Тема Середньовічне європейське місто.
Тип уроку: повідомлення нових знань
Цілі: Формування і розвиток в учні знань про середньовічне місто, його визначні пам'ятки, життя і діяльність людей у середні віки. Активізувати пізнавальний інтерес учнів до вивчення історії середніх віків. Закріпити навички самостійної роботи з історичними джерелами з метою отримання додаткових знань з теми уроку.
Використовувані технології: інформаційна, індивідуальна, дослідницька.
Методи навчання: словесний (бесіда, пояснення), наочний (комп'ютер), практичний (робота з історичними джерелами).
Хід уроку
I Організаційний момент.
Доброго дня. Сподіваюся, що ці 45 хв будуть для вас цікавими і корисними. Щоб краще налаштуватись на плідну роботу, пропоную вправу давніх мудреців «квітка лотоса». Це допоможе вам зосередитись і бути відкритими для нових знань.
Позиція: руки на рівні обличчя, з’єднані у нижній частині долоні. Великі пальці обох рук торкаються між собою, так само мізинці, в той час як інші пальці випростані, наче пелюстки. Закриваємо очі і промовляємо про себе: «все буде добре».
Звучить середньовічна музика. СЛАЙД.
Середньовічне місто спить, тремтить натружений граніт
І ніч мовчання береже під страхом смерті.
Середньовічне місто спить, сумний здається колорит
І все, що скаже вам воно - йому не вірте.
Спить середньовічне місто Краків
Наче завмерло все навколо
Спить середньовічний Відень, Бремен
Тінню на камінні зупинився час.
II. Визначення теми і завдань уроку.
- Чи зрозуміли ви,прослухавши вірш про що піде мова на уроці? Тема нашого уроку «Середньовічне європейське місто».
Про що б ви хотіли дізнатися, віртуально подорожуючи в часі?
- Вирушаючи в подорож, давайте візьмемо з собою наші знання, вміння і гарний настрій.
Запитання ( « Мозковий штурм»). Приготуйтеся отримувати по 2бонуси за кожну правильну відповідь протягом усього уроку.
- Чи існували міста у давні часи? Назвіть міста, які ви знаєте.
Учитель. У Х ст. почалось відродження старих і поява нових середньовічних міст.
За допомогою опорних сигналів розкриємо причини виникнення міст.
( У зошитах простими олівцями учні виконують малюнки)
(Припинилися набіги норманів, угорців і арабів; безпечнішим стало життя і праця селян; винайдення колісного плуга призвело до збільшення врожайності; вироби ремісників стали користуватися великим попитом; відбулося відділення ремесла від сільського господарства; поява середньовічних міст.
Учитель. На вашу думку, де виникали міста?
Робота з історичними джерелами. ( Роздатковий матеріал)
Завдання: Вам пропоную уривок з хронік, які повідомляють про виникнення міст, Прочитайте В парі спробуйте відповісти на запитання:
1. У якому столітті почали виникати міста?
2. Де виникло місто Фульда?
3. Де виникло місто Майнц?
4. Де ще, на ваш погляд, могли виникати міста?
(На перехресті торгових шляхів, біля зручної морської гавані; біля стін замку або монастиря; на пагорбі; біля річки, мосту).
Учитель.Сьогодні ще збережено в пам’яті особливості назви багатьох міст, що виникли в Середні віки.
Назва міст із закінченням «берг» говорить про те, що місто виникло на горі або пагорбі; закінчення «Фурт» означає - брід; міста із закінченням на «бридж» означає місто біля мосту а назва міста на Сан -, Сент-, Сент свідчить про те, що місто виникло біля стін монастиря.
Робота з картою. Завдання по рядах.
Кожному ряду потрібно знайти на карті Європи міста з однаковим закінченням. У цьому завданні «Прихована таємниця»
I ряд на «бург» Макдебург, Аусбург, Регенбург
II ряд на «Фурт» Франкфурт
III ряд на «берг» Нюрнберг
Учитель.Міста були добре укріплені міцними стінами. Так як територія міста була обмеженою, земля коштувала дорого, вулички міста були вузенькими, а будинки будували у декілька поверхів. Місто з населенням 10 тис. жителів вважалося великим,
Хтось знає, скільки жителів у нашому селі – близько 3 тис.( Берислав -15 тис.) а з населенням 40 - 50 тис. – величезним (Каховка -40 тис) .
Робота біля карти.
Я запрошую найсміливішого до карти показати великі європейські міста.
Учитель. Центром міського життя була ринкова площа. Тут весь день було людно і гамірно. Жителі міста купували і продавали, обговорювали важливі питання. Неподалік знаходилися собор, а також будівля міської ради - ратуша.
На великі свята в головному залі ратуші влаштовували карнавали і бали.
Невід’ємний атрибут карнавалу –маска. Спробуємо своїми руками виготовити середньовічну карнавальну маску.
А тепер влаштуємо дефіле карнавальних масок.
Учитель. Земля, на якій виникали міста, зазвичай, належала сеньйору. і приносили йому великі прибутки . Але з часом, зміцнівши, городяни не бажали підкорятися сваволі сеньйорів, і починали боротьбу за свої права. Часто міста здобували перемогу у боротьбі і отримували самоврядування.Такі міста називалися комунами (від латинського слова «комуніс» - спільний)
Хто ж жив у середньовічному місті?
Робота з підручником.
Запитання. З яких груп складалося населення міста?
СЛАЙД. Склад міського населення: патриціат, ремісники і торговці і плебс.
Учитель. Зверніть увагу на Управління містом - схема.
У міста приходило багато людей , які були невільними, бо належали своїм сеньйорам. У багатьох європейських містах було правило, записане в офіційних указах про рік і один день. Якщо навіть кріпосний селянин проживе у місті рік і один день – він стає вільним. У середньовіччі виникло прислів’я: « міське повітря робить людину вільною». Недарма сьогодні Європа для нас є зразок дотримання прав і свобод людини.
Учитель. Основна верства населення – це ремісники. Тож
пропоную вам заглянути у майстерню середньовічного ремісника.
Робота з ілюстрацією «майстерня середньовічного ремісника».
Учень біля дошки
-Скільки людей працює у майстерні? Хто вони?
- якими знаряддями праці користується майстер? Порівняти із сучасними.
СЛАЙД. Спробуймо знайти відповідність між ключовим словом і його поясненням. Ключові слова: цехи, статут, майстер, підмайстер, шедевр, учень)
......... .- союзи ремісників однієї спеціальності
.......... - правила життя цеху
.......... - господар майстерні
.......... - працівник, який вивчив ремесло і отримував за свою працю заробітну плату
.......... - хлопчик, якого віддають в навчання до майстра
.......... - кращий зразок виробу.
Учитель.У кожного ремісничого цеху був свій статут.
Робота з документом. Читання вголос статті. «Статут ткачів вовни» п 3,п 47.
Учитель. Щоб дати відповідь на проблемне питання,
Пропоную вправу « ТАК» , « НІ»
Відповісти на питання «так» або «ні».
Що запозичило сучасне місто у середньовічного?
Відповісти на питання «так» або «ні».
1. Місто - це обгороджене місце?
2. Ратуша - це місце засідання міської ради?
3. Мер - це глава міста.
4. Ринок - це місце постійної торгівлі?
5. Собор - це головна міська церква?
6. На вулицях середньовічного міста було електричне освітлення?
7. Вулиці середньовічних міст були широкими?
8. Городяни спілкувались за допомогою мобільних телефонів?
9. Місто - це поселення ремісників і торговців?
10. Щоб стати вільним селянин повинен прожити в місті один рік і один день.
ВПРАВА: ХМАРА СЛІВ
ПІДСУМОК ПРОБЛЕМНЕ ПИТАННЯ
Як бачите, …що середньовічні європейські міста стали моделлю сучасних міст
Домашнє завдання –
Параграф 11 ( назви сайтів) в додатку
Рекомендую сайти ( можете сфотографувати або записати)
Творче завдання :пов’язане з Європою. Якщо у вас, є знайомий у Європі, хай він вам розкаже про історію свого міста у середні віки. Якщо не маєте такого друга, то складіть розповідь від імені вашого уявного середньовічного ровесника про середньовічне місто. .
Підведемо підсумки уроку.
Оцінювання - порахуйте свої бонуси. І дайте оцінку своєї роботи на уроці
Рефлексія – вправа «Мішень». Висловіть свою думку .
Дякую за урок!
ДОДАТКИ
Середньовічне місто і його мешканці»
1. АЛ-Казвін.
"ПАМ'ЯТНИКИ МІСТ" (уривок належить до міст Х ст. в Німеччині і Нідерландах.
Фульда - велике місто в країні франків, збудоване з каменю. Населене тільки ченцями ... Місто це виникло біля монастиря.
Майнц - дуже велике місто. Частина його заселена, а інша засіяна. Лежить воно в країні франків, виникло біля річки Рейн, і багате воно пшеницею, ячменем, житом, виноградниками та фруктами. Далі слід зазначити, що є там прянощі, які зустрічаються лише на самому далекому Сході, хоча сам Майнц лежить на найдальшому Заході. Є, наприклад, перець, імбир, гвоздика, Лавенда, кост, галанга. Вони привозяться з Індії, де ростуть у великій кількості.
3. КНИГА РЕМЕСЕЛ
У 1268 за розпорядженням французького королівського чиновника Етьєна Буало були записані звичаї 100 паризьких цехів, зведені в «Книгу ремесел». Наводимо одну з цих записів.
Статути паризьких ткачів вовни
1. Ніхто не може бути в Парижі ткачем вовни, якщо не купить ремесло у короля. І його продає від імені короля той, хто купив його у короля, одному дорожче, іншому дешевше, як йому заманеться.
2. Жоден ткач вовни і ніхто інший не повинен мати майстерню в межах Паризького округу, якщо не вміє власноруч займатися ремеслом, якщо він не син майстра.
3.Кожен паризький ткач вовни може мати в своєму будинку два широких станка і один вузький, а не вдома він не може мати ніякого, якщо він не хоче мати його на тих же правах, на яких міг би мати його чужак ....
47. Ніхто з вищезгаданого цеху не повинен починати роботу раніше сходу сонця під загрозою штрафу в 12 деньє майстру і в 6 денье підмайстра, якщо тільки не в силу необхідності закінчити штуку сукна; в цьому випадку підмайстер може прийти (завчасно), але лише протягом одного дня ...