Ще в дитинстві кожна дитина мріє про те, як, ставши дорослою, обере певну професію, оволодіє конкретними професійними вміннями й навичками, буде приносити користь суспільству, своїй державі. Твори В.О.Сухомлинського допоможуть розкрити нові грані професій, розширять коло знань школярів про професії, акцентують увагу на потрібності та важливості кожної професії. Реалізація завдань запропонованого уроку сприятиме формуванню інформаційних, полікультурних, соціальних, комунікативних компетентностей, компетентностей саморозвитку, самоосвіти, творчої продуктивної діяльності; позитивно вплине на виховання поваги до людини праці, дбайливе ставлення до продуктів людської діяльності; формування толерантності, поваги один до одного.
План-конспект уроку
з позакласного читання,
проведеного
у 4 класі
Учитель Шаповалова Тетяна Григорівна
Тема уроку: «Що найголовніше в житті?» Формування високих моральних якостей школярів на основі оповідань В.О.Сухомлинського.
Мета уроку:
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, ілюстрації з циклу «Професії», «зернятка» для само оцінювання, аркуші з назвами «Зернятко», «Колосок»; аркуші зі словами для словникової роботи до текстів; аркущі зі схемою павутинок до слів «хліб», «земля»; слова для гри «Дешифрувальники» (юдлиан, апяцр, яфпіресо), мультимедіапрезентації, пазли «Прислів’я»; піджак, кошик для інсценізації твору; мікрофон.
Технології, елементи яких використані в ході уроку: критичного мислення; особистісно-орієнтованого навчання; інформаційно-комунікаційна, проектна.
Види робіт: фронтальна, робота в парі, робота в групі, самостійна робота, «Інтерв’ю», «ПРЕС-метод», рефлексія, ігри.
Хід уроку
І. Організація класу.
Урок розпочнемо цікавий, попрацюємо на славу.
Але, перш, ніж працювати почати,
Тему треба визначати.
І – юдлиан;
ІІ – апяцр,
ІІІ – яфпіресо.
Пояснити тлумачення слів ( опора на домашнє завдання – робота зі словником).
Головне в житті
Що найголовніше в житті? Один говорить: найголовніше – вугілля. Якби не було вугілля, зупинилися б машини, люди замерзли б … інший твердить : найголовніше – метал. Без металу не було б ні машин, ні вугілля, ні хліба, ні одягу. А третій каже: найголовніше – хліб. Без хліба не працювали б ні шахтарі, ні металурги, ні прикордонники, ні льотчики.
Хто з них правий? Що найголовніше в житті?
Найголовніше – праця, бо без праці не було б ні вугілля, ні металу, ні хліба.
В. О. Сухомлинський
( Учні при побудові відповідей використовують алгоритм «ПРЕС-методу» )
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У світі існує багато професій. Про деякі ми з вами й поговоримо.
ІІІ. Робота над опрацюванням теми уроку.
Учні одного ряду задають питання учням іншого ряду.
Ми живемо в сільській місцевості. Складіть павутинку професій, які стосуються: І ряд – слова «хліб», ІІ ряд – слова «земля».
Перевірка.
Словникова робота: кермо; не прийшли до однієї думки; присмалився; потилиця; живіт підтягло.
Пекар і Кравець
Засперечалися Пекар і Кравець : чий труд важливіший і потрібніший людям?
Пекар і каже Кравцеві:
Так і не прийшли до однієї думки – чий же труд важливіший і потрібніший людям.
Пішли вони кожен на свою роботу. Працює пекар день, працює другий – можна без Кравця обійтись. На третій день повісив Пекар піджак біля печі, рукав і присмалився, та так, що й попілець посипався. Почухав потилицю Пекар. Що ж його робити? Піджак з одним рукавом. До Кравця треба йти…
А Кравець тим часом попрацював день без хліба – їв борщ і кашу. Попрацював другий – без хліба… А на третій - так живіт підтягло, що й ножиці випали з рук. Треба йти до пекаря по хліб.
Вийшли вони з дому одночасно. Пекар і Кравець. Пекар ішов до Кравця, а Кравець до Пекаря.
Зустрілися. Пекар тримає в руці піджак без рукава, а Кравець – порожній кошик на хліб.
В.О.Сухомлинський
а) Утворення груп
( Вчитель пропонує учням взяти один з розрізаних фрагментів аркуша паперу, на якому написані назви груп: «Колосок», «Зернятко». Учні, з’єднавши частини аркушів, об’єднуються в групи).
б) Інструктаж груп.
( Групи отримують текст оповідань В.О. Сухомлинського. Група «Колосок» - «Хліб – то праця людська», група «Зернятко» - «Мій тато хліб пече». Діти обирають спікера, який виразно читає впівголоса текст. Учні складають питання за змістом твору, задають їх учасникам іншої групи).
Словникова робота:
Хліб – то праця людська
Узяв онук у хаті шматок хліба, пішов у садок і став ним спілі груші з дерева збивати.
Підходить дідусь і питає:
Онук похнюпився й не насмілиться очі підвести. Знає, що робить недобре, але сподівався, ніхто не побачить.
Підібрав онук шматок хліба.
Витяг онук із кишені чисту хусточку.
Онук загорнув хліб у хусточку.
Той шматок хліба він зберігав багато літ. Як виросли його два сини й стали розуміти, що таке праця і честь, він сказав їм:
В.О.Сухомлинський
Мій тато хліб пече
У першому класі за першою партою сидять два хлопчики – Іванко і Андрійко. Вони з перших днів навчання стали нерозлучними друзями. Разом на перерву й з перерви йдуть, разом малюнки розглядають у цікавих книжках, що лежать на столі в коридорі, разом до їдальні бігають.
Ось і зараз сіли хлопчики за стіл, п’ють чай. Іванко їсть булочку. Вона смачна-смачна.
Андрійко знітився. Він просто не знав, чи можна взяти в руки те, що робить татко.
Ввечері, коли батько прийшов додому, Андрійко і питає:
Батько здивувався ще більше. Він не знав, що відповісти синові.
Батько сів за стіл і замислився.
В.О.Сухомлинський
в) Опрацювання пам’ятки «Як підготуватися до виразного читання твору»
г) Робота груп
д) Перехресне опитування
- Які головні думки оповідань?
6. Фізкультхвилинка «Печу-печу хлібчик»
Печу-печу хлібчик дітям на обідчик.
Меншому – менший, більшому – більший.
Беру-беру папку, кладу на лопатку –
Шусть у піч. Шусть у піч.
Печу-печу, виймаю,
Ріжу, куштую.
Гай!
Словникова робота: до крамниці, занедужав.
Чому сьогодні черствий хліб
У Сергійка тато пекар. Десять років працює він у сільській пекарні. Встає рано-рано, до сходу сонця, і йде на роботу. Опівдні з пекарні до крамниці привозять свіжий хліб. І до їдальні шкільної.
Сьогодні Сергійків тато занедужав. Уперше за десять років не встав, не пішов на роботу. Біля його ліжка сидить мама.
Опівдні дітки йдуть у їдальню.
На столі лежать скибки хліба. Але він черствуватий.
Діти питають:
Сергійко й каже:
Діти беруть скибочки хліба і дивляться, щоб ні крихти не впало додолу.
В.О.Сухомлинський
Кожен з ваших батьків оволодів певною професією. І ви в майбутньому теж оберете діло до душі. Сьогодні наші учні презентують свої творчі доробки.
Завдання: скласти з пазлів прислів’я, пояснити їх значення.
Словникова робота: псуєш, відбиток, знизують плечима, закам’янілий відбиток.
Який слід повинна залишити людина на землі?
Старий майстер поставив кам’яний дім. Став збоку й милується ним. «Завтра в ньому поселяться люди», – з гордістю подумав майстер.
А тут біля дому гуляв хлопчик. Він скочив на сходинку й залишив слід своєї маленької ніжки на ще не затверділому цементі.
Хлопчик глянув на відбиток ноги, засміявся і втік.
Минуло багато літ. Хлопчик став дорослий. Життя його склалося так, що він часто переїжджав з міста до міста, ніде довго не затримувався, ні до чого не прив’язувався – ні руками, ні душею.
Настала старість. Згадав старий чоловік своє рідне село на березі Дніпра. Захотілося йому побувати в рідному селі. Приїхав старий чоловік на свою батьківщину. Зустрічається з людьми, називає своє прізвище, та всі знизують плечима, ніхто не пам’ятає такої людини.
Нічого не міг відповісти старий чоловік. Згадалась йому та мить, коли він залишив слід на сходинці. Пішов до того дому. Стоїть будинок, наче вчора його поставили, а на нижній сходинці – закам’янілий відбиток його маленької ніжки.
«От і все, що залишиться після мене на землі, – з гіркотою думає старий чоловік. – Але ж цього мало, дуже мало… Не так треба було жити!..»
В.О.Сухомлинський
- Чи сподобалося вам оповідання?
- Чому старий чоловік подумав, що не так потрібно було жити?
а) деревяний; б) глиняний; в) цегляний будинок?
2. Біля дому гуляв :
а) хлопчик; б) дівчинка; в) дідусь?
3. Хлопчик скочив на сходинку і залишив:
а) цукерку; б) відбиток ноги; в) черевичок?
4. Через роки чоловікові захотілося:
а) приїхати на батьківщину; б) посадити дерево; в) побудувати
будинок.
5. Люди не пам’ятали чоловіка тому що:
а) він не став відомою людиною; б) він не зробив жодної доброї
справи; в) він недобре ставився до людей?
6. Старий чоловік з гіркотою подумав:
а) «Я правильно прожив життя» ;
б) «Мені є чим пишатися» ;
в) «Не так треба було жити!»
Взаємопервірка. Правильні відповіді:
ІУ. Підсумки уроку.
У. Рефлексія
Якщо ви вважаєте, що гарно працювали на уроці, прикріпіть до колоска жовтогаряче зернятко, якщо, на ваш погляд, у ваших відповідях були помилки, неточності, прикріпіть жовте зернятко, якщо, на вашу думку, вам потрібно краще працювати, бути більш активними, прикріпіть зелене зернятко.
УІ. Оцінювання роботи учнів. Коментування оцінок вчителем
УІІ. Домашнє диференційоване завдання.
І група – скласти твір-міркування «Чому хліб є святинею?»;
ІІ група – скласти сенкан «Професія»;
ІІІ група – скласти ґроно «Праця».
УІІІ. Гра «Коло компліментів»
Учні стають в коло, по черзі кладуть руку на плече товариша і говорять йому компліменти.
1