Урок "Що таке Батьківщина?"

Про матеріал

Даний цифровий ресурс містить прислів'я, приказки, легенди, крилаті вислови відомих людей про Україну – нашу Батьківщину. Його можна використати на уроках природознавства у початкових класах під час вивчення розділу «Рідний край».

Вищезазначені позиції практичної цінності матеріалів допоможуть учням якнайкраще усвідомити сутність даної теми, а творчим учителям конструювати уроки з природознавства, в яких структурним елементом слугуватиме даний ресурс.

Перегляд файлу

 

Шелудько Т.І.  Балаклеївська ЗОШ І-ІІ ст.  № 3                                          Смілянської  районної  ради  Черкаської  області                                                                                                                           Навчальний предмет : природознавство.                                                                                                                    Тема:  «Що таке Батьківщина?»

Мета:  формувати компетентності:                                                                                                                                                                                 вміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії з іншими учасниками навчально – виховного процесу; пригадувати необхідні знання і способи дій для виконання завдань;                                                                                                                                                                 соціальна – продуктивно співпрацювати в парах , грувах, проявляти ініціативу;  загальнокультурна – ефективно застосовувати навички мовлення та норми мовної культури  під час спілкування;                                                                                          здоров’язбережувальна – вчитися слухати інформацію;                                                                                                  предметна -  розширити знання учнів про  Україну – свою Батьківщину, про усвідомлення своєї приналежності до України; поглибити знання про столицю України, про річки, моря, гори своєї  Батьківщини , про народні символи України ; розвивати інтерес до історичного минулого  нашого народу; сприяти розвитку спостережливості, мислення, уяви, пам’яті , активності; виховувати громадянські почуття , інтерес до пізнання багатої історії держави, любов до рідного краю.                                                                                                                                                                       

Обладнання:  презентація до уроку, малюнки  до визначних  місць Києва.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

                                                          Хід уроку:                                                                                                                                         

  I.Організаційний момент.                                                                                                                                                                      1.Привітання.                                                                                                                                                                                                  Всі почули ми дзвінок - він покликав на урок .                                                                                                                                                       Кожен з вас приготувався – на перерві постарався.                                                                                                                                           То ж ми всі часу не гаймо – урок наш розпочинаймо.                                                                                                                                               2.Створення психологічного настрою.                                                                                                                                                                              - Погляньте на малюнки.               

1

 

- Покажіть , з яким настроєм будете працювати на уроці.                                                                                                                                  Я бажаю , щоб такий веселий настрій  у вас залишився до кінця уроку.                                                                              II.Хвилинка спостереження.                                                                                                                                                                    Вправа «Погода» . Інтерактивнний метод «Мікрофон».                                                                                                                                                                                                                  - Яка зараз пора року?                                                                                                                                                                                           – Який місяць?                                                                                                                                                                                                          – Яке число?                                                                                                                                                                                                                          - Тепло чи холодно надворі?                                                                                                                                                                                          - Який стан неба?                                                                                                                                                                                                              – Яка температура повітря?                                                                                                                                                                                        – Чи були сьогодні протягом дня опади?                                                                                                              

III.Актуалізація опорних знань учнів.                                                                                                                                                      1. Вступне слово вчителя.Читання  вірша.                                                                                                                                           У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, без Батьківщини.

Вчитель. Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну)

Це акровірш, де відповіддю на запитання є слово, складене з перших букв кожного рядка.

Прочитайте це слово.

Тож, напевно, ви всі здогадалися, про що буде мова на нашому  уроці.

Прочитайте тему нашого уроку: «Що таке Батьківщина?».                                                                                                                                                           

2.Категорія «Очікування».

- Обєднайтеся у пари, порадьтесь і озвучте свої очікування від 

  2

 

сьогоднішнього уроку.

IV. Повідомлення теми і метиу року.                                                                                                                                                          Сьогодні ми з вами здійснимо  заочну подорож  до рідної  Батьківщини .

Ми помандруємо в рідний край за знаннями,                                                                                                                                      Кмітливість візьмемо в дорогу із нами.                                                                                                                                                           Фантазія теж нам в дорозі згодиться,                                                                                                                                                           Отож, вирушаймо на Батьківщину.                                                                                                                                                                                                            - Ми подивимося на нашу Батьківщину, як на чудову книгу, яку написали наші діди і прадіди, перегорнемо відомі і невідомі нам сторінки історії нашої держави, матимемо змогу показати свої знання, уміння, ерудицію та кмітливість.

V.Робота над темою уроку.                                                                                                                                                                                                  1.Вирушаємо в подорож «Моя Батьківщина – Україна»                                                                       -Що таке Батьківщина?  (Відповіді учнів).                                                                                                                                                           1)Розповідь учителя.                                                                                                                                                                                              —Батьківщина — це земля, на якій ти народився, де народилися твої батьки, усі ми. Батьківщина — це твоє рідне місто чи село, вулиця, де стоїть твій будинок... Батьківщина — це рідна мова, якої навчили тебе мама й тато. Батьківщина у нас єдина, як мати. Батьківщина — це казки, які розповідала тобі бабуся, а їй розповіла її бабуся. Це зелена травичка і блакитна річечка. Це садок біля хати. Це безмежні хлібні лани. Твоя Батьківщина — це Україна.                                                                                                                         —Ми живемо в Україні. Україна — це наша земля, наша країна зі славною історією, народ якої протягом багатьох віків боровся за свободу й незалежність. Україна — це велика незалежна держава в Європі. Україна — це рідна мова, чарівна пісня, чудові народні традиції, мальовнича природа, талановитий народ . Україна — це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати . Це широкий Дпіпро-Славутич, що несе свої води в Чорне море. Україна — це і той край, де ви живете і зростаєте. Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні Чорне й Азовське моря, багато річок, на яких ви відпочиваєте. Україна — мирна країна, її народи хочуть жити в мирі

3

 

й злагоді.

2)Запитання для учнів.

- Як називається наша держава?

- Яке місто є столицею України? Де воно розташоване?

- Яка річка протікає через усю Україну?

- Як народ прославляє Дніпро?

- Які гори є в Україні?

- Які моря є в Україні?

       Учні розглядають малюнки, складають речення про пам'ятні місця

 Києва . (Див. додаток 1)

3)Читання учнями віршів про Україну.                                                                                                                                                                                                                                                                                              

  УКРАЇНА

Краю милішого, ріднішого,

 як Україна, — в світі нема.

Слова солодшого, звучнішого,

як Україна, — в світі нема.

       МОЯ УКРАЇНА

Я люблю кожну квіточку в полі

І струмок, що до річки біжить.

І високі, до неба, тополі,

Й чисту-чисту небесну блакить.

4

 

І у синьому небі лелеки,

Й журавлину осінню печаль.

Й споришеві стежки, що далеко

Розійшлись по землі в синю даль.

У маленькі свої долоньки

Я промінчики сонця ловлю.

Україну мою, рідну неньку,

Я усім своїм серцем люблю.

- До чого закликають нас ці вірші?

-Як можна ще назвати рідний край?

4)Слухання легенди , яку  розповідає вчитель "Наша Земля". (Див.додаток  2) 

Діти , послухайте легенду, чому нашу країну назвали Україною.

5) Робота з підручником. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».     

-Діти, розгляньте малюнки на ст. 114 і скажіть, які значення для вас має слово «земля».  (Висловлювання своїх ідей )                                                                                                                                                              мама                    школа

                      

                         планета                                              Україна  

                      

                         річка                                                   село

                                         поле           Батьківщина

6)Фізкультхвилинка

Україна,           (Діти розводять руки в сторони.)

5

 

 

Рідний край,  (Піднімають руки догори.)

Поле, річка,   (Повороти тулуба з розведеними в сторони руками.)

Синій гай.      (Присідання.)

Любо стежкою іти  (Ходьба.)

Тут живемо я і ти!   (Беруть одне одного за руки.)

7) Робота з прислів’ями в парах.

  • Cкладіть прислів’я , співвідносячи їх частини. 

Т Та земля мила,

Я якій своє гніздо не миле.

В Всяка пташка

    життя віддай.

    Погана та пташка,

Д де мати народила.

З  За рідний край

    хто у своєму домі.

Добре тому,

В  воля нам світліша сонця.

Л Людина без Вітчизни

-   - своє гніздо має.

В В нашій рідній стороні

С своя сторона.

К Кожному мила

Я як соловей без пісні.

                                                                                                                                           - Поясніть, як ви зрозуміли зміст даних прислів’їв.

-До чого вони нас закликають?

8)Робота з підручником « Народні символи України».

- Діти , розгляньте у підручнику на ст.115 малюнки і скажіть, як ви гадаєте, що таке народні символи України. (Відповіді учнів).

Вправа «Мікрофон»

-Я думаю...

-Я вважаю..

6

 

- Мені здається..

-Я знаю...

- Я впевниний (на)..

Вчитель. (Слайд 2)

Народні символи – це те, що найбільше любить і шанує даний народ. Народні символи – це наші святині. Народи світу різняться між собою  одягом, звичаями, традиціями. У кожного народу є свої національні святині, улюблені речі, дерева, тварини. Українці мають свої традиції, які споконвіку шанують і бережуть.

Це — батьківська хата, материнська пісня, святий хліб, вишитий рушник, червона калина, зажурена верба, хрещатий барвінок, чорнобривці, дивовижна писанка, вірний своєму краю лелека.

Всі вони наші давні і добрі символи, наші обереги.
Можливо, маючи такі прекрасні символи, український народ зумів уберегти від забуття нашу пісню і думу, нашу історію і родовідну пам'ять,волелюбність.
-Кожного дня ми з вами їмо  хліб. Напевно всі знають і чули від старших вислів «Хліб наш святий».

- Чому так говорять в народі?

-Так ,отже, саме хліб і є одним із найбільш шанованим  народним символом українського народу. Що ж цей символ означає? (Слайд 3)

-Часто  в нашому народі зустрічають гостей з хлібом-сіллю на вишитому рушнику.                                                                           

 -Що ж  це за символ, що він означає ? (Слайд 4)

-Діти, хто з вас чув  такі слова із вірша Т.Г.Шевченка «Зацвіла у лузі  червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина».

- Що ви чули про калину?

Можливо у когось вдома росте цей чудовий  кущ?

 

7

 

- Що ви можете про нього розказати?

- Саме цей кущ зі своїми червоними ягодами є одним з народних символів. Про нього написано багато віршів, пісень, казок, складено легенд ..

-Погляньте на цей малюнок та дізнайтеся, про що саме цей символ 

говорить. (Слайд 5)

-Також українці мають багато символів і серед квітів. Перегляньмо  деякі з них і дізнаймося, що вони саме значать для українського народу. (Слайди 6 – 10).

-А ще наша славна Україна має багато символів  і серед дерев.

Давайте ми з вами ознайомимося з найбільш шанованими українським народом деревами –символами . (Слайди 11 - 13)

VI.Узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів.                                          

 1)Вправа  в  парах  «Гронування» 

А  зараз попрацюємо в парі і виконаємо вправу під назвою «Гронування».              На партах у вас лежать картки, на яких написано центральне слово «БАТЬКІВЩИНА » і є промені. Напишіть на променях слова або словосполучення, що спадають вам на думку до даної теми. Радитесь разом, а один записує (той хто швидше пише). У цій роботі допоможуть вам малюнки про Батьківщину.

Заслуховування учнів, створення куща на дошці.
А тепер поясніть зв’язки між цими словами, склавши речення.

                             рідне село                  мамина пісня

     наша земля                                                                            садок біля хати

 

                          просторі лани                бабусина казка

2)Творча вправа «Скажи своє слово про Україну»    

8

 

 - Розкажіть, якою ви хочете бачити нашу державу. Що для неї можете зробити сьогодні?(Працюємо у «Колі», що дає можливість усім присутнім на уроці дітям дати свій варіант відповіді).

б) Ігрова вправа «Думаємо про Батьківщину».

Діти стають у коло. Учитель по черзі кидає м’яч кожній дитині і запитує, в яких ситуаціях людина любить свою Батьківщину, а в яких ні:

-         людина повернулася із лісу з оберемком квітів;

-         садить дерева, квіти біля будинку;

-         миє машину на березі озера;

-         відвезла сміття на сміттєзвалище;

-        відвезла сміття на сміттєзвалище;

-         викинула сміття на узліссі;

-         звільнила місце в автобусі старенькій жінці  тощо.

Вчитель. Щоб Україна стала прекрасною державою, ви маєте дбати про її зміцнення і процвітання. Ваша любов до України виявляється у старанному навчанні, повазі до людей праці, до українських традицій, любові до природи.

VII. Підсумок уроку.

-Діти, чи задоволені  ви уроком?

-Який у вас настрій . Покажіть.

-Можливо у когось виникли якісь труднощі, запитання.

Інтерактивна вправа "Незакінчене речення"

"На цьому уроці я дізнався(лася)....."

"Цей урок мене навчив ....."

 

9

 

 

"Я впевнений(а), що після цього уроку...."

«На сьогоднішньому уроці найважливішим відкриттям для мене було....»

— Закiнчити наш урок я хочу словами поета Володимира Сосюри:

Любiть Україну, як сонце любiть,

Як вiтер, i трави, i води.

В годину щасливу i в радостi мить,

Любiть у годину негоди.

Любiть Україну у снi й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її, вiчно живу i нову,

І мову її солов’їну.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

Додаток 1

Хрещатик – головна вулиця Києва

Хрещатик - головна вулиця Києва, розташована неподалік від місцевості, де колись князь Володимир Великий хрестив свою родину. Мабуть, саме так виникла назва вулиці . Але  згідно іншої версії, назва походить від Хрещатого Яру (місцини, що перехрещена ярами).

 

 

 

 

 

 

 

11

 

Пам’ятник засновникам Києва

За давньою легендою Київ був заснований трьома братами Києм, Щеком і Хоривом та їх сестрою Либідь. Вони були вражені красою Дніпровських пагорбів, зупинилися, щоб оселитися тут, і назвали місто ім'ям старшого брата Києвом.

 

 

 

12

 

 

Найбільна річка України – Дніпро

 

 

 

 

 

13

 

Майдан Незалежності

Майдан Незалежності — центральна площа Києва. Тут встановлено пам'ятники, скульптури та фонтани. У центрі Майдану — стела з фігурою дівчини з калиновою гілкою в руках, що символізує незалежність України. На площі відновлені Лядські ворота, з фігурою покровителя міста архангела Михаїла, що височіє над ними. Під площею розташований підземний торговий центр. 

 

 

 

 

 

 

14

 

Додаток 2

НАША ЗЕМЛЯ                                                                                                                                                                                                                                                             

Легенда

    Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, але землі їм уже не дісталося.                                                                                                                                                                                                                    От вони й прийшли до Бога, а він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам'ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша,а ні — ворога».                                                                                                                                                                    Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну свою назвали Україною.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15

 

Список використаних джерел:

  1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням

 українською мовою. 1-4 класи. –К.: Видавничий дім “ Освіта ”, 2012.

2. Природознавство - підручник  для 1 класу І.Грущинська, Київ :Видавничий дім «Освіта» 2012р.;

3. Усі уроки природознавства 1 клас  ; М.О.Володарська,О.О.Рівкіна.

4. Компанієць Н.М.  Дидактичні ігри  в системі ігрового інтерактивного навчання. – К. ; ЗМОГА, 2003

5. Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. –   Х.;    Основа, 2003.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16

Завантаження...
doc
Додано
20 листопада 2018
Переглядів
6359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку