Дана розробка може стати в нагоді як при розробці виховних заходів на правову тематику, так і при підготовці до уроків з правознавства
Правовий турнір «Закони в нашому житті»
Мета:
Обладнання: роздатковий матеріал, торбинка або шкатулка із завданнями.
Хід заходу
Ведуча: Добрий день! Сьогодні ми з вами зібралися на правовому турнірі «Закони в нашому житті». Учасникам доведеться подолати нелегкий шлях до перемоги. Для цього вам знадобляться не тільки знання з права, а й ваше вміння злагоджено працювати в команді, швидкість, наполегливість і кмітливість. Тому пропоную вам розділитися на 2 команди і обрати капітанів та назви для них. На це у вас є 10 хвилин.
Студенти розподіляються на команди.
Ведуча: От і настав час для 1 конкурсу. Він називається «Презентація». Перед вами постане завдання: капітан має представити свою команду і обґрунтувати вибір назви. Тому почнемо і бажаю всім учасникам удачі та натхнення!
Відбувається представлення команд. Регламент: не більше 3 хвилин на 1 команду.
Ведуча: Отже, з командами ми познайомилися, тепер час перейти до правових завдань. І я оголошую 2 конкурс «Право в цифрах». Кожній команді я задаю питання, відповіддю на які будуть цифри. Право хоч і гуманітарна наука, але цифри полюбляє. Тому почнемо!
Завдання для 2 конкурсу
1. Кількість областей в Україні. (24)
2. Шлюбний вік для жінок. (18)
3. Адміністративна відповідальність настає з… (16 років)
4. У скільки груп об ҆ єднують права людини? (5)
5. Кількість депутатів Верховної Ради України. (450)
6. Шлюбний вік для чоловіків. (18)
7. З якого віку настає кримінальна відповідальність? ( з 14 років)
8. Термін, на який обирають Президента України. ( 5 років)
9. Вік, з якого громадяни мають право брати участь у виборах. (18 років)
10. Вік, коли громадяни отримують ID-картку. (14 років)
Ведуча: Молодці! Основні цифри, що зустрічаються в праві, ви знаєте. Тепер давайте перевіримо як ви знаєте теорію. Пропоную зіграти в «Правове лото». Капітани команд по черзі підходять і витягують з торбинки коробочку. У цій коробочці міститься юридичний термін, що вам необхідно пояснити. На обговорення з командою правового поняття – 1 хвилина. Бажаю удачі!
Ведуча: Учасники команд гарно знають теорію, мають чудову пам'ять. І я впевнена, що вони люблять розгадувати загадки. Тому оголошую 4 конкурс «Правові казки». Пропоную поглянути на всім відомі казки з правової точки зору. Я зачитую «новий» сюжет казки, а ви маєте відгадати яка казка зашифрована за наведеним описом. Команда, що здогадалася про яку казку йде мова, піднімає руку і висловлює свою версію.
Правові казки
1. Головна героїня цієї казки доводить нам, що шлюб – це не завжди добровільна згода. Обставини склалися так, що її змусили укласти фіктивний шлюб, але дівчина уникла його. Згодом, щоб уберегти своє життя, вона погодилася на шлюб за розрахунком. Проте в кінці казки знайшла своє щастя. (Дюймовочка)
2. У цій казці герої неодноразово порушують право особи на саморозвиток та нехтують рівністю всіх у суспільстві, незалежно від зовнішності. (Гидке каченя)
3. Головний герой цієї казки відмовляється від права на освіту. Натомість він вирішує організувати власний театр і стати відомим артистом. Знайшовши багатого мецената і отримавши від нього гроші, герой потрапляє до рук аферистів, які хочуть відібрати в нього ці гроші. Але незважаючи на перешкоди, у кінці казки він організує власний театр! (Буратіно)
4. Права головної героїні цієї казки дуже сильно обмежувалися: вона мала працювати без вихідних, порушувалося її право на відпочинок, саморозвиток, честь і гідність. Навіть у свята доводилося їй працювати. Але в кінці казки вона позбавляється домашнього рабства і займає високу державну посаду. (Попелюшка)
5. Казка, в якій висвітлюються принципи розподілу спадщини. Усе своє майно батько розділив між трьома синами. Хоч молодшому дісталася лише одна домашня тварина, він зміг правильно скористатися отриманим спадком і зайняти поважне місце в суспільстві. (Кіт у чоботях)
6. Новоспечений онук замість спокійного і ситого життя з бабусею й дідусем обирає шлях волоцюги. На жаль, оточив він себе не дуже порядними особами, внаслідок чого його доля склалася трагічно. (Колобок)
Ведуча: Недарма говорять, що казки навчають. І сьогодні ми переконалися, що не тільки моральні цінності можна віднайти в народній творчості. А на черзі в нас 5 конкурс «Бліц-опитування». Кожній команді пропонуються питання. Якщо одна з команд не знає відповіді чи відповіла неправильно, то можливість виправити і проявити ерудицію переходить до команди-опонента. Тож почнемо!
Завдання для 5 конкурсу
1. Основне і невід’ємне право людини. (на життя)
2. Основний Закон нашої держави. (Конституція)
3. Що означає термін демократія в перекладі з грецької мови? (влада народу)
4. Яка галузь права регулює особисті немайнові і майнові відносини між людьми ? (Цивільне право)
5. Особа, яка не є громадянином даної держави і має докази своєї приналежності до громадянства іншої держави. ( іноземець )
6. Система загальнообов’язкових правил поведінки, що встановлені і охороняються державою називається … (право)
7. Особа віком від 12 до 18 років у правознавстві називається… (неповнолітньою)
8. Особа віком до 12 років називається… (малолітньою)
9. Особа, яка перебуває у сталих юридичних зв’язках із конкретною державою, що знаходить вираження у взаємних правах і обов’язках. (громадянин)
10. Запізнення на роботу без поважної причини більше ніж на 3 години?(Прогул)
11. Чи можна позбавити громадянства особу, що вчинила тяжкий злочин? (Ні)
12. Нормативно-правовий акт вищого законодавчого органу влади, що приймається в особливому порядку. (Закон)
Ведуча: Вправні команди зібралися сьогодні на нашому турнірі: швидко і чітко давали відповіді на запитання, показали свою обізнаність у правовій сфері життя. Тепер на черзі завдання трохи іншого спрямування. 6 конкурс називається «Мудре слово». Кожна команда отримує вислів відомих людей. Проаналізувавши його, через 10 хвилин команда має спростувати або підтримати головну думку, що закладена у вислів. Варто звернути увагу на те, що оцінюється стислість і наповненість фактами виступу. Бажаю учасникам натхнення!
Вислови для обговорення
1. Порушувати закони – це все одно, що рубати гілку, на якій сидимо.
В. Сухомлинський.
2. Рівність прав не у тому, що всі ними користуються, а в тому, що всім вони надані. Сенека.
Ведуча: Дякуємо командам за цікаві думки, нові погляди на крилаті вислови, ентузіазм, який вони проявили сьогодні! Але час нашої зустрічі добігає кінця і треба підвести підсумки. Слово надається нашому шановному журі.
На останок хочеться додати: не забувайте, що окрім прав, існують ще й обов’язки, а власна свобода закінчується там, де починається свобода іншого. Тож давайте будемо поважати права тих, хто знаходиться з нами поруч, і належним чином виконуватимемо наші обов’язки! Ось це і є запорука щасливого майбутнього! До нових зустрічей!