Урок «СЕЗОННІ ЯВИЩА В ЖИТТІ ССАВЦІВ. ПОВЕДІНКА ССАВЦІВ» ( 7 КЛАС)

Про матеріал

Юлія Казмірчук, учитель біології та екології , вчитель вищої категорії, «учитель методист» Авіакосмічного ліцею ім.. І. Сікорського НАУ м. Києва

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ З ТЕМИ:

«СЕЗОННІ ЯВИЩА В ЖИТТІ ССАВЦІВ. ПОВЕДІНКА ССАВЦІВ» ( 7 КЛАС)

УРОК-ПОДОРОЖ

Цілі і завдання:

Ø познайомити учнів з формами поведінки ссавці, з сезонними змінами, що відбуваються в житті ссавців наших широт

Ø узагальнити у формі гри матеріал на тему: “Сезонні явища в житті ссавців. Поведінка ссавців»

Ø виявити уміння учнів застосовувати отримані раніше знання в нових ситуаціях

Ø сформувати навички творчої діяльності

Ø розвивати інтерес до біології

Ø виховувати дбайливе відношення до природи

Ø розвивати пізнавальну, творчу активність у розв'язанні проблемних ситуацій

Перегляд файлу

 

Юлія Казмірчук,  учитель біології та екології , вчитель вищої категорії, «учитель методист»  Авіакосмічного ліцею ім.. І. Сікорського НАУ  м. Києва

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ З ТЕМИ:

«СЕЗОННІ ЯВИЩА В ЖИТТІ ССАВЦІВ. ПОВЕДІНКА ССАВЦІВ» ( 7 КЛАС)

 

 

УРОК-ПОДОРОЖ

Цілі і завдання: 

  • познайомити учнів з формами поведінки ссавці, з сезонними змінами, що відбуваються в житті ссавців наших широт
  • узагальнити у формі гри матеріал на тему: “Сезонні явища в житті ссавців. Поведінка ссавців»
  • виявити уміння учнів застосовувати отримані раніше знання в нових ситуаціях
  • сформувати навички творчої діяльності
  • розвивати інтерес до біології
  • виховувати дбайливе відношення до природи
  • розвивати пізнавальну, творчу активність у розв’язанні проблемних ситуацій

 

Учні повинні знати:

 

  • ссавців,що поширені в їхньому регіоні
  • пристосування ссавців у будові, процесах життєдіяльності, поведінці до різних середовищ існування
  • особливості поведінки ссавців
  • сезонні явища в житті ссавців

 

  Учні повинні вміти:

  • характеризувати розмноження та розвиток ссавців, турботу про потомство
  • пояснювати особливості життєдіяльності ссавців у зв’язку із способом життя
  • порівнювати особливості пристосування ссавців до середовища існування
  • спостерігати за сезонними змінами в житті ссавців
  • робити висновки про значення сезонних явищ в житті ссавців

 

 

Обладнання:

- електронна презентація для мультимедійної дошки (слайди з зображенням 

   лісових тварин)

- запрошення на екскурсію до лісу  

- картки з завданнями на друкованій основі

- індивідуальний  заліковий лист для оцінювання знань учнів

 

Терміни та поняття: ієрархія, сплячка,зимовий сон, форми набутої поведінки,стадна поведінка,колективне полювання, ігри тварин

 

Міжпредметні  зв’язки:

  • внутрішньоциклові ( географія, валеологія, екологія);
  • міжциклові ( історія, література , народознавство);

 

ТИП  УРОКУ: УРОК  ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ

 

ФОРМА  УРОКУ :  НЕТРАДИЦІЙНИЙ,  ВІРТУАЛЬНА  ЕКСКУРСІЯ

 

Хід уроку

І. Організаційний етап. Мотивація.

Кожен учень отримує запрошення на екскурсію до лісу.

ЗАПРОШЕННЯ

Як давно Ви були на екскурсії в лісі, милувалися його барвами, насолоджувалися духмяними пахощами різнотрав’я, слухали незвичні пісні його мешканців?

