10 клас
УРОК-СЕМІНАР
ТЕМА ТЕОРЕМА ПРО ТРИ ПЕРПЕНДИКУЛЯРИ.
Мета уроку:
Дидактична – Формування вмінь застосовувати теорему про три перпендикуляри до розв’язування задач.
Розвивальна – розвивати пам'ять і мислення, просторову уяву;
Виховна – виховувати наполегливість і відповідальність, уважність, любов до навчання та вміння працювати у колективі;
Формуємо компетентності: математичну, інформаційно-цифрову, соціальну, спілкування державною мовою.
Матеріально-технічне забезпечення та дидактичні засоби:
-
презентація до уроку
-
Інтерактивний комплекс
-
програма Labwe Interactive Blackboard
-
міні-зошит
ПЛАН СЕМІНАРУ
-
Теоретчна частина
-
Гра "Заморочка із бочки"
-
Доведення теореми про три перпендикуляри
-
Задачі на обчислення – на самостійне опрацювання
-
Задачі на використання властивості точки, рівновіддаленої від сторін многокутника
ХІД УРОКУ:
-
Організаційна частина
-
Повідомлення теми і мети уроку:
Урок- семінар,
Перпендикуляр і похила. Теорема про три перпендикуляри
-
.Актуалізація опорних знань
Гра "Заморочка із бочки" Перелік запитань:
1. Теорема про три перпендикуляри
2. Записати формули радіусів вписаного та описаного кіл
3. Сформулювати властивості паралельного проектування
4. Означення та ознака перпендикулярності прямої та площини
5.
-
Розв'язування задач
1. Колективно
2. В парах
3. Угрупах
-
Самостійно
5. Підсумок уроку, рефлексія
6. Д/з - міні-зошит: № 7,8.
Додаток №1
Перпендикуляр і похила. Теорема про три перпендикуляри
Розв'язування задач.
-
Знайти довжину похилої, якщо довжина перпендикуляра дорівнює 4 см, а проекція похилої на площину - 3 см.
-
Знайти проекцію похилої на площину, якщо похила дорівнює 13 см, а перпендикуляр, проведений з тієї ж точки, - 12 см.
-
Знайти довжину перпендикуляра, якщо похила дорівнює 10 см, а проекція на площину - 8 см.
-
Скільки перпендикулярів можна опустити з даної точки до даної
площини? Чому?
-
Скільки похилих можна провести з даної точки до даної площини? Чому?
-
Як слід установити на хрестовині ялинку, щоб вона була перпендикулярна до площини підлоги?
-
Як на практиці за допомогою виска перевірити вертикальність встановленого стовпа?
-
Знайти відстань від точки А до граней куба, якщо ребро куба дорівнює 10 см.
-
Із точки S проведено до площини перпендикуляр SO та похилі SА і SВ. Довжини похилих відповідно дорівнюють 13 і 20 см. Довжина проекції похилої АS дорівнює 5 см. Знайти відстань від точки S до площини та довжину проекції похилої SВ.
-
АВСD - квадрат, АВ = см, МА = МВ = МС = MD =5 см. Знайдіть відстань від точки М до площини АВС.
-
АВ = ВС = АС = см; МА = МВ = МС = 13 см. Знайдіть відстань від точки М до площини АВС.
-
АВСD - квадрат, (АВС), SО = см, АВ = 4 см. Знайдіть відстань від точки S до вершин квадрата.
-
∆АВС - правильний; точка О - центр трикутника; АВ = см; (АВС); SО = см. Знайдіть відстань від точки S до вершин трикутника АВС.
-
У рівнобедреному трикутнику кут при вершині дорівнює 120° , а бічні сторони - по 10 см. Поза площиною трикутника дано точку, яка віддалена від кожної із вершин на 26 см. Знайдіть відстань від цієї точки до площини трикутника. (Відповідь. 24 см.)
-
У трикутнику АВС А=45°, ВС = 12 см. Точка S знаходиться від його площини на відстані 6см і на однаковій відстані від кожної вершини трикутника. Знайдіть відстань від точки S до вершин трикутника. (Відповідь. 6 см.)
-
Трапеція вписана в коло, причому менша основа, яка дорівнює 16 см, стягує дугу 60°. На відстані 12 см від площини трапеції знаходиться точка, рівновіддалена від кожної її вершини. Знайдіть відстань від цієї точки до вершини трапеції. (Відповідь. 20 см.)
-
Через точку О перетину діагоналей квадрата АВСD проведено до його площини перпендикуляр МО дoвжиною 15 см. Знайдіть відстань від точки М до сторін квадрата, якщо його сторона дорівнює 16 см. (Відповідь. 17 см.)
-
Відрізок АS, що дорівнює 12 см, перпендикулярний до площини трикутника АВС, в якому АВ=АС=20 см, ВС = 24 см. Знайдіть відстань від точки S до прямої ВС. (Відповідь. 20 см.)
-
До площини прямокутника АВСD, площа якого дорівнює 180 см, проведено перпендикуляр SD, SD= 12 см, ВС = 20 см. Знайдіть відстань від точки S до сторін прямокутника. (Відповідь. 12 см; 12 см; 15 см; см.)
-
Точка О — центр квадрата зі стороною 4 см, АО — пряма, що перпендикулярна до площини квадрата, АО = см. Знайдіть відстань від точки А до сторін квадрата.
-
Точка S на 5 см віддалена від усіх сторін правильного трикутника, медіана якого дорівнює 9см. Знайдіть відстань від даної точки до сторін трикутника.
-
Точка S рівновіддалена від сторін правильного шестикутника, сторона якого дорівнює 6 см. Відстань від точки S до площини шестикутника дорівнює см. Знайдіть відстань від точки S до кожної сторони шестикутника. (Відповідь. 9 см.)
-
Точка S віддалена від кожної стороні ромба на 20 см, його діагоналі дорівнюють 3О і 40 см. Знайдіть відстань від точки S до площини ромба.
-
Бічна сторона рівнобедреного трикутника дорівнює 10 см, а основа 12 см. Точка S віддалена від кожної його сторони на 5 см.
Знайдіть: а) відстань від точки S до площини трикутника;
б) площу круга, вписаного в трикутник.
-
Прямокутна трапеція з гострим кутом в 45° і більшою бічною стороною, яка дорівнює см, розташована на площині . На відстані 4 см від площини знаходиться точка, рівновіддалена від кожної сторони трапеції. Знайдіть відстань від цієї точки до сторін трапеції.
-
Точка, однаково віддалена від всіх сторін рівнобічної трапеції, знаходиться на відстані 3 см від її площини. Периметр трапеції дорівнює 48 см. Знайдіть відстань від точки до сторін трапеції.
Математичний диктант №1
МО - перпендикуляр до площини ОАВ; ОВ = 90°; МА і МВ — похилі.
Варіант 1 - МО = 1 см, ОА = 3 см, МВ = см;
Варіант 2 - МО = 1 см, ОВ = 4 см, МА =см.
Користуючись зображенням, знайдіть:
-
довжину невідомої похилої; (2 бали)
-
довжину невідомої проекції похилої; (2 бали)
-
довжину відрізка АВ; (2 бали)
-
відстань від точки О до середини відрізка АВ; (2 бали)
-
відстань від точки М до середини відрізка АВ; (2 бали)
-
відстань від точки А до площини МОВ. (2 бали)
Відповідь.
Варіант 1. 1) см; 2) см; 3) см; 4) см; 5) см; 6) 3 см.
Варіант 2. 1) см; 2) 3 см; 3) 5 см; 4) 2,5 см; 5) см; 6) 3 см.
Математичний диктант №2
З центра правильного:
варіант 1 — трикутника; варіант 2 — чотирикутника
проведено перпендикуляр S0 до площини АВС, S0 = 1 см, АВ = 1 см.
Користуючись зображенням, знайдіть:
-
проекцію похилої SА на площину АВС; (2 бали)
-
відрізки, які дорівнюють відрізку ОА; (2 бали)
-
похилі, що дорівнюють похилій SА; (2 бали)
-
довжину похилої SА; (2 бали)
-
кут між похилою SА і перпендикуляром S0; (2 бали)
-
висоту трикутника SAB, проведену з вершини S. (2 бали)
Відповідь.
Варіант 1. 1) см; 2) ОВ, ОС; 3) SВ, SС; 4) см; 5) = 30° ; 6) см.
Варіант 2. 1) см; 2) ОВ, ОС, ОD; 3) SВ, SС, SD; 4) см; 5) , 6) см.
Математичний диктант №3
ABCD – прямокутник. .
Варіант 1 - SA= см, АВ = 1 см, АD = 3 см;
Варіант 2 - SA= см, АВ = 1 см, АD = 2 см.
Користуючись зображенням, знайдіть:
-
довжину відрізка SВ; (2 бали)
-
довжину діагоналі АС; (2 бали)
-
довжину відрізка SD; (2 бали)
-
величину кута SВС; (2 бали)
-
величину кута SDС; (2 бали)
-
площу трикутника SDС. (2 бали)
Відповідь:
Варіант 1. 1) 2 см; 2) см; 3) см; 4) см; 5) см; 6) .
Варіант 2. 1) см; 2) см; 3) см; 4) см; 5) см; 6) .
Математичний диктант №4
З центра правильного:
Варіант 1 – чотирикутника; Варіант 2 – трикутника
проведено перпендикуляр SO, SO=1см, АВ=1 см.
Користуючись зображенням, знайдіть:
-
відстань від точки О до точки А; (2 бали)
-
відстань від точки О до прямої АВ; (2 бали)
-
відстань від точки S до прямої АВ; (2 бали)
-
відстань від точки S до сторін даного многокутника; (2 бали)
-
відстань від точки S до вершин многокутника; (2 бали)
-
величину кута АSВ. (2 бали)
Відповідь. Варіант 1. 1) см; 2) см; 3) см; 4) см; 5) см ; 6) .
Варіант 2. 1) см; 2) ; 3) см ; 4) см; 5) см , 6) .