Урок "Сучасні погляди на проблему еволюції"

Про матеріал
Даний матеріал містить урок на тему "Сучасні погляди на проблему еволюції", а саме: - теоретичний блок з ілюстраціями; - завдання для самостійної роботи, або для перевірки знань з теми.
Перегляд файлу

УРОК на тему: Сучасні погляди на проблему еволюції.

 

Мета: сформувати уявлення про синтетичну гіпотезу еволюції.

Обладнання та матеріали: портрети еволюціоністів С.С.Четверикова,                    О.М. Сєверцова,  Д. Холдена,  Ф. М. Добжанського,  І.І. Шмальгаузена,  Е. Майра.

Базові поняття й терміни: еволюція, рушійні сили еволюції, мутації, по­пуляція, вид, видоутворення, сучасна синте­тична теорія еволюції.

Концепція уроку: показати, як у XX столітті було створено син­тетичну гіпотезу еволюції, що об'єднала дарвінівські   погляди   з   відкриттями   в   галузі генетики й уявленнями про популяцію як еле­ментарну одиницю еволюції.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

І.Організаційний етап..............................2 хв.

ІІ.Актуалізація опорних знань і мотивація

навчальної діяльності.............................10 хв.

ІІІ.Вивчення нового матеріалу...............15 хв.

IV.Узагальнення, систематизація й контроль

знань та вмінь учнів................................ 10 хв.

V.Домашнє завдання................................. 2 хв.

VI.Підведення підсумків уроку.................3 хв.

Хід уроку

І.Організаційний етап

II.Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності

Запитання до учнів

1.Чому дарвінівська концепція еволюції зазнава­ла жорсткої критики?

2.Які «слабкі місця» виявили критики в дарвінівській концеп­ції еволюції?

3.Які відкриття були зроблені генетиками на початку XX сто­ліття?

4.Чи могли генетичні відкриття пролити світло на проблему ево­люції організмів?

 

III.Вивчення нового матеріалу

1. Криза дарвінізму на початку XX сторіччя, її причини.

Незважаючи на визнання вчення Ч. Дарвіна більшістю біологів, багато провідних зоологів і палеонтологів (Л. Аґассіц, А. Келлікер, Н. Неґелі, К. Бер та ін.) або сприймали вчення про еволюцію шляхом природного добору із застереженнями, аби висували серйозні заперечення. Критика особливо посилилася у зв'язку з першими успіхами генетики. Цей період умовно названий періодом «заперечення». Долі еволюційного вчення й теорії природного добору різні. Еволюційне вчення розповсюджувалося дедалі ширше й ширше, а теорія природного добору — центральна ланка всієї еволюційної теорії — стала піддаватися все більш жорстокій критиці. Причин того було декілька, але основна — відсутність достатньо точних наукових уявлень про два найважливіші, явища життя й загальні характеристики живого на Землі — спадковість і мінливість.

Незабаром після виходу роботи Дарвіна « Походження видів...» І Ф. Дженкін висунув серйозне заперечення проти передбачуваної Ч. Дарвіном можливості дії добору як еволюційного фактора. Хід його міркувань був таким. Виникнення випадкової спадкової змі­ни, яка має бути підтримана добором, завжди є одиничним. Імовірність зустрічі двох особин з однаковими спадковими змінами й залишення ними нащадків надзвичайно мала. Тому якщо один з батьків має деяку ознаку А, а інший не

має, то в нащадків буде відбуватися «розчинення» цієї ознаки.

Ч. Дарвіну, як і переважній більшості вчених того часу, спад­ковість уявлялася ніби рідиною, що нескінченно ділиться, таким собі аналогом крові (до цього, по суті, зводилася й гіпотеза «панге­незису», запропонована Ч. Дарвіном для пояснення спадковості). Тому математичні виклади Дженкіна похитнули впевненість у твор­чій ролі природного добору навіть у самого Дарвіна. Для спростування заперечення Дженкіна необхідне було знан­ня генетики, а генетика як наука виникла лише в 1900 р., у рік перевідкриття робіт Ґ. Менделя. Правда, вже тоді були відомі численні факти, що свідчили проти «розчинення ознак у схрещуванні». Наприклад, характерний горбочок на носі в представників королівського дому Бурбонів зберігся навіть у восьмому поколін­ні. Згідно з розрахунками Ф. Дженкіна, ознака мала б зменшити­ся в 128 разів. Герцог Шрюсбері із чотирнадцятого покоління мав, як і основоположник роду (500 років тому), зрощені перші й другі фаланги на пальцях рук. Але ці факти (як і інші аналогічні відомі тоді факти з галузі селекції) залишалися поза увагою дослідників-еволюціоністів.

Причиною головних труднощів дарвінізму була відсутність пе­реконливих доказів спадкової мінливості, теорії добору «браку­вало» генетичної основи. Така генетична основа була розроблена Ґ. Менделем у 1865 р., але залишалася невідомою більшості біоло­гів до 1900 р. Спочатку експериментальна генетика розвивалася як «неслухняна дочка» дарвінізму. Такі досягнення генетики, як му­таційна теорія, вчення про чисті лінії й принцип корпускулярної структури спадковості використовувалися для обґрунтування антидарвінських поглядів, для доведення можливості утворення видів без добору. Водночас дані генетики зміцнювали вчення Ч. Дарві­на, вносячи ясність у розуміння механізму дії природного добору. Непростим був шлях до синтезу генетики й дарвінізму. Пер­шим кроком було розкриття закономірностей розподі­лу хромосом при клітинному поділі. Потім А. Вейсман відкриває роль хромосом як носіїв спадковості й уперше висуває положення про неможливість передачі в спадок «набутих» ознак.

Мутаційна гіпотеза еволюції Г. де Фріза відіграла важливу по­зитивну роль у синтезі генетики й дарвінізму, показавши проти волі її автора, що генетика без добору не може пояснити видоутво­рення. Після виявлення в дрозофіли груп зчеплення генів за кіль­кістю наявних хромосом остаточно оформлюється хромосомна те­орія спадковості (Т. Г. Морган,  А. Стертевант й ін.).

У потоці різноманітних генетичних досліджень формується знаменитий «принцип Харді» (1908): без зовнішнього тиску яких-небудь факторів частоти генів у нескінченно великій панміктичній популяції стабілізуються вже після однієї зміни поколінь. Інши­ми словами, за відсутності зовнішнього тиску частоти генів у такій гіпотетичній популяції будуть постійними. Виходячи з принци­пу Харді,                         С.С.Четвериков (1882—1959) показав, що в результаті постійного мутаційного процесу в усіх популяціях створюється й існує спадкова гетерогенність. Із розрахунків С. С. Четверико­ва випливало, що в усіх без винятку популяціях мають бути присутніми у великій кількості (але зазвичай у незначних концентра­ціях) усілякі мутації — генетична основа еволюційного процесу, що йде під спрямовуючою дією природного добору. Експеримен­тальні перевірки гетерозиготності особин із природних популяцій цілком підтвердили розрахунки С. С. Четверикова. Проведені в 1928—1930 рр. дослідження (Р. А. Фішер,  Н. П. Дубинін і Д. Д. Ромашов, С. Райт й ін.) показали, що в еволюції вели­ку роль відіграє не тільки поява нових мутацій, але й проста  зміна  частоти,  з  якою  зустрічається  певний  ген;  остання  може вплинути на

структуру популяції.

 

2. Синтетична гіпотеза еволюції, її основні положення.

Генетика дозволила проаналізувати основні моменти пере­бігу еволюційного процесу  від появи нової ознаки в популяції до виникнення нового виду. На цьому внутрішньовидовому, мікроеволюційному рівні виявилося можливим застосувати у вивченні еволюції точні експериментальні підходи, що допомогли з'ясувати роль окремих еволюційних факторів, сформулювати уявлення про елементарну еволюційну одиницю (популяція), елементарний ево­люційний матеріал і явище.  Усе це привело до створення  в  1937—1940 рр.  учення  про  мікроеволюцію  (Ф. Г. Добржанський,

М. В. Тимофєєв-Ресовський та інші дослідники). Можна сказати, що сучасний етап розвитку еволюційного вчення є насамперед розвитком учення про мікро­еволюцію.

Філогенетичне (еволюційне)  дерево

 

IV.Узагальнення, систематизація й контроль знань та вмінь учнів 

Бесіда

1.У чому суть так званого «кошмару Дженкіна»?

Жах Дженкіна — принципове заперечення проти теорії Дарвіна щодо поступового формування нових біологічних видів шляхом збереження сприятливих ознак природним відбором, висунуте англійським інженером Флемінгом Дженкіном. Згідно з ним, корисну ознаку, що випадково з'явилася у окремої особини в групі організмів (популяції) поступово буде знівельовано схрещуванням зі звичайними особинами. Це логічне утруднення було подолано зі створенням популяційної генетики.

2.Які дослідники брали участь у розробці синтетичної теорії ево­люції?

У розробку синтетичної теорії еволюції зробили внесок Сергій Четвериков, Олексій Сєверцов, Микола Тимофєєв-Ресовський, Микола Вавилов, Іван Шмальгаузен, Георгій Гаузе, Джуліан Гакслі, Джон Холдейн, Рональд Фішер, Феодосій Добжанський, Джордж Сімпсон, Сьюелл Райт.

3.Назвіть основні положення сучасної синтетичної гіпотези ево­люції.

Основні положення синтетичної теорії еволюції:

 

 

Самостійна робота учнів

1. Дати відповіді на запитання

Що є елементарною одиницею еволюції?

Що є джерелом спадкової мінливості?

У яких формах відбувається еволюційний процес?

Що таке біологічний прогрес і біологічний регрес?

 

2. Знайти всі слова (словосполучення) з теми «Синтетична теорія еволюції

https://wordart.com/2e0ob55m7apr/

 

3. Виконайте вправу – відсортуйте твердження про синтетичну еволюцію.

https://learningapps.org/watch?v=pmbyvujm224

 

V. Домашнє завдання

1) Вивчити матеріал § 45 підручника.

2) Дати відповіді на запитання підручника,  с. 208,  № 1—4.

 

VI.Підведення підсумків уроку

 

Використані джерела:

https://uk.wikipedia.org/wiki/Синтетична_теорія_еволюції

https://www.youtube.com/watch?v=flrmK5PY-T4

https://learningapps.org/watch?v=pmbyvujm224

 

 

doc
Додано
29 березня
Переглядів
161
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку