Продовжити ознайомлення з творами В.О.Сухомлинського; формувати уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати школярів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
О.А. Дмитренко,
вчитель початкових класів
загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів с. Вікнина
Гайворонського району
Кіровоградської області
ШКОЛА ДОБРИХ ВЧИНКІВ
(ЗА ТВОРАМИ ВАСИЛЯ ОЛЕКСАНДРОВИЧА СУХОМЛИНСЬКОГО)
(урок позакласного читання для учнів 4 класу)
Мета уроку: продовжити ознайомлення з творами В.О.Сухомлинського; формувати уявлення про те, що добра, чуйна людина завжди допомагає іншим, поважає, піклується про стареньких, добре ставиться до рідних і друзів; навчати школярів оцінювати вчинки головних героїв оповідань, наслідувати їх позитивні риси, прагнути до самовдосконалення; розвивати мовлення учнів; виховувати віру в силу любові, дружби, добра і справедливості.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського,комп’ютер,екран, виставка книг, корзинка «добрих вчинків», презентація.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
Усміхнімось всі навколо
Небу, сонцю, квітам, людям,
І тоді обов’язково
День для нас привітним буде.
(Звучить музика, діти – «квіти» і діти – «бджілки» танцюють. Несподівано музика обривається, всі діти завмирають. Команда учителя «Збирається на дощ». «Бджілки» підлітають до «квітів» і беруть їх за руки. Кожна квіточка говорить: «Добрий день! Я рада,що ти завітала саме до мене! Я заховаю тебе від дощу». Бджілки дякують за гостинність і бажають успіхів у сьогоднішньому дні.)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
В.О. Сухомлинського і зібрати добрі вчинки в «корзинку добра».
ІІІ. Робота над темою уроку.
Робота з виставкою книг.
1. Слово вчителя.
Які твори до уроку ви читали?
На нашому уроці присутні бджілки, які допоможуть зібрати всі добрі справи в «корзинку добра».
2.Створення виставки книг.
«Казки школи під голубим небом», «Гаряча квітка», «Андрійкова книжка».
3.Повідомлення про життя В.О.Сухомлинського.( На дошці портрет письменника з написом 1918-1970.)
а) Довідкове бюро.
- Що ви знаєте про В.О.Сухомлинського?
Заслужений учитель України.
Відомий письменник.
Писав для вчителів, батьків.
Для дітей писав казки та оповідання.
б) Виступ всезнайок.
1-й учень:
2-й учень:
3-й учень:
4-й учень:
ІV. Фізкультхвилинка.
Добре те, що сонце світить.
Добре те, що віє вітер.
Добре те, що цей ось ліс
Разом з нами ріс і ріс.
Добре вчитися у школі.
Добре гратися у дворі.
Добре те, що в нашій річці
Чиста, синяя вода
І мене матуся рідна
Після школи вигляда.
V.Обговорення прочитаних творів.
Учениця.
Людина починається з добра.
Сказав мудрець:
Живи: добро звершай !
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро та в вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи й звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
Любов Забашта.
1. «Красиві слова і красиве діло».
а) Пояснити заголовок оповідання.
б) Як ви думаєте: «красиве слово і красиве діло» - це одне і теж?
в) Словникова робота.Пояснити вислів «Мокрий, як хлющ».
г)Бесіда за змістом оповідання.
Учитель: Що ж наші бджілки покладуть до корзинки – які добрі справи вони відібрали?
2. «Щоб ти став кращий»
а) Стисло переказати оповідання.
б) Демонстрація малюнків.
Учитель: Що зараз в лапках бджілок ми прочитаємо?
3. «Врятував сонечко».
- Що спільного в цих оповіданнях?
- Над чим замислюється автор і герої оповідання?
Учитель: Які добрі вчинки підмітили наші трудів ниці?
VІ.Читання та обговорення творів.
1. «Сива волосина»
а)Читання мовчки.
б) Читання вголос «ланцюжком».
- Що побачив Михайлик у косі матері?
- Про що запитав хлопчик маму через кілька днів?
- Від чого боліло серце матері?
- Чи зрозумів провину хлопчик?
- Придумайте продовження цього оповідання.
Учитель: Щоб вам, любі бджілки, хотілося покласти до корзинки?
2. «Дивний мисливець»
- Головним героєм якого оповідання є дід Максим?
- Чому текст називається «Дивний мисливець»?
- Яким ви уявляєте діда Максима?
- Якими рисами характеру можна охарактеризувати героя цього оповідання?
3. Інсценізація оповідання «Бабусин борщ»
- Чи сподобалася вам поведінка дівчаток,адже вони сказали неправду?
- Чому вони це зробили?
- То чого вас навчає це оповідання?
Учитель: Які добрі вчинки зібрали наші помічниці?
VІІ. Літературна гра.
У кого совісті нема - стежка утоптана.
З поганої трави добрих людей.
Сам себе раз у той і собі має.
До доброї криниці не буде доброго сіна.
Світ не без нема й сорому.
Хто людям добра бажає, рік любить.
VІІІ.Підсумок уроку.
1. «Вільний мікрофон».
Знати, цінувати, оберігати минуле.
Любити й поважати своїх батьків.
Поважати старших.
Бути справедливими у своїх діях і вчинках.
Розуміти оточуючих нас людей.
Бути добрими людьми.
2.Гра «Докажи словечко».
Щедро ллє проміння сонце
У твоє й моє …(віконце).
В світ прийшли ми: я і ти –
Для любові й …(доброти).
Будь привітним і прихильним,
Добрим,лагідним і …(сильним).
Вчись завжди допомагати
І людині …(співчувати).
В дружбі всі,щоб виростали
Й дружбу людям…(дарували).
І в душі завжди несли
Теплий промінь …(доброти).
ІХ.Домашнє завдання.
Список використаних джерел
1. В.О. Сухомлинський «Вибрані твори в 5 томах (т.5 «Радянська школа» 1977).
2. В.О. Сухомлинський «Гаряча квітка».
3. В.О. Сухомлинський «Школа під голубим небом».
4. Ольга Сухомлинська «Свіжий вітер казки».