Якщо нещодавно, Вам дуже поталанила, а якщо і не згадаєте  коли, то сьогодні у Вас є чудова нагода відчути дотик лісу та познайомитися з його мешканцями. Мало хто з Вас знає, що відбувається в лісі у різні пори року, як його мешканці пристосовуються до сезонних змін.

Запрошую Вас до незвичайної подорожі до лісу.

З повагою МАТІНКА ПРИРОДА.

 

То що ж цікавого приховує від нас дивовижна природа? Незабаром ми все дізнаємося.

    Обговорення правил поведінки під час віртуальної екскурсії:

  • Уважність!
  • Активність!
  • Толерантність!
  • Взаємодопомога!

 

   СКЛАДОВІ

  УСПІШНОГО

  НАВЧАННЯ

По завершенню екскурсії  учні отримують індивідуальні залікові картки для оцінювання знань, отож вчитель має наголосити про це.

 

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

 

Заздалегідь команда учнів готує невеличкі комп’ютерні презентації  про типових мешканців лісів.

Бурий ведмідь (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням ведмедя).

Бурий ведмідь – один з найбільший мешканців лісової території Європи. Це великі хижаки. Їхня маса може досягати 600кг. Маючи грізний вигляд, ці тварини переважно рослиноїдні: у великій кількості поїдають ягоди, горіхи, плоди. З великим задоволенням вони їдять безхребетних тварин. Якщо пройти слідами ведмедя на годівлі, то можна побачити безліч перекинутого каміння, колод, розкопаних мурашників і осиних гнізд. Назва  цього звіра – «ведмідь» говорить про його велику пристрасть до меду. А ще ведмеді чудові рибалки. У водоймах, багатих на рибу, вони більшість часу проводять у воді, чатуючи на здобич. На великих копитних полюють рідко -  тільки в голодні часи.

До зими  ведмеді стають дуже гладкими. Барліг улаштовують у сухому, затишному місці, де-небудь під коріннями дерев, в ущелинах скель або в буреломі.   З приходом морозів у ведмедів настає зимовий сон – він неглибокий, температура тіла й частота дихання змінюються незначно. Тварина навіть може прокинутися від собачого гавкоту або гамору галасливої компанії людей. Якщо ведмідь з якихось причин не набрав потрібного запасу жиру, то він не засинає зовсім, а продовжує блукати лісом у пошуках корму, якого з настанням зими стає все менше. Таких ведмедів називають шатунами. Зголоднілі ведмеді-шатуни можуть заходити в селища й нападати на свійських тварин і навіть на людину.

Узимку в барлогу у ведмедиці з’являється потомство. Ведмежата народжуються сліпими й абсолютно безпорадними. Ростуть вони довго й упродовж двох-трьох років не залишають свою матір.

? Мозковий штурм ?

 Чим на вашу думку відрізняється зимовий сон тварин від зимової сплячки?

Наведіть приклади тварин, які впадають в сплячку.

  • Сплячка – це період майже повного спокою в житті тварини. Частота дихання, температура і серцебиття в це час сильно знижуються. Витрати енергії невеликі, а жири, що є джерелом енергії, тварини накопичують в організмі  готуючись до настання сплячки. Характерна для їжаків, кажанів, бабаків, ховрахів.

Лось (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням лося).

Лось, або сохатий,- найбільший олень. Його маса може досягати 800кг(зазвичай 200-300кг). Роги в лосів, на відміну від інших оленів, широкі, пласкі, з короткими відростками. Їх мають тільки самці. Щороку в грудні лосі скидають роги. Нові починають відростати на початку літа. До серпня вони повністю костеніють.

??? Проблемне запитання???

  • Поясніть, чому лише самці лосів мають роги?
  • З чим це пов’язано?

!!! Роги лосям необхідні як турнірна зброя в боротьбі за самку.  Двоє самців, зустрівшись під час гону, у першу чергу демонструють суперникові свої роги. Слабший, в якого вони невеликі, відступає. Між найсильнішими зав’язується бій. Нахиливши голови, самці рухаються назустріч один одному й зі страшенною силою б’ються рогами. Кожний намагається повалити суперника. Лісом лунає страшенна трісканина. Лосі ламають дерева, зривають копитами землю. Переможець турніру відпускає переможеного з миром, а сам у нагороду отримує прихильність самки.

 Лосенята народжуються наприкінці весни. У триденному віці вони важать 10-15кг і вже прекрасно ходять. Живуть лосі до двадцяти років.

 У деяких країнах вже давно успішно ведуть роботи з одомашнювання лосів. У лісовій зоні, де мало пасовищ, утримування лосів, які харчуються лісовою травою, корою та гілками, дуже вигідне.

Зубри   (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням зубра)

Колись ліси Європи населяли численні стада зубрів. Лісові велетні практично не мали ворогів. Могутні роги, сильні копита, товста шкіра при масі тіла майже тонну й зрості до 3,5м злякають будь-якого хижака. У зубрів ніколи не було браку їжі. Їхній раціон небагатий: гілки дерев і лісова трава. Здається, що таким тваринам ніщо не може загрожувати. Однак до 20-х років минулого століття у зоопарках і на територіях, які охороняються, залишилося лише 48 особин.

??? Проблемне запитання???

  • Як ви вважаєте, що стало причино такого масового

зникнення могутніх велетнів - зубрів?

!!! Варварське ставлення людини до лісів і браконьєрське полювання призвели до реальної загрози зникнення зубрів.

Завдяки титанічним зусиллям учених вдалося зберегти цих унікальних тварин. Зараз чисельність зубрів становить кілька тисяч голів.

 Стадо в зубрів очолює досвідчена самка. Самці живуть окремо від стада, але в серпні, під час гону, вони збирають  навколо себе гарем з 2-5 самиць, яких ревно охороняють. У цей час самці дуже агресивні; демонструючи свою силу, вони можуть подовгу підкидати рогами величезні стовбури повалених дерев. Чим більший стовбур, тим сильніший самець. Слабший, побачивши потріпану, усю в зазублинах колоду, поспішає піти з цієї території. Статево зрілою самка стає не 3-4 рік. Навесні самка народжує 1 дитинча.

Лисиця (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням  лисиці)

Лисиця, або руда лисиця, - найпоширеніший і найвідоміший вид лисиць. Живе вона повсюдно: у лісах, степах, горах. Люди здавна мешкали «пліч-о-пліч» з лисицями: полювали на них, спостерігали звички цього розумного звіра, які часто олюднювали, передаючи й оспівуючи в казках і легендах.

  Вікторина «Народна мудрість»

  • Гра «МІКРОФОН»     Назвіть назви казок, у яких згадується про руду розбійницю.
  • Рукавичка
  • Колобок
  • Пан Коцький
  • Лисиця і Рак
  • Лисичка-суддя
  • Лисичка та журавель
  • Тхір і лисиця
  • Дві вивірки й  лисиця та інші

Найхарактернішою особливістю лисиці є її пухнастий хвіст, яким вона керує як рулем, роблячи різні повороти під час переслідування. Хвостом лисиця також вкривається, згорнувшись клубочком та заховавши свій ніс у хутро.

 До зими у лисиць відростає густе підшерстя, яке добре зберігає тепло. Нірки лисиці будують в тих місцях, де навесні під час танення сніг, мала  вірогідність затоплення. Іноді вони займають уже готові нірки.

 На полювання лиси виходять в будь-який час. Харчуються вони переважно дрібними гризунами. Полюючи, використовують переважно слух. Визначивши, звідки доносяться писк або «мишача метушня», лисиця обережно підкрадається й стрімко стрибає в це місце. Полюють  лиси також на зайців, птахів, поїдають мертвечину та фрукти. Якщо лисиця не знаходить достатньо їжі в природних умовах, вона підбирається   до людських територій, селищ та навіть міст.

 В березні або квітні в лисиці народжуються 4-6 сліпих дитинчат, вкритих пухом темно-бурого кольору, крім кінчика хвоста, який завжди білий. Лисенята ростуть дуже швидко, живуть в норі 3-4 місяці. Піклуються про них обоє батьків. Увесь період батьки приносять в нірку спійману здобич. З  часом  лисенята вчаться самостійно полювати та в кінці літа залишають рідну домівку.

Вовк (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням  вовка)

Вовки – великі хижаки, які живуть в лісах, горах, степах, тундрах  і навіть у пустелях.

 Наприкінці зими вони утворюють пари, які зберігають на все життя. Навесні в лігвищі, яке вовки влаштовують у найбільш глухих місцях, у самки народжується від двох до десяти вовченят. У вихованні щенят беруть участь обидва батьки. У цей час вовки обережні, виявити їх дуже складно. Навесні й улітку вони харчуються дрібними гризунами – полівками, мишами, ловлять птахів, зайців, рідше копитних. Охоче поїдають ягоди й різні плоди.

 Коли вовченята підростають, родина переходить на велику здобич. У лісах – це лосі, кабани. Під час полювання вовки заганяють здобич, подовгу переслідуючи її. Там, де диких копитних мало, вовки можуть нападати на свійських тварин. До зими вовки утворюють тимчасові зграї, коли до родини приєднуються переярки - потомство минулого року народження. Вовчий вий здається одноманітним, але на справді він відрізняється, та слугує засобом інформації про знайдену здобич, наближення небезпеки або інших важливих подіях. Вовки – розумні й спритні. Старі навчають молодь способам полювання й тому, як уникнути небезпеки.

Кабан  (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням дикого кабана)

Згадаємо іще одного персонажа народної казки «Рукавичка» кабана.

Кабани, або дикі свині, ведуть бродячий спосіб життя, утворюючи стада по 12-15 голів. Однак старі самці та самки з поросятами тримаються окремо від стада. Годуються кабани вночі, а вдень лежать у виритих місцях на підстилці з листків, сухої трави та гілок. Кабани – всеїдні тварини. Діючи хрящовим п’ятачком та кликами, вони розривають нори та знищують мишей та ящірок; поїдають равликів, черв’яків та різних комах. Знаходячись по сусідству з сільськогосподарськими полями, кабани відвідують плантації кукурудзи, буряків, картоплі, проса та інших культур. В лісовій зоні вони збирають горіхи та плоди дуба.

 Кабани дуже обережні тварини, мають чудовий нюх та слух.

Навесні кабани розмножуються. Перед народженням потомства самка вимощує лігво, сумлінно вистилаючи його сухою травою. Поросята (4-10 штук) народжуються полосатими, світло-бурого забарвлення.

??? Проблемне запитання???

  • Як ви вважаєте, з чим пов’язане незвичайне забарвлення маленьких поросят?

 !!! Вночі мати знаходиться з виводком, а вдень ненадовго залишає, щоб знайти собі їж, але через кожні 3-4 години повертається.  У випадку небезпеки поросята ховаються в густі зарослі, де вони малопомітні.

У віці одного місяця поросята вже можуть самостійно знаходити собі корм, та все одно продовжують смоктати молоко матері ще 2-3 місяці.

Відгадайте загадку.

Скаче вогник по гілках –

Зайчик з ляку:ох та ах!

Мовила спросоння гілка:

- То не вогник скаче … (білка)

 

Білка  (на екрані з’являється відео фрагмент із зображенням білки)

Останнім представником, з яким ми сьогодні познайомимося є білка. В народі білку називають ще вивіркою.

  Вікторина «Народна мудрість»

  • Як ви вважаєте, чому білку називають вивіркою?
  • Які ви знаєте прислів’я чи порівняння рис характеру, пов’язані з білкою?
  • Вертка, мов білка.
  • Вертітися, наче  білка в колесі.

Білки – типові лісові тваринки. Характерною особливістю є китиці на кінчиках вух та пухнастий хвіст. Коли білка перестрибує з гілки на гілку чи стрибає на землю, хвіст слугує їй рулем та парашутом.

 Забарвлення хутра цих тваринок залежить від сезону року та географічного розташування. Влітку хутро білок рідке, темне, а взимку густе та світлішає. Харчуються вони горіхами, насінням, різноманітними ягодами та грибами, об’їдають бруньки з дерев, їдять жуків та метеликів, а при  нагоді руйнують гнізда птахів. В несприятливі часи знаходять схованки інших тварин та використовують їх запаси. Самі білки також роблять запаси кормів: ховають горіхів лісовій підстилці, закладають гриби за відсталу кору дерев чи закріпляють їх на гілках. Так роблять усі білки, тому при  нестачі корму будь-яка білка може скористатися цими запасами. Тонкий нюх допомагає білкам знаходити їжу, навіть якщо вона засипана снігом.

  В холодний період білки ховаються в дупла, які видовбують дятли, або ж оселяються у власних кулеподібних гніздах. Кожна білка зазвичай облаштовує декілька гнізд.

 Білки розмножуються 1-2 рази на рік. Самка народжує від 3 до 10 білченят. Дитинчата з’являються на світ голими, сліпими, безпомічними. Перший час вони потребують турботи матері, яка вигодовує їх молоком, зігріває, а коли залишає гніздо, то дбайливо вкриває  м’якою підстилкою. Через місяць білченята прозрівають та починають виглядати з гнізда. Якщо в гнізді заводяться блохи та кліщі, мати переносить потомство в одне з запасних гнізд. Лише в два місяці білченята стають самостійними. Білка – самець про дитинчат не турбується та живе окремо.

Зазвичай білки живуть поодинці, але в неврожайний період вони можуть збиратися у великі  зграї та перекочовують на інші території. Знайшовши такий ліс, вони заселяють його та знову облаштовують свої гнізда.

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Нажаль  наша екскурсія підійшла до завершення. А зараз пропоную узагальнити наші знання.

Учні отримують залікові картки.

Залікова картка учасника екскурсії

Дата екскурсії______________________   Клас________________________

Прізвище та ім’я учасника_________________________________________

 

Завдання:

Кількість

 балів

 

  1. Робота з біологічним словником:

Поняття

Визначення \характеристика

Приклади тварин, яким властиві

Сплячка

 

 

Зимовий сон

 

 

 

 

 

  1. Які способи підготовки до зими згадувалися в повідомленнях?
  2. Поставте літери у правильному порядку та розгадайте закодоване слово.

 Дайте визначення цьому поняттю. Запишіть до словничка.

х

р

р

є

а

я

і

і

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Користуючись текстом підручника пар.№50,

 ст..267-268,заповніть таблицю

«Поведінка ссавців»

Форма поведінки

Характеристика

Приклад

Стадна поведінка

 

 

Колективне полювання

 

 

 

Гра

 

 

Шлюбна  поведінка

 

 

 

  1. Вкажіть спосіб спілкування у таких тварин:

Тварина

Спосіб спілкування

  1.  Кіт
  2.  Скунс
  3.  Їжак
  4.  Дельфін
  5. Шимпанзе
  6. Собака

1 .

2.

3.

4.

5.

6.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаткові бали за  відповіді під час екскурсії: _____________________________

 

Загальна кількість балів:____________________

 

Давайте підведемо підсумки.

На екрані з’являються вірні відповіді завдань. Учні виконують взаємоперевірку та виставляють оцінки, вчитель вносить корективи.

ІV. Домашнє завдання.

  • Опрацювати параграф №50 в підручнику; виконати завдання після параграфу.

Для  допитливих :

  • Підготуйте  невелике повідомлення про поведінку домашніх тварин, додайте до нього  відповідну ілюстрацію.
  • Підготуйте прислів’я чи приказки, в яких згадується поведінка тварин.

Використана література:

  1. Біологія: Підруч. Для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./Т.І. Базанова, Ю.В.Павіченко, о.Г. Шатровський.-Х.: Гімназія, 2008.
  2. Савченко О. Я. Розвивай свої здібності. – К.: Наукова думка, 1995р.
  3. Атлас тварин для школярів\Наук-поп.вид.для дітей.-К.:ТОВ «Перо»,2008р.
  4. В.П. Герасимов,Тваринний світ України.-К.:ТОВ «Перо»,2007р.
  5. «Чарівна скарбничка»,Хрестоматія для позакласного читання.-Х. :Клуб сімейного дозвілля,2009р.

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Біологія 7 клас (Базанова Т. І., Кузнецова М. О., Кіося Є. О., Павіченко Ю.В.)
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
1504
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку