Даний цифровий ресурс містить прислів'я, приказки, легенди, крилаті вислови відомих людей про Україну – нашу Батьківщину. Його можна використати на уроках природознавства у початкових класах під час вивчення розділу «Рідний край».
Вищезазначені позиції практичної цінності матеріалів допоможуть учням якнайкраще усвідомити сутність даної теми, а творчим учителям конструювати уроки з природознавства, в яких структурним елементом слугуватиме даний ресурс.
Шелудько Т.І. Балаклеївська ЗОШ І-ІІ ст. № 3 Смілянської районної ради Черкаської області Навчальний предмет : природознавство. Тема: «Що таке Батьківщина?»
Мета: формувати компетентності: вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально – виховного процесу; пригадувати необхідні знання і способи дій для виконання завдань; соціальна – продуктивно співпрацювати в парах , грувах, проявляти ініціативу; загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури під час спілкування; здоров’язбережувальна – вчитися слухати інформацію; предметна - розширити знання учнів про Україну – свою Батьківщину, про усвідомлення своєї приналежності до України; поглибити знання про столицю України, про річки, моря, гори своєї Батьківщини , про народні символи України ; розвивати інтерес до історичного минулого нашого народу; сприяти розвитку спостережливості, мислення, уяви, пам’яті , активності; виховувати громадянські почуття , інтерес до пізнання багатої історії держави, любов до рідного краю.
Обладнання: презентація до уроку, малюнки до визначних місць Києва.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку:
I.Організаційний момент. 1.Привітання. Всі почули ми дзвінок - він покликав на урок . Кожен з вас приготувався – на перерві постарався. То ж ми всі часу не гаймо – урок наш розпочинаймо. 2.Створення психологічного настрою. - Погляньте на малюнки.
1
- Покажіть , з яким настроєм будете працювати на уроці. Я бажаю , щоб такий веселий настрій у вас залишився до кінця уроку. II.Хвилинка спостереження. Вправа «Погода» . Інтерактивнний метод «Мікрофон». - Яка зараз пора року? – Який місяць? – Яке число? - Тепло чи холодно надворі? - Який стан неба? – Яка температура повітря? – Чи були сьогодні протягом дня опади?
III.Актуалізація опорних знань учнів. 1. Вступне слово вчителя.Читання вірша. У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.
Вчитель. Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну)
Це акровірш, де відповіддю на запитання є слово, складене з перших букв кожного рядка.
Прочитайте це слово.
— Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде мова на нашому уроці.
— Прочитайте тему нашого уроку: «Що таке Батьківщина?».
2.Категорія «Очікування».
- Обєднайтеся у пари, порадьтесь і озвучте свої очікування від
2
сьогоднішнього уроку.
IV. Повідомлення теми і метиу року. Сьогодні ми з вами здійснимо заочну подорож до рідної Батьківщини .
Ми помандруємо в рідний край за знаннями, Кмітливість візьмемо в дорогу із нами. Фантазія теж нам в дорозі згодиться, Отож, вирушаймо на Батьківщину. - Ми подивимося на нашу Батьківщину, як на чудову книгу, яку написали наші діди і прадіди, перегорнемо відомі і невідомі нам сторінки історії нашої держави, матимемо змогу показати свої знання, уміння, ерудицію та кмітливість.
V.Робота над темою уроку. 1.Вирушаємо в подорож «Моя Батьківщина – Україна» -Що таке Батьківщина? (Відповіді учнів). 1)Розповідь учителя. —Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Україна. —Ми живемо в Україні. Україна — це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна — це велика незалежна держава в Європі. Україна — це рідна мова, чарівна пісня, чудові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ . Україна — це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати . Це широкий Дпіпро-Славутич, що несе свої води в Чорне море. Україна — це і той край, де ви живете і зростаєте. Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні Чорне й Азовське моря, багато річок, на яких ви відпочиваєте. Україна — мирна країна, її народи хочуть жити в мирі
3
й злагоді.
2)Запитання для учнів.
- Як називається наша держава?
- Яке місто є столицею України? Де воно розташоване?
- Яка річка протікає через усю Україну?
- Як народ прославляє Дніпро?
- Які гори є в Україні?
- Які моря є в Україні?
Учні розглядають малюнки, складають речення про пам'ятні місця
Києва . (Див. додаток 1)
3)Читання учнями віршів про Україну.
УКРАЇНА
Краю милішого, ріднішого,
як Україна, — в світі нема.
Слова солодшого, звучнішого,
як Україна, — в світі нема.
МОЯ УКРАЇНА
Я люблю кожну квіточку в полі
І струмок, що до річки біжить.
І високі, до неба, тополі,
Й чисту-чисту небесну блакить.
4
І у синьому небі лелеки,
Й журавлину осінню печаль.
Й споришеві стежки, що далеко
Розійшлись по землі в синю даль.
У маленькі свої долоньки
Я промінчики сонця ловлю.
Україну мою, рідну неньку,
Я усім своїм серцем люблю.
- До чого закликають нас ці вірші?
-Як можна ще назвати рідний край?
4)Слухання легенди , яку розповідає вчитель "Наша Земля". (Див.додаток 2)
Діти , послухайте легенду, чому нашу країну назвали Україною.
5) Робота з підручником. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
-Діти, розгляньте малюнки на ст. 114 і скажіть, які значення для вас має слово «земля». (Висловлювання своїх ідей ) мама школа
планета Україна
річка село
поле Батьківщина
6)Фізкультхвилинка
Україна, (Діти розводять руки в сторони.)
5
Рідний край, (Піднімають руки догори.)
Поле, річка, (Повороти тулуба з розведеними в сторони руками.)
Синій гай. (Присідання.)
Любо стежкою іти (Ходьба.)
Тут живемо я і ти! (Беруть одне одного за руки.)
7) Робота з прислів’ями в парах.
Т Та земля мила, |
Я якій своє гніздо не миле. |
В Всяка пташка |
життя віддай. |
Погана та пташка, |
Д де мати народила. |
З За рідний край |
хто у своєму домі. |
Добре тому, |
В воля нам світліша сонця. |
Л Людина без Вітчизни |
- - своє гніздо має. |
В В нашій рідній стороні |
С своя сторона. |
К Кожному мила |
Я як соловей без пісні. |
- Поясніть, як ви зрозуміли зміст даних прислів’їв.
-До чого вони нас закликають?
8)Робота з підручником « Народні символи України».
- Діти , розгляньте у підручнику на ст.115 малюнки і скажіть, як ви гадаєте, що таке народні символи України. (Відповіді учнів).
Вправа «Мікрофон»
-Я думаю...
-Я вважаю..
6
- Мені здається..
-Я знаю...
- Я впевниний (на)..
Вчитель. (Слайд 2)
Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. Народні символи – це наші святині. Народи світу різняться між собою одягом, звичаями, традиціями. У кожного народу є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини. Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть.
Це — батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, червона калина, зажурена верба, хрещатий барвінок, чорнобривці, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека.
Всі вони наші давні і добрі символи, наші обереги.
Можливо, маючи такі прекрасні символи, український народ зумів уберегти від забуття нашу пісню і думу, нашу історію і родовідну пам'ять,волелюбність.
-Кожного дня ми з вами їмо хліб. Напевно всі знають і чули від старших вислів «Хліб наш святий».
- Чому так говорять в народі?
-Так ,отже, саме хліб і є одним із найбільш шанованим народним символом українського народу. Що ж цей символ означає? (Слайд 3)
-Часто в нашому народі зустрічають гостей з хлібом-сіллю на вишитому рушнику.
-Що ж це за символ, що він означає ? (Слайд 4)
-Діти, хто з вас чув такі слова із вірша Т.Г.Шевченка «Зацвіла у лузі червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина».
- Що ви чули про калину?
Можливо у когось вдома росте цей чудовий кущ?
7
- Що ви можете про нього розказати?
- Саме цей кущ зі своїми червоними ягодами є одним з народних символів. Про нього написано багато віршів, пісень, казок, складено легенд ..
-Погляньте на цей малюнок та дізнайтеся, про що саме цей символ
говорить. (Слайд 5)
-Також українці мають багато символів і серед квітів. Перегляньмо деякі з них і дізнаймося, що вони саме значать для українського народу. (Слайди 6 – 10).
-А ще наша славна Україна має багато символів і серед дерев.
Давайте ми з вами ознайомимося з найбільш шанованими українським народом деревами –символами . (Слайди 11 - 13)
VI.Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів.
1)Вправа в парах «Гронування»
А зараз попрацюємо в парі і виконаємо вправу під назвою «Гронування». На партах у вас лежать картки, на яких написано центральне слово «БАТЬКІВЩИНА » і є промені. Напишіть на променях слова або словосполучення, що спадають вам на думку до даної теми. Радитесь разом, а один записує (той хто швидше пише). У цій роботі допоможуть вам малюнки про Батьківщину.
Заслуховування учнів, створення куща на дошці.
А тепер поясніть зв’язки між цими словами, склавши речення.
рідне село мамина пісня
наша земля садок біля хати
просторі лани бабусина казка
2)Творча вправа «Скажи своє слово про Україну»
8
- Розкажіть, якою ви хочете бачити нашу державу. Що для неї можете зробити сьогодні?(Працюємо у «Колі», що дає можливість усім присутнім на уроці дітям дати свій варіант відповіді).
б) Ігрова вправа «Думаємо про Батьківщину».
Діти стають у коло. Учитель по черзі кидає м’яч кожній дитині і запитує, в яких ситуаціях людина любить свою Батьківщину, а в яких ні:
- людина повернулася із лісу з оберемком квітів;
- садить дерева, квіти біля будинку;
- миє машину на березі озера;
- відвезла сміття на сміттєзвалище;
- відвезла сміття на сміттєзвалище;
- викинула сміття на узліссі;
- звільнила місце в автобусі старенькій жінці тощо.
Вчитель. Щоб Україна стала прекрасною державою, ви маєте дбати про її зміцнення і процвітання. Ваша любов до України виявляється у старанному навчанні, повазі до людей праці, до українських традицій, любові до природи.
VII. Підсумок уроку.
-Діти, чи задоволені ви уроком?
-Який у вас настрій . Покажіть.
-Можливо у когось виникли якісь труднощі, запитання.
Інтерактивна вправа "Незакінчене речення"
"На цьому уроці я дізнався(лася)....."
"Цей урок мене навчив ....."
9
"Я впевнений(а), що після цього уроку...."
«На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було....»
— Закiнчити наш урок я хочу словами поета Володимира Сосюри:
Любiть Україну, як сонце любiть,
Як вiтер, i трави, i води.
В годину щасливу i в радостi мить,
Любiть у годину негоди.
Любiть Україну у снi й наяву,
Вишневу свою Україну.
Красу її, вiчно живу i нову,
І мову її солов’їну.
10
Додаток 1
Хрещатик – головна вулиця Києва
Хрещатик - головна вулиця Києва, розташована неподалік від місцевості, де колись князь Володимир Великий хрестив свою родину. Мабуть, саме так виникла назва вулиці . Але згідно іншої версії, назва походить від Хрещатого Яру (місцини, що перехрещена ярами).
11
Пам’ятник засновникам Києва
За давньою легендою Київ був заснований трьома братами Києм, Щеком і Хоривом та їх сестрою Либідь. Вони були вражені красою Дніпровських пагорбів, зупинилися, щоб оселитися тут, і назвали місто ім'ям старшого брата Києвом.
12
Найбільна річка України – Дніпро
13
Майдан Незалежності
Майдан Незалежності — центральна площа Києва. Тут встановлено пам'ятники, скульптури та фонтани. У центрі Майдану — стела з фігурою дівчини з калиновою гілкою в руках, що символізує незалежність України. На площі відновлені Лядські ворота, з фігурою покровителя міста архангела Михаїла, що височіє над ними. Під площею розташований підземний торговий центр.
14
Додаток 2
НАША ЗЕМЛЯ
Легенда
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося. От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша,а ні — ворога». Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.
15
Список використаних джерел:
українською мовою. 1-4 класи. –К.: Видавничий дім “ Освіта ”, 2012.
2. Природознавство - підручник для 1 класу І.Грущинська, Київ :Видавничий дім «Освіта» 2012р.;
3. Усі уроки природознавства 1 клас ; М.О.Володарська,О.О.Рівкіна.
4. Компанієць Н.М. Дидактичні ігри в системі ігрового інтерактивного навчання. – К. ; ЗМОГА, 2003
5. Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – Х.; Основа, 2003.
16