Урок
Тема уроку: «Будова й функції серця
Мета: обговорити значення кровообігу в життєдіяльності організму людини; познайомити учнів з особливостями будови серця та її зв'язок з функціям, що виконуються; ознайомити учнів з його основними механізмами, що регулюють роботу серця; розвивати вміння аналізувати, критично мислити, робити висновки, пізнавальний інтерес в учнів; виховувати працелюбність, активність, формувати навички здорового способу життя.
Обладнання й матеріали: модель серця, фотографії, схеми та плакати, що дозволяють ілюструвати будову й функції серця.
Основні терміни і поняття: кровообіг, серце, ендокард, міокард, епікард, перикард, передсердя і шлуночки, серцеві клапани, камери серця, збудливість, провідність, електрокардіограма, автоматизм серця.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Методи, форми, прийоми навчання: інтерактивні методи і технології інформаційно-рецептивний, словесний (розповідь, пояснення, бесіда)
Епіграф уроку :
Умій примусить Серце, Нерви, М'язи,
Позбавлені снаги, тобі служить,
Коли душа згоряє вся одразу,
І тільки воля каже: "Треба жить!"
У натовпі собою залишайся,
А з королями гідність зберігай,
Ні ворогу, ні другу не піддайся,
Надмірної поваги не шукай;
Нехай секунда кожна у хвилині
Тебе веде до вірної мети –
Тоді весь світ до ніг твоїх полине,
І це не все – тоді Людина ти!
Редьярд Кіплінг
Хід уроку
І. Організаційний момент. Розминка «Впізнай себе».
У кожного в класі є друг або людина з якою вам приємно спілкуватися. Погляньте на неї. Посміхніться. Нехай тепло ваших посмішок зігріє ваші серця. Пронесіть позитивні емоції крізь весь наш урок і нехай вони допоможуть вам здобути нові знання.
ІІ. Актуалізація опорних знань .На попередньому уроці ми вивчали кров, її склад, функції, а також судини, по яких вона рухається. Зараз я пропоную пригадати попередній урок і виконати вправу: «Вірю – не вірю». А деяким учням пропоную індивідуально виконати тестові завдання на бланках:
1. Рідини, що складають внутрішнє середовище організму: а) кров; б) лімфа; в) тканинна рідина; г) плазма. 2. До рідкої частини крові належить: а) лімфа; б) вода; в) плазма. 3. Характерні особливості будови і функції еритроцитів: а) ядра немає; б) двояко вигнута кругла форма; в) містить гемоглобін; г) транспортують кисень. 4. Характерні особливості будови і функції лейкоцитів: а) ядра немає; б) є ядро; в) здатний до активного руху; г) знищують бактерії. 5. Позначте групу крові, у якої відсутні аглютиногени в еритроцитах: а) І; б) II; в) III; г)lV
Тема уроку: Будова й функції серця
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Організм наш мудрий, дивний,
Як велике місто, край,
Мов комп`ютер, порівняй!
Систем тут різних є багато:
Опорно-рухова, травна,
І гуморальна й видільна,
І ще нервова – головна.
Важливий орган, величавий
Керує організмом, править.
Удень він б`ється і вночі……(звучить запис роботи серця)
• Звуки роботи якого органу ми з вами чуємо?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Тема уроку:
Мета уроку:
Сьогодні у нас дещо незвичний урок, урок- подорож. А подорожувати ми будемо сторінками біологічного журналу «Його величність – серце». Гортаючи сторінки, ми будемо зустрічати матеріал, як знайомий, так і незнайомий для вас. Але особливість цього журналу, що він має прогалини. І наша задача їх виправити.
Звичайно ваша робота буде оцінюватися: кожна правильна відповідь одне сердечко. Їхня кількість і визначить вашу майбутню оцінку.
Наш журнал складається з таких сторінок:
1. Анатомія;
2. Гістологія;
3. Фізіологія;
4.Цікаві факти про серце.
Отже, починаємо подорож.
Сторінка І. Анатомія.
Серце як цар, що живе і в убогій хатині і в палаці.
Г. Скоровода.
• Придаємо, що таке анатомія?
Отже, ця сторінка журналу розповість нам про особливості будови серця. Епіграфом цієї сторінки будуть слова Г. Скороводи : «Серце як цар, що живе і в убогій хатині і в палаці».
• Як можна пояснити ці слова?
Енциклопедичний словник стверджує:
Серце – це центральний орган кровообігу, розташований у грудній порожнині.
• Де ж знаходиться серце?
Серце знаходиться в грудній порожнині людини, ззовні захищене грудною кліткою. Ми звикли вважати, що серце розміщене ліворуч. Хоч насправді серце розміщується в центрі порожнини, лише верхівка серця спрямована вниз і ліворуч. Серце – це порожнистий орган, масою 230-360 грамів. Існує твердження, що за своїми розмірами серце відповідає розміру кулака людини, якій воно належить.
• Яка ж будова серця?
Пригадуємо, у 7 класі ви вивчали будову серця ссавців? А чи буде подібною будова серця ссавців і серця людини?
Дійсно, згідно систематичному положенню, людина належить до царства Тварини, і класу Ссавці. Ми знаємо, що певні види об`єднуються в спільні систематичні групи, згідно подібностей в будові.
Серце людини чотирикамерне. Воно розділене суцільною перегородкою на ліву і праву частини. У верхній частині обох відділів розташовані ліве і праве передсердя відповідно, а в нижній - лівий і правий шлуночки. Між кожним передсердям і шлуночком є клапани, які сухожиллям прикріплені до стінок серця. При скороченні передсердь клапани відкриваються і пропускають кров до шлуночків. При скороченні шлуночків клапани закриваються, не пропускаючи кров назад до передсердя. Таким чином, кров у серці рухається тільки в одному напрямі – від передсердь до шлуночків. Клапани мають форму стулок, тому їх називають стулковими. У лівій частині клапан має дві стулки, у правій – три стулки. На виході аорти з лівого шлуночка і легеневої артерії з правого шлуночка розташовані півмісяцеві клапани, які після скорочення шлуночків не пропускають кров назад із судин до шлуночків.
Сторінка ІІ. Гістологія.
Серце не камінь.
• Пригадаємо, що означає слово «гістологія»?
Епіграфом сторінки будуть слова «Серце не камінь»
• Яка ж будова стінки серця?
Стінки серця:
епікард
(зовнішня стінка, сполучна тканина)
міокард
(середня стінка, м`язова тканина)
ендокард
(внутрішня стінка, сполучна тканина)
Ззовні серце оточене навколосерцевою сумкою – перикардом, яка оберігає серце від перерозтягнення під час наповнення кров`ю. Між серцем і перикардом є рідина, що зволожує серце і зменшує тертя під час скорочення.
Сторінка ІІІ. Фізіологія.
Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.
Г. Скоровода.
• Пригадаємо, що таке фізіологія?
Спробуйте пояснити апіграф цієї сторінки: «Без ядра горіх ніщо, так само, як і людина без серця.»
• Яка основна функція серця?
• Які властивості серцевого м`яза?
• Чому коли серце зупиняється настає смерть?
Не дивлячись на невелику вагу серця, воно за добу переганяє близько7 тисяч літрів крові, що рівнозначне підняттю залізничного вагона. Як пояснити таку велику працездатність серця?
Ви знаєте, що серце працює ритмічно: скорочується і розслаблюється. Скорочення серця – систола. Розслаблення – діастола. За 1хв. серце скорочується до 80 уд/хв.
• Як же ми визначаємо скорочення серця?
• Що таке пульс?
• Як можна виміряти пульс?
Серцевий цикл. Скорочення і розслаблення серця становить – серцевий
1. Вправа «Встав пропущене слово».
Серце має два передсердя і два _______________ . Воно поділяється на дві частини: _______________ і _________________. Рух крові в одному напрямку крізь серце забезпечують ________________. Стулкові клапани є між ____________ і шлуночками. У лівій частині серця клапан має ___________ стулки, у правій частині серця _____________ стулки. Півмісяцеві клапани є на виході ___________ з лівого шлуночка, а легеневої артерій з _______________ _________________. Серце складається з особливої ________________ тканини, що забезпечує його роботу в організмі цілодобово. Стінки серця створенні трьома оболонками: : внутрішньою - ______________, середньо м’язовою - ___________________, зовнішньо сполучнотканинною _____________________. Ззовні серце оточене _________________ - еластичною навколосерцевою сумкою.
2.Розв’язати кросворд
https://learningapps.org/23857298
V.Повідомлення домашнього завдання
- Для всього класу: опрацювати § вивчити нові поняття, відповідати на запитання до § .
VI.Рефлексивно-оцінюючий
«Закінчити речення»
• Я зрозумів…
• Я збагатився інформацією про…
• Я ніколи раніше не чув про…
• Я знав …
• Найбільші труднощі я відчув …
• Найбільше мені сподобалося …
Ось ми завершили перегляд журналу «Його величність – серце», виправили всі прогалини. Надіюсь він стане незамінним помічником на наступних уроках біології.
Вчитель на завершення пропонує покласти руку на серце.