Урок. «Серце .будова серця «

Про матеріал
План-конспект уроку на заявлену тему, навчальна мета якого – сформувати в учнів знання про особливості будови та функцій серця людини; розкрити взаємозв’язок між будовою та функціями серця; ознайомити з особливостями роботи серця.
Перегляд файлу

Урок

Тема уроку: «Будова й функції серця

 

Мета: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; познайомити учнів з особливостями будови серця та її зв'язок з функціям, що виконуються; ознайомити учнів з його основними механізмами, що регулюють роботу серця; розвивати вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати працелюбність, активність, формувати навички здорового способу життя.

 

Обладнання й матеріали: модель серця, фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати будову й функції серця.

 

Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)

 

Епіграф уроку :

 

 Умій примусить Серце, Нерви, М'язи,

 

 Позбавлені снаги, тобі служить,

 

Коли душа згоряє вся одразу,

 

І тільки воля каже: "Треба жить!"

 

У натовпі собою залишайся,

 

А з королями гідність зберігай,

 

Ні ворогу, ні другу не піддайся,

 

Надмірної поваги не шукай;

 

Нехай секунда кожна у хвилині

 

Тебе веде до вірної мети –

 

Тоді весь світ до ніг твоїх полине,

 

І це не все – тоді Людина  ти!

Редьярд Кіплінг

Хід уроку

 

І. Організаційний момент. Розминка «Впізнай себе».

У кожного в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань .На попередньому уроці ми вивчали кров, її склад, функції, а також судини, по яких вона рухається. Зараз я пропоную пригадати попередній урок і виконати вправу: «Вірю – не вірю». А деяким учням пропоную індивідуально виконати тестові завдання на бланках:

1. Рідини, що складають внутрішнє середовище організму: а) кров; б) лімфа; в) тканинна рідина; г) плазма. 2. До рідкої частини крові належить: а) лімфа; б) вода; в) плазма. 3. Характерні особливості будови і функції еритроцитів: а) ядра немає; б) двояко вигнута кругла форма; в) містить гемоглобін; г) транспортують кисень. 4. Характерні особливості будови і функції лейкоцитів: а) ядра немає; б) є ядро; в) здатний до активного руху; г) знищують бактерії. 5. Позначте групу крові, у якої відсутні аглютиногени в еритроцитах: а) І; б) II; в) III; г)lV

Тема уроку: Будова й функції серця

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Організм наш мудрий, дивний,

Як велике місто, край,

Мов комп`ютер, порівняй!

Систем тут різних є багато:

Опорно-рухова, травна,

І гуморальна й видільна,

І ще нервова – головна.

Важливий орган, величавий

Керує організмом, править.

Удень він б`ється і вночі……(звучить запис роботи серця)

• Звуки роботи якого органу ми з вами чуємо?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Тема уроку:

Мета уроку:

Сьогодні  у нас дещо незвичний урок, урок- подорож. А подорожувати ми будемо сторінками  біологічного журналу «Його  величність – серце». Гортаючи сторінки, ми будемо зустрічати матеріал, як знайомий, так і незнайомий для вас. Але особливість цього журналу, що він має прогалини. І наша задача їх виправити.

Звичайно ваша робота буде оцінюватися: кожна правильна відповідь одне сердечко. Їхня кількість і визначить вашу майбутню оцінку.

​Наш журнал складається з таких сторінок:

1. Анатомія;

2. Гістологія;

3. Фізіологія;

4.Цікаві факти про серце.

Отже, починаємо подорож.

Сторінка І. Анатомія.

Серце як цар, що живе і в убогій хатині і в палаці.

                  Г. Скоровода.

• Придаємо, що таке анатомія?

Отже, ця сторінка журналу розповість нам про особливості будови серця. Епіграфом цієї сторінки будуть слова Г. Скороводи : «Серце як цар, що живе і в убогій хатині і в палаці».

• Як можна пояснити ці слова?

Енциклопедичний словник стверджує:

Серце – це центральний орган кровообігу, розташований у грудній порожнині.

• Де ж знаходиться серце?

​Серце знаходиться в грудній порожнині людини, ззовні захищене грудною кліткою. Ми звикли вважати, що серце розміщене ліворуч. Хоч насправді серце розміщується в центрі порожнини, лише верхівка серця спрямована вниз і ліворуч. Серце – це порожнистий орган, масою 230-360 грамів. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає  розміру кулака людини, якій воно належить.

• Яка ж будова серця?

Пригадуємо, у 7 класі ви вивчали будову серця ссавців? А чи буде подібною будова серця  ссавців і серця людини?

​Дійсно, згідно систематичному положенню, людина належить до царства Тварини, і класу Ссавці. Ми знаємо, що певні види об`єднуються в спільні систематичні групи, згідно подібностей в будові.

​ Серце людини чотирикамерне. Воно розділене суцільною перегородкою на ліву і праву частини. У верхній частині обох відділів розташовані ліве і праве передсердя відповідно, а в нижній -  лівий і правий шлуночки.  Між кожним передсердям і шлуночком є клапани, які сухожиллям прикріплені до стінок серця. При скороченні передсердь клапани відкриваються і пропускають кров до шлуночків.  При скороченні шлуночків клапани закриваються, не пропускаючи кров назад до передсердя. Таким чином, кров у серці рухається тільки в одному напрямі – від передсердь до шлуночків. Клапани мають форму стулок, тому їх називають стулковими. У лівій частині клапан має дві стулки, у правій – три стулки. На виході аорти з лівого шлуночка і легеневої артерії з правого шлуночка розташовані півмісяцеві клапани, які після скорочення шлуночків не пропускають кров назад із судин до шлуночків.

Сторінка ІІ. Гістологія.

​​​​​​​​​​​​​​Серце не камінь.

• Пригадаємо, що означає слово «гістологія»?

Епіграфом сторінки будуть слова «Серце не камінь»

• Яка ж будова стінки серця?

Стінки серця:

епікард

(зовнішня стінка, сполучна тканина)

міокард

(середня стінка, м`язова тканина)

ендокард

(внутрішня стінка, сполучна тканина)

​Ззовні серце оточене навколосерцевою сумкою – перикардом, яка оберігає серце від перерозтягнення під час наповнення кров`ю. Між серцем і перикардом є рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час скорочення.

Сторінка ІІІ.​ Фізіологія.

Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.

Г. Скоровода.

• Пригадаємо, що таке фізіологія?

Спробуйте пояснити апіграф цієї сторінки: «Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.»

• Яка основна функція серця?

• Які властивості серцевого м`яза?

• Чому коли серце зупиняється настає смерть?

​ Не дивлячись на невелику вагу серця, воно за добу переганяє близько7 тисяч літрів крові, що рівнозначне підняттю залізничного вагона. Як  пояснити таку велику працездатність серця?

​Ви знаєте, що серце працює ритмічно: скорочується і розслаблюється. Скорочення серця – систола. Розслаблення – діастола. За 1хв. серце скорочується до 80 уд/хв. 

• Як же ми визначаємо скорочення серця?

• Що таке пульс?

• Як можна виміряти пульс?

Серцевий цикл. Скорочення і розслаблення серця становить – серцевий

1. Вправа «Встав пропущене слово».

Серце має два передсердя і два _______________ . Воно поділяється на дві частини: _______________ і _________________. Рух крові в одному напрямку крізь серце забезпечують ________________. Стулкові клапани є між ____________ і шлуночками. У лівій частині серця клапан має ___________ стулки, у правій частині серця _____________ стулки. Півмісяцеві клапани є на виході ___________ з лівого шлуночка, а легеневої артерій з _______________   _________________. Серце складається з особливої ________________ тканини, що забезпечує його роботу в організмі цілодобово. Стінки серця створенні трьома оболонками: : внутрішньою - ______________, середньо м’язовою - ___________________, зовнішньо сполучнотканинною _____________________. Ззовні серце оточене _________________ - еластичною навколосерцевою сумкою.

2.Розв’язати кросворд

https://learningapps.org/23857298

V.Повідомлення  домашнього завдання

- Для всього класу: опрацювати  § вивчити нові поняття, відповідати на запитання до § .

VI.Рефлексивно-оцінюючий

«Закінчити речення»

• Я зрозумів…

• Я збагатився інформацією про…

• Я ніколи раніше не чув про…

• Я знав …

• Найбільші труднощі я відчув …

• Найбільше мені сподобалося …

Ось ми завершили перегляд журналу «Його величність – серце», виправили всі прогалини. Надіюсь він стане незамінним помічником на наступних уроках біології.

Вчитель на завершення пропонує покласти руку на серце.

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
7 березня 2023
Переглядів
547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку