Зберігаємо спокій. Віримо в ЗСУ. Разом до перемоги! 🇺🇦

Урок "Що таке ґрунт? Дослідницька лабораторія: ґрунт".

Про матеріал
Займаючись на уроці дослідницькою діяльністю, учні 2 класу власноруч проводять досліди, спостерігають, роблять висновки, дають відповіді на проблемні питання. Саме головне - вчитель виховує поважне ставлення до землі рідного краю.
Перегляд файлу

Тема:Що таке ґрунт? Дослідницька лабораторія:ґрунт.

Мета: дати поняття про ґрунт і його властивості; в процесі дослідів встановити його склад; дізнатися про ґрунти рідного краю; розвивати дослідниць-кий підхід при вивченні природних об'єктів; виховувати дбайливе став-лення до природи рідного краю.

Обладнання: таблиця «Ґрунт»; таблиця і макет «Ґрунтовий розріз»; зразки ґрунтів (чорнозем, піщаний, глинистий); обладнання для проведення дослідів (ґрунт, просмажений ґрунт, ложечка, паличка зі скла, спиртівка, сірники, бляшана пластинка, утримувачі, скло, дві склянки з водою, пробірка з ґрунтом); лоток з піском.

На партах: просмажений і свіжий ґрунт, ложечки, склянки з водою, серветки, аркуш паперу (для тестової перевірки).     

                                                            Хід уроку

І. Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку.

ІІ. Актуалізація знань учнів.

- Скажіть, діти, що необхідно для життя рослин?(Світло, поживні речовини, вода, повітря, тепло).

- Світло і тепло рослини отримують з навколишнього середовища.

- Звідки рослини беруть поживні речовини, воду і повітря? (Вислуховуються відповіді дітей).

ІІІ. Загальна мотивація. Створення проблемної ситуації.

- На дошці написані слова: «Земля», «земля» і «ґрунт».

- Чи можна стверджувати, що значення цих слів однакове? Чому? (Відповіді дітей)

- Чи вірно (з наукової точки зору) такий вислів:                  

                            

Посадили рослину в горщик із землею?

(Відповіді дітей)

- Відповісти на ці два питання і обґрунтувати свої відповіді ми зможемо по закін-ченню нашого уроку.

 

IV. Тема і мета уроку.

- На уроці ми дамо відповіді на питання:

- Що таке «ґрунт»? Чому його називають родючим шаром землі? Визначимо вла-

стивості ґрунту. У процесі спільних дослідів визначимо його склад. Дізнаємося, які ґрунти переважають на Україні. Розглянемо значення ґрунту для живої природи. З'ясуємо, чому і як необхідно його охороняти.

 

VI. Робота по темі уроку.

1. Робота по макету «ґрунтовий розріз».

- Розкриємо значення слова «ґрунт».

Слова - відповіді вчитель записує на дошці.

- Це який шар землі по розташуванню? (Верхній)

- Він твердий чи пухкий? (Пухкий)

- Чи дає він багатий урожай? (Так)

- Якщо це шар землі, здатний вирощувати багату рослинність, давати великий врожай, то його називають родючим.

- То який це шар землі?(Визначення дають діти)

 Ґрунт - це верхній пухкий родючий шар землі, на якому ростуть рослини.

 

2. Поняття про перегній та гумус.

- Поверхня Землі складена з різних гірських порід. Верхній шар не схожий ні на глину, ні на пісок. Він значно темніше. Чому? (Відповіді дітей)

(Якщо не зможуть відповісти на питання, то ставлю пряме запитання).

- Що відбувається з опалим листям, залишками рослин і тварин? (Вони перегни-вають).  

Перегній - головна складова частина ґрунту. Він утворюється внаслідок перегни-вання залишків рослин, тварин, коренів, листя, плодів.  Восени і навесні ґрунт перекопують і перегній опиняється всередині ґрунтового шару. Там він розкла-дається і утворює мінеральні солі, необхідні для живлення рослин. Ці солі коріння рослин засвоюють разом з водою (оскільки вода - розчинник).   

Гумус - самий верхній шар ґрунту.

 

3. Вивчення складу ґрунту. По ходу проведення дослідів, на дошці ведеться за-пис.

 

Дослід №1

- Попередньо ви отримали домашнє завдання: просмажити ґрунт, поспостерігати за його змінами. Це ж зроблю і я.  

Питання по ходу досліду.

- Що помітили? (Димок, запах, чути тріск) Чому? (Горять залишки рослин і ду-же дрібних тварин - органічні речовини).

- Як довго тривав дослід? (До зникнення диму).

- Як змінився ґрунт? (Став світлішим. Сірого кольору)  

- У такому вигляді ґрунт зустрічається біля підніжжя скель. Він вивітрюється під впливом вітру і сонця. 

- Просмажений ґрунт помістимо в склянку з водою, збовтаємо і відставимо для відстоювання.

 

Дослід №2 

- Я в пробірку помістила ґрунт, а тепер його підігрію. На стінках пробірки з'яви-лися краплі води. Що це означає? (Відповіді дітей)

Висновок. Ґрунт містить воду.

 

Дослід №3

Цей дослід проводять  діти.

- Зліпіть грудочку і киньте її в склянку з водою. Що помітили? (Бульбашки) Висновок. Ґрунт містить повітря.

 

Дослід №4 

- Піпеткою беру краплю води. Переношу її на скло. Підігріваю. На склі залишилися мінеральні солі, які в розчиненому вигляді разом з водою вбирає корінь.

Висновок. Ґрунт містить мінеральні солі. 

 

Дослід №5

- Після осідання шарів ґрунту, на дні склянки знаходяться каміння та  піщинки. На них осядуть пилинки. А у воді буде знаходитися мул.

Піщинки - пісок. Мул і пил - глина.

Висновок. Ґрунт містить: каміння, пісок і глину.

Склад ґрунту: перегній (органічні речовини), вода, повітря, мінеральні солі, пісок, глина, каміння.

 

4. Види ґрунтів.

- Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною, піску чи глини.                                  

- Якщо в ґрунті багато перегною - ґрунт називається чорнозем.

Він: легко пропускає повітря і воду; добре зберігає вологу.

Підсумок. Чому чорнозем чорного кольору? Які особливості чорнозему?

 

- Якщо в ґрунті більше піску, ніж перегною - він світліший. Це - піщаний ґрунт. Він: легко пропускає воду, але швидко висихає.

 

- Якщо в ґрунті більше глини - це глинистий ґрунт.

Він: повільно і погано пропускає воду і повітря; висихаючи, покривається кіркою.

 

Підсумок.

- Назвіть види ґрунтів. (Чорнозем, глинистий, піщаний)

- Який ґрунт найродючіший? (Чорнозем)

- Чому? (Наявність перегною)

- Який ґрунт переважає на території України? 

- Шар ґрунту на узбережжі Дніпра (Київ, Черкаси) - до 1,5м

 

Фізкультхвилинка

 

5. Значення ґрунту. (По таблиці «Ґрунт»)

Для рослин: дає їм поживні речовини, воду, повітря, тепло.

 

Для тварин: це будинок для личинок, комах, дощових черв'яків, жаб, кротів, мишей, ховрахів, хом'яків, які перемішують шари ґрунту з гумусом; тварини харчуються рослинами.

Для людини.  Чому ґрунт називають годувальницею? (Відповіді дітей)

 

6. Робота за підручником:с. 50-51.

 

7. Охорона ґрунту

- Якої шкоди завдають родючим ґрунтам вітри, яри?

Ерозія ґрунту - руйнівна дія води, вітру. Як люди можуть боротися з ярами? (Потрібно засипати яри щебенем, насаджувати рослини по краю яру).

 

Додатково. 1см ґрунту утворюється в природі близько 300 років. Це дуже склад-ний процес. Для відновлення ґрунту в тому місці, де пролягла стежка, повинно пройти 100 років.

 

VІІ. Систематизація та узагальнення знань.

- Ми з вами дізналися що таке «ґрунт»? Що ж це таке?

- Дослідили його склад. Назвіть його.

- Дізналися про види ґрунтів. Які? Який найродючіший?

- Розглянули його значення для живої природи, поговорили про охорону ґрунту. Вивчення цієї теми ми продовжимо на наступному уроці.

 

- Повернемося до початку уроку, згадаємо два питання, на які потрібно дати відпо-віді.

 

Питання 1. Чи однакове значення мають слова «Земля», «земля» і «ґрунт»?

Земля - ​​планета Сонячної системи;

земля - ​​суша;

ґрунт – верхній  пухкий  родючий шар нашої планети.

 

Питання 2. Чи вірно (з наукової точки зору) такий вислів?                

 

                            Посадили рослину в горщик із землею.

Точніше буде, якщо ми скажемо:                  

 

                          Посадили рослину в горщик із ґрунтом.

 

-А зараз я хочу перевірити. як зрозуміли ви цей навчальний матеріал.

 

                                                  Тест

    Записати на листочках тільки відповіді «так» чи «ні».

1. Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом. (Так)

2. Родючість - основна властивість ґрунту. (Так)

3. Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший. (Ні)

4. Більш родючим буде ґрунт , якщо в нього вносити добрива. (Так)

5. До складу ґрунту входять тільки пісок і глина. (Ні)

(Самоперевірка за відповідями на слайді).

 

VІІІ. Підсумок уроку

- Все в природі взаємопов'язано. І людина займає дуже важливе місце в цьому ланцюзі.

- Я призиваю вас дбайливо ставитися до природи, до багатств рідного краю.

І з любов'ю відноситися до своєї країни.

 

Учень читає вірш М. Сингаївського «Найрідніша».

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Скрипнюк Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Татенко Олена
Додано
19 листопада 2020
Переглядів
556
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку