Урок: "Сім’я та шлюб"

Про матеріал

Мета уроку: ознайомити учнів з основами сімейного права, поняттями шлюб, сім'я, порядком реєстрації шлюбу, правами та обов'язками подружжя; підвести учнів до розуміння важливості знання та дотримання норм сімейного права; виховувати поваг до людей старшого покоління; розвивати вміння аналізувати нормативні документи, використовувати їх для розв'язання правових ситуацій, виховання громадянських якостей особистості.
(в тексті не виправлена помилка про шлюбний вік. Читати так: . Шлюбний вік (жінка – 18, чоловік – 18 років)

Перегляд файлу

Тема:  Сім’я та шлюб.

Мета уроку: ознайомити учнів з основами сімейного права, поняттями шлюб, сім’я, порядком реєстрації шлюбу, правами та обов’язками подружжя; підвести учнів до розуміння важливості знання та дотримання норм сімейного права; виховувати поваг до людей старшого покоління; розвивати вміння аналізувати нормативні документи, використовувати їх для розв’язання правових ситуацій, виховання громадянських якостей особистості.

Обладнання: Конституція України, витяги із Сімейного кодексу України, схеми «Підстави належності до сім’ї», «Умови шлюбу», таблиці «Особисті і майнові права подружжя», таблиця самооцінки, підручник О.Д.Наровлянський «Правознавство».

Основні поняття: сім’я, шлюб, подружжя.

План уроку.

  1. Що таке сім’я та шлюб.
  2. Порядок укладення шлюбу.
  3. Права та обов’язки  подружжя.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Націлити дітей на розгляд певних завдань уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і  вмінь учнів

Учитель показує учням малюнок (додаток 1), де зображені чоловік, жінка та діти, та питає, що вони бачать на  малюнку? Діти відповідають, що вони бачать сім’ю. Учитель продовжує розповідь і наголошує на тому, що у житті кожної людини  сім’я посідає особливе місце. У сім’ї зростає дитина, і з перших років свого життя вона засвоює норми людських стосунків, все, що притаманне родині. Сімейне життя вимагає набагато більшого, ніж просто відносини з однокласниками, знайомими і друзями. Не можна погодитися з висловлюванням відомого вченого М.Г.Чернишевського: «Любов до сім’ї усіх благородних людських почуттів є найбільш поширеною і найміцнішою, і вона значною мірою благотворно впливає на життя кожного із нас».

  • здійснюється із застосуванням гри «Асоціації».

Кожен учасник висловлює свою думку про те, з чим у нього асоціюється поняття «сімя» та «шлюб». Учитель записує на дошці ці асоціації.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети, плану, епіграфу уроку.

Тема нашого уроку «Сім’я та шлюб».

План уроку:

  1. Що таке сім’я та шлюб.

2. Порядок укладення шлюбу.

3. Права та обов’язки  подружжя.

    Щасливою є та людина, яка щаслива у себе дома.

Л.Толстой

IV. Вивчення нового матеріалу.

1. Що таке сім’я та шлюб.

  • Розповідь учителя.

 Шлюб та сім’я протягом багатьох століть були невідємними елементами соціальної структури будь-якого суспільства. Вони вважаються фундаментальними соціальними інститутами, які забезпечують відтворення та стійкість людського суспільства. Були часи, коли сім’ї не існувало. Люди жили у первісному стаді. Все було спільним, утому числі й діти. Але ті часи минули. Сім’я існує вже тисячі років. І всі прекрасно знають, що краще жити в сім’ї, ніж без неї. Згідно з Конституцією України, статті 51 «Шлюб добровільний, рівноправний сімейний союз жінки і чоловіка. Кожний з подружжя має рівні права та обов’язки в шлюбі та сім’ї».

Сім’я – спільне проживання осіб, яке ґрунтується на шлюбі або кровній спорідненості, пов’язане спільним побутом та взаємною відповідальністю. Один і з подружжя за певних обставин (навчання, робота, догляд за батьками, лікування) може проживати окремо.

  • Робота зі схемою.

Використовуючи схему «Підстави належності до сім’ї» (підручник стор.123), визначити підстави виникнення сім’ї.

  • Запис до зошиту.

Батько = Матір

 

Дитина

(від народження до 14 років – малолітня,

від 14 до 18 років – неповнолітня)

  • Жінка і діти, народжені поза шлюбом;
  • Спільне проживання жінки і чоловіка (без реєстрації);
  • Одинока особа;

також сімя

  • Робота з підручником.

 Учитель пропонує дітям знайти в підручнику визначення «сім’я» та «шлюб» (стор.122-123).

Опрацювати витяг з Сімейного кодексу України (стор.123-підручник)

  • Думки мудрих.

Поясніть, як ви розумієте наведені висловлювання.

  1. Одружитися взагалі-то не важко, важко бути одруженим. (Унамуно).
  2. Щасливою є та людина, яка щаслива у себе дома. (Л.Толстой).
  • Працюємо з таблицею.

Сім’я – це первинне обєднання людей, засноване на кровному юродстві. Використовуючи запропоновані приклади, дайте відповідь на запитання «Чи є це сім’єю?» і заповніть таблицю.

№ прикладу

Склад сім’ї

Підстави сімейних зв’язків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Марія Іванівна – вдова, живе зі своєю дочкою у гуртожитку підприємства, на якому вона працює.
  2. Оксана та Олег –подружжя. У них немає дітей. Вони живуть самостійно, винаймаючи квартиру.
  3. Івану Івановичу 49 років, він ніколи не перебував у шлюбі місяць тому всиновив трирічну дитину.
  4. У Тетяни та Петра двоє  дітей. У них немає свого житла, вони живуть із батьками.
  5. Вікторія та Семен познайомились 3 роки тому і вже рік живуть разом, винаймаючи разом квартиру.

 

2. Порядок укладення шлюбу.

Історія права.

Абориген Австралії стає холости, лише сказавши дружині: «Пішла».

  • Робота в малих групах.

- Визначити умови, які, на думку учнів, необхідні для реєстрації шлюбу, або умови при яких не допускається шлюб.

На основі таблиці «Умови шлюбу», яка вивішена на дошці перевірити пропозиції учнів, порівнявши їх.

Умови шлюбу

Не допускається шлюб

Порядок укладення шлюбу

Недійсним є шлюб

1. Шлюбний вік (жінка – 17, чоловік – 18 років, за рішенням суду – 14 років).

1. Брат – сестра.

1. Подати заяву до ДОРАЦС.

2. Заручення – не обов’язок одружитися, але породжує майнові права.

3. Повідомити один одного про стан здоров’я.

1. Зареєстрований з порушенням умов.

2. Двоюрідні брат – сестра.

2. Фіктивний шлюб – шлюб, зареєстрований про людське око, без наміру створити сім’ю.

  1. Тітка – племінник,

- Дядько – племінниця.

2. Добровільність.

4. Усиновлювач – усиновлений.

Шлюб припиняється в разі

5. З особою, яка перебуває в іншому, нерозірваному шлюбі

4. Шлюб реєструється через місяць (термін може бути скорочений).

1. Смерті або оголошення одного із подружжя померлим.

2. Розірвання.

6. З недієздатною (встановлено судом) особою.

5. Присутність наречених на реєстрації обов’язкова.

 

6. Вибір прізвища.

7. Отримання свідоцтва про шлюб.

  • Робота зі схемою.

На підставі схеми в підручнику стор.124 «Обставини, за наявності яких шлюб не може бути зареєстрований», висловити свою думку, чому запроваджено зазначені в схемі обмеження.

  • Робота з фотографіями.
  1. Розглянути фотографії в підручнику на стор.125 та визначити, що об’єднує їх, що їх різнить.
  2. Висловити думку, яка реєстрація шлюбу необхідна з точки зору закону, яка з них (чи обидві) відповідають закону.
  • Рішення правової задачки.

Задача.

Іванов подав до РАЦСу заяву про реєстрацію шлюбу з Петровою. Через декілька днів до РАЦСу прийшла Козлова та попросила не реєструвати шлюб Іванова, оскільки вона та Іванов проживають уже декілька років разом; всі сусіди, знайомі вважають їх чоловіком та дружиною, хоча шлюб не зареєстрований.

 Дайте правовий аналіз ситуації. Чи зміниться Ваше рішення, якщо виявиться, що у Іванова та Козлової є спільна дитина?

Відповідь.

 Ці правовідносини відносяться до сімейного права, і основним документом, що врегульовує ці відносини, є Сімейний кодекс України.

 Шлюб – сімейний союз жінки і чоловіка, зареєстрований у державних органах реєстрації актів цивільного стану.

 Прохання Козлової не реєструвати шлюб Іванова з Петровою є неправомірним, тому  що Козлова з Івановим не перебували в зареєстрованому шлюбі, адже Сімейний кодекс України передбачив таку ситуацію у статті «Одношлюбність», що свідчить, що чоловік (жінка) не може перебувати у декількох зареєстрованих шлюбах. А якщо шлюб Козлової та Іванова не був зареєстрованим, то прохання Козлової є неправомірним.

 Якщо у Козлової та Іванова є спільна дитина, то це ситуацію стосовно шлюбу не змінить, а Іванов просто буде утримувати дитину, тобто платити аліменти у твердій грошовій сумі у частці від доходу. Але аліменти встановлюють, враховуючи:

  • Стан здоров’я і матеріальний стан дитини;
  • Стан здоров’я і матеріальний стан платника (Іванова);
  • Наявність у платника аліментів інших дітей, непрацездатних чоловіка, дружини, батьків, дочки, сина.

3. Права та обов’язки  подружжя.

  • Розповідь учителя.

 Після укладення шлюбу у подружжя зявляються відносно одне одного певні права та обов’язки, їх регулює Сімейний кодекс України. Їх поділяють на особисті (немайнові) і майнові. Зараз в Україні лише незначна частка шлюбів укладається з одночасним укладенням шлюбного договору (на відміну від ряду країн Західної Європи та Америки), що в подальшому (в разі припинення шлюбу) призводить до багаторічних судових суперечок щодо майна подружжя. Шлюбний договір може регулювати виключно питання матеріального характеру і не стосується особистих немайнових прав подружжя.

( За розповіддю учителя учні І варіанту записують в зошиті «Особисті немайнова ні права подружжя», ІІ варіант «Майнові права подружжя», після чого учитель вивішує таблиці, а учні порівнюють ними записане.)

До Особистих прав подружжя слід віднести:

  • Право на материнство (дружина має право народити дитину).
  • Право на батьківство (відмова жінки народити дитину може бути причиною розірвання шлюбу).
  • Право дружини та чоловіка на фізичний та духовний розвиток (мають рівне право на фізичний та духовний розвиток, на здобуття освіти, прояв своїх здібностей, на створення умов для праці та відпочинку).
  • Право дружини та чоловіка на повагу до своєї індивідуальності ( мають рівне право на повагу до своєї індивідуальності, своїх звичок і уподобань).
  • Право дружини та чоловіка на зміну прізвища (мають право при реєстрації шлюбу зберегти дошлюбні прізвища, змінити на прізвище іншого або приєднати до свого прізвища прізвище другого з подружжя).
  • Право дружини та чоловіка на розподіл обов’язків (мають право розподілити обов’язки в сім’ї).
  • Право дружини та чоловіка на особисту свободу і на припинення відносин ( мають право на вибір місця свого проживання, мають право припинити шлюбні відносини).
  • Право на спільне вирішення питань у житті сім’ї (мають однакові права щодо вирішення сімейних проблем).

 Майнові права, що виникають у подружжя щодо одне одного після укладення шлюбу, являють собою права щодо майна, яке наживається у шлюбі: право непрацездатного чоловіка (жінки) на аліменти; права,  що виникають у зв’язку з укладеними у подружжі майновими договорами (дарування, позики, купівля-продажу). При цьому слід розрізняти майно, що належить особисто чоловікові або дружині (одяг, взуття, посуд), і майно, що належить за правом спільної власності. Подружжя має рівні права володіння, користування спільним майном і розпоряджається ним за спільною згодою.

 На подружжі лежить обов’язок турбуватися про сім’ю. Це означає, що дружина та чоловік зобов’язані спільно піклуватися про побудову сімейних відносин між собою та іншими членами родини на почуттях взаємної любові, поваги, дружби, взаємодопомоги. Чоловік зобов’язаний утверджувати в сім’ї повагу до матері, а дружина зобов’язана утверджувати в сім’ї повагу до батька.

 Шлюб створює для подружжя й особливий особистий обов’язок – не вступати в інші шлюбні правовідносини під час дії раніше укладеного шлюбу. Особа вправі перебувати одночасно у багатьох цивільних, трудових, адміністративних й інших правовідносинах, але не можна перебувати в кількох шлюбних правовідносинах.

V. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів.

  •                                Запитання для повторення й обговорення.
  1. На яких підставах створюється сім’я?
  2. Що таке шлюб і хто має право його укладати?
  3. Де реєструються шлюби?
  4. Які права та обов’язки ви запам’ятали?

VI. Рефлексія.

  • Учні здають таблиці самооцінки, які вони отримали на початку уроку та заповнили наприкінці, щоб учитель змог побачити, як дітьми була засвоєна тема.

Зміст діяльності

Оцінка

1

Поведінка на уроці

 

2

Необхідність даної теми для мого розвитку

 

3

Емоційний стан

 

4

Рівень сприйняття теми

 

5

Самооцінка роботи

 

 

VІI.  Підсумки уроку.

 Підбиваючи підсумки уроку, учитель наголошує, що знання норм сімейного права дозволяє уникнути прикрих проблем та непорозумінь, які часом заважають спокійному існуванню сім’ї, а також на тому, що більшість норм сімейного права тісно пов’язані з нормами моралі, спираються на них та підкріплюють їх.

VІІI. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати матеріал параграфу 17 підручника.
  2. Учитель пропонує, користуючись Сімейним кодексом України, розглянути і визначити шляхи розв’язання ситуацій в підручнику на стор.128-129.
  3. Написати твір-есе на одну із запропонованих тем:
    • Для чого люди створюють сім’ї?
    • Міцна сімя – основа громади, суспільства.
    • Традиції та цінності моєї сім’ї.

 

 

 

Додаток 1.

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 квітня 2019
Переглядів
1671
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку