Урок: Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо

Про матеріал

ознайомити учнів із своєрідністю китайської лірики, її філософією та творчістю китайського поета Лі Бо;сприяти розвитку почуттів; формувати вміння висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до китайської літератури, толерантність.

Перегляд файлу

Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо

Мета: ознайомити учнів із своєрідністю китайської лірики, її філософією та творчістю китайського поета Лі Бо;сприяти розвитку почуттів; формувати вміння висловлювати власну думку; виховувати шанобливе ставлення до китайської літератури, толерантність.

Обладнання:  підручник О.М.Ніколенко, І.Л. Столія  «Зарубіжна література» 8 клас, тексти поезій Лі Бо, комп’ютер, мультимедійний екран.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                                      ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

Учитель.  Перед вами шкала часу. Кожний період культури має характерні ознаки і найяскравіші місця виявлення  цих ознак. Сьогодні ми будемо розмовляти про епоху Середньовіччя.  З чим асоціюється  у вас слово «середньовіччя»? (Слайд 1)

 

(Відповіді учнів)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.   Середньовіччя залишило нам вагомий спадок. Без його осмислення ми не збагнули б самих себе.

            Період Середньовіччя яскраво прозвучав у культурі Китаю. (Слайд 2)

             Я підготувала вам замальовку про Китай, в якій представлено моє уявлення  про цю країну.

(Відео).

 

ІІІ. Формування нових знань

Учитель. 

        Отже,  записуємо тему нашого уроку: «Середньовічна китайська поезія. Лірика Лі Бо».

         Метою нашої діяльності на сьогоднішньому уроці  буде поповнення знань про китайську лірику.

   Пропоную зафіксувати свої очікування від уроку  за такою схемою (слайд 4):

  • хочу дізнатися;
  • хочу зрозуміти;
  • хочу  вдосконалити.

Учитель.    Китай – колиска далекосхідної цивілізації. Започаткувало високорозвинену цивілізацію  правління династії Тан , що тривало майже 300 років (618 – 907).

        Попрошу виступити учнів, які готували інформацію  про епоху династії Тан, тривалість виступу до 5 хвилин.

(Виступ учнів)

  • Епоха династії Тан.  

             Китайське Середньовіччя, що охоплює VII – ХІІІ, - золотий період розвитку поезії, яка стала суттєвою складовою духовного життя китайців.

            У цей час вірші писали всі – від імператора й чиновників до бідних селян.

              Перші правителі Танської держави дбали про розвиток країни, роздали чимало земель селянам, обмежили владу поміщиків, сприяли активізації влади торгівлі.

               Правителі опікувалися й розвитком науки і мистецтва. У великі міста приїздили талановиті письменники, художники, архітектори. Їх усіляко підтримували можновладці , і тому Танська держава розквітла  у нових архітектурних  ансамблях  і здобула світове визнання   своїми декоративними  виробами, шедеврами живопису, книжками.

              Однією з основ китайської культури було ієрогліфічне письмо. Воно стало взірцем для писемності корейців, в’єтнамців, японців.

             Китайці першими винайшли папір, компасу і пороху.

             Для архітектури Китаю   характерним є стиль , ознакою якого були дахи із загнутими вгору краями, став своєрідною візитною карткою Китаю.

              У цей час існувала система іспитів  на посади державних чиновників. Це давало можливість залучати до правління не тільки людей із вищих  верств суспільства,  а й з нижчих прошарків суспільства.  Щоб обійняти певну посаду, потрібно було працювати не тільки  за спеціальністю, а й  бути обізнаним у галузі філософії, поезії, мистецтва й каліграфії.

 

            У добу Середньовіччя  в Китаї виникає пейзажна лірика. Природа і людина  в китайській ліриці епохи Тан зливаються в одне ціле.   

  • Учитель.        Попрошу виступити учнів, які готували інформацію  про два світогляди китайської культури -  конфуціанство і даосизм, тривалість виступу до 5 хвилин.

(Виступ учнів)

 

Учитель.   Отже, знайомтесь. (Слайд 5,)

 

Учитель.  . Я акцентую увагу, що ключовими словами сьогоднішнього уроку є: (запис на дошці)

  • Лі Бо
  • Конфуціанство
  • Даосизм
  • Династія Тан
  • Психологічний паралелізм

     Якщо у вас виникнуть  свої доповнення ключових слів, в кінці уроку скажете.

 

  1. Розповідь учителя про життя та творчість Лі Бо (Слайд 6)

 

             Простота і легкість танських віршів  стали зразком для наступних поколінь поетів.

             Одним із найславетніших китайських поетів епохи Тан  є Лі Бо (що означає «біла слива»). Народився поет в 701 р у провінції Сичуань  у сімї купця, здобув добру освіту. За легендами, вже в 5 років  міг вивести будь – якого ієрогліфа , а у 10 – написав свого першого вірша.  Майбутня доля була прогнозована: юнак повинен стати чиновником. Але Лі Бо  не з тих, хто підкоряється правилам: він залишає суєтне життя  та разом з учителем – даосом живе на горі Міньшань, присвячуючи свій час вивченню даосизму. Багато мандрує країною, пише вірші. У 724 р. Лі Бо  опинився у столиці та був представлений імператорові. На імператора справили враження  знання мов та філософії Лі Бо, і він запропонував поетові звання академіка та місце при дворі.

             Але довго при дворі імператора  поет не втримався. Незабаром  на Лі Бо  звели наклеп  і вигнали з палацу.  Поетові довелося покинути столицю і знову податися в мандри.

             Смерть Лі Бо (762р.) овіяна легендами.  Розповідають, що 62-літній поет утопився, намагаючись упіймати віддзеркалення місяця у річці.

 

 

  1. Творча спадщина Лі Бо

Розповідь учителя. (Слайд 7)

 

 

  1. Читання поезії Лі Бо «Входжу я в річку…»
  2. Лі Бо писав прості,  зрозумілі звичайним людям вірші.

Зараз ми спробуємо доторкнутися до творчості китайського поета Лі Бо.

 

    Підготовка до сприйняття тексту.

 Учитель  (Під відео)       Уявіть ранню осінь, прохолодний день. Ви  - на березі  річки, входите у воду. Що ви відчуваєте?  (Свіжість, прохолоду, чистоту…)

 Відчуйте, як приємно торкається ваших ніг річкова вода, що рухається за течією…

Навкруги – жодної душі, лише ви і природа. 

 

Читання поезії підготовленим учнем (с.129).

Перекладали    Лі Бо Л. Первомайський, Г.Турков, В.Ілля та інші.

 

Входжу в річку, грає осіння вода...
люблю свіжість цих лілій...
зриваю квіти, граюсь перлинами на пелюстках,
хвилюється заводь...
Дивна ця година... громадяться шовкові хмари...
хотів би подарувати це все тому, хто за далеким небокраєм;
з тим, про кого думаю, нам не зустрітись більше...
в горі й надії дивлюся туди... північний вітер в обличчя.

 

Бесіда

  • Який настрій у ліричного героя? Чому?

 (  Ліричний герой сумує, він хотів би милуватися  осіннім краєвидом разом із людиною, якої немає поряд.)

  • Чому цей  настрій не можна назвати тугою, а лише сумом?

По – перше, чарівна природа розраджує героя, по-друге, герой живе надією зустрічі.)

  • Якими образами природа зачаровує поета?

(Прекрасні лілії з перлинами води на пелюстках – метафора;

шовкові хмари – метафора.)

  • Чи випадково обрана пора року автором?

( Очевидно,що ні. Осінь – символ угасання , наближення до зими, про яку нагадує в останньому рядку  північний вітер. Це порядок, «природний шлях» не здолати, як не змінити людині і свою долю.)

  • Як ви гадаєте, навіщо Лі Бо так часто використовує три крапки?

( Три крапки – це пауза, символ зупинки, роздумів. Ліричний герой неквапливо спостерігає за природою, милується нею, але це не відволікає його від власного сумного настрою.  Три крапки свідчать про потік думок  ліричного героя, немовби їх обірваність, змішаність думок про природу та власні негаразди.)

  • Характерною особливістю китайської поезії  того часу є психологічний  паралелізм – паралельне зображення природи і почуттів людини.

У чому виявляється психологічний паралелізм у поезії «Вхожу я в річку»?

( Образи природи переплітаються  з роздумами ліричного героя  про внутрішній світ.)

 

         Читання поезії підготовленим учнем (с.129).


Печаль на яшмовому ганку
На яшмових сходах
біліє холодна роса.

Промокли панчохи.
Пливуть мовчазні небеса.

Дивлюсь крізь фіранку
на місяць осінній печальний -

На тихій воді він тремтить
і повільно згаса.

Бесіда

  • Визначте, де і коли відбуваються події, які відтворює поет. Які образи вірша допомогли визначити час і місце події?
  • Яким настроєм пройнятий вірш?
  • Які образи створюють цей настрій?
     

 

  1. Особливості  лірики Лі Бо

 

 Учитель.  Які ж особливості лірики Лі Бо? (Слайд 10)

 

ІV. Підсумки уроку

Учитель. Підводимо підсумки:  (Слайд 11)

  •         про що дізналися;
  •         що відкрили для себе нового;
  •         що зрозуміли;
  •         що вдосконалили.

 

Учитель. Китайська поезія доби Середньовіччя  відзначається  гуманістичним змістом  і глибиною узагальнень. Вона й нині сповнена  неповторного аромату  трав та дерев , у ній вчувається  подих вітру і політ птахів, вона нікого не може залишити байдужим , бо в ній знайшла відображення  вся гамма людських переживань і почуттів , спостереження  особистості  за зовнішнім і внутрішнім світом, намагання  знайти своє місце у космосі.

V. Домашнє завдання

Користуючись конспектом і статтею підручника (с.125-131)  закінчіть речення  «Поезія Лі Бо для мене…» (обсяг 0,5ст.)

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 8 клас (Паращич В.В., Фефілова Г.Є.)
Додано
19 липня 2018
Переглядів
6415
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку