Метою уроку є: сформувати в учнів поняття про особисті немайнові та майнові права, навчити їх розрізняти;
розвивати вміння аналізувати ситуації і правильно їх оцінювати;
виховувати в учнів розуміння цінності особи, необхідності поваги і дотримання її прав.
Після уроку діти будуть:
розповідати, якими є способи здійснення цивільних прав;
усвідомлювати, що означає здійснювати цивільна права на власний розсуд;
складати позовну заяву;
аналізувати правові ситуації щодо цивільної відповідальності малолітніх і неповнолітніх осіб;
Тема уроку: Що регулює цивільне право. Як реалізувати й захистити особисті немайнові та майнові права.
Мета уроку: сформувати в учнів поняття про особисті немайнові та майнові права, навчити їх розрізняти;
розвивати вміння аналізувати ситуації і правильно їх оцінювати;
виховувати в учнів розуміння цінності особи, необхідності поваги і дотримання її прав.
Очікувані результати:
Структура уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
III. Вивчення нового матеріалу
1. Що таке особисті немайнові та майнові права.
2. Як реалізувати цивільні права.
3. Як захистити свої цивільні права.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
V. Підсумки уроку
VII. Домашнє завдання
Основні терміни: особисті немайнові права, майнові права, захист майнових і особистих немайнових прав, позов, позивач, відповідач, позовна давність;
Обладнання: Цивільний кодекс України, Конституція України, роздатковий матеріал, ТЗН;
Тип уроку: урок вивчення нових знань;
Хід уроку:
І. Організаційний момент
Привітання.
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Кожна людина може бути і робітником, і бізнесменом, може бути заможною або не дуже. Проте вона потребує захисту так само, як і її майно.
Отже, ми починаємо знайомитись з розділом ІІІ «Ти і цивільно-правові відносини», і перед початком роботи з новою темою, будь ласка, перегляньте фрагмент мультфільму «Злидні» і дайте відповіді на запитання:
Підсумовуючи сказане вами, можемо зробити висновок, що на сьогоднішньому уроці ми будемо розглядати питання, пов’язані із захистом своїх цивільних прав; закріпимо навички роботи в групах, парах, познайомимось з новими юридичними термінами.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Оголошення теми (записати в зошит)
Що регулює цивільне право. Як реалізувати й захистити особисті немайнові та майнові права.
1. Що таке особисті немайнові та майнові права.
2. Як реалізувати цивільні права.
3. Як захистити свої цивільні права.
Кожна людина має особисті немайнові та майнові права. Що ж це за права?
Особисті немайнові права виникають непомітно, діють постійно, не можуть бути припинені на підставі правочинів або інших юридичних дій. Вони належать кожній фізичній особі від народження або за законом і не мають економічного змісту.
Ці права тісно пов’язані з людиною, вона не може від них відмовитися, а також не може бути позбавлена цих прав і володіє ними довічно (наприклад, право на життя, право на охорону здоров’я); деяких вона набуває за законом (наприклад, право на інформацію, право на опіку та піклування тощо). Особисті немайнові права фізичні особи здійснюють самостійно. В інтересах малолітніх і неповнолітніх дітей, а також осіб, які за віком чи станом здоров’я не можуть здійснювати свої особисті права, їх здійснюють батьки, усиновителі, опікуни, піклувальники.
Відповідно до Конституції України, фізична особа має такі особисті немайнові права: право на життя, право на охорону здоров’я, право на свободу та особисту недоторканність, право на повагу до честі, гідності, право на відпочинок, право на вибір місця проживання,право на свободу світогляду та віросповідання, право на освіту, право на таємницю листування.
Майнові права — це суб’єктивні права учасників правовідносин, які пов’язані з володінням, користуванням і розпорядженням майном, а також з тими матеріальними вимогами, які виникають з приводу розподілу і обміну майна. Конституцією України передбачено систему майнових прав особи. Прикладом захищених законом майнових прав є права власника, який здійснює право господарського відання майном, зобов’язальні права (наприклад, на відшкодування шкоди), права авторів на винагороду, спадкові права.
Робота в групах;
Давайте розглянемо друге питання плану уроку, а для цього вже об’єдналися в групи;
Дайте, будь ласка, відповідь на запитання, користуючись підручником (ст. 83-84), а також Ст. 12-13 з ЦКУ:
Поясніть свої відповіді на прикладах.
Таким чином, особа здійснює свої цивільні права вільно, на власний розсуд, дотримуючись чинного законодавства.
Якщо ми можемо вільно реалізовувати свої цивільні права, то в яких випадках їх потрібно захищати?
Спробуйте в групах подумати над цим завданням, і озвучте свою відповідь.
Робота в групах:
Тепер спробуємо порівняти ваші відповіді з інформацією підручника, працюючи в групах з підручником ст. 84-85 (п2)
Під час роботи над завданням випишіть у робочий зошит юридичні терміни, які ви знайдете в тексті.
Про які нові способи захисту цивільних прав ви дізналися з Ст. 16 ЦКУ?
1) визнання права;
2) визнання правочину недійсним;
3) припинення дії, яка порушує право;
4) відновлення становища, яке існувало до порушення;
5) примусове виконання обов'язку в натурі;
6) зміна правовідношення;
7) припинення правовідношення;
8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди;
9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди;
10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади. органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Одним із елементів звернення до суду є написання особою позивної заяви.
На ст. 85-86 є зразок написання заяви.
Робота в групах. Ознайомтесь з формою і змістом позовної заяви цивільно-процесуального кодексу України. Визначте, з яких частин вона складається. Розробіть коротку пам’ятку «Як скласти позовну заяву». Представте результати своєї роботи класу.
(ПІБ, адреса).
Цивільне процесуальне законодавство поширюється на громадян України, іноземців та осіб без громадянства.
Отже, ми з’ясували, які в чинному законодавстві існують способи захисту цивільних прав та за яким змістом і формою пишеться позовна заява.
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
Робота в групах
Проаналізуйте ситуації та поясніть, які права порушено:
1. Хлопчика не хотіли зараховувати до школи, мотивуючи це тим, що школа для православних, а хлопчик сповідує католицтво. (Відповідь: свобода віросповідання).
2. Івана затримала міліція. Його протримали під вартою три дні, не повідомивши мотиви арешту. (Відповідь: право на свободу, недоторканність).
3. Листоноша Печкін приніс листа Федору, який виявив, що хтось уже перечитав листа, розкривши його без дозволу. (Відповідь: таємниця кореспонденції).
V. Підсумки уроку
Робота в загальному колі
Повернемося до мультфільму:
УІ. Домашнє завдання:
Тема 14 С.82-86, скласти позовну заяву.
Оцінювання