Урок: "СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКІ РОСЛИНИ"

Про матеріал

На момент проведення уроку про значення сільськогосподарських рослин уроку учні 6 класу вже знайомі з темами: «Клітина», «Одноклітинні організми», «Вегетативні та генеративні органи рослин». Урок входить в систему уроків за темою «Різноманітність рослин», дев'ятий в темі. Даний урок – засвоєння нових знань. В ході уроку використовуються пояснювально-ілюстративні методи (бесіда, пояснення вчителя), застосовуються засоби наочності (відео, живі кімнатні рослини, муляжі, колекції насіння зернових та бобових культур), евристичні методи (бесіда про значення культурних рослин для людини), репродуктивні, частково-пошукові, творчі, дослідницький метод (дослідження муляжів та натуральних овочів; завдання “Чорна скринька” як засіб формування у учнів навиків стилю наукового дослідження).

Перегляд файлу

Предмет: БІОЛОГІЯ

Урок № 54       Дата: 06.04.2018р.           Клас: 6 

 Вчитель: Дядюшкіна Ірина Олександрівна

КЗО «Гімназія №3»ДМР, м. Дніпро

Тема: CІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКІ РОСЛИНИ.

Мета: формувати знання про сільськогосподарські  рослини нашої місцевості; визначити значення покритонасінних рослин у житті людини; ознайомити з рослинами, що вирощуються на культурних ландшафтах України; розвивати уміння визначати значення рослин для людини та її господарської діяльності; розвивати спостережливість, увагу, уяву, пам’ять; уміння розпізнавати культурні рослини своєї місцевості;  виховувати  екологічну  культуру,почуття  відповідальності  за  свої  дії, бережливе ставлення до квіткових рослин своєї місцевості та планети, зацікавлювати  до  вивчення  біології.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: зображення рослин, насіння злакових і бобових культур, муляжі овочевих культур.

Очікувані результати: учні наводять приклади використання людиною сільськогосподарських рослин; оцінюють значення рослин для людини.

Хід уроку

І. Організаційний етап

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.     Які класи рослин ми вивчали?

2.     Яке значення рослини мають в житті людини?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Усі культурні рослини, якими сьогодні харчується людство, походять від диких видів рослин, які стародавня людина використовувала в їжу. Потім люди помітили, що ці рослини значно вигідніше вирощувати самим. Так зародилося землеробство. Момент виникнення землеробства – це корінний перелом в історії людського суспільства. Сучасні рослини і їхні плоди, які ми вживаємо в їжу, вже зовсім не ті, якими вони були тисячі років тому, коли їх уперше виявила людина. Урожай за врожаєм вона відбирала найбільш досконалі рослини, бо помітила, що їхні властивості передаються рослинам, які виросли з відібраного насіння. Так спочатку несвідомо, а потім навмисно тисячоліттями проводився штучний відбір рослин.

Отже  на  сьогоднішньому  уроці  ми  з  вами розглянемо сільськогосподарські,  рослини  відділу  Покритонасінні. Уявімо собі, що ми подорожуємо поїздом по країні Корисні Рослини. Поїзд робитиме зупинки, на кожній з яких ви будете дізнаватись про різні рослини відділу Покритонасінні, які людина використовує в їжу, для виготовлення одягу, різноманітних речовин або як лікарські та декоративні. Під  час  подорожі ви  будете отримувати картки кількість яких буде зарахована при виставленні оцінок в кінці уроку.  Поїхали!

 

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Зупинка 1. Назвіть рослини, що дали нам дані продукти

1.олія … 2.цукор … 3.крохмаль… 4.борошно … 5.кетчуп … 6.халва …

Рослини, які вирощує людина, називаються культурними. Вирощуванням рослин займається окрема галузь с\г – рослинництво. Людина використовує їх як основні харчові, кормові, технічні культури.

 В ході уроку буде заповнюватися таблиця «Сільськогосподарські рослини»

 

Назви рослин

Значення

Зернові

 

 

Бобові

 

 

Овочеві

 

 

Плодово-ягідні

 

 

Технічні

 

 

         крохмалоносні 

 

 

         цукроносні 

 

 

         олійні рослини

 

 

         етеро-олійні 

 

 

         прядивні рослини

 

 

         лікарські

 

 

         дубильні 

 

 

         наркотичні 

 

 

1.  Зернові культури

Зупинка 2. Вправа «Впізнай мене»

 

Пшениця – дуже давня культурна рослина. Її вирощують майже 10 000 років. Насіння пшениці знаходять під час розкопок давніх поселень людини, а також у пірамідах фараонів. Відомо понад 20 видів пшениці. Кожен вид має багато сортів акліматизованих до певних кліматичних зон. Виділяють озимі та ярові сорти. У твердих сортів ендосперм містить білок-клейковину. Із неї виготовляють борошно вищих сортів, манну крупу, макаронні вироби.

Ячмінь – відомо 26 видів. Його використовують як кормову рослину, у пивоварінні, для виготовлення перлової та ячмінної круп.

Жито - широко вирощується людиною для отримання зерна та як кормова культура. Зерно посівного жита використовується для виготовлення певних сортів хліба, (який характеризується високими поживними якостями, також він містить багато вітамінів) , пива, віскі, горілки та інших продуктів, також часом споживається в їжу цільне зерно, приготовлене у вигляді каші.

Овес - вирощування як зернової культури почалося близько 2500 років до нашої ери. Точне місце окультурювання невідоме, але в основному археологи вважають, що це сталося у східній Європі. За часів бронзового віку, коли коні вперше почали використовуватись як тяглова сила, овес почав широко культивуватись в північній та східній Європі, але в той же час його посіви були практично відсутні в регіоні Середземномор'я. Як раніше, так і тепер близько 95 % вівсу вирощується для годівлі тварин або як технічна культура, і лише 5 % для людського споживання. Зерно вівса має занадто мало клейковини, тому для виготовлення хліба воно ніколи не використовувалось.

Кукурудза - одна з найпоширеніших і найважливіших сільськогосподарських культур у світі. В основному її вирощують на зерно і для виробництва кормів. У світовому рільництві, у тому числі й в Україні, кукурудзу використовують як універсальну культуру — на корм худобі (стебла і качани), для продовольчих і технічних потреб — виробництва круп і борошна, харчового крохмалю та рослинної олії, меду й цукру,  з оболонок кукурудзяного качана виготовляють папір, кошики та капелюхи . З качанів отримують фурфурол, який потрібний у виробництві синтетичних смол і інших хімічних матеріалів.

2.    Бобові культури

Насіння використовують для харчування, воно містить дуже багато рослинного білка. А також використовують як дуже цінну кормову масу. Але найцінніша властивість бобових – збагачувати грунт сполуками Нітрогену, які необхідні рослинам для синтезу білків.

 

Горох -  надзвичайно цінний продукт харчування. Білка в ньому стільки, як у яловичині. А за калорійністю він переважає її удвічі, оскільки містить багато вуглеводів. Горох також багатий на вітаміни та  мікроелементи. Його використовують у їжу у сирому та відвареному вигляді, для приготування супів та каші.

Соя - однорічна трав'яниста культурна рослина, зовні подібна до квасолі, одна з найдавніших їстівних культур. Походить з Південно-східної Азії,  З насіння виробляють борошно, олію, крупи, соєве молоко, мясо, сир,сурогат кави . З зелених бобів — різноманітні страви, консерви. Використовують також на корм худобі. Крім того жом використовується для виробництва біопалива.

 

Люцерна - цінна кормова культура з рожево-фіолетовими квітками. Одна з найцінніших рослин для польового травосіяння. У сіні люцерни, зібраному у фазі бутонізації міститься до 10 % білка, а у висушеному листі — до 20 % білка, який за якостями не поступається білку курячих яєць. У люцерні є багато вітамінів, фосфору і кальцію. Висока кормова цінність люцерни поєднується з її високою продуктивністю. Вона швидко відростає (3-4 рази протягом вегетаційного періоду) і може давати впродовж літа ніжний поживний корм для худоби.

3.    Овочеві культури

Ці рослини містять багато вітамінів, мікроелементів, які потрібні для процесів життєдіяльності людини і тварин та зміцнюють імунітет. Людина використовує різні частини рослин у сирому та термічно обробленому вигляді.

4.     Технічні культури

сільськогосподарські рослини, що їх використовують в основному як сировину для різних галузей промисловості(харчової, текстильної, миловарної, лакофарбової, фармацевтичної).  На заводах з картоплі виготовляють крохмаль, із насіння соняшника - олію, а з коренеплодів буряків - цукор, із стебел льону - тканину. Вирощування технічних культур є досить трудомістким і витратним , потребує внесення великої кількості добрив та зрошування.

         крохмалоносні (картопля, яку звичайно до технічних рослин не зараховують),

         цукроносні (цукровий буряк),

         олійні рослини (соняшник, льон-кудряш, ріпак, соя й ін.),

         етеро-олійні (коляндра, троянда етеро-олійна, м'ята, шавлія, аніс, лаванда й ін.),

         прядивні рослини (льон-довгунець, коноплі, до 1950 бавовна),

         лікарські(календула, глід, калина),

         дубильні (дуб,ялина, верба),

         наркотичні (тютюн, хміль, махорка) та ін..

5.   Плодово –ягідні культури

Це переважно дерева та кущі  які дають соковиті і тверді їстівні плоди.

V. Узагальнення і систематизація знань

Зупинка 3. Вікторина

1. «Універсальна» рослина з родини Бобові, якій пророкують велике майбутнє (соя).

2. Рослина з родини Пасльонові, наш «другий хліб» (картопля).

3. Рослина з родини Злакові, що дає крупу не лише нам, але й курчатам (просо).

4. Овочева рослина з родини Цибулеві, якою у давнину відганяли нечисту силу від домівок (часник).

5. Культурний злак, назва якого заховалася у назві обласного центру України (жито).

6.  З допомогою чого розмножують картоплю? (бульби)

7.  Найпоширеніша олійна культура родини Айстрові (соняшник).

8.   Яку рослину називають «солодкою картоплею»? (батат).

9.   Злакова рослина, що має суцвіття початок (кукурудза).

10.  Рослина, яку вирощують на полях залитих водою (рис).

11.  Рослина помірного поясу, яку вирощують для отримання тканин (льон).

Зупинка 4. «Чорна скринька». Учні об’єднуються в вісім груп. За описом, який пропонує вчитель, групам необхідно відгадати рослину, що міститься в «чорній скриньці». Після відведеного часу (1 хв) групи здають учителю аркуші з відповіддю.

1.  Буряк

Буряк

Дворічна рослина родини лободових, коренеплідна овочева культура. Її батьківщина - Середземномор'я. Як не дивно, людина спочатку оцінила смак листя і вже потім коренеплоди. Дуже любили цей овоч стародавні римляни, які із задоволенням їли листя, вимочені у вині і заправлені перцем. Згідно з указом імператора Тіберія поневолені німецькі племена виплачували Риму данину цим овочем. Також її вживали в їжу і стародавні греки.

2. Цибуля

 

Ця рослина була відома ще в найдавніші часи (за 4 тис. років до н. е.) в різних народів, особливо на Сході, її вживали в їжу в Давньому Єгипті, вважаючи священною рослиною. Її поміщали в саркофаги разом з муміями, вірили в чудодійну силу амулетів, зроблених з неї.

В Україні в роки розпалу інфекційних хвороб у кожній хаті розвішували вінки із цієї рослини. Люди вірили, що вона захищає від хвороб і, як виявилося пізніше, недарма.

Яка рослина міститься в «чорній скриньці»? (Цибуля городня.)

 

3. Капуста

 

Ще Піфагор, який обожнював цей овоч, займався його розведенням і селекцією.

Слов'янські народи ознайомилися з ним завдяки колоністам з Стародавнього Риму і Древньої Греції, що населяли області поблизу Чорного моря.

Є версія, що родом він з Грузії, проте в Північній Африці його вирощували набагато раніше. У Карфагені він був елітним, святковим продуктом, який подавали незмінно в відварному вигляді.

Ще в давнину громадяни Китаю і Кореї поважали і вирощували цей овоч. В Китаї винайшли рецепт квашеного овоча. Завдяки йому була зведена Велика китайська стіна, адже тоді вже знали про те, що у кислому вигляді овоч корисний для здоров'я, і ​​будівельників регулярно годували цим блюдом, щоб підняти їх імунітет.

Якби не було цього квашеного овоча, можливо, Кук не відкрив би Гаваї, адже його команда рятувалася з його  допомогою від симптомів цинги.

4. Картопля

87

Цього завсідника наших столів можна прирівняти по цінності до золота. Адже вартість всього овочу, видобутого за рік на планеті, більша за вартість видобутого дорогоцінного металу. Навіть якщо додати до золота ще і все щорічно одержуване срібло.

Прийшов до Європи в 16-му столітті. Спочатку його сприймали як декоративну рослину, потім намагалися варити варення з «вершків» – ягід. І набагато пізніше придивилися до бульб. Навіть через два століття, до початку 19-го століття, цей овоч залишався великою рідкістю. Сьогодні на людину, яка принесе в подарунок авоську цього овочу, подивляться як на скнару або божевільного. А в ті роки бульби були дуже дорогим і бажаним дарунком.

5. Морква

На звання найбільш древнього овочу в історії людства цілком може претендувати саме цей. Саме ці висохлі овочі археологи виявили при розкопці будівель кам’яного віку. А римські поети і прозаїки присвячували йому хвалебні твори, іменуючи його «королевою овочів».

Перший овоч був не звичного помаранчевого кольору, а фіолетового, точніше пурпурового. Оранжевий овоч був виведений тільки в 17-му сторіччі в Данії.

6. Томати

В Україні цей овоч однорічна рослина, проте в тропічних регіонах він може рости та плодоносити кілька років. Мало кому відомо, що згідно з ботанічною класифікацією його плід — ягода.
Сьогодні у світі вирощують понад сім тисяч сортів цього овоча і майже всі сорти червоного кольору, проте також є зелені, жовті, помаранчеві, рожеві та фіолетові.

Потрапляючи в холодне середовище, він втрачає корисні властивості і смак. Ось чому його краще не зберігати в холодильнику.

 

7. Часник

Цікаві факти про часник

 

Дуже корисна рослина. Вона є природним засобом проти різних інфекцій. Одна з корисних властивостей овоча — розрідження крові, внаслідок чого зміцнюється імунна система людини.


Унікальний запах овочу надають сірчисті речовини, які знаходяться в ньому у великій кількості. Перевіреним способом позбавлення від запаху овоча з рота є петрушка або кориця.


Це найстаріша культивована рослина у світі. У їжу його почали приймати близько шести тисяч років тому. Територією, де вживається найбільша кількість овоча, визнана Південна Азія, а країною, де йоголюблять найменше, визнана Японія, де він  переважно використовується тільки в лікувальних цілях.

8. Солодкий перець

 

У деяких тропічних районах Америки овоч зустрічається в дикому вигляді, саме тому батьківщиною вважається Америка. Всього існує чотири види цього овоча: перуанський, опушений, мексиканський і колумбійський.

Він містить в собі величезну кількість аскорбінової кислоти, в його м’якоті багато вітаміну С, в порівнянні з лимоном її набагато більше ніж в цитрусі. Для людини досить з’їдати половину стручка овоча без насіння, щоб поповнити запас вітаміну С на добу.

Але, на превеликий жаль, при термічній обробці вітамін С цілком руйнується, тому вживати плоди бажано у свіжому вигляді.

Як ви вважаєте, що можна приготувати з такого різноманітного овочевого набору?(українську національну страву –борщ).

Зупинка 5. Загадки

1.     Маленька, червоненька, 
Із хвостиком тоненьким. 
На городі мене рвуть
І до столу подають.
(Редиска)

2.     Що то за голова,
Що лиш зуби й борода? 
(Часник)

3.     Довгий, зелений, 
Добрий і солоний, 
Добрий і сирий.
Хто він такий? 
(Огірок)

4.     В полі хороше мені 
Зеленіти навесні.
Чим же я — не молодець?                         .
Маю диво-корінець, 
Все про нього дбаю, 
Цукор відкладаю. 
(Буряк)

5.     Без рук, без ніг,
А в'ється, як батіг. 
(Квасоля)

6.     На городі виріс дужий,
Круглий, жовтий і байдужий
До червоних помідорів,
До капусти і квасолі.
Хто цей гордий карапуз?
Здогадалися?...
(Гарбуз)

7.     Народжується з квітки, 
Його всі люблять дітки, 
Заліза в нім багато, 
Рум'яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? 
(Яблуко)

8.    
 Лампочка вгорі висіла, 
Стала смачна, пожовтіла. 
Діти лампочку зірвали,
З апетитом скуштували. 
(Груша)

9.     Зелені сережки 
На гіллі висіли,
На сонечці підсмажились
І почервоніли! 
(Вишня, черешня)

10.       Мовби на одній нозі. 
Він зростає на лозі. 
Подивись скоріш в віконце — 
Грона сповнені всі сонця!  
Кожен скуштувати рад 
Соковитий... 
(Виноград)

11.       Я жовтенька, я маленька,
Мов медочок солоденька.
На баштані достигаю,
Тепле сонечко вітаю.
(Диня)

12.       Сидить панна у світлиці молода, червонолиця.

Хто до неї завітає — вітамінами вгощає. (Морква)

13.       Некрасива, шишкувата,

 Як прийде на стіл вона,

Скажуть весело хлоп’ята

— Ну й розсипчаста, смачна! (Картопля)

 

14.       Зелений чуб, червоний бік,

Смачний із нього чавлять сік.

Ґаздині варять з ним борщі,

Росте в городі на кущі. (Помідор)

 

VІ. Підсумок уроку.

VІІ. Домашнє завдання

Параграф  №44, с.194-195; виписати значення рослин з форзацу підручника( якщо назва рослини відсутня в табличці).Опрацювати конспект.

Творче завдання: підготувати повідомлення про українських вчених, що зробили значний внесок у розвиток садівництва.( Значний внесок у розвиток наукових основ садівництва зробили такі вчені, як В.В.Пашкевич, Л.П.Симиренко, В.Л.Симиренко, Л.В.Ритов, І.В.Мічурін, С.Х.Дука, М.Ф.Кащенко та інші. Провідними українськими установами, які займаються питаннями садівництва, є Мліївський інститут садівництва ім. Л.П.Симиренка (Черкаська обл.), Інститут садівництва (м. Київ), Інститут зрошувального садівництва (Запорізька обл.), Інститут виноградарства і виноробства ім. В.Є.Таїрова (Одеська обл.) та ін.)

 

 

doc
Додано
7 травня 2018
Переглядів
15538
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку