок: ґрунт, перегній, родючість, чорнозем
VІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
— Виправте помилки.
- Верхній пухкий, родючий шар землі, у якому ростуть рослини, називається перегноєм.
- Чим більше в ґрунті перегною, тим ґрунт світліший.
- Опале листя, рештки відмерлих рослин і тварин повільно перегнивають, і утворюється ґрунт.
- Ґрунт, у якому мало перегною, називають чорноземом.
- У чорноземі добре ростуть рослини, але дають низький урожай.
А що таке ґрунт? Чи гірська це порода?-
Ні-ні? На породі ніщо не росте!
А ґрунт дуже цінним створила природа
І це на планеті – руно золоте!
А чому це так? І відмінність у чому?-
В ґрунтах речовини поживні всі є,
Волога й повітря у ґрунті м’якому.
І кожна рослинка вживає своє.
А хто, крім рослин у ґрунтах проживає?
Це гарна домівка тваринкам дрібним!
Черв’як там і мишка, і кріт хатку має,
Личинки й жуки також селяться в нім!
Складова ґрунту – присідаєте.
Мешканець ґрунту – плескаєте в долоні
Не має відношення до ґрунту – піднімаєте руки до гори
Глина, кріт, повітря, сонце, птахи, черв’яки, вода, пісок, пластмаса, перегній, бактерії, папір, скло, ведмідь, личинки комах.
Де не ступиш – всюди маєш,
Не купуєш, а вживаєш. (Повітря)
Відома людям рідина,
Усяк її вживає.
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває.
Бува, як скло, вона, тверда.
Ви здогадались? Це - … (вода).
Що родиться від каменю? (Пісок).
З неї виготовляють посуд. (Глина).
VІІ. Підбиття підсумків. Рефлексія.
Оцінювання.
VІІІ. Домашнє завдання.
С. 52-56, зошит с. 17 – 18
Дібрати прислів'я про ґрунт, землю-годувальницю.
1