УРОК на тему: Шляхи пристосування до умов навколишнього середовища. Біологічні адаптивні ритми організмів.
Мета: сформувати уявлення про адаптивні біологічні ритми організмів, показати шляхи пристосування організмів до умов існування.
Обладнання та матеріали: таблиці зі схемами біологічних ритмів різних організмів.
Базові поняття й терміни: біологічні ритми, біологічний годинник, добові ритми, припливно-відпливні ритми, сезонні ритми, фотоперіодизм.
Концепція уроку: показати, що в живих організмів у процесі еволюції сформувалося безліч ритмів, які є пристосуваннями до космічних і земних впливів; навести приклади ритмів, викликаних впливом Сонця, Місяця, обертанням Землі навколо своєї осі тощо.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
І.Організаційний етап...............................2 хв.
ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація
навчальної діяльності .............................10 хв.
ІІІ.Вивчення нового матеріалу................18 хв.
IV.Узагальнення, систематизація й контроль
знань та вмінь учнів.................................10 хв.
V.Домашнє завдання..................................2 хв.
VI.Підведення підсумків уроку.................3 хв.
Хід уроку
І. Організаційний етап
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Запитання до учнів
1.Як впливають на живі організми ультрафіолетові промені?
2.Що захищає від ультрафіолетових променів живі організми які живуть у наземно-повітряному середовищі?
3.Назвіть межі оптимальних значень температури для основної маси видів живих організмів.
4.Які температурні адаптації тварин ви знаєте?
5.Назвіть основні пристосування до існування у водному середовищі в планктонних організмів.
6.Як впливає на живі організми сольовий склад води? Як водні організми пристосовуються до тиску води?
7.Який шар ґрунту характеризується темним забарвленням і високим вмістом органічних речовин?
8.Чому ґрунт є більш стабільним середовищем існування організмів порівняно з наземно-повітряним?
III. Вивчення нового матеріалу
1.Адаптивні біологічні ритми організмів. Це цікава, важлива й мало обговорювана в шкільному курсі тема, тим часом як ритмічність — це фундаментальна властивість усіх живих організмів, така ж важлива, як спадковість, мінливість, зростання, розвиток. Землю можна порівняти з колискою, яка ритмічно погойдується і в якій зародилося життя. Слід звернути увагу на адаптивність біологічних ритмів і їхнє різноманіття.
Природні ритми організмів поділяють на внутрішні (пов’язані зі змінами інтенсивності власних процесів життєдіяльності) та зовнішні (спричинені змінами умов існування). Такі важливі життєві функції організму, як ріст, розвиток, розмноження, завдяки адаптивним біологічним ритмам здебільшого припадають на найбільш сприятливі періоди.
2.Добові ритми.
Унаслідок обертання Землі навколо своєї осі двічі на добу змінюється освітленість, що спричиняє коливання температури, вологості та інших абіотичних чинників (винятком є лише полярні та приполярні регіони). Зокрема, сонячне світло визначає періодичність процесів фотосинтезу, випаровування води рослинами, час розкриття і закриття квіток тощо. Зміна дня і ночі впливає на перебіг різних функцій організму тварин: рухової активності, інтенсивності процесів обміну речовин тощо. Добові ритми спостерігають і на рівні угруповань організмів. Прикладом цього є міграції зоопланктону: мільйони й мільярди дрібних тварин уночі пересуваються ближче до поверхні води, а вдень - опускаються вглиб. Разом із зоопланктоном мігрують і тварини, які ним живляться, а також більші хижаки, що споживають планктоноїдні види.
Близькі до добових циркадні ритми (від лат. цирка - близько і діес - день). Вони пов’язані з тим, що інтенсивність певних біологічних процесів організмів періодично змінюється з періодом від 20 до 28 годин. Циркадні ритми походять від добових, а збільшення чи зменшення їхнього періоду пов’язане зі зміною умов середовища мешкання. Якщо постійна інтенсивність дії певних екологічних факторів сприятлива, період циркадних ритмів може вкорочуватись, якщо ж несприятлива, навпаки, - збільшуватись.
Перебудова циркадних ритмів часто супроводжується порушенням перебігу фізіологічних процесів, доки ендогенні біологічні ритми не синхронізуються з екзогенними. Цей період адаптації може забирати різний час - від кількох діб до місяців. Наприклад, у мешканця Атлантичного узбережжя - ваблячого краба - щодоби змінюється забарвлення тіла: удень забарвлення цієї тварини темнішає, уночі - стає світлішим.
Зміна забарвлення тіла ваблячого краба від темного (1) до світлого (2)
Виявилося, що в особин ваблячого краба, які були вилучені із звичного середовища мешкання і пересаджені в акваріуми, забарвлення продовжувало змінюватися синхронно з особинами, які залишалися в природних умовах. Ці явища спостерігали навіть в акваріумах, повністю ізольованих від світла. Коли акваріуми з крабами перевозили в інший часовий пояс, то періодичність зміни забарвлення крабів поступово (протягом кількох тижнів) змінювалася відповідно до місцевого ритму припливів і відпливів.
3.Припливно-відпливні ритми.
З певними фазами Місяця пов’язане розмноження деяких видів тварин, наприклад представника багатощетинкових червів - тихоокеанського палоло та певних видів нереїсів. Те саме спостерігають і в японських морських лілій.
Рух Місяця навколо Землі спричинює припливно-відпливні ритми. Найчіткіше вони виражені в мешканців припливно-відпливної зони (літоралі). Щодобово фази припливів і відпливів зсуваються приблизно на 50 хв. При цьому двічі на місяць у період нового та повного Місяця (приблизно кожні 14 діб, коли Земля, Сонце й Місяць розташовуються на одній лінії) припливи стають максимальними, сягаючи багатьох метрів (як-от, у канадській затоці Фанді - 18,5 м).
Під час відпливів мешканці літоралі закривають свої мушлі, будиночки, ховаються у ґрунт, змінюють забарвлення тощо (див. мал. 17.4, мал. 17.5, 1). Натомість на ділянках, які звільнилися від води, з’являються тварини - мешканці наземно-повітряного середовища (кліщі, комахи, птахи тощо), що знаходять тут достатню кількість їжі (скупчення водоростей, рештки тварин та ін.). Під час припливів активність мешканців літоралі поновлюється.
З періодами припливів і відпливів пов’язані й періоди розмноження деяких видів. Так, самка риби атерини-груніон під час високих припливів підходить до берега і закопує ікру в пісок, а після нересту відпливає у море. Личинки виходять з ікринок під час наступного високого припливу.
Припливно-відпливні ритми: у морських жолудів під час відпливів будиночки закриваються (1), а під час припливів відкриваються (2), з них висуваються кінцівки, вкриті щетинками, вони створюють потоки води, з якими надходить їжа; 3 - риба атерина-груніон, що мешкає біля узбережжя Південної Каліфорнії, її нерест чітко пов’язаний з певними фазами Місяця
4.Сезонні ритми.
Сезонні адаптивні біологічні ритми пов’язані із сезонною періодичністю явищ у природі. Чіткіше вони виражені в середніх і високих широтах (близьких до Південного та Північного полюсів). Сезонні ритми пов’язані з обертанням Землі навколо Сонця, що зумовлює сезонні цикли змін кліматичних умов. Із певними сезонами пов’язані періоди розмноження організмів, їхнього розвитку, стану зимового спокою, періоди линяння, міграції; у листопадних рослин - щорічна зміна листя (наведіть приклади).
Ви вже знаєте, що у хребетних тварин є тісний зв’язок між гіпоталамусом і гіпофізом - гіпоталамо-гіпофізарна система. У гіпоталамусі зосереджені механізми автономного відліку часу, а також групи нейросекреторних клітин. Їхнє функціонування змінюється залежно від тривалості фотоперіоду. У свою чергу, фізіологічні процеси, пов’язані із сезонною періодичністю, регулюються за допомогою гормонів гіпофіза. Продукування цих гормонів перебуває під контролем нейрогормонів гіпоталамуса.
На сезонні стани хребетних тварин значно впливають гонадотропні гормони, які стимулюють функції статевих залоз. Як ви пам’ятаєте, ці гормони (лютропін, фолітропін, пролактин) виробляє передня частка гіпофіза під впливом нейрогормонів, утворених у гіпоталамусі. Нейрогормони впливають також на секрецію пролактину, який регулює процеси розмноження, а у птахів - також міграцій.
5.Фотоперіодизм.
Одним з провідних факторів зовнішнього середовища, які впливають на біологічні ритми організмів, є фотоперіод (від грец. фотос - світло та періодос - окружність) - тривалість довжини світлового періоду доби. Це найстабільніший з екологічних факторів. Реакція організмів на зміну тривалості фотоперіоду має назву фотоперіодизм. Він тісно пов’язаний з «біологічним годинником», утворюючи досконалий механізм регулювання в часі життєвих функцій організму.
Явище фотоперіодизму притаманне всім групам організмів, але найбільш чітко виражене у видів, які живуть в умовах різких сезонних змін довкілля. В організмів - мешканців тропіків - ці реакції виражені не так чітко, але їх можуть зумовлювати зміни посушливих періодів і періодів тропічних дощів.
У рослин зміну тривалості світлового періоду сприймають листки. Там утворюються біологічно активні речовини (фітогормони), які впливають на різноманітні процеси їхньої життєдіяльності (цвітіння, листопад, проростання насіння, бульб, цибулин та ін.).
У багатоклітинних тварин фотоперіодичні реакції регулюють нервова та ендокринна системи.
Критичний фотоперіод - це така тривалість фотоперіоду, яка визначає перехід організмів до наступної фази розвитку. Так, перехід у діапаузу метелика яблуневої листовертки на широті 32° настає тоді, коли тривалість фотоперіоду становить 14 год, а на широті 44° - 16 год.
Довжина світлового дня впливає і на функціонування екосистем, визначаючи закономірні сезонні заміни одних видів на інші (наприклад, тюльпани в степах і пустелях цвітуть і дають насіння навесні, потім їхні наземні частини відмирають, а цибулини залишаються в ґрунті в неактивному стані до наступної весни).
Багато видів перелітних птахів улітку входять до складу біоценозів помірних кліматичних зон, узимку - тропічних і субтропічних. У більшості рослин і пойкілотермних тварин узимку значно гальмуються процеси життєдіяльності, зумовлюючи перехід у неактивний стан.
Фотоперіодизм як сукупність спадкових реакцій організмів проявляється лише за певного спряження тривалості світлового періоду доби з іншими екологічними факторами. Так, вихід комах із лялечки, що перезимувала, визначається не лише тривалістю світлового періоду доби, а й певного температурою.
Дослідження фотоперіодичних реакцій організмів має важливе практичне значення. Наприклад, збільшуючи тривалість фотоперіоду, можна підвищувати продуктивність рослин, стимулювати розмноження, ріст тварин тощо. Зокрема, на птахофермах несучість свійських курей протягом року підвищують, збільшуючи тривалість фотоперіоду й підтримуючи його на сталому рівні.
6.Шляхи пристосування організмів до умов існування.
Несприятливі сезони організми можуть переживати у стані анабіозу чи криптобіозу. Анабіоз - стан організму, за якого відсутні помітні прояви життєдіяльності внаслідок значного гальмування процесів обміну речовин. Він супроводжується великими втратами води (до 75 %). Коли настають сприятливі умови, організми виходять зі стану анабіозу, і життєві процеси поновлюються. На відміну від анабіозу, під час криптобіозу процеси життєдіяльності значно уповільнені, але не гальмуються. Прикладом криптобіозу може слугувати сплячка різних видів хребетних тварин або діапауза в багатьох видів комах.
Ця мікроскопічна безхребетна тварина, що має фантастичний вигляд, - представник типу Тихоходи (близькі до членистоногих, але не мають членистих кінцівок); у стані зневоднення (анабіозу) здатна до 8 годин перебувати в рідкому гелії (температура -271 °С), витримувати короткочасне нагрівання до +150 °С, гідростатичний тиск у 6000 атм, рентгенівське опромінення у дозі 570 000 Грей
Цікаво знати
Спеціальна галузь біологічної науки - хронобіологія (від грец. хронос - час) - досліджує біологічні ритми організмів.
IV. Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів
Бесіда
1.Чим викликана сезонна періодичність?
2.Чи вміють живі організми реагувати на плин часу?
3.Яким чином фізіологічні процеси в організмах узгоджуються зі змінами в середовищі існування?
4.Наведіть приклади ритмів, зумовлених обертанням Місяця навколо Землі.
5.Чи можуть сезонні ритми впливати на будову організмів?
6.Для яких груп організмів характерне явище фотоперіодизму?
7.Які фізіологічні системи регулюють фотоперіодизм?
Самостійна робота учнів
Дати відповіді на запитання
Чим активне пристосування до умов існування відрізняється від пасивного?
На які процеси може впливати тривалість світлового дня?
Які органи рослин насамперед реагують на зміну тривалості світлового періоду?
Інтенсивність яких життєвих функцій організму може залежати від часу доби?
V. Домашнє завдання
1) Вивчити матеріал § 29 підручника.
2) Дати відповідати на питання підручника, с. 139, № 1—6.
VI. Підведення підсумків уроку
Самостійна робота учнів
1. Знайти всі слова з теми
https://wordart.com/mn4k6jibs6lq/
2. Розгадайте ребус
АДАПТАЦІЯ
3. Виконайте вправу
https://learningapps.org/watch?v=ps3kmozjc24
Використані джерела
https://uahistory.co/pidruchniki/ostapchenko-biology-and-ecology-11-class-2019-standard-level/17.php
https://learningapps.org/display?v=ps3kmozjc24
http://rebus1.com/ua/index.php?item=rebus_generator&enter=1