Якими бувають рослини? Дикорослі та культурні рослини.

Про матеріал

Розширити й уточнити знання учнів про розмаїття рослин, середовище їх зростання; ознайомити з різноманітністю кімнатних рослин. Встановлювати залежність життя рослин від факторів неживої природи (сонячне світло, вода, поживні речовини. Навчати учнів спостерігати за рослинами найближчого оточення. Формувати вміння порівнювати рослини (за розміром, за місцем зростання, використанням їх людиною, про будову рослин, їх частини (корінь, стебло, листок, квітку, плід, насіння), вміння розпізнавати частини рослини і називати їх, упізнавати рослини за їх частинами Ознайомити учнів з рослинами, які охороняються. Формувати вміння доглядати за кімнатними рослинами. Виховувати бережливе ставлення до рослин.

Перегляд файлу

Клас: 1

Тема. Якими бувають рослини? Дикорослі та культурні рослини. Яку будову мають рослини.

Мета. Розширити й уточнити знання учнів про розмаїття рослин, середовище їх зростання; ознайомити з різноманітністю кімнатних рослин. Встановлювати залежність життя рослин від факторів неживої природи (сонячне світло, вода, поживні речовини. Навчати учнів спостерігати за рослинами найближчого оточення. Формувати вміння порівнювати рослини (за розміром, за місцем зростання, використанням їх людиною, про будову рослин, їх частини (корінь, стебло, листок, квітку, плід, насіння), вміння розпізнавати частини рослини і називати їх, упізнавати рослини за їх частинами Ознайомити учнів з рослинами, які охороняються. Формувати вміння доглядати за кімнатними рослинами. Виховувати бережливе ставлення до рослин.

Обладнання. Таблиці, дидактичні картки, кімнатні рослини, гілка калини, верби, берези, гербарій ромашки, шипшини, подорожника, липи, малини, суниці.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Хвилинка спостереження.

Аналіз стану неба, опадів, вітру.

III. Повторення вивченого матеріалу.

IV. Актуалізація опорних знань, мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми уроку.

- На уроках природознавства ми продовжуємо з вами подорож світом, що

нас оточує. Раніше ми побували у світі неживої природи, а сьогодні розпочинаємо подорож у світ живої природи.

- Пригадайте, що таке жива природа. (Рослини, тварини і людина —  жива природа.)

- А щоб здогадатися, у яке царства ми помандруємо, відгадайте загадку:

 

 

Тільки вийдеш із хати,

то зустрінеш нас.

Ми — це сад зелений,

ми — гаї й діброви,

ми — це трави й квіти.

Хто такі ми, діти? (Рослини)

- Як ви здогадались?

- До якої природи належать рослини? (До живої.)

- Чому рослини належать до живої природи? (Рослини народжуються, живляться, дихають, дають потомство, помирають.)

- Розпочнемо свою подорож царством рослин.

- Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь, де і як ростуть рослини, і яка будова рослин?

V. Вивчення нового матеріалу.

- Чи можна уявити природу без рослин?

1. Бесіда за ілюстраціями «Рослини — живі організми».

 Розгляньте малюнки.

 Що зображено на малюнках?

Гра «Рослини нашого лісу».

Ідучи до вас на урок я зустрів дивовижно красиве звірятко, яке передало мені цю корзинку. А щоб відгадати хто це, відгадайте загадку.

Хоч сама мала на зріст,
А великий маю хвіст,
Як намисто, оченята.
Хто це?

 У скриньці лежать: гілочка сосни, березовий листок, жолудь, ялинова шишка, кетяг калини. Діти по одному підходять, беруть зі скриньки щось одне. Учитель називає рослину, наприклад, сосну. Дитина, яка взяла соснову гілку, розповідає все, що знає про це дерево. Інші діти можуть доповнювати розповідь.

 

 

2. Робота з підручником.

а) Розгляд малюнка, на якому зображено вишню, дівчинку і хлопчика, пташок, гусінь, небо, сонце, хмарки з дощиком та бесіда за його змістом.             

Розповідь про лікарські рослини і символи держави. А також зайдемо в гості до лікаря Айболита.

 Рослини не тільки милують око. Вони — перші помічники при простудних та інших захворюваннях. Коли ви застудились, на допомогу прийдуть ромашка,          мати-й-мачуха. Вони вилікують вашу застуду. А ось ця рослина росте при дорозі, і назва її походить від цього слова. Це подорожник.

Він лікує рани й опіки.. У рослинному світі плоди шипшини мають найвищу вітамінну активність. Шипшиновий чай корисно пити дітям, що хворіють на коклюш.

 Відгадайте загадки.

Я на сонце дуже схожа —

Золотиста, ніжна, гожа.

Я щоранку розквітаю,

Промінцями всіх вітаю.

Здогадатись вам не важко,

Що за квітка я? ...         (Ромашка)

 

Червоний колір, чудовий смак,

Лікує коклюш в усіх малят. (Шипшина)

 

 Росту при дорозі, всім допомагаю.

Лікую тих, хто опіки має. (Подорожник)

 

 Які ще лікарські рослини ви знаєте? (Липа, бузина, суниці, малина)

 У кожного народу є свої рослини-обереги. Є вони і в нашому краї.

«Без верби і калини нема України» — каже народне прислів'я. Подивіться на

гілочку. Чи знаєте ви, з якої вона рослини? (Це гілочка калини.)

 Калина — рослина-оберіг у нашому краї. По всій Україні росте цей

кущ. Її й біля хати садять, і в садочку, і край дороги... Калина біля хати —

здавна найперша й найзначніша ознака оселі українця, її оберіг.

Калина — символ надійної життєвої опори, родинного благополуччя і достатку. Червоні плоди калини, за народними уявленнями, здавна символізували мужність людей, які проливали кров за Батьківщину в боротьбі з ворогами. Калина — це символ рідної землі, отчого краю, батькової хати. Вона їх оберіг. Калина — це той символ, що і пам'ять людську береже, нагадуючи про милі краї, символ безсмертя, невіддільний від життя.

 Розгляньте кетяги калини. Яскраво-червоні ягідки наче світяться. Усередині кожної ягідки є насіння. Воно схоже на серце.

Розповідь учителя про вербу.

- Верба — одне з найпоширеніших дерев в Україні, одне з найулюбленіших у народі. Здавна супроводжує вона людські поселення й оселі.

 Наші пращури вважали вербу священним деревом. Вона була символом і оберегом родинного вогнища. Під час буревіїв проти вітру кидали вербову гілку — вона зупинить бурю, вбереже від лиха. У давнину ранньої весни люди їли вербові сережки. Вони уберігали людину від лихоманки, зубного болю.

 Освячену вербу тримали за образами як оберіг від різних недуг, якими страждають люди і тварини.

Оберегами людських осель від нечистої сили і злих духів є часник і мак. Господиня перед Святою вечерею по кутках столу кладе головки часнику. Свяченим маком обсівали хату.

Лікар Айболить хоче пригостити вас соком з калини. Щоб ви були здорові і ніколи не хворіли.

Робота в зошиті. Ст.. 21.

3. Фізкультхвилинка.

4. Продовжуємо з вами подорожувати царством рослин.

5. Гра «Упізнай рослину».

 Відгадайте загадки і скажіть, де ростуть ці рослини.

 

Хто мене бачить, той і плаче. (Цибуля)

 

Їсти не просить, влітку і взимку

одне вбрання носить.                     (Ялинка)

 

Сидить дівчина в коморі, а коса її на дворі.    (Морква)

 

Що за квіточка пахуча: і червона, і колюча? (Троянда)

 

Наче сонця серединка,

пелюстків біла хустинка.

Знає бджілка і мурашка, що звуть квіточку... (ромашка).

 

Вузлата і листата,

а доспіває — головата.

На нозі стоїть одній — сто сорочечок на ній. (Капуста)

Гарне дерево, міцне, листя різьблене, рясне,

а на гілочках крислатих

буде жолудів багато.        (Дуб)

 

- Подивіться один на одного. У кожного з вас є голова, тулуб, ноги, руки -

частини тіла.

- З яких частин, на вашу думку, складається рослина?

- Розгляньте малюнок на таблиці «Будова рослин».

- Яка рослина зображена на малюнку?           (Суниці.)

 

- За якими ознаками ви її впізнали?

- Назвіть частини рослини, зображені на малюнку. (Корінь, стебло, листок,

квітка, плід з насінням.)

2. Робота з підручником.

а) Розгляд малюнків у підручнику.

- Знайдіть на малюнку частини рослини. Назвіть їх.

Висновок. Квіткова рослина має корінь, стебло, листки, квітку, плоди з насінням.

3. Бесіда про частини кімнатної рослини.

- Розгляньте кімнатну рослину.

- Чи ви бачите її корінь? Де знаходиться корінь рослини? (У грунті.)

 Назвіть ті її частини, які ви бачите. (Стебло, листки, квіти.)

- Для чого рослині корінь? (Рослина коренем закріплюється в ґрунті, всмоктує з нього воду з розчиненими в ній речовинами.)

- Для чого рослині стебло? (Щоб утримувати над землею рослину.) Що

утримує стебло? (Листки, квіти, плоди з насінням. По стеблу вода і поживні

речовини рухаються як по водопроводу до квіток, листя, плодів з насінням.)

- Для чого рослині листя? (Листя — це не просто окраса дерев. Листки

дихають повітрям. Це диво-фабрика. Вони вловлюють сонячні промені та виробляють  поживні речовини, які потрібні рослині для життя. Рослини очищають

забруднене повітря.)

- Чи однакової форми листя у рослин?

В одних рослин листки дуже маленькі, в інших — великі. Наприклад, у лопуха листки значно більші, ніж у кульбаби. У кактусів листки подібні на голки. В одних рослин листки гладенькі, а в інших — ні.

- Для чого рослині квіти? (Щоб давати потомство, для розмноження.)

- Чи у всіх рослин однакові квіти?

Рослини відрізняються квітами. У одних рослин вони великі, яскраві, в інших — дрібні, непомітні.

- Кожна квіткова рослина має плоди.

- З чого утворюються плоди? (З квіток.)

- Що є у плодах? (У плодах є насіння.)

- Навіщо рослині плід? (Плід захищає насіння від пошкодження.)

Плоди також сприяють розповсюдженню насіння. Хто з вас бачив плоди клена? Що вони нагадують? (Літачок.)

Хто бачив плоди кульбаби? Що вони нагадують? (Парашутики.) Ці плоди дуже легенькі, тому вітром розносяться на великі відстані. Так розповсюджується насіння клена, кульбаби.

— А як розповсюджує свої плоди і насіння вишня, горобина, калина? (Плоди поїдають птахи і переносять насіння на великі відстані.)

- Навіщо рослині насіння? (З насіння виростає нова рослина.)

Релаксація для очей.

Робота в зошиті

IV. Закріплення знань.

Гра «Наші рослини». Учитель прикріплює на дошці 5 великих ілюстрацій із зображенням лісу, поля, городу, квітника, саду. Учням роздає маленькі картки із зображенням дерев, кущів, квітів, грибів тощо. Учні по черзі називають свою рослину, розповідають, де вона росте і прикріплюють біля великого малюнка.

V. Підсумок уроку.

Що цікавого ви дізналися на уроці?

Про що почули вперше?

Який зробили висновок?

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 вересня 2018
Переглядів
4111
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку