Розділ 3. ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ ЗДОРОВ'Я.
Самореалізація особистості. Самореалізація в підлітковому та юнацькому віці. Складові самореалізації.
Мета: формувати поняття про самореалізацію у підлітковому та юнацькому віці, ознайомити зі складовими самореалізації; розвивати образне мислення, життєві навички, сприятливі для здоров'я та безпечної життєдіяльності; виховувати позитивне ставлення до своїх життєвих перспектив.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І . Організаційний момент
Привітання, створення позитивного настрою ( учні обирають фігурки)
Мета: сприяти зближенню учасників групи та виявити їхні сподівання від роботи.
Інструкція
Презентація відбуватиметься так: один учасник називає своє ім'я і відповідає на запитання, після закінчення називає ім'я сусіда ліворуч та передає йому слово, далі наступний учасник відповідає на запитання і т. д.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІІІ Осмислення учнями знань
Вправа «Відсутні ключі»
Мета: формування навичок правильного прийняття рішень, відчуття підлітка як суб’єкта діяльності. вчитель роздає підліткам опис проблемних
ситуацій. Завдання групи —скласти список необхідної інформації, без якої неможливо розв’язати цю проблему. Учасники вибирають з усіх відомостей саме ті, що потрібні для прийняття правильного рішення.
Проблемна ситуація: «Як досягти успіху в житті?».
Пропонуємо такий список:
1. Я можу наполегливо працювати.
2. Я можу навчитися аналізувати свої дії.
3. Я можу бути хитрим і «видурити» гроші у багатія.
4. Я можу ретельно обирати собі друзів.
5. Я можу нічого не робити й очікувати удачі.
6. Я можу ходити на уроки і виконувати домашні завдання вдумливо й ретельно.
7. Я можу одного разу ризикнути й «обійти закон», щоб домогтися свого.
8. Я можу зупинитися і добре подумати, перш ніж діяти.
9. Я можу спокійно сприйняти свої невдачі та критику від інших людей і навчитися виправляти помилки.
10. Я можу звинувачувати інших людей, якщо мені не щастить.
11. Я можу навчитися сам долати свої тривоги або гнів.
12. Я можу поліпшити свій поганий настрій за допомогою паління, ліків чи алкоголю…
Обговорення. Обговорюють з іншими учасниками та вчителем наслідки вибору та разом шукають найефективніші засоби досягнення мети.
4. Вправа «Приказки»
Мета: усвідомлення своїх вчинків, формування навичок самоаналізу. ( кожна команда отримує твердження, та час на їх обговорення.)
Далі вчитель задає птання: «Як ви розумієте такі твердження?»
Перелік висловів:
• Дерево міцне корінням, а людина — друзями.
• Брехнею світ пройдеш, та назад не вернешся.
• Пташка красна пір’ям, а людина — своїм знанням.
• Берись дружно — не буде сутужно.
• Хто бреше, тому легше, хто правдує — той бідує.
• Хто чисте сумління має, той спокійно спати лягає.
Ведучий пропонує обговорити прислів’я.
5. Долина і пісок
Дівчина, гуляючи разом із мамою пляжем, запитала:
— Мамо, як мені поводитися, щоб утримати своїх улюблених друзів?
Мама подумала хвилинку, потім схилилась і взяла дві пригорщі піску. Підняла обидві руки вгору і затиснула міцно одну долоню. А пісок утікав крізь її пальці: що більше стискала пальці, то швидше висипався пісок.
Друга долоня була відкритою: весь пісок на ній залишився.
Дівчинка дивилася здивовано, а потім вигукнула…
Обговорення:
— Як ви думаєте, що сказала дівчинка?
— Що треба робити, щоб не втратити друзів?
IV Узагальнення та систематизація знань
Мета: усвідомити важливість прийняття свого «Я»
Хід вправи
Кожен учасник отримує аркуш із завданням вимовити слово «Я» у різний спосіб:
Голосно, сумно, тихо, зі злістю, задумливо, здивовано, ніжно, з іронією, тоном відповідального працівника, із захопленням, тоном переможця змагань, з хитрістю, тоном таємного агента, розчаровано, радісно, із задоволенням, ніби запізнився на урок, як людина, яка отримує гонорар, новий учень у класі.
Квадрат
Невтомний трудівник. Володіє працьовитістю, старанністю, наполегливістю, дозволяють завжди Добиватися завершення роботи. Терпіння і методичність роблять з квадрата висококласного спеціаліста. Квадрат як би колекціонує інформацію, причому вона у нього розкладена строго по поличках, тому він здатний швидко отримувати потрібну і заслужено має славу ерудитом у своїй області.
Трикутник
Ця форма символізує лідерство. Головна здатність концентруватися на поставленій меті, глибоко і швидко аналізувати ситуацію. Трикутник — дуже впевнена в собі людина, яка хоче бути правою у всьому. Насилу визнає свої помилки, легко навчається , інформацію вбирає як губка. Сенс життя — зробити кар’єру.
Коло
Це символ гармонії. Той, хто вибрав цю фігуру, зацікавлений у хороших міжособистісних відносинах. Вища цінність для кола — люди і їх благополуччя. Це доброзичлива фігура. Коло служить свого роду клеєм, який скріплює колектив, сім’ю, стабілізує групу, володіє високою здатністю співчуття, співпереживання.
Зигзаг
Це символ творчості. Йому властива образність. Правопівкульне мислення зигзага не фіксується на деталях, тому воно, спрощуючи в чомусь картину світу, дозволяє будувати цілісні, гармонійні концепції і образи, бачити красу. Зигзаг не може довго працювати на одному місці — це ж дуже нудно, адже навколо так багато цікавого! Основне призначення зигзага — генерація нових ідей і методів, а не їх реальне втілення. Він спрямований у майбутнє і більше цікавиться можливістю, ніж дійсністю.