Урок на тему «Швидкість руху. Середня і миттєва швидкості. Закони додавання переміщень і швидкостей.»
(урок фізики у 10 класі)
Очікувані результати: учень оперує основними поняттями механіки, характеристиками різних типів руху, розуміє терміни: швидкість рівномірного прямолінійного руху, миттєва швидкість, середня шляхова та середня векторна швидкість. Вміє аналізувати та будувати графіки прямолінійного рівномірного руху. Виявляє ставлення та оцінює на якісному рівні результати застосування знань з механіки для розв’язання основної задачі механіки в реальних життєвих ситуаціях.
Обладнання: підручник «Фізика 10 клас» за редакцією В.Г. Баряхтара, С.О. Довгого.
Тип уроку: комбінований
Ключові компетентності: спілкування державною мовою (спілкуватися, грамотно та усвідомлено користуватися сучасною науковою мовою, уміти доречно та коректно використовувати фізичні терміни, поняття; в усній та письмовій формах, чітко, однозначно стисло та грамотно формулювати думки, аргументи, результати, висновки тощо; переконливо доводити власну точку зору); математична (вільно використовувати математичний апарат як мову фізичної науки, а саме:розуміти та застосовувати математичні методи для обґрунтування та розкриття змісту фізичних теорій; уміти сприймати та відтворювати фізичну інформацію щодо опису явищ, процесів і законів природи у формі математичних рівнянь, співвідношень та інших, включаючи графічні, залежностей); компетентності у природничих науках (на підставі власного досвіду вивчення природничих наук та відповідної проектної діяльності робити узагальнюючі висновки світоглядного характеру щодо місця та ролі природничих наук у формуванні та розвитку сучасного суспільства); інформаційно-цифрова (працювати з інформацією: аналізувати, відбирати потрібну, оцінювати, узагальнювати, створювати нову інформацію тощо); уміння вчитися (визначати мету, планувати навчальну діяльність, створювати необхідні умови для самостійного додаткового вивчення фізики); ініціативність і підприємливість (вести діалог, узагальнювати інформацію,) соціальна і громадянська (аргументовано дискутувати, відстоювати власну та сприймати чужу думку; поважати думки і погляди опонентів);
Структура уроку
Хід уроку
Вправа 1 «Самостійна робота»
Варіант 1 Варіант 2
матеріальною точкою? (приклад.) 5. Наведіть приклад коли тіло
здійснює рух, а переміщення
дорівнює нулю.
Шлях Переміщення
Вправа 2 «Проблемне питання?»
Отже, тема сьогоднішнього уроку: «Швидкість руху. Середня і миттєва швидкості. Закони додавання переміщень і швидкостей.»
Вправа 3 «Таблиця З-Х-Д»
Знаємо |
Хочемо дізнатись |
Дізналися |
|
|
|
Таблицю можна накреслити на дошці і заповнити перших дві колонки разом. Вчитель записує все, що учні згадали про швидкість та що хотіли б дізнатись на уроці. По суті відбувається актуалізація знань та формулювання мети уроку
Вправа 3 «Робота з підручником.»
Учні опрацьовують вивчений в попередніх класах матеріал про прямолінійний рівномірний рух: поняття швидкості, переміщення, рівняння руху (п.1 на сторінці 26-27) .
Рівномірний прямолінійний рух – це такий вид механічного руху, під час якого тіло за будь які однакові проміжки часу здійснює однакові переміщення.
Швидкість рівномірного прямолінійного руху тіла – це векторна фізична величина, яка дорівнює відношенню вектора переміщення до часу, за який це переміщення відбулося.
Оскільки рух прямолінійний, то напрям вектора швидкості збігається з напрямом вектора переміщення. Отже, проекцію переміщення визначаємо за формулою:
В системі СІ швидкість вимірюємо в м/с.
Вправа 4 «Переведення одиниць вимірювання в СІ» (можна потім організувати взаємоперевірку або можна провести роботу в парі )
Переведіть в СІ, округліть та розташуйте в порядку зростання.
8 км/хв = 133 м/с
108 км/год = 30 м/с
54 км/год = 15 /с
36 км/год = 10 м/с
720 см/с = 7,2 м/с
60 м/хв = 1 м/с
18 км/год = 5 м/с
180 м/хв. = 3 м/с
144 км/ год = 40 м/с
7,9 км/с = 7900 м/с
Розглядаємо Рис. 5.1 на стр. 27 та опрацьовуємо питання до графіків.
Далі учні розглядають порівняльну таблицю середньої шляхової та середньої векторної швидкості. Узагальнюють суттєві відмінності між ними.
(обговорюємо різні можливі варіанти)
Положення тіл у просторі задається тільки відносно інших тіл. Тому положення тіла відносно різних тіл та пов’язаних із ними систем координат буде різним. Так само у різних системах відліку переміщення та швидкість тіла будуть різними. Наприклад, водій автомобіля рухається відносно дороги, а відносно салону автомобіля знаходиться у спокої; учень на уроці відносно стільця знаходиться у спокої, але рухається разом з Землею навколо Сонця.
Вправа 5 «Робота з підручником. Читання в парах»
Учні читають пункт 3 стр. 28-30. Один з учнів читає перший абзац і коротко узагальнює основне своїми словами. Другий учень ставить питання які в нього виникли. Читаючи наступний абзац, обмінюються ролями.
Після опрацювання учні ставлять питання, які у них виникли, своїм однокласникам або вчителю.
Закон додавання швидкостей: швидкість тіла відносно нерухомої системи відліку дорівнює геометричній сумі швидкості тіла відносно рухомої системи і швидкості рухомої системи відносно нерухомої.
Припустімо, що пасажир рухається в вагоні потягу, який теж рухається. Для того щоб знайти швидкість пасажира відносно землі, необхідно векторно додати швидкість пасажира відносно вагону і швидкість потягу відносно землі.
Закон додавання переміщень: переміщення відносно нерухомої системи відліку дорівнює геометричній сумі переміщення тіла відносно рухомої системи і переміщення рухомої системи відносно нерухомої.
Таблиця взята з https://subject.com.ua/lesson/physics/10klas_3/7.html
Повернемось до нашого проблемного питання
• Як відбувається дозаправка пальним літака у повітрі?
• При яких умовах це можливо?
Відносністю руху досить цікаво користуються для поповнення пальним баків літака у повітрі. Незважаючи на те що відносно поверхні землі, атмосферного повітря літаки мчать зі швидкостями кілька сотень кілометрів за годину, один відносно одного літаки перебувають у спокої.
Закріплення: вправа «Швидкість руху. 10 клас» https://learningapps.org
Підведення підсумків. Рефлексія
Вправа 6 «Продовж речення»
На уроці: я пригадав…
я навчився…
я не зрозумів…
я почувався…
Домашнє завдання: § 5 вивчити. Вправа 5 (завдання 1-3 письмово)