Урок-тренінг "Булінг"

Про матеріал
Тренінг направлений на формування нетерпимості до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.
Перегляд файлу

Володимирівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів

філії Ганнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Петрівської районної ради

Кіровоградської області

 

 

 

Тренінг

Стоп булінг

СТОП Булінг

 

 

Вчитель основ здоров′я

Ляхович Ірина Богданівна

 

 

 

 

 

Тренінг

Тема: Стоп булінг

                                         Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не     заслуговуєш називатися людиною. (Сааді)

 

Мета: Формувати нетерпимість до проявів агресії, розвивати співчутливе ставлення до жертв насилля, навички надання і отримання допомоги.

Очікувані результати

Наприкінці заняття учні:

•    пояснюють, що таке булінг;

•    розпізнають булінг і дружні піддражнювання;

•    розробляють стратегії подолання булінгу;

•    демонструють емпатію до жертв насилля, уміння припиняти булінг та звертатися по допомогу;

•    називають джерела допомоги жертвам булінгу.

Обладнання і матеріали:

-аркуші паперу формату А4,А3;

- маркери, фломастери, олівці;

- ножиці, стікери, клей.

- Комп'ютер, доступ до інтернету, мультимедійний проектор .

Хід тренінгу:

Вступна частина.

Вправа «Знайомство»

Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, сприяти згуртованості групи.

Знайомство з учасниками групи, налаштування на сприйняття нового  матеріалу.

    Тренер пропонує назвати своє ім’я та закінчити вислів: «Я є подарунком в цьому світі тому що…»

Вправа «Аркуш паперу»

Вчитель пропонує дітям зіжмакати аркуш паперу, а потім спробувати повернути його до початкового стану, тобто, щоб аркуш паперу став знову гладеньким та рівненьким.

Запитання для обговорення

  • Чи може папір стати знову ідеально гладеньким?
  • А що відбувається з людиною коли вона чує образливі слова? Чи можна відновити емоційне ставлення людини до кривдника сказавши «пробач».

Підсумок: образити людину легко, а повернути довіру довготривалий процес.

Правила роботи в групі

Тренер: Я пропоную вам ось такі правила (вивіщую їх на дошці)

  • Бути позитивними;
  • говорити по черзі;
  • бути активним;
  • бути толерантними;
  • діяти за принципом «тут і зараз»
  • Чи згодні ви та чи приймаєте ці правила?

Тренер: Можливо ви хочете доповнити ці правила?

  1. Повідомлення теми і мети тренінгу.

Тренер: - : Сьогодні поговоримо про таке явище, як булінг, і розробимо стратегію боротьби з ним.

   Вправа «Очікування»

Мета: визначити очікування від тренінгового заняття та активізувати пізнавальний інтерес.

    Учасникам пропонується написати на стікерах у формі зернятка свої очікування від сьогоднішнього заняття. Потім кожен учасник прикріплює його на схематичне зображення «ріллі» на плакаті, нібито « садить» своє «зернятко» в землю.

Учасники заняття озвучують свої очікування по колу: «Я очікую від заняття...»

Висновок: Кожна дитина має право зустрічатися з іншими й обмінюватись інформацією.

  1. Основна частина

Вправа «Асоціації»

Мета: визначити, які асоціації викликає в учасників слово «булінг».

Пропонується записати на пелюстках квітки асоціації щодо слова «БУЛІНГ»»

Обговорення:

- Які емоції ви відчували підчас виконання вправи? Чому?

Вправа «Мозковий штурм»"Що таке булінг?"

Мета: ознайомити учнів з поняттям булінгу, соціальними ролями у булінгу та стилями їх поведінки.

Сьогодні серед учнівської молоді надзвичайно загострилася проблема насильства, здійснюваного самими дітьми один до одного.

Останніми роками визнано поширення такого явища, як шкільний булінг. Ви запитаєте що це таке : булінг у перекладі з англійської - хуліганити, грубіянити, визначається, як утиск, цькування, дискримінація.(слайд 2) Форма психічного насильства у вигляді травлі, бойкоту, насмішок, дезінформації, псування особистих речей, фізичної розправи тощо . Це тривалий процес свідомого жорстокого ставлення (фізичного і психічного) з боку дитини або групи дітей до іншої дитини або дітей. Це агресивна та вкрай неприємна поведінка однієї дитини або групи дітей по відношенню до іншої дитини, що супроводжується постійним фізичним і психологічним тиском.

Причин булінгу — безліч. А тим, кого булять, може виявитися кожен, хто не вписався у рамки того чи іншого колективу. Існують

 4 головні компоненти булінгу

- агресивна і негативна поведінка;

- здійснюється регулярно;

- відбувається у відносинах, учасники яких мають неоднакову владу;

- така поведінка є навмисною.

 Соціальна структура булінгу

  •      переслідувач (кривдник, агресор); якщо це хлопчики, вони зазвичай фізично сильніші за інших;виділяються зовнішністю, манерою поведінки, одягом;вони часто зухвалі та агресивні в ставленні до дітей та дорослих;не дуже гарно вчаться;мають досить велике коло друзів або однодумців та ін.
  •      постраждала дитина (жертва); діти, які не можуть захистити себе, фізично слабші за своїх однолітків; невпевнені в собі діти, замкнуті, мовчазні; діти, які мають руде волосся, повні чи худі;діти, які уникають певних місць у школі (наприклад, на перерві сидять у класі);діти, які часто не мають ні одного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками.
  • спостерігач. діти з кола кривдника;днокласники; випадкові учні або ін..

 Зараз ми можемо пригадати, що можливо кожен з нас мав якусь свою роль у булінгу. Наприклад був спостерігачем, але при цьому не задумувався, що є безпосереднім його учасником.

Наслідки булінгу можуть бути різноманітні. Їх жертви зазнають чимало страждань. Це і зниження самооцінки, поганий сон та апетит, тривожність, вживання алкоголю, паління, думки про самогубство та інші.

Отже, як бачимо явище булінгу є поширеним, але в наших силах його зупинити і не лишатися осторонь. Адже слід пам'ятати, що сьогодні ти - спостерігач, а завтра - жертва.

 

Запитання  -  «чи помічали ви прояви булінгу  у шкільному колективі».

Заслуховування відповідей учнів.

Відео про відповідальність

Тренер:

Інформаційне повідомлення

    Ситуація з булінгом в Україні доволі невтішна. Статистика свідчить, що 67% дітей стикалися з булінгом в тих чи інших проявах (були жертвою або свідком), а 40% постраждалих від цькування ні з ким не ділилися проблемою і не зверталися за допомогою.                                                                                    Багато-хто не надає булінгу великого значення. Але насправді це не просто пустощі або грубість, а особлива форма взаємин, яка за відсутності своєчасної реакції переростає в насильство.

   18 грудня 2018 року Верховна Рада України прийняла Закон «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)». 228 народних депутатів проголосували за проект Закону №8584, яким вдалося закріпити поняття булінгу (цькування) та відповідальність за його вчинення. В Законі йдеться, що булінг може вчинятися не лише учнями стосовно інших учнів, а також учнями стосовно учителя або вчителем щодо учня. Серед його ознак: повторюваність (адже одноразовий прояв неприязні не буде вважатися цькуванням); наявність сторін «агресор-потерпілий-свідок» у діянні; наслідки для постраждалого у вигляді фізичної або психологічної шкоди. Отже, булінг відтепер карається штрафом від 850 грн або громадськими роботами від 20 годин. Якщо булінг вчинять повторно протягом року або групою осіб, розмір покарання збільшиться до штрафу від 1700 грн або громадських роботами від 40годин. Тобто, якщо вам вже виповнилось 16 років та ви вчините булінг – то до вас може буте застосована ця відповідальність. Якщо булінг вчинить неповнолітній до 16 років, відповідатимуть його батьки. До них застосовуватимуть покарання у вигляді штрафу або громадських робіт. Окремо передбачена відповідальність за приховування фактів булінгу (цькування) для керівників шкіл. Якщо керівник не повідомить поліцію про відомі йому випадки цькування серед учнів, до нього буде застосоване покарання у вигляді штрафу від 850 грн або виправних робіт до одного місяця з відрахуванням до 20 % заробітку.

Вправа «Розвиток практичних навичок»

Мета: розробити правила дитячого колективу для уникнення булінгу

Тренер об’єднує учасників в 4 групи та пропонує виробити правила уникнення булінгу.

 Завдання написати «Правила дитячого колективу для уникнення булінгу»

1 група. Правила уникнення фізичного боулінгу

2 група. Правила уникнення психологічного боулінгу

 3 група. Правила уникнення економічного боулінгу

4 група. Правила уникнення кібербулінгу.

Руханка «М’ячики в колі»

Мета: активізувати увагу учасників, створити гарний настрій.

Хід вправи.

     Учасники стають у щільне коло, плечем до плеча. Завдання для всіх: утримати в колі маленькі м’ячики від пінг-понгу або трішки більші. Не можна ловити м’ячі руками і виходити з кола. Їх треба відбивати ногами. Ведучий поступово збільшує кількість м’ячиків від 1 до 5-10 (залежно від кількості учасників, вікового складу групи, розміру м’ячиків).

 

Перегляд відеоролику про боулінг. «Хто може допомогти» та інші.

Вправа « Я зможу допомогти»

Ситуації «Булінг в дитячому середовищі»

Тренер: Кожна група отримує певну ситуацію де здійснюється насильство. Ваше завдання полягає у тому, щоб допомогти жертві та знайти для неї шляхи захисту та безпечної поведінки.

Ситуація 1.  Удома Наталка бігала по кімнаті і штовхнула маленького братика. Хлопчик, падаючи, ненароком розбив вазу, що стояла  на столі. У кімнату зайшла мама і побачила це. Він намагався пояснити, що трапилося, але мати , не вислухавши  виправдань,  покарала його.

Ситуація 2. Тетяна, зайшовши в клас,  сіла, як завжди, не на своє місце. До неї підійшла Ганна і попросила звільнити  стілець. Тетяна відштовхнула дівчинку з такою силою, що вона впала на підлогу.

Ситуація 3. Андрій отримав незадовільну оцінку в школі. Батько не дозволив йому з друзями  піти гуляти на вулицю.

Ситуація 4. Сашко взяв без дозволу ручку Миколи. Коли той  це побачив, ударив  першого.

Обговорення ситуацій

Тренер. Лють, жорстокість, злість – руйнують нервову систему людини. Так, у будь-якій  конфліктній ситуації агресор завдає шкоди не тільки жертві, а й собі. Він не хоче відповідати за свої учинки, тим самим руйнує  своє здоров’я.

 

Вправа « Самотній білий».

Мета: показати вплив негативного ставлення на людину.

Тренер. А тепер трішки розважимося. Кожному з вас я тільки що почепила на спину аркуші певного кольору. Об’єднайтеся в групи за кольором: зелені з одного боку, сині – з іншого. Отже, хто швидше створить команду: сині чи зелені? Приготувалися: раз, два, три! Перемогла команда….

(Діти об’єдналися в дві групи, лише один учень не ввійшов до жодної групи – у нього папірець білого кольору.)

Тренер (запитує у «самотнього білого»).

А чому ти залишився один?

– Що ти відчував, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?

– Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті?

– Чи схожі почуття ти переживав в цій ситуації?

Далі тренер пропонує запитання до учасників, які знайшли схожих на себе:

Якими були ваші відчуття?

Як ви знайшли одне одного?

Що ви відчували стосовно самотнього учасника?

Чи хотіли б ви опинитися на його місці? Чому?

Який висновок ми можемо зробити із цієї вправи?

Висновок: Кожна дитина має право на життя без дискримінації.

 

Вправа «Притча»

«Скільки важить сніжинка?»

Мета: допомогти дітям усвідомити , що усі знання потрібні.

Одного разу маленька синичка, сидячи на засніженій гілці дерева, запитала в дикого голуба:

— Скільки важить одна сніжинка?

— Не більше, ніж нічого, — відповів він їй.

— Тоді я хочу розповісти тобі дуже цікаву історію, —

вела далі синичка. — Одного разу я сиділа на ялиновій гілці, й почався снігопад. Це ще не була віхола, й легкі сніжинки спокійно лягали на дерева. Я нарахувала 7435679 сніжинок, які опустилися на ялинову гілку. І коли остання сніжинка, що, як ти сказав, «важить не більше, ніж нічого», впала на неї — гілка зламалася. — Після цього синичка злетіла, залишивши голуба у глибокій задумі.

Скільки важать наші слова? Часом ті слова, які «не важать» нічого, наші вчинки, які ми робимо, непомітні для нас самих, лягають великою образою й болем на інших. І під таким тягарем може зламатися кожна людина. Я точно знаю, що хоча б раз, але кожен із нас завдавав образи іншим, навіть не зауважуючи цього.

Насправді слова, з якими ми звертаємося одне до одного, важать дуже багато: добрими, лагідними можна підняти людині настрій, зробити її щасливою, а злими і жорстокими — засмутити, образити, принизити і навіть убити. Про це потрібно пам’ятати під час спілкування і конфлікту, щоб не зіпсувати стосунків назавжди.

Я щиро вірю і повністю впевнена, що кожен з вас вживатиме такі слова, що підніматимуть настрій іншим, щоб будувати і не руйнувати. Адже те, що ми говоримо так чи інакше лишає слід у серці людини, якій ми це сказали. Наш клас – це маленька сім’я. Мені, та й вам, хотілося б, щоб у нашій сім’ї завжди панувало добро, взаємоповага, не було сварок, лихослів’я. А наш клас – це ще й частинка більшої сім’ї – нашої школи. Я переконана, що кожен із вас прагне, щоб наша школа стала територією Добра. Тому пам’ятайте правило, яке називають Золотим «Усе, що хочете аби робили вам люди, те робіть їм  і ви»

Пропоную вам взяти ось таку сніжинку до рук і передати товаришу, що сидить поруч зі словами «Ти найкращий, бо…»

        Висновок: Знання й інформацію людина шукає й збирає, як пліт з очерету, гілок і листя, коли вони їй вкрай необхідні для подальшого руху рікою життя, і людина готова їх сприйняти і використовувати. Якщо знання несвоєчасні або не використовуються людиною вони – марні, стають пасткою. Вони перестають бути корисним плотом. Кожне навчання повинно бути тим плотом, що допомагає дістатися від берега до берега й рухатися далі для реалізації свого призначення.

Гра дружньої взаємодії «Акваріум»

 Мета: формувати уявлення про поняття дружби як соціальну та моральну цінність, що передбачає щирість, довіру, взаємну симпатію, взаємодопомогу.
Необхідні матеріали: кольорові паперові серветки, ноутбук, записи спокійної музики або звуки морських хвиль.

Тренер:  Діти, уявімо, що наша кімната – це великий акваріум. В ньому така тепла приємна вода, щоб могли плавати різнокольорові рибки. Ви тепер рибки, котрі повільно пливуть в акваріумі і з цікавістю все роздивляються. При цьому кожен має тримати на голові кольорову серветку. Рухатися треба так, щоб серветка не впала. Рибка, в котрої серветка впаде, залишається на місці й не може плисти далі. Але їй може допомогти інша рибка (інша дитина може підняти з підлоги серветку та покласти її на голову дитині, яка її загубила). А тепер настав час зібратися всі разом.

Вправа « Помічник» 

Мета: ознайомити учасників із роботою, функціями служб, що  можуть допомогти їм у захисті прав.

Учасникам пропонується назвати установи, до яких вони можуть звернутися за  допомогою в разі ситуації насилля. (Служба у справах дітей, органи опіки й  піклування, відділи районної адміністрації, соціальна служба для дітей, сім'ї та молоді, медичні установи, відділ освіти, громадські організації, кримінальна міліція)

Обговорення

  •  До кого в школі ви може звернутися за допомогою в   складній ситуації?
  1. Заключна частина

Підведення підсумків

Вправа «Колосок» .

Мета: з’ясувати, чи справдилися очікування від тренінгу.

Кожному учаснику роздається стікер на якому він має написати і наклеїти стікер на «колосок».

  1. Чи проросло ваше «зернятко»?
  2.  Що було цікаво на тренінговому занятті?

Чи справдилися ваші очікування

 

Тренер:

 Сьогодні ми з вами поговорили про дуже гостру і важливу проблему суспільства. Хочу сказати найголовніше: ми всі – учасники процесу булінгу, чи як агресор, чи як жертва, чи як спостерігач. І ми маємо про це говорити, маємо діяти, а не стояти осторонь. Тому запрошуємо всіх приєднатися до всеукраїнського флешмобу #РазомПротиБулінгу та показати всім, що булити не круто. Зовсім не круто! Буде набагато ліпше, якщо люди замість булінгу робитимуть щось добре один для одного.

 

Наше заняття підійшло до кінця. Що запам’яталось найбільше!

Прощання

По колу передайте усмішку і разом скажіть: «здійсню бажання, набуду мудрість, відчую радість життя!»

 

Дякую вам дітки за гарно проведений час. Поаплодуймо один – одному.

І. Супрун:

Мій улюблений світ — світ  без насильства,

Без жорстокості, болю й зла,

Де народом заспівана пісня

Містить тільки хороші слова…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використані джерела:

1.Міністерство освіти і науки України Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» Громадська організація «СтрадаУкраїна»Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ) Протидія булінгу в закладах освіти.

2. Булінг (цькування) як явище, його форми та учасники. Авторський колектив: Тілікіна Н. В., Гольцберг К. О., Мельниченко А. А.

3.Відеоролики https://www.youtube.com/watch?v=ztgXThOA_lc https://www.youtube.com/watch?v=9Nh4_pYHnfA https://www.youtube.com/watch?v=Zfp7NCmU9zw https://www.youtube.com/watch?v=UD4yFexFzhI

4. http://autta.org.ua/files/user_Irene_304/__8____.pdf

http://autta.org.ua/files/user_Irene_304/__8____.pdf

docx
Додав(-ла)
Ляхович Ірина
Додано
7 серпня 2020
Переглядів
5884
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку