Урок "Сила тяжіння. Вага і невагомість"

Про матеріал
Мета уроку: ввести поняття сили тяжіння і ваги як фізичних величин, встановити відмінність між поняттями невагомості й перевантаження.
Перегляд файлу

 

Анотація

Тема   «Сила тяжіння. Вага і невагомість»   є досить актуальною в наш час і широко застосовується . Все, що пов’язано з рухом підпорядковується силі тяжіння.

«Життя це рух» - сказав Арістотель і був цілком правий. Сучасники ж доповнили: «Життя це рух! Рухайся, щоб жити!»І дійсно якщо розглядати рух у повсякденні, то це: рух до школи,рух у набутті знань, рух у рості і розвитку,рух науково-технічного прогресу,рух Землі. Науковий розвиток не стоїть на місці, стрімко  розвиваються машинобудівна та космічна наука та будівництво. Знаючи все про силу тяжіння вчені вже створили та вивели штучні супутники Землі, перші космонавти вирушили у подорож за межі нашої планети. Дослідження ваги та невагомості корисне для самих космонавтів. Тому майбутнє за знаннями!!!

 

План уроку

Фізика

Тема програми: Динаміка

Урок №7

Тема уроку: Сила тяжіння. Вага і невагомість

Мета уроку :

Навчальна: ввести поняття сили тяжіння і ваги як фізичних величин, встановити відмінність між поняттями невагомості й перевантаження.

Розвиваюча: формувати  інтерес до вивчення фізики, розвивати творче та логічне мислення, увагу, пам’ять, вміння зосереджуватись, концентрувати увагу, вміння аналізувати та робити висновки,виділяти головне , планувати та організовувати свою діяльність на вирішення проблемних питань, вміння порівнювати, встановлювати зв’язки .

Виховна: виховувати в учнів охайність, самостійність, дисциплінованість вимогливість до самого себе, відповідальність, послідовність у діях, навички спілкування, вміння вислуховувати думки інших та обмін інформацією.

Методична мета: «Використання нестандартних форм та ІКТ як шлях підвищення результативності навчально-виховного процесу»

Тип уроку: комбінований

Основні поняття: сила тяжіння, вага, невагомість та перевантаження.

Форми  навчання : урок, колективна робота.

Методи навчання: розповідь, пояснення, робота з книгою, пояснювально- ілюстративні, Метод «Ланцюжок ».

Прийоми навчання: фізичний диктант, інтерактивна вправа «Розшифруй термін», легенда про яблуко, легенда про Ікара, казка про невагомість, вправа  « ВІРЮ – НЕ ВІРЮ», вправа «Незакінчене речення», Цікаві факти, гра «Морський бій».

Відео:

Матеріально-технічне забезпечення уроку:  підручник з фізики для 10 класу Л.Е.Генденштейн, І.Ю.Ненашев.

 

 

 

 

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація опорних знань

ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

V. Вивчення нового матеріалу

VІ. Формування вмінь та відпрацювання навичок

VІІ. Підведення підсумків уроку

VІІІ. Домашнє завдання

 

Хід уроку

І.Організаційний момент

Привітання та перевірка присутніх на уроці.

Девіз уроку

Те, що я чую, я забуваю,

Те, що я бачу і чую,

Я трохи пам’ятаю,

Те, що я чую, бачу і обговорюю,

Я починаю розуміти!

Коли я чую, бачу,

Обговорюю і роблю,

Я набуваю знань і навичок!!!

ІІ.Перевірка домашнього завдання

Фізичний диктант

Фізичні диктанти є однією з форм контролю навчальних досягнень учнів і дозволяють учителю за короткий термін перевірити ступінь засвоєння учнями програмового матеріалу, вчасно виявити прогалини в їхніх знаннях та відповідним чином скорегувати навчальну діяльність. У ході написання диктантів учні вчаться сприймати умови завдань на слух, записувати словесні вирази мовою фізичних термінів та формул, розвивають логічну побудову відповідей, відпрацьовують способи розв’язування фізичних задач.

І варіант

ІІ варіант

1.Маса це…

1.Рівнодійна сила – це…

2.Чи є система відліку інерціальною?

1

2.Чи є система відліку інерціальною?

2

3. Третій закон Ньютона читається так:

3. Сформулюйте перший закон Ньютона:

4. Інерцією називають…

4. Інерціальною системою відліку називається…

5.Сила – це…

5. Другий закон динаміки читається так:…

6.   Перевести в систему СІ

    2г = …

    50 кН = …

6.  Перевести в систему СІ 

  4,8 т = …

  45 мН = …

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Розшифруй термін»

Суть цієї вправи полягає у перевірці знань учнів на засвоєння попереднього матеріалу та орієнтування у фізичних поняттях та їх означенні. Учні повинні скласти правильно слово та дати йому означення.

Слова з хаотично розміщеними буквами записані на дошці.

Завдання: скласти за 1 хв правильно слова:

Цінреяі (інерція.)

Явищем інерції  називають здатність тіл зберігати свою швидкість, якщо на них не діють інші тіла або дія інших тіл скомпенсована.

Аіфемцдояр (деформація.)

Деформація – це зміна розмірів і форми твердого тіла під дією зовнішніх сил або якихось інших впливів. 

Вшитідксь (швидкість.)

Швидкість - фізична величина, що відповідає відношенню переміщення тіла до проміжку часу, за який це переміщення відбувалось.

ІV. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів

Сьогодні ми з вами познайомимось із чудовою силою, завдяки якій утворилась Земля і обертається навколо Сонця. Завдяки якій Місяць обертається навколо Землі, існує Сонячна система. Ви вже здогадались, що ця сила називається силою тяжіння.

Отож ви розумієте, що якби не було цієї сили, то не було б життя на Землі, та й самої Землі теж не було б. Тому ви повинні дізнатись все про цю силу. Знати від чого вона залежить, як її виміряти, куди вона напрямлена.

У розмовній мові слово «сила» означає, що відбувається дія одного тіла на інше; це термін, який служить для короткого позначення дії одного тіла на інше.

Демонстрація відео

Легенда про яблуко

Сидів Ньютон собі в саду,

Відпочивав між ділом,

І от на щастя, на біду,

Тут яблуко злетіло.

Могло упасти на траву –

Нічого б не змінилось.

Тані на голову йому,

А потім вниз скотилось.

І от задумавсь Ісаак,

Хоч ще крививсь од болю,

Чому і що, навіщо, як?

Ну, що ж поробиш – доля.

Легенда це чи, може, сон,

А чи просте везіння,

Але на світ з’явивсь закон

Всесвітнього тяжіння.

(Т. Білецька)

План вивчення теми

  1.       Сила тяжіння як фізична величина.
  2.                                                 Вага. 
  3.       Поняття перевантаження та невагомості.

Перш ніж поставити проблемне запитання, учитель пропонує учням таке твердження: «Я належу до числа тих людей, які можуть змінювати свою вагу практично миттєво: для цього мені достатньо зайти у кабіну ліфта і натиснути кнопку...»

 

V. Вивчення нового матеріалу

Сила тяжіння як фізична величина

Чому будь-яке тіло: м’яч, дощ, яблука з дерева, олівець, рюкзак  — прямує донизу?

Чому м’яч, який кинуто горизонтально падає на землю?

Чому Місяць рухається навколо Землі?

Причина всіх цих явищ полягає в тому, що Земля притягає до себе всі тіла.

За легендою Ньютон зробив своє відкриття завдяки яблуні, що росла в його саду. У журнала Сучасна фізика англійський учений Кизінг – викладач Йорського університету опублікував статтюІсторія Ньютонівської яблуні. У ній він дотримується думки, що легендарна яблуня була єдиною у саду Ньютона і пережила великого вченого, загинула у 1820 році під час сильної грози, крісло зроблене з цього дерева зберігається в Англії у приватній колекції.

      Відомо, що всі тіла (краплі дощу, листя, що відірвалося від гілки, сніжинки) падають на Землю під дією сили тяжіння. Та коли той самий сніг лежить на даху, на нього, як і раніше, діє сила тяжіння, проте він не падає, а перебуває у стані спокою. Усі тіла через притягання до Землі стискають чи прогинають опору або розтягують підвіс.

    У 1687 р. видатний англійський фізик І. Ньютон сформулював закон, згідно з яким між усіма тілами Всесвіту існує взаємне притягання. Таке взаємне притягання матеріальних об’єктів називають гравітаційною взаємодією, або всесвітнім тяжінням.

     Спираючись на досліди та математичні розрахунки, Ньютон виявив, що інтенсивність гравітаційної взаємодії збільшується зі збільшенням  мас тіл, які взаємодіють. Саме тому легко переконатися, що нас із вами притягує Земля, але ми зовсім не відчуваємо притягання один одного.

     У фізиці силу гравітаційного притягання Землі називають силою тяжіння.

Сила тяжіння  — сила, з якою Земля притягує до себе тіла, що перебувають на її поверхні або поблизу неї. Сила тяжіння характеризує взаємодію Землі з тілом.

    Сила тяжіння —векторна фізична величина, яка чисельно визначається добутком маси тіла і прискорення вільного падіння.   .

[F] = Н в системі СІ

     Визначається двома способами: прямим вимірюванням (за допомогою динамометра) та шляхом непрямих вимірювань (за формулою).

Сила тяжіння прикладена до центра тіла яке притягується Землею, і напрямлена вертикально вниз.

https://1.bp.blogspot.com/-elHXZOgHsN4/WMbdPwiILeI/AAAAAAAAB5g/qATRwiAYSjUeLeAWLBZLr8eOuHSSTzGGQCLcB/s1600/Untitled.pnghttps://1.bp.blogspot.com/-ScIbm_-oGcI/WMbdcwtNZsI/AAAAAAAAB5k/DiJICBRf89QwMN_QmGtYpMiSlZszPgW6gCLcB/s1600/Untitled.png

https://3.bp.blogspot.com/-gzre2ep1Cf8/WMbdovqAD0I/AAAAAAAAB5o/ez8jWyhOzAAmH6i7R2kgVg1TZtpkN6A8wCLcB/s1600/Untitled.png

Сила характеризується також і точкою прикладання. Будь-яке тіло можна розподілити на велику кількість частинок, на кожну з яких діятиме сила тяжіння, напрямлена вертикально вниз. Рівнодійна всіх цих сил тяжіння і є силою тяжіння, яка діє на тіло в цілому. Рівнодійну необхідно прикласти в такій точці, щоб вона чинила таку саму дію, як і всі малі сили тяжіння разом. Тоді можна розглядати рух тільки цієї точки.

Центром тяжіння тіла називають точку прикладання сили тяжіння, що діє, на тіло. 

    Спостерігаючи падіння тіл, можна помітити, що «важкі» тіла падають звичайно швидше, ніж «легкі». Наприклад, монета падає набагато швидше ніж паперовий кружок.

      Ще в давнину Арістотель стверджував. Що легкі тіла мають властивість падати повільніше , ніж важкі. Це переконання вважалося правильним понад 2000років, поки його не спростував італійський вчений Галілео Галілей, що перейшов від спостережень до дослідів.

     Якщо Арістотель має рацію, то тіла рівної маси повинні падати однаково.

Перевіримо на досліді: чи так це?

     Відпустимо з однієї тієї ж висоти аркуш паперу й зроблену з такого ж аркуша паперову грудку. Аркуш падає набагато повільніше від грудки. Хоча їхні маси однакові

    Виходить, тіла рівної маси не обов’язково падають однаково – дослід спростовує це положення Арістотеля, а це значить, що воно неправильне.

     Галілей припустив, що в ідеальній ситуації – якби опору повітря не було зовсім – всі тіла падали однаково. Щоб перевірити своє припущення Галілей кинув з Пізанської вежі одночасно кулю і гарматне ядро. Хоча їхні маси відрізняються в багато разів куля та ядро впали практично одночасно, підтвердивши припущення Галілея.

Падіння тіл за відсутності опору повітря називають вільним падінням.

Вага .

Дослід з ялинкою

Варто підвісити іграшку до гілочки, як вона почне вигинатися і кінчик її опуститься вниз. Гілочка ж вигинається, бо рухається іграшка, прив’язана до неї. Отже, іграшка діє на гілку з певною силою, яка називається вагою.

Вага тіла  — це сила, з якою внаслідок притягання до Землі тіло тисне на опору або розтягує підвіс.

https://1.bp.blogspot.com/-c_WRddi7EcA/WMbd5AAC6RI/AAAAAAAAB5s/YwAB0NdZk6ImEjxRFlNaafC5eopDYZBggCLcB/s1600/Untitled.png

Цікаве визначення ваги дав письменник Григорій Остер:

«Вага тіла – це сила, з якою тіло тисне на того, хто під ним лежить».

    Чому ця сила виникає, як напрямлена і чому дорівнює?

      Наприклад, на столі лежить книжка . На неї, крім сили тяжіння  діє сила пружності з боку столу N , напрямлена вгору. За третім законом Ньютона з боку книжки на стіл діє також сила пружності Р, яка напрямлена вниз. Це і є вага книжки.

Оскільки   і то . Отже

Якщо тіло перебуває в стані спокою або прямолінійного рівномірного руху, то його вага збігається за напрямком із силою тяжіння і дорівнює їй за значенням:

P = mg

Це справедливо і для тіла, що рухається зі сталою швидкістю, бо рівнодійна всіх сил дорівнює нулю.

Вага тіла не завжди дорівнює силі тяжіння. При русі тіла його вага може зменшуватися або збільшуватися.

https://4.bp.blogspot.com/-HnSyj4yLwiw/WMbeHXt_kBI/AAAAAAAAB5w/3bwI-_xQ6NUZo55vjYji4AYp5APne5s6QCLcB/s320/Untitled.png

Треба розрізняти силу тяжіння і вагу тіла.

Сила тяжіння діє на тіло, вага тіла діє на опору.

https://4.bp.blogspot.com/-Yn3NsB_FFpA/WMbeZuc8jGI/AAAAAAAAB50/nC56xqsXpNIg8YIyvO5HmiX8cNQGGnOPQCLcB/s1600/Untitled.png

https://1.bp.blogspot.com/-4-GppVtnSUw/WMbeizxBrqI/AAAAAAAAB54/tfOiUb5E8qcIEue37hIGl65hIs0_HeQ7wCLcB/s1600/Untitled.png

Поняття перевантаження та невагомості

Запитання до класу

Чому дорівнює вага, якщо тіло рухається з прискоренням?

Перевантаження показує у скільки разів  збільшується вага тіла. Збільшення ваги тіла, викликане його прискореним рухом, називають перевантаженням.

Вага тіла, яке рухається з прискоренням вгору, обчислюється за формулою .

Ми знаємо, що перевантажень зазнають пасажири ліфта, який починає підніматися; космонавти в ракеті, що злітає у космос; льотчики, що виходять з пікірування чи в нижній частині «мертвої петлі».

Які перевантаження може витримати людина?

Під час перевантажування збільшується не тільки вага Людини в цілому, а й кожного органа, кістки в її організмі; вони сильніше діють одне на одного, спричиняючи больові відчуття і можуть загрожувати здоров’ю або навіть життю. Здорова людина може без шкоди для себе витримувати короткочасні триразові перевантаження. Космонавтам же доводиться витримувати перевантаження у 8—9 разів, тому вони перед польотом тривалий час тренуються за допомогою спеціальних апаратів. Свої межі на перевантаження мають і машини, механізми, прилади.

Отже, виникло зменшення ваги ( , Оу: , ,

Вага тіла, яке рухається з прискоренням вниз, обчислюється за формулою .

Часткову втрату ваги відчувають люди в ліфті, що рухається вниз, пасажири автомобіля у верхній точці випуклого мосту.

З формули видно, що вага дорівнює нулю, якщо g=a. A це можливо, якщо на тіло діє тільки сила тяжіння.

Ще існує інший стан, який називається невагомість. Виявляється, що невагомість – дуже приємне відчуття. Напевне, першим хотів зазнати його міфічний Ікар, який зробив собі крила.

Легенда про Ікара

Злетів так високо Ікар, Як мріяв, вище гір і хмар.

І ось до Сонця вже летить, Забувши все в щасливу мить. Була це справа не проста, Та все ж скорилась висота. Ікара крила піднесли, Де не літали і орли.

Все ближче сонце – тій красі, Мабуть би, дивувались всі.

Але Ікару не до див,

Жар Сонця віск вже розтопив,

Не стало крил, і от Ікар

Вже не побачить більше хмар,

І до Землі не долетить,

В яскравім полум'ї згорить.

Невагомість — стан тіла, коли воно втрачає свою вагу, тобто не тисне на опору, не розтягує підвіс.

Станом невагомості називається стан, за якого вага тіла дорівнює нулю. Тіло перебуває у стані невагомості, якщо на нього діє тільки сила тяжіння.

Невагомі, наприклад, штучні супутники Землі на своїй орбіті, космонавти і всі предмети всередині космічного корабля. Невагомість відчувають плавці, стрибнувши з вишки, парашутисти в перші хвилини падіння. Характерною властивістю стану невагомості є відсутність «внутрішніх напружень» у тілі, наприклад тиснення одних органів на інші.

C:\Users\1BEE~1\AppData\Local\Temp\FineReader11.00\media\image70.png

Рис. З Рис.4Рис. 5


Казка про невагомість

Пролунав дзвінок з уроку. Дочекавшись, поки кабінет біології спорожнів, Назар замкнув двері, кинувся до акваріума і заходився виловлювати декоративну золоту рибку.

Бідолашна рибина метнулася в бік, тріпнувши пишним хвостом. Нервово озираючись на двері, Назар продовжував чудернацьке полювання. Рибка, виловлена з акваріума, забилась в Назаровій руці, хапаючи ротом повітря.

Назар грізно звернувся до спійманої рибки:

- Ти мені звичайною рибою не прикидайся! Ти золота? Золота! А значить мусиш бути чарівною!

Беззахисна рибка мовчала, пручаючись у Назаровій руці.

- Прикидаючись, ти нічого не доб’єшся! – проголосив хлопець. – Тільки виконавши моє бажання, повернешся у воду!

Рибка, ніби прислухаючись, затихла у руці.

- Отак краще! – заявив Назар. – А бажання мої такі: виправ «2» з фізики за домашнє завдання! А потім зроби так, щоб я скинув вагу, щоб міг сподобатися Сніжані, яка сидить за партою позад мене. І щоб їжа, яку я буду їсти теж не мала ваги. А моє третє бажання…

Я ще подумаю, подивлюся, як ти впораєшся з першими двома. І вкинув золоту рибку в акваріум. Тут продзвенів дзвінок на урок фізики. Задоволений Толик пішов до класу. Він сів за парту і чекав виконання своїх бажань. Широко розплющеними очима він дивився перед собою, спокійнісінько пропускаючи повз вуха все, що говорилося в класі. Ось – ось мають здійснитися його бажання. Раптом Назар почав втрачати вагу і підніматися вгору. Він літав по класу, але ніхто не звертав на нього уваги. Йому це сподобалося, бо вчителька не запитувала означення, не викликала до дошки розв’язувати задачі. До того ж він перший учень – космонавт у школі. Настала велика перерва і треба було йти до шкільної їдальні на обід. Та Назар не йшов, він летів. Однак в їдальні за стіл він сісти не зміг.

Вермішель і котлета теж піднялися вгору. Стакан з компотом теж піднявся вгору. Назар його перехилив в надії напитися, але компот теж перетворився в кульку. Так і залишився Толя голодним. Не витримав він цього.

- Що робити? – зітхнув гірко. Як повернути себе? Щодуху хлопець полетів в біологічний кабінет. В акваріумі, грайливо махаючи хвостиком, розтинала воду… та сама рибка!

- Ти тут, тут! – Назар незчувся від радості. – Яке щастя! Назар вимовив третє бажання.

- Нехай все стане на свої місця.

Золота рибка заворушила губами і Назар прочитав за її губами: - Тільки коли вивчиш домашнє завдання з фізики про вагу і невагомість.

Які незручності відчув Назар у стані невагомості? Космонавти їх теж відчувають.

Вплив невагомості на здоров'я людини

Відомий фантаст Герберт Веллс у своєму творі « Перші люди на місяці» писав:

 «Дивне це відчуття – витати в просторі: спочатку моторошно, але потім, коли страх проходить, воно не позбавлено приємності й дуже покійно, схоже на лежання на м’якому пуховику. Повна відчуженість від світу й незалежність! Я не очікував нічого подібного. Я очікував сильного поштовху спочатку й запаморочливої швидкості польоту. Замість усього цього я відчув себе як би безтілесним. Це походило не на подорож,а на сновидіння.»          Яке явище описано в цьому уривку?

Після появи космічних станцій, було продемонстровано, що перебування у невагомості має деякі шкідливі наслідки на здоров'я людини. Люди добре адаптуються до фізичних умов на поверхні Землі, але після тривалого періоду перебування у середовищі невагомості різні фізіологічні системи починають змінюватися і атрофуватися. Хоча ці зміни є зазвичай тимчасовими, вони можуть призвести до серйозніших хвороб.

Під час перших годин у стані невагомості приблизно 45 % усіх людей зазнають симптомів синдрому космічної адаптації (СКА), також знаний як космічна хвороба. До ознак космічної хвороби належать нудота і блювота, запаморочення, головний біль, млявість або повне нездужання. Перший випадок СКА був повідомлений космонавтом Германом Тітовим у 1961 році. Тривалість космічної хвороби змінюється, але не було зафіксовано випадків, коли вона тривала більше 72 годин.

Найзначніші негативні впливи від довгострокової невагомості — атрофія м'язів та погіршення кістяка. Ці ефекти можна мінімізувати шляхом здійснення спеціальних вправ. Іншими істотними наслідками є перерозподіл рідин у тілі, уповільнення серцево-судинної системи, зменшення виробництва еритроцитів, порушення рівноваги та ослаблення імунної системи. Менш небезпечними наслідками, що зникають після повернення на Землю, є втрата маси тіла, носова гіперемія, порушення сну, надлишкове скупчення газів у кишківнику та набряклість обличчя.

Багато які з ускладнень, викликаних невагомістю, схожі на ознаки старіння. Вчені вважають, що дослідження згубних впливів невагомості може мати користь для медицини, наприклад, можливе лікування остеопорозу та покращене медичне піклування про старих людей, прикутих до ліжка.

Ефекти на нелюдські організми.

Американські  вчені спостерігали відмінності між тарганами, народженими у космосі та їхніми земних родичами. Вирощені у космосі таргани росли швидше і також були більшими та сильнішими.

Яйця домашньої птиці, які були запліднені у мікрогравітації дуже рідко розвивалися належним чином.

VI.Формування вмінь та відпрацювання навичок

Розв’язування задач

Задача 1. Обчисліть силу тяжіння, що діє на одного із найбільших китів, виявлених людиною, масою 150 т і на найменшу пташку на Землі — колібрі масою 2 г?

https://2.bp.blogspot.com/-40mO9twYzQs/WMbfh_qLsEI/AAAAAAAAB6I/uwJbgRLipVg8qixUG8ShlyQI_845jz98gCLcB/s640/Untitled.png

 

Задача 2. Скільки важить гас об’ємом 20 л?

https://2.bp.blogspot.com/-vsxqkzzSPro/WMbf0lTqpMI/AAAAAAAAB6M/5QPftf6rprg8uhWlAY1KMjbhWCKesWFzwCLcB/s640/Untitled.png

Задача 3.   Чому дорівнює вага вантажу масою 100 кг під час його рівноприскореного підйому ліфтом, якщо ліфт досяг швидкості 3 м/с, пройшовши 18 м?

Задача 4. Найменші птахи – корольок (маса всього 5г) і кропив´яник (маса 10г). Мешкають ці крихітки в лісах, причому кропив´яники гніздяться в низьких чагарниках, а корольки – на верхівках хвойних дерев.Визначте силу тяжіння, що діє на цих птахів.

Дано:              СІ                              Розв´язання    

 

m1=5г           0,005кг                F1=mg                F1=0,005×10=0,05(Н)

m2=10г         0,01кг                  F2=mg               F2=0,01×10=0,1(Н)

Р1 -?                                          [FT]=H

P2  -?       

Відповідь:     сила, що діє на корольок - 0,05Н,  сила, що діє на кропив’яник 0,1Н.

VII.Підбиття підсумків уроку

Вправа  « ВІРЮ – НЕ ВІРЮ»

Мета цієї вправи перевірити як учні засвоїли матеріал, використовуючи матеріал який може бути як правдивим так і хибним. Викладач зачитує твердження, а учні в свою чергу повинні сказати правда це чи ні.

1. Сила тяжіння викликає припливи і відпливи в морях і океанах Землі. (так)

2. Краплі дощу падають на Землю тому, що а них діє сила земного тяжіння. (так)

3. Тіла, кинуті горизонтально падають на Землю тому, що на них не діють ніякі сили. (ні)

4. На птаха, який летить не діє сила земного тяжіння. (ні)

Вправа «Незакінчене речення»

Цей прийом часто поєднують із «мікрофоном». Він дає змогу ґрунтовніше працювати над формою висловлення власних ідей, порівнювати їх з іншими . Робота за такою методикою дає присутнім можливість долати стереотипи, вільніше висловлюватися стосовно запропонованих тем, відпрацьовувати вміння говорити стисло, але по суті й переконливо.

Учні продовжують речення на уроці я:

  Дізнався...

  Зрозумів…

  Навчився…

  На наступному уроці я хочу…

VIII.Домашнє завдання

Вивчити §10 п.3-4

Розвязати: Чому дорівнює вага хлопчика, якщо він стоїть у нерухомому ліфті? Чому дорівнюватиме вага хлопчика, коли ліфт піднімається угору з постійною швидкістю? Маса хлопчика 40 кг.

 

 

 

Додаток 1

Цікаві факти

Фрагмент для групи № 1 Як вмитися у стані невагомості?

«Спочатку відсутність тяжіння створювала безліч незручностей. Умиватися можна було тільки за допомогою губки. Вода, залишена в нещільно закритій посудині, виливалася через край, розтікалася навкруги. її краплини збирались у райдужні кульки, які плавно рухались у повітрі, неначе мильні бульбашки. Зустріч із ними не віщувала нічого приємного: одяг миттєво вбирав воду».

(Г. Бовін. «Діти Землі».

Фрагмент для групи № 2 Як пити в стані невагомості?

«Олена Миколаївна принесла пульверизатор — вода в цьому світі без тяжіння не виливалася сама з пляшки, її доводилося виштовхувати звідти за допомогою гумової груші».

(Ю. Сафронов, С. Сафронов. «Онуки наших онуків».)

 

Фрагмент для групи № 3 Як їсти в стані невагомості?

«Їжу варили з постійним ризиком обпектися, бо це відбувалося в герметично закритій посудині. Особливо важко було їсти: про тарілки довелося забути. Рідку їжу висмоктували з широкогорлих пляшок через гумові соски. Тверду їжу прикривали особливими сіточками, щоб вона не розліталася в усі боки при першому ж необережному русі».

(Г. Бовін. «Діти Землі».)

Фрагмент для групи № 4 Як зберігати стійку рівновагу в стані невагомості?

«Головна незручність полягала в тому, що потрібно було постійно пришпилюватися ременями до сидіння. Варто було забути це зробити, і людина плавно піднімалась угору і безпорадно борсалася в повітрі доти, доки її не прибивало до стіни або до стелі. Така сама доля спіткала незакріплені предмети».

(Г. Бовін. «Діти Землі».)

Фрагмент для групи № 5 Як рухатись?

«До підошви наших черевиків були пригвинчені невеликі металеві пластини. Вони притягувалися до електромагнітів, розташованих під підлогою. Завдяки цьому ми могли нормально пересуватися кабіною».

(Г. Бовін. «Діти Землі».)

Фрагмент для групи № 6 Як зберігати речі в стані невагомості?

«Кімната була як сажалка з рибкою; не можна було повернутися, щоб не зачепити чогось: столи, стільці, крісла, дзеркала літали в повітрі, хто як хотів. Книжки розкривались і, повертаючись, наче говорили: «Читайте нас з усіх боків».

(К. Ціолковський. «Мрії про Землю і небо».)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Гра «Морський бій»

Ігрове поле

https://4.bp.blogspot.com/-zwGkgbWQQvA/V71rRFb0jWI/AAAAAAAAAj0/FzM5B1LIh88VShH4ZLlSftwh43wzh3uIgCLcB/s1600/%25D0%25A0%25D0%25B8%25D1%2581%25D1%2583%25D0%25BD%25D0%25BE%25D0%25BA6.jpg

 

Велике ігрове поле закрите кольоровими квад­ратиками.Клас ділимо на дві команди.  Завдання гравців — влучити в усі кораблі, які знаходяться на ігровому полі. Гравці кожної команди по черзі самостійно називають координату пострілу. Якщо гравець влучає в ко­рабель, команді автоматично зараховується 1 бал і той, хто стріляв, має право на наступний постріл; якщо гравець влучає в міну — віднімається 1 бал і право пострілу передається іншій команді; якщо влучає у воду(пусту клітинку) — гравець відповідає на запитання. За правильну самостійну відповідь нараховується 3 бали, якщо гравець відповіді не знає, то її обговорює вся команда (варіант), і за правильну відпо­відь отримує 1 бал. Якщо відповідь неправильна, запитання переадресовується команді-суперниці. Журі веде облік правильних відповідей кожного члена команди. Перемагає команда, що набрала більшу кількість балів.

М

М2. Яку силу називають силою тяжіння?

М4. Якою літерою позначається сила?

М6. Куди напрямлена сила тяжіння?

М7. За якою формулою можна обчислити силу тяжіння?

Е

Е1. В яких одиницях вимірюється сила?

ЕЗ. Яким приладом вимірюється сила?

Е4. Чому дорівнює g?

Е6. На яке тіло діє більша сила тяжіння: на пір'їну масою 1 г чи на камінчик масою 1 г?

Е8. Чому м'яч, який кинуто вертикально вгору, падає на землю?

X

Х2. Під дією яких сил рухається парашутист до землі?

Х4. Під дією якої сили падає дощ на землю?

Х6. Під дією якої сили змінюється напрям руху м'яча, що підстрибує на підлозі?

Х8. До чого прикладена сила тяжіння?

А(І)

А2. Чи діє на вас сила притягання до Сонця?

А3. У посудині з водою знаходиться два бруски однакової маси – сосновий та алюмінієвий. На який із них діє більша сила тяжіння?

А4. Чи перестала діяти сила тяжіння на Вовочку, який летить із даху будинку до поверхні планети Земля?

А5. Яка сила тяжіння діє на один  кілограм кар­топлі, що висить у дядька Петра в сітці за вікном?

А6. Що покаже стрілка динамометра, якщо до його гачка підвісити металевий циліндр масою 500 г?

Н

Н2. Як змінюється швидкість тіла, що вільно падає?

Н4. Від чого залежить сила тяжіння?

Н6. Хто відкрив закон всесвітнього тяжіння?

Н7. Яка сила утримує тіла на поверхні Землі?

Н8. Як залежить сила тяжіння від маси?

І

І2. Якщо м'яч кинути горизонтально, то яка буде його траєкторія?

І4.  Яка сила зумовлює припливи і відпливи у морях і океанах на Землі?

І5. Яка сила спричиняє зсуви грунтів?

І6.  На яку з двох кульок різних об'ємів, виго­товлених з одного матеріалу, діятиме більша сила тяжіння?

К

К1. Наведіть приклади-явищ, які спостерігають­ся на Землі і пояснюються дією сили притягання.

К2. Чи зміниться сила тяжіння, що діє на мідну деталь, якщо її нагріти?

К4. Чи можна порівнювати маси двох тіл за до­помогою динамометра?

К5. В яких одиницях треба виражати масу, щоб обчислити силу тяжіння?

К6. Чому дорівнює сила тяжіння, що діє на ваше тіло?

К8. Що таке гравіметр? (Прилад для вимірюван­ня сили тяжіння.)

А(ІІ)

А6. На людину діє сила тяжіння 800 Н. Чому дорівнює її маса?

 

 

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Біда О. Структура і методика інтерактивного уроку // Початкова школа. – 2007.– №7.
  2. Васильєва Н.М. Застосування інтерактивних методів навчання на уроках предметів гуманітарного циклу //Управління школою. – 2005. – № 34. – С. 22-24.
  3. Вукіна Н.В., Дементієвська Н.П. Критичне мислення: як цього навчати. – Х.: Основа, 2007. – 110 с.
  4. Гейко І. Використання інтерактивних форм і методів навчання. З досвіду роботи //Тема. – 2004. – № 3/4. – С. 229-232.
  5. Гін А.О. Прийоми педагогічної техніки. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2007. – 176 с.
  6. Голодюк Л. Як навчити учнів спілкуватися на уроці // Рідна школа. – 2001. – № 9.
  7. Фізика 10 клас. Генденштейн Л.Е., Ненашев Ю.И.:Гімназія, Харьков-2010 р  .- 272с
  8. Фізика 10 клас В.Д. Сиротюк, В.І. Баштовий (2010 рік) Рівень стандарту

 

 

 

 

ІНТЕРНЕТ - ДЖЕРЕЛА

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Фізика, 10 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика (рівень стандарту) 10 клас (Коршак Є.В., Ляшенко О.І., Савченко В.Ф.)
До уроку
§ 19. Гравітаційні сили. Закон всесвітнього тяжіння
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
6001
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку