Мета: показати учням дотримання автором протягом усього твору поетичності, а часом і гостроти народного українського слова; з'ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору; допомогти учням усвідомити зв'язок головного героя з природою, привабливість твору, розкрити символіку образу лебедів, формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного; розвивати пам'ять, увагу, спостережливість, виразність під час читання художніх творів, уміння коментувати, робити висновки, збагачувати словниковий запас учнів; формувати світогляд; виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку. Урок-дослідження.
Обладнання: портрет М. Стельмаха, виставка творів автора, підручник, дидактичний роздатковий матеріал, фрагмент із кінофільму «Гуси-лебеді летять», презентація, мультимедійне обладнання.
Епіграф:
«Душа летить в дитинство,
Як у вирій,
Бо їй на світі тепло тільки там…» Ліна Костенко
Українська література, 7 клас Дата:
ТЕМА: Символ образу гусей-лебедів, фразеологізми, прислів’я, приказки та обряди у творі М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»
Мета: показати учням дотримання автором протягом усього твору поетичності, а часом і гостроти народного українського слова; з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору; допомогти учням усвідомити зв’язок головного героя з природою, привабливість твору, розкрити символіку образу лебедів, формувати вміння обґрунтовувати власне ставлення до прочитаного; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість, виразність під час читання художніх творів, уміння коментувати, робити висновки, збагачувати словниковий запас учнів; формувати світогляд; виховувати шанобливе ставлення людини до природи, пошану до звичаїв і традицій народу; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці.
Тип уроку. Урок-дослідження.
Обладнання: портрет М. Стельмаха, виставка творів автора, підручник, дидактичний роздатковий матеріал, фрагмент із кінофільму «Гуси-лебеді летять», презентація, мультимедійне обладнання.
Епіграф:
«Душа летить в дитинство,
Як у вирій,
Бо їй на світі тепло тільки там…» Ліна Костенко
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Мотиваційний етап
а) Слово вчителя (на екрані заставка із кінофільму «Гуси-лебеді летять»)
Кожен урок для учня − це спроба дізнатися про щось нове, відкрити для себе незвідане, невідоме, глибше зазирнути у власну душу.
- На яких уроках цього можна найбільше досягти? (відповіді учнів: література, музика, образотворче мистецтво тощо – уроки мистецького спрямування).
Через образи літературних героїв, їхні думки, вчинки ми маємо можливість поглянути на себе збоку, у порівнянні з книжними персонажами, проникнути глибше у власний внутрішній світ, проаналізувати свою поведінку. Урок літератури – це можливість стати кращим, досконалішим, добрішим.
б) Актуалізація суб’єктного й досвіду й опорних знань.
Обговорення епіграфу, написаного на дошці
в) Забезпечення емоційної готовності до роботи.
- А ще у дитинстві ми багато мріяли! Чи не так?
У вас на партах є картки із зображенням лебедів. Пригадайте, будь ласка, якусь потаємну мрію зі свого дитинства і запишіть її на цих картках.
(Учні виконують завдання)
- Я сподіваюся, що з допомогою цього словесного малювання ви налаштувалися на чудові емоції перед уроком. А тепер пригадаймо, творчість якого письменника ми вивчаємо, і яке відношення має слово «дитинство» до нашого уроку? (Відповіді учнів).
2. Перевірка домашнього завдання
- Вдома ви повинні були уже до кінця опрацювати повість «Гуси-лебеді летять», а також повторити відомості про життя і творчість письменника. Домашнє завдання ми перевіримо у формі тестування. На картках напишіть своє ім’я та прізвище і позначте правильні на вашу думку відповіді. (Тестування вчитель перевіряє після уроку, аби не втрачати час, результати повідомляє на наступному уроці)
ІІІ. ОЗНАЙОМЛЕННЯ З ТЕМОЮ УРОКУ, МЕТОЮ Й НАВЧАЛЬНИМИ ЦІЛЯМИ
- Сьогодні у нас не звичайний урок, а урок-дослідження. На уроці ми повинні дослідити дотримання автором протягом усього твору поетичності, а часом і гостроти народного українського слова, з’ясувати роль художніх засобів та елементів фольклору, також усвідомити зв’язок головного героя з природою, розкрити символіку образу лебедів. Темою нашого сьогоднішнього уроку є «СИМВОЛ ОБРАЗУ ГУСЕЙ-ЛЕБЕДІВ, ФРАЗЕОЛОГІЗМИ, ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИ ТА ОБРЯДИ У ТВОРІ М. СТЕЛЬМАХА «ГУСИ-ЛЕБЕДІ ЛЕТЯТЬ»
(тема уроку написана на дошці)
ІV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Його творчість випоєна соками рідного краю, виколисана геніальною душею українського народу – безсмертною піснею… Зачарований рідною українською природою, овіяний духом поезії пісень, неба, тепла, квітів, Михайло Стельмах приніс в літературу свій особливий стиль. Він починав із яскравої, напрочуд самобутньої (неповторної) лірики. Темпераментним, самобутнім поетом він лишився і в прозі.
«Життя починалось з любові…» так назвав М. Стельмах одну із своїх ранніх поезій.
Учень читає напам’ять. По студених росах знов іде світання,
І дорога має казкою у даль,
Як моє дитинство, як моє прощання,
Як моя роками стишена печаль...
2. Словесне малювання
а) Проблемне запитання
- Яким ви уявляєте головного героя? (Відповіді учнів).
б) Перегляд фрагмента кінофільму «Гуси-лебеді летять»(2хв.08 с.–3 хв.42 с.)
А ось таким показав його режисер фільму Олександр Муратов, який у 1976 році створив кінострічку «Гуси – лебеді летять» за повістю М. Стельмаха, де головну роль зіграв Володимир Чубаєв.
в) Обговорення образу героя
Слайд 1.
Наскільки схожий «ваш» Михайлик з цим образом? (Відповіді учнів).
Кумедний, допитливий хлопчик, з гострим розумом, добрим серцем, щирий, вірить в казку й диво. Хто ж він – цей герой?
3. З'ясування значення літературознавчого поняття
Слайд 2.
- На попередніх уроках ми говорили, що повість М. Стельмаха є автобіографічною. Хто пояснить значення слова «автобіографічний»?
(Відповіді учнів).
- Отже, ми з'ясували, що в образі Михайлика автор зобразив себе у дитячі роки.
4. Пояснення образу гусей-лебедