Розширити знання учнів про різноманітність природи; формувати уявлення про живу та неживу природу, про перетворювальну діяльність людини; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками (належить, не належить до природи), порівнювати предмети живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей дож ними; вчити аргументувати та доводити свої думки про живу та неживу природу; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи та речей, створених людиною.
Тема. Що належить до природи. Природа жива і нежива.
Мета: розширити знання учнів про різноманітність природи; формувати уявлення про живу та неживу природу, про перетворювальну діяльність людини; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів; розвивати вміння групувати предмети за певними ознаками (належить, не належить до природи), порівнювати предмети живої та неживої природи з метою виявлення відмінностей дож ними; вчити аргументувати та доводити свої думки про живу та неживу природу; розвивати пізнавальну активність учнів; виховувати дбайливе ставлення до природи та речей, створених людиною.
На уроці можна використати наочні посібники та демонстраційні матеріали видавництва «Ранок»: демонстраційний матеріал «Я і Україна. Природознавство».
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
1. Створення емоційного настрою уроку.
2. Вправа «Погода».
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення завдань уроку. Очікування.
Учитель. Сьогодні ми будемо говорити про навколишній світ, в якому ми живемо. Ви здогадалися, мова піде про природу. Дорослі називають це словом довкілля.
1. Вивчення вірша.
Повітря, земля і вода — це Природа.
Природа — це Я.
І ти — це Природа.
Пустелі і гори, поля і ліси.
І ми — тільки частка цієї краси.
Учитель. На уроці ви:
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
На дошці з'являються малюнки: людина, собака, кішка, пташка, дерево, кущ, сонце, місяць, зорі, хмарки.
Учитель. Як назвати одним словом все, про що ви говорили? Де ми це зустрічаємо? Так, навколо нас. Це і є природа. (На дошці записати слово «природа».)
— А чи хотіли б ви здійснити подорож у той куточок природи, де ви відпочивали влітку?
Учитель. Сядьте зручніше, заплющте очі. Я хочу запросити вас у мандрівку на хмаринці. (Звучить музика.)
Уявіть, що ви стрибнули на білу пухнасту хмаринку, схожу на м'яку гору із подушок. Відчуйте, як ваші ноги, спина зручно розташувались на цій великій подушці. Мандрівка починається. Наша хмаринка повільно піднімається в синє небо. Відчуваєте, як вітерець обвіває обличчя? Тут, високо в небі, все спокійно і тихо. Ми наближаємось до місця вашого відпочинку... Розплющте очі. Як красиво! Розкажіть, що ви бачите. (Карта України з дитячими фотографіями про літній відпочинок.)
Учитель. Дуже хочеться поближче роздивитися, які предмети природи там є. Але наша хмаринка так високо, що це зробити неможливо без спеціального приладу — телескопу, який допомагає спостерігати за предметами на далекій відстані. (На дошці з'являється малюнок телескопа}
Учитель. У мене він є! Допоможіть, будь ласка, його налагодити.
— Встаньте.
- Присядьте.
— Встаньте навшпиньки.
Учитель. Все! Зупинилися! Дуже гарно видно. (Учні сідають.)
- Назвіть, які предмети природи ви бачили. (На дошці малюнки: корова, сонечко-комаха, мурашка, квітка, річка, хмарки).
Під час гри на дошці з'являються малюнки: будинки, машини, літак, шкільне приладдя.
— Наша невеличка подорож добігає кінця, ми повертаємося.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Обговоріть, на які дві групи можна розподілити малюнки, що є на дошці (Формуються вміння групувати предмети за певними ознаками: належить або не належить до природи.)
Учитель читає текст, учні називають предметні малюнки у кожному ряду.
— За якою ознакою художник згрупував малюнки?
3. Вправа «Мікрофон».
- Продовжте перелік, розпочатий художником на другому малюнку.
(Діти називають те, що створене руками людини: будинки, машини, меблі, шкільне приладдя тощо.)
Учитель. Протягом усієї історії людства руками і розумом людей була створена величезна кількість різноманітних речей; будівель, машин і механізмів. Штучний супутник Землі, комп'ютер, телефон — ці речі створила людина.
Висновок. Рослини, тварини, люди, Сонце, Місяць, зорі, повітря, вода, Грунт — все це природа. Те, що зроблене руками людини, не належить до природи. На дошці з'являється запис «Речі, зроблені людиною», і під ним діти ставлять відповідні малюнки.
Учитель. Рослини, тварини і люди — це жива природа. Сонце Місяць, зірки, повітря, вода, Грунт — це нежива природа. (Запишіть не правій частині дошки «жива», на лівій — «нежива»).
Далі запропонуйте гру «Малюнки з виставки».
Завдання : Розташувати малюнки, що є на дошці, відповідно до написаних слів жива і нежива. Спочатку вибрати об'єкти живої природи, використовуючи технологію методу «Прес».
а) «Я вважаю...»;
б) «..., тому що...».
4. Робота у зошиті з друкованою основою (С. 36, завдання І). Учні називають предметні малюнки і розфарбовують предмети неживої природи.
V. Закріплення знань учнів.
1. Робота за підручником (С. 46-47).
Учні розглядають нижній малюнок.
- Що зайве у першому ряду? (Праска)
- Чому? (У цьому ряду зображено рослини. А праска — це річ, яку виготовила людина).
— Що зайве у другому ряду? (Морква — це рослина. Глечик, батон - це речі, зроблені людиною.)
2. Розв'язування логічних завдань «Що зайве? Чому?»
Розглядаючи малюнки у підручнику (С. 47), учні називають, що належить до природи, а що — ні.
Учитель читає текст, вміщений у підручнику.
Учні розглядають предметні малюнки, називають предмети, які належать до живої природи, а потім те, що зроблене людиною.
Учитель. Діти, впродовж уроку ви здобули нові знання про природу і про речі, що створені людьми. А тепер у групах складіть речення, як потрібно ставитися до природи та речей, створених людьми. (Речення — на окремих аркушах на дошці.)
Висновок. Треба(1) шанувати (2) природу (3) і (4) речі (5), створені (6) людиною (7).
VІ. Підсумок уроку.
На уроці можна використати такі завдання.
Підготуйте предметні малюнки із зображенням сонця, берези, гриба, місяця, річки, олівця, дівчинки, машинки.-будинку і покажіть їх по черзі. Діти першого ряду плескають у долоні, якщо показане належить до живої природи, другого — до неживої, а третього — до рукотворного світу.
Запропонуйте учням відгадати загадки і визначити, що з відгаданого належить до живої природи, що — до неживої, а що — до рукотворного світу. Відповідний ряд встає. Діти обов'язково пояснюють, чому вони вважають, що той або інший предмет належить до певної групи.
3) Цю найпершу в школі книжку
Знає будь-який школяр.
До усіх книжок доріжку
Прокладає наш... (буквар).
Завдання: Назвати якнайбільше предметів природи і речей, створених людиною.