Урок "Сільське господарство світу. Рослинництво"

Про матеріал
Розробка уроку географії для 9 класу "Сільське господарство світу. Рослинництво", з використанням інтерактивної дошки, вправ Інтернет-сервісу Learning Apps, статистичного матеріалу на агропорталі «Латифундист».
Перегляд файлу

Урок 19

Тема: Сільське господарство світу. Рослинництво

Мета: ознайомити учнів із географією основних зернових і  технічних культур, визначити причини зональності світового сільського господарства; формувати в  учнів уміння показувати на карті світу зони (райони) вирощування; удосконалити навички роботи з картами, визначати  місце України на світових ринках сільськогосподарської продукції; розвивати в  учнів уміння аналізувати статистичні дані, дані діаграм, працювати з  картою; виховувати почуття господарського ставлення до землі, екологічну грамотність.

Тип уроку: комбінований

Обладнання й  матеріали: підручник географії, атлас, політична карта світу, економічна карта України, зошит для практичних робіт, комп’ютер, проектор (інтерактивна дошка), мультимедійна презентація.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

 Продовжимо знайомство із сільським господарством. На попередніх уроках ми розглянули структуру галузі, особливості розвитку сільського господарства нашої держави. Давайте пригадаємо, що ми вже знаємо.

  • Дайте визначення, що таке сільське господарство.
  • Яка структура сільського господарства?
  • Чим займається рослинництво?
  • Чим займається тваринництво?
  • На які групи поділяються культурні рослини?

Робота з тестами в Інтернеті https://learningapps.org/display?v=p6a6z85dj18

  • Який розвиток сільського господарства на Україні?
  • Яка сільськогосподарська галузь є провідною в Україні?

 Робота з тестами в Інтернеті https://learningapps.org/display?v=pi3r2jkoa18

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Землеробство дає світу близько 1,5 тис. видів сільськогосподарських культур. Чи всі вони вирощуються у нас в країні?

Кожного дня людина п’є чай, каву; любить вживати в їжу банани, апельсини, ананаси; одяг, який носить складається переважно з бавовни. А чи вирощують ці культури у нас на Україні? Ні.

  • На сьогоднішньому уроці ми розглянемо, географію рослинництва світу. Дамо відповідь на питання: де знаходяться регіони – головні “годувальники” планети?

ІV. Вивчення нового матеріалу

Незважаючи на те, що кількість занятих в сільському господарстві зменшується, воно залишається однією з головних галузей світової  економіки, першочерговим завданням якої є забезпечення людей продуктами харчування. У розвинутих країнах переважає високотехнологічне інтенсивне тваринництво, у країнах, що розвиваються – екстенсивне рослинництво, для багатьох з них основною є ручна праця. У рослинництві провідне місце належить зерновим, технічним та бульбоплідним культурам. До Топ 10 належать такі культури: кукурудза, рис, пшениця, картопля, цукрові буряки, соя, ячмінь, банани, сорго, арахіс.

- Які з даних культур вирощуються на Україні?

- Які з них відносяться до зернових?

Найбільше в світі вирощується зернових культур. Серед них головне місце належить «трьом хлібам людства». Як ви думаєте, що це за рослини? (Пшениця, рис, кукурудза)

  • У вас було завдання підготувати повідомлення про культури, які відносяться до «трьох хлібів людства»

Пшениця (повідомлення учня)

Розглянемо основні райони вирощування пшениці в світі. Які країни є лідерами по вирощуванні даної культури?

У Північній півкулі лідерами за вирощуванням пшениці є Китай, Індія, США, а також Росія, Франція, Німеччина, Пакистан, Канада, Україна, Туреччина. У Південній півкулі найбільші посіви пшениці мають Австралія, Аргентина, Південна Африка. Найбільші імпортери пшениці – Японія, країни Європи, Бразилія.

Звернемося до статистичного матеріалу та до рейтингу країн на агропорталі «Латифундист».

Рис (повідомлення учня).

Основні райони вирощуванні рису, країни лідери.

 Безперечними лідерами за збиранням рису є Китай, Індія, Індонезія, а за експортом США, країни Європи та азіатські країни.

Кукурудза (повідомлення учня)

Основні райони вирощуванні кукурудзи, країни лідери.

 Провідна роль за вирощуванням кукурудзи належить США (35% світового збору зерна). Також до лідерів належать Китай, Бразилія, Аргентина, Україна (2,4%)

  • Чому не завжди країни лідери по вирощуванню зерна є найбільшими експортерами?

Менше в світі вирощують і переважно для власних потреб інші зернові: ячмінь, жито.

Жито це хлібна культура. Воно є невибагливим і холодостійким. Вирощують в Росії, Німеччині, Польщі, Білорусі.

Ячмінь вирощують як фуражну культуру, він необхідний для потреб пивоваріння. Основні виробники: Росія, Україна, Франція, Канада, США, Китай.

Зростає в світі інтерес до гречки. Найбільше її вирощують Росія, Китай, Франція, Україна

 

Технічні культури вирощуються переважно як сировина для подальшої переробки в різних галузях промисловості.

  • Які є групи технічних культур? (волокнисті, олійні, цукрові, тонізуючі, каучуконосні, лікарські)

Розглянемо географію вирощування певних культурних рослин. (Робота з картою).

 Бавовник волокниста культура, яку вирощують майже у 80 країнах. Це культура субтропічного і тропічного поясів. Дуже вибагливий, потребує великого внесення добрив і зрошення. Вирощується в Китаї, США, Індії, Пакистані, Узбекистані.

 Джут – чагарник, з його волокон виготовляють цупкі тканини і канати. З нього виготовляють килими, мішковину, рибне приладдя. Вирощують в субекваторіальному і тропічному поясах.( Бангладеш, Індія, Пакистан)

 Льон-довгунець невибагливий, холодостійкий. Вирощують в помірному поясі. (Китай, Росія, Велика Британія, Франція)

 Соя – основна олійна культура в світі. Її площі посівів стрімко зростають, також зростає і врожайність за рахунок модифікованого посівного матеріалу. Це не тільки кормова і олійна культура, вона за рахунок великої кількості білка стала замінником м’яса. (США, Бразилія, Аргентина)

 У помірному та субтропічному поясі вирощують соняшник, який є теплолюбивим і посухостійким. Площі його посівів також зростають. (Україна (28%), Росія, Аргентина, Китай).

 Олива – рослина, яка вирощується переважно країнами Середземномор’я. (Іспанія, Італія, Греція)

 Є дві цукристі рослини: цукрова тростина, яка дає 60% цукру та цукровий буряк – 40%.

  • Чим відрізняються ареали вирощування цукрової тростини і цукрового буряка? Чому?

 Цукрова тростина росте в тропічному поясі. Це багаторічна рослина, дуже вибаглива до тепла і вологи. (Індія, Куба, Бразилія). Цукровий буряк вирощують в помірному поясі. (ЄС, Росія, Україна)

 Основними тонізуючими культурами є чай, кава та какао. Всі вони ростуть в тропічному та субтропічному поясах. Вирощують їх країни, що розвиваються.

Чай - Китай, Індія, Кенія, Шрі-Ланка.

Кава - Бразилія, В’єтнам, Колумбія.

Какао - Кот-Д’Івуар, Бразилія, Гана

«Цікавинка» У світі існує три види кави: арабіка, робуста та ліберіка. Обсмажені, помелені та заварені зерна кави можуть давати різні за смаком ароматом і кольором напої, що залежить від географічних чинників. Тому є різні сорти: амбасадор, плантейшен, чері, меделян, мокко тощо.

Один з найпопулярніших кавових напої – еспресо – готують пропускаючи водяну пару через обсмажені, дрібно перемелені кавові зерна. Існує чимало способів його приготування: американо – менш міцний, рістретто – більш міцний, на той самий обсяг кави дають удвічі меншу порцію води,  капучіно – з додаванням спіненого молока, романо – з додаванням цедри лимону, латте – з гарячим молоком і збитими вершками.

 

  З каучуконосних рослин основною культурою є гевея. Це дерево, яке росте в екваторіальному поясі. (Малайзія, Індонезія, Таїланд)

 Картопля росте в помірних широтах, де вона є практично «другим хлібом». (Китай, Індія, Росія, Україна)

 В тропічних країнах батат (Китай, Індія), ямс, маніок (країни Африки, Латинської Америки.

Робота на контурній карті(інтерактивна дошка):

Позначити на контурній карті країни-лідери по вирощуванні пшениці, рису, кукурудзи, рису, соняшника, бавовнику

  • Чи зустрічається Україна серед країн-лідерів?
  • Чи є перспективи в нашої держави більше зайняти позицій  серед країн-лідерів? Відповідь обґрунтуйте.

 

V. Практична робота

Тема: Визначення основних технічних культур, що їх вирощують  у помірному й тропічному кліматичних поясах, та обґрунтування встановлених відмінностей.

Мета: розширити знання про зернові й технічні культури, визначити райони  їх вирощування у помірному й тропічному кліматичних поясах, встановити чинники, які на це впливають

Обладнання: Карти шкільного атласу: «Сільське господарство світу» і «Кліматична карта світу»

Завдання:

  1. Поміркуйте, які природні умови визначають зони вирощування технічних культур у світі?
  2. Заповніть таблицю:

Технічні культури помірного поясу

Технічні культури тропічного поясу

 

 

      3. Скориставшись картою атласу «Сільське господарство світу», встановіть країни, де вирощують вказані у таблиці культури.

      4. Обґрунтуйте доцільність саме такого характеру поширення технічних культур та зробіть висновок

 

VІ. Рефлексія

Робота з тестами в Інтернеті https://learningapps.org/display?v=ppzsw9fct18

 

VІІ. Домашнє завдання:  Опрацювати § 13

VІІІ. Оцінювання

 

 

 

 

Сільськогосподарська культура

Країни-лідери

Пшениця

Китай, Індія, США, а також Росія, Франція, Німеччина, Пакистан, Канада, Україна, Туреччина, Австралія, Аргентина, Південна Африка

Рис

Китай, Індія, Індонезія

Кукурудза

Китай, Бразилія, Аргентина, Україна

Жито

Росії, Німеччині, Польщі, Білорусі.

Ячмінь

Росія, Україна, Франція, Канада, США, Китай.

Гречка

Росія, Китай, Франція, Україна

Бавовник

Китай, США, Індія, Пакистан, Узбекистан

Джут

Бангладеш, Індія, Пакистан

Льон-довгунець

Китай, Росія, Велика Британія, Франція

Соя

США, Бразилія, Аргентина

Соняшник

Україна (28%), Росія, Аргентина, Китай

Олива

Іспанія, Італія, Греція

Цукрова тростина

Індія, Куба, Бразилія

Цукровий буряк

ЄС, Росія, Україна

Чай

Китай, Індія, Кенія, Шрі-Ланка

Кава

Бразилія, В’єтнам, Колумбія

Какао

Кот-Д’Івуар, Бразилія, Гана

Гевея

Малайзія, Індонезія, Таїланд

Картопля

Китай, Індія, Росія, Україна

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Стожок Алла Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Географія 9 клас (Гільберг Т.Г., Савчук І. Г., Совенко В.В.)
Додано
11 березня 2019
Переглядів
21423
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку