Тема:Що таке ґрунт? Дослідницька лабораторія:ґрунт.
Мета: дати поняття про ґрунт і його властивості; в процесі дослідів встановити його склад; дізнатися про ґрунти рідного краю; розвивати дослідниць-кий підхід при вивченні природних об'єктів; виховувати дбайливе став-лення до природи рідного краю.
Обладнання: таблиця «Ґрунт»; таблиця і макет «Ґрунтовий розріз»; зразки ґрунтів (чорнозем, піщаний, глинистий); обладнання для проведення дослідів (ґрунт, просмажений ґрунт, ложечка, паличка зі скла, спиртівка, сірники, бляшана пластинка, утримувачі, скло, дві склянки з водою, пробірка з ґрунтом); лоток з піском.
На партах: просмажений і свіжий ґрунт, ложечки, склянки з водою, серветки, аркуш паперу (для тестової перевірки).
Хід уроку
І. Організаційний момент. Перевірка готовності до уроку.
ІІ. Актуалізація знань учнів.
- Скажіть, діти, що необхідно для життя рослин?(Світло, поживні речовини, вода, повітря, тепло).
- Світло і тепло рослини отримують з навколишнього середовища.
- Звідки рослини беруть поживні речовини, воду і повітря? (Вислуховуються відповіді дітей).
ІІІ. Загальна мотивація. Створення проблемної ситуації.
- На дошці написані слова: «Земля», «земля» і «ґрунт».
- Чи можна стверджувати, що значення цих слів однакове? Чому? (Відповіді дітей)
- Чи вірно (з наукової точки зору) такий вислів:
Посадили рослину в горщик із землею?
(Відповіді дітей)
- Відповісти на ці два питання і обґрунтувати свої відповіді ми зможемо по закін-ченню нашого уроку.
IV. Тема і мета уроку.
- На уроці ми дамо відповіді на питання:
- Що таке «ґрунт»? Чому його називають родючим шаром землі? Визначимо вла-
стивості ґрунту. У процесі спільних дослідів визначимо його склад. Дізнаємося, які ґрунти переважають на Україні. Розглянемо значення ґрунту для живої природи. З'ясуємо, чому і як необхідно його охороняти.
VI. Робота по темі уроку.
1. Робота по макету «ґрунтовий розріз».
- Розкриємо значення слова «ґрунт».
Слова - відповіді вчитель записує на дошці.
- Це який шар землі по розташуванню? (Верхній)
- Він твердий чи пухкий? (Пухкий)
- Чи дає він багатий урожай? (Так)
- Якщо це шар землі, здатний вирощувати багату рослинність, давати великий врожай, то його називають родючим.
- То який це шар землі?(Визначення дають діти)
Ґрунт - це верхній пухкий родючий шар землі, на якому ростуть рослини.
2. Поняття про перегній та гумус.
- Поверхня Землі складена з різних гірських порід. Верхній шар не схожий ні на глину, ні на пісок. Він значно темніше. Чому? (Відповіді дітей)
(Якщо не зможуть відповісти на питання, то ставлю пряме запитання).
- Що відбувається з опалим листям, залишками рослин і тварин? (Вони перегни-вають).
Перегній - головна складова частина ґрунту. Він утворюється внаслідок перегни-вання залишків рослин, тварин, коренів, листя, плодів. Восени і навесні ґрунт перекопують і перегній опиняється всередині ґрунтового шару. Там він розкла-дається і утворює мінеральні солі, необхідні для живлення рослин. Ці солі коріння рослин засвоюють разом з водою (оскільки вода - розчинник).
Гумус - самий верхній шар ґрунту.
3. Вивчення складу ґрунту. По ходу проведення дослідів, на дошці ведеться за-пис.
Дослід №1
- Попередньо ви отримали домашнє завдання: просмажити ґрунт, поспостерігати за його змінами. Це ж зроблю і я.
Питання по ходу досліду.
- Що помітили? (Димок, запах, чути тріск) Чому? (Горять залишки рослин і ду-же дрібних тварин - органічні речовини).
- Як довго тривав дослід? (До зникнення диму).
- Як змінився ґрунт? (Став світлішим. Сірого кольору)
- У такому вигляді ґрунт зустрічається біля підніжжя скель. Він вивітрюється під впливом вітру і сонця.
- Просмажений ґрунт помістимо в склянку з водою, збовтаємо і відставимо для відстоювання.
Дослід №2
- Я в пробірку помістила ґрунт, а тепер його підігрію. На стінках пробірки з'яви-лися краплі води. Що це означає? (Відповіді дітей)
Висновок. Ґрунт містить воду.
Дослід №3
Цей дослід проводять діти.
- Зліпіть грудочку і киньте її в склянку з водою. Що помітили? (Бульбашки) Висновок. Ґрунт містить повітря.
Дослід №4
- Піпеткою беру краплю води. Переношу її на скло. Підігріваю. На склі залишилися мінеральні солі, які в розчиненому вигляді разом з водою вбирає корінь.
Висновок. Ґрунт містить мінеральні солі.
Дослід №5
- Після осідання шарів ґрунту, на дні склянки знаходяться каміння та піщинки. На них осядуть пилинки. А у воді буде знаходитися мул.
Піщинки - пісок. Мул і пил - глина.
Висновок. Ґрунт містить: каміння, пісок і глину.
Склад ґрунту: перегній (органічні речовини), вода, повітря, мінеральні солі, пісок, глина, каміння.
4. Види ґрунтів.
- Колір ґрунту залежить від кількості в ньому перегною, піску чи глини.
- Якщо в ґрунті багато перегною - ґрунт називається чорнозем.
Він: легко пропускає повітря і воду; добре зберігає вологу.
Підсумок. Чому чорнозем чорного кольору? Які особливості чорнозему?
- Якщо в ґрунті більше піску, ніж перегною - він світліший. Це - піщаний ґрунт. Він: легко пропускає воду, але швидко висихає.
- Якщо в ґрунті більше глини - це глинистий ґрунт.
Він: повільно і погано пропускає воду і повітря; висихаючи, покривається кіркою.
Підсумок.
- Назвіть види ґрунтів. (Чорнозем, глинистий, піщаний)
- Який ґрунт найродючіший? (Чорнозем)
- Чому? (Наявність перегною)
- Який ґрунт переважає на території України?
- Шар ґрунту на узбережжі Дніпра (Київ, Черкаси) - до 1,5м
Фізкультхвилинка
5. Значення ґрунту. (По таблиці «Ґрунт»)
Для рослин: дає їм поживні речовини, воду, повітря, тепло.
Для тварин: це будинок для личинок, комах, дощових черв'яків, жаб, кротів, мишей, ховрахів, хом'яків, які перемішують шари ґрунту з гумусом; тварини харчуються рослинами.
Для людини. Чому ґрунт називають годувальницею? (Відповіді дітей)
6. Робота за підручником:с. 50-51.
7. Охорона ґрунту
- Якої шкоди завдають родючим ґрунтам вітри, яри?
Ерозія ґрунту - руйнівна дія води, вітру. Як люди можуть боротися з ярами? (Потрібно засипати яри щебенем, насаджувати рослини по краю яру).
Додатково. 1см ґрунту утворюється в природі близько 300 років. Це дуже склад-ний процес. Для відновлення ґрунту в тому місці, де пролягла стежка, повинно пройти 100 років.
VІІ. Систематизація та узагальнення знань.
- Ми з вами дізналися що таке «ґрунт»? Що ж це таке?
- Дослідили його склад. Назвіть його.
- Дізналися про види ґрунтів. Які? Який найродючіший?
- Розглянули його значення для живої природи, поговорили про охорону ґрунту. Вивчення цієї теми ми продовжимо на наступному уроці.
- Повернемося до початку уроку, згадаємо два питання, на які потрібно дати відпо-віді.
Питання 1. Чи однакове значення мають слова «Земля», «земля» і «ґрунт»?
Земля - планета Сонячної системи;
земля - суша;
ґрунт – верхній пухкий родючий шар нашої планети.
Питання 2. Чи вірно (з наукової точки зору) такий вислів?
Посадили рослину в горщик із землею.
Точніше буде, якщо ми скажемо:
Посадили рослину в горщик із ґрунтом.
-А зараз я хочу перевірити. як зрозуміли ви цей навчальний матеріал.
Тест
Записати на листочках тільки відповіді «так» чи «ні».
1. Верхній шар землі, на якому ростуть рослини, називається ґрунтом. (Так)
2. Родючість - основна властивість ґрунту. (Так)
3. Чим більше в ґрунті перегною, тим він бідніший. (Ні)
4. Більш родючим буде ґрунт , якщо в нього вносити добрива. (Так)
5. До складу ґрунту входять тільки пісок і глина. (Ні)
(Самоперевірка за відповідями на слайді).
VІІІ. Підсумок уроку
- Все в природі взаємопов'язано. І людина займає дуже важливе місце в цьому ланцюзі.
- Я призиваю вас дбайливо ставитися до природи, до багатств рідного краю.
І з любов'ю відноситися до своєї країни.
Учень читає вірш М. Сингаївського «Найрідніша».