8 клас
Зарубіжна література
Тема: Середньовіччя. Китайська лірика епохи Тан. Ду Фу. Зв'язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Національні образи, символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, думи про батьківщину.
Мета:
-
навчальна: допомогти учням усвідомити особливості Середньовіччя як історичної та літературної доби, ознайомити із особливостями китайської літератури епохи Тан, життям і творчістю поета Ду Фу, його світоглядом та ідеями, дослідити зв'язок поезії Ду Фу з історичною реальністю;
-
розвивальна: розвивати образне та критичне мислення учнів, уміння самостійно знаходити й обробляти інформацію, коментувати поезії, висловлювати свої думки та враження; зацікавити китайською культурою;
-
виховна: прищеплювати учням любов до природи, прагнення до гармонії в житті, гуманістичні ідеали, уміння цінувати людську гідність.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
Вчитель: Діти! Ви закінчили вивчати великий розділ «Література Античності».
Пригадайте:
-
Що таке Античність?
-
ЇЇ хронологічні межі?
-
Імена і твори найвідоміших античних поетів.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель: Сьогодні ми здійснимо чергову мандрівку у часі та просторі. Розпалася з часом Римська імперія. На вільних віднині просторах Європи виникли нові держави. Так почався новий етап європейської історії — Середньовіччя. Сьогодні ми розпочинаємо ознайомлення з літературою цієї доби.
ІV. Робота над темою уроку.
-
Розповідь вчителя про особливості Середньовіччя як історичної та літературної доби. З демонстрацією слайдів. Робота учнів в зошитах із хронологічною стрілою часу.
-
Розповідь учнів-«істориків», які отримали заздалегідь завдання, про літературу епохи Тан з демонстрацією слайдів.
-
Робота учнів з підручником. Ознайомлення з особливостями китайської лірики.
-
Слово вчителя: Китайський поет Лі Бо якось сказав: «Чи важка ж то робота — складати у віршах рядки?» Сьогодні ви познайомитеся з поезією китайського поета Ду Фу і пошукаєте відповідь нам запитання Лі Бо.
-
Розповідь учнів-«біографів», які отримали заздалегідь завдання, про життя і творчий шлях Ду Фу з демонстрацією слайдів.
-
Знайомство учнів з віршами Ду Фу та їх аналіз.
Виразне читання вірша «Пісня про хліб і шовк» учнями або вчителем.
Бесіда.
-
Про що цей вірш?
-
Чи відомий вам вислів «перекувати мечі на орала»? Звідки він і що означає? Знайдіть відповідний вислів у вірші.
-
Чому поезія має таку назву?
-
До чого поет закликає людей?
-
Знайдіть протиставлення у вірші.
-
Що оспівує поет у цій поезії?
Виразне читання учнями або вчителем вірша «Думки під час нічної подорожі».
Бесіда.
-
Яка тема цього вірша?
-
На які умовні частини ви поділили б цей вірш?
-
Як описується природа? Знайдіть епітети, метафори у вірші.
-
Як ви охарактеризуєте ліричного героя вірша? Які його думки, мрії?
-
Як впливає тогочасна реальність на життя ліричного героя?
Виразне читання вірша «Весняні надії».
Бесіда.
-
Про що цей вірш?
-
Яким настроєм наповнена поезія?
-
Про що засмучено мислить ліричний герой? Знайдіть рядки про душеврий стан героя.
-
Що для нього найдорожче?
-
Знайдіть епітети, метафори.
-
Яка головна думка поезії?
-
Чи можна назвати вірш песимістичним? Що вказує на оптимізм твору? Зверніть увагу на назву вірша.
-
Як би ви не знали, що цей вірш китайського поета доби Середньовіччя, про яку країну і який час ви б подумали?
-
Проведення паралелі з теперішньою ситуацією в Україні, війною з Росією, горем, руйнуванням, трагедіями українців і впевненістю в обов’язкову перемогу України.
-
Евристична бесіда.
-
Яке враження справила на вас поезія Ду Фу?
-
У чому проявляється, на ваш погляд, національна своєрідність його творів?
-
Як виявляється гуманізм поета?
V. Узагальнення здобутих знань.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Складання учнями схеми «Особливості поетики Ду Фу».
Перевірка роботи за слайдом.
VI. Підбиття підсумків уроку.
«Вірші Ду Фу живуть, і сяйво їхнє поширюється на десять тисяч джанів». Я погоджуюся (не погоджуюся) із цією думкою, тому що…
Висловлення учнів.
VII. Домашнє завдання: опрацювати сторінки підручника з теми; у робочих зошитах написати свої враження про поезію Ду Фу.