Урок-дослідження. Розроблений для відкритого уроку. Можна використовувати лише певні елементи з конспекту. Деякі завдання було взято з інших джерел.
Географія 9 клас
Урок № 15
Дата: 13.11.2018 р.
СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО СВІТУ.
ГЕОГРАФІЯ ОСНОВНИХ ЗЕРНОВИХ І
ТЕХНІЧНИХ КУЛЬТУР ТА ВИРОБНИЦТВА
ПРОДУКЦІЇ ТВАРИННИЦТВА. НАЙБІЛЬШІ КРАЇНИ-ВИРОБНИКИ ТА КРАЇНИ-ЕКСПОРТЕРИ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКОЇ ПРОДУКЦІЇ.
Мета: сприяти розвиткові вміння визначати галузевий склад та міжгалузеві зв’язки сільського господарства; характеризувати найбільші сільськогосподарські райони, використовуючи карти атласу та інші джерела географічних знань;
допомогти учням удосконалювати уважність, зібраність, відповідальність, організованість.
Очікувані результати: учень
Знаннєвий компонент:
називає види діяльності в сільському господарстві;
наводить приклади впливу природних і суспільних чинників на рівень розвитку та спеціалізацію сільського господарства в регіоні світу, країні; країн з аграрною міжнародною спеціалізацією;
пояснює поширення в світі свинарства, птахівництва, формування спеціалізованих районів скотарства, вівчарства.
Діяльнісний компонент:
показує на карті світу зони (райони) вирощування пшениці, кукурудзи, рису, бавовнику, льону-довгунцю, соняшнику, сої, цукрової тростини, цукрового буряку, чаю, кави, какао-бобів.
Ціннісний компонент: виховувати почуття господарського ставлення до землі, екологічну грамотність.
Тип уроку: урок-дослідження.
Обладнання: дидактичні картки, підручники, атласи, настінна карта, додатки (інформаційні аркуші та карти), аркуші А4, фломастери, олівці, презентація, проектор.
Опорні та базові поняття: сільське господарство, рослинництво, тваринництво, зернові культури, технічні культури, найбільші країни-експортери сільськогосподарської продукції.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Перед тим, як розпочати наш урок я вам хочу розповісти легенду про індіанського вождя, який відправив свої синів на вершину гори зі словами: «Ідіть, поки вистачить сил. Хто втомиться, може повернутися додому, але нехай кожен мені принесе гілочку з того місця, де він звернув з дороги».
Незабаром перший повернувся і простягнув гілочку кактуса. Вождь усміхнувся: «Ти не перетнув пустелю, ти навіть не був біля підніжжя гори».
Другому юнакові, який приніс гілочку полину, вождь сказав: «Ти був біля підніжжя, але навіть не намагався почати сходження». Третій, з гілочкою тополі, навіть заслужив похвалу: «Ти дістався джерела».
Подібне заохочення чекало й четвертого хлопця. П’ятому, який приніс гілку кедра, вождь схвально кивнув: «Ти був на півдорозі до вершини».
Останній юнак прийшов з порожніми руками, але обличчя його світилося радістю. Він пояснив, що був там, де не ростуть дерева, але зате бачив море. Вождь не тільки повірив йому, але й віддав найбільшу данину визнання: «Тобі не потрібна гілка-символ. Перемога сяє в твоїх очах, звучить в твоєму голосі. Це одна з вершин у твоєму житті. Ти бачив гору у всій її величі».
Ми сьогодні також здійснимо шість забігів, щоб піднятися на вершину гори «Знань». Мені дуже хочеться, щоб після уроку ви пішли з такими самими сяючими очима, але для цього потрібна ваша працелюбність. Отже, вперед!
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Асоціативний кущ.
Які асоціації у вас виникають з поняттям СІЛЬСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО (учні по черзі називають поняття чи факт, що стосуються цього поняття, з’ясовані на протязі останніх уроків) вчитель записує їх на дошці.
(В кінці робиться невеличкий аналіз: Отже…..)
2. Поточний контроль знань.
Тепер давайте пригадаємо дещо про с/г України (Слайд 1)
Зразок дидактичної картки
Звдання. Виберіть правильні відповіді до запитання |
|
№ питання |
Відповіді |
1 |
Птахівництво |
2 |
Озима пшениця |
3 |
Херсонська |
4 |
Поліська |
5 |
Лісостепова |
6 |
Полтавська |
7 |
Льон-довгунець |
8 |
Олія |
9 |
Мед |
10 |
Вінницька |
Питання
1. Технічна волокниста культура, яку вирощують на Поліссі. (льон-довгунець)
2. Важливий експортний продукт тваринництва.(мед)
3. Найбільш високоприбуткова та динамічна галузь тваринництва в Україні.(птахівництво)
4. Головна зернова культура в Україні.(озима пшениця)
5. «Цукрова» область.(Вінницька)
6. Сільськогосподарська зона, у якій найбільше вирощують жита, гречки, картоплі.(Поліська)
7. Важливий експортний продукт, який виробляють з найпоширенішої технічної культури.(олія)
8. «Кукурудзяна» область.(Полтавська)
9. Сільськогосподарська зона, яка спеціалізується на вирощуванні цукрових буряків та сої. (Лісостепова)
10. «Кавунова» область (Херсонська)
ІII. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Безумовно, промисловість є провідною галуззю матеріального виробництва у сучасному світі, але поряд із нею залишається найдавніша сфера діяльності людства — сільське господарство. У ньому й нині зайнята майже половина економічно активного населення Землі. Незважаючи на те що у світі спостерігається загальна тенденція до скорочення кількості працюючих у сільському господарстві, його значення зростає через продовольчу проблему, яка загострюється внаслідок зростання чисельності населення.
Отже, чи зможе ця галузь виконати своє головне завдання — прогодувати багатомільярдне населення? Де знаходяться регіони — головні «годувальники» планети? Як буде розвиватися сільське господарство у майбутньому? Відповіді на ці запитання ви дізнаєтесь сьогодні на уроці.
Пригадайте, які чинники впливають на розміщення галузей рослинництва та тваринництва
Варіанти відповідей учнів. (землезабезпеченість, агрокліматичні та ґрунтові ресурси та наявність кормової бази для тваринництва)
Наскільки правильними є ваші відповіді, ми дізнаємося під час роботи на уроці.
Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
ІV. Формування НАВИЧОК І ВМІНЬ УЧНІВ
- Від чого залежить співвідношення рослинництва і тваринництва у тій чи іншій країні?
(Відповідь. Співвідношення рослинництва і тваринництва залежить від рівня індустріалізації країни, природних умов, етнічних і релігійних особливостей тієї чи іншої країни).
У цілому в економічно розвинених країнах Європи і Північної Америки переважає тваринництво, що ведеться на передовій базі з використанням досягнень науки і має інтенсивний напрямок розвитку, а в країнах, що розвиваються, особливо в екваторіальній, субекваторіальній зоні та зоні мусонного клімату — рослинництво з переважанням екстенсивного виробництва.
- Які культури є основою рослинництва?
Основа рослинництва - зернове господарство. Зернові культури займають майже 1/2 оброблюваної території, вони є основним джерелом рослинних білків у харчуванні. Щорічно збирається близько 2 млрд т на рік зернових. Майже 4/5 світового виробництва припадає на три основні «хліби людства» - пшеницю, рис і кукурудзу.
Підготовка до роботи в групах. На дошці вивішується запис «Три хліби людства» і по ходу розповіді вчитель вивішує аркуші А4 з інформацією і на карті відмічаються країни виробники)
2. Географія основних зернових культур
«Три хліби людства».
Пшеницю вирощують у помірних та субтропічних поясах Європи, Австралії, Азії та Північної Америки. Найбільшими виробниками цієї культури є Китай, США, Індія, Росія, Франція, Канада, Україна та ін.
Рис поширений у районах мусонного клімату (Східна, Південно-Східна та Південна Азія). Основні виробники — Китай, Індія, Індонезія, Бангладеш, В’єтнам, Таїланд. Найбільшим експортером є США
Кукурудза має значення як зернова і як фуражна (кормова) рослина, це теплолюбна та посухостійка рослина, яка вирощується в теплих зонах помірного поясу, субтропічному та тропічному поясах. Провідні країни за виробництвом кукурудзи: США (понад третину), Китай, Бразилія, Аргентина, Мексика, Україна
3. Робота в групах
(за зразком на дошці діти повинні опрацювавши відповідний матеріал підручника та додаткові джерела і зробити представлення технічних культур та тваринництва і позначити їх на карті)
Група 1»Агрономи»
Географія найважливіших технічних культур
1) Олійні. Соя найбільше поширена в субтропічному поясі. Провідні виробники — США, Бразилія, Аргентина. Соняшник вирощують країни помірного та субтропічного клімату. Лідерами за збором насіння соняшнику є Україна (28 %), Росія (23,6 %), Аргентина, Китай. Арахіс переважно висівають у субтропіках і тропіках (Китай, Індія, Західна Африка). Оливкове дерево культивують у країнах Середземномор’я. Олійна пальма є головною олійною культурою в екваторіальному і частково субекваторіальному поясах Африки та Азії.
2) Цукроносні рослини. Цукрова тростина є багаторічною рослиною субтропічного та тропічного поясу, дуже вибаглива до тепла та вологи Нині цукрову тростину вирощують переважно країни, що розвиваються. Її найбільшими виробниками є Бразилія, Індія, Китай та Куба. Імпортують цукор-сирець із тростини США, країни Європи та Японія, на території яких здійснюється його рафінування (очищення). Цукрові буряки культивують у помірному поясі. Основними виробниками бурякового цукру є країни Франція, Росія, Німеччина, США, Україна.
3) Тонізуючі. Основними тонізуючими культурами є чай, кава та какао. Усі вони – рослини тропічного та субтропічного поясів, вирощуються здебільшого в країнах, що розвиваються. Так, виробництвом чаю на світовому ринку вирізняються Китай (35,6 %), Індія (20,6 %), Кенія (7,7 %), Шрі-Ланка (6,8 %); кави – Бразилія (33 %), В’єтнам (19,7 %), Колумбія (8,1 %), Індонезія (6 %); какао – Кот-д’Івуар (29 %), Бразилія (14 %), Гана (12 %). Головними імпортерами всіх тонізуючих культур є країни Європи та США. Багато кави та какао-бобів завозить також Японія.
4) Волокнисті. Основними волокнистими культурами світу є бавовник, джут, льон-довгунець, агава на сизаль
Провідна роль належить бавовнику . Бавовник — рослина, що потребує багато тепла, вологи і сонячного світла. Його найбільші виробники — Індія, Китай і США. Високоякісними довговолокнистими сортами відомі Єгипет і Судан. Головними імпортерами бавовни є країни Європи та Японія. Крім волокна в результаті переробки бавовни одержують штучний шовк, папір, з насінин – харчову й технічну олії.
Льон-довгунець вирощують у холодніших районах помірного поясу та в передгір’ях, головними виробниками якого є Китай, Франція, Польща, Росія.
Джут – чагарник, з луб’яних волокон якого виготовляють цупкі тканини та канати. Він іде на виробництво килимів, рибного приладдя, мішковини. Цю теплолюбну рослину культивують у тропічному та субекваторіальному поясах. Найбільше його вирощують та експортують Бангладеш, Індія, Китай та Пакистан.
Група 2.»Зоотехніки»
Географія тваринництва
Скотарство представлене розведенням корів, буйволів, яків. Найбільше поголів’я великої рогатої худоби в Індії (лише молочний напрям), Бразилії, Китаї. Найпродуктивнішу молочну худобу розводять в Європі та Північній Америці. Головний район м’ясного скотарства — південноамериканська пампа. Аргентина — «м’ясний цех світу».
Свинарство є виробництвом тваринництва, що дає людині майже 40 % м’яса, а також сало, шкури, щетину. Половина всього поголів’я свиней припадає на Азію. Китай є світовим лідером за кількістю вирощуваних свиней. Україна за цим показником посідає 7-ме місце в світі. Відсутнє в мусульманських країнах.
Птахівництво дає людям близько 20 % м’яса, а також яйця, пір’я, пух. Саме через механізацію цієї галузі вона стала найбільш інтенсивною у високорозвинутих країнах. Птахівництво розвивається переважно у приміській зоні, оскільки зорієнтоване на споживача продукції. Розводять курей, індиків, гусей, качок, гаг, страусів ему. Проте абсолютну більшість поголів’я становлять кури. За виробництвом курячих яєць перші три місця в світі посідають Китай, США та Росія.
Вівчарство розвивається переважно в посушливих і гірських районах. Найбільше у світі поголів’я овець мають Австралія, Китай, Індія, Іран, Нова Зеландія, Велика Британія.
4. Найбільші країни-виробники та експортери сільськогосподарської продукції.
Обговорення інформації зі слайду на екрані проектора та за текстом підручника.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Дайте відповіді на питання тесту
1.Назвіть «три хліби людства»
А) пшениця, Б) ячмінь, В) рис, Г) соя, Д) кукурудза
2. Виберіть з переліку країну, що має найбільше поголів’я овець
А) Індія, Б) Бразилія, В) Австралія, Г) Китай
3. Виберіть з переліку технічні культури
А) жито та ячмінь, Б) просо і соя, В) цукровий буряк, соняшник
4. Виберіть з переліку країни, які спеціалізуються на вирощуванні чаю.
А) Аргентина, Китай Б) Індія, Іран В) Індія, Шрі-Ланка.
5. Виберіть з переліку країну, що має найбільше поголів’я великої рогатої худоби.
А) Австралія, Б) Італія, В) Індія, Г) Україна
6. Одна з найбільш динамічних галузей світового тваринництва.
А) бджільництво, Б) птахівництво, В) вівчарство
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Метод «Мікрофон»
Дайте відповідь на запитання:
Чому Ви так вважаєте?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Підручник, опрацювати § 15.
2. Випереджальне (окремим учням). Підготувати короткі повідомлення про значення лісів у природі та господарській діяльності людини.
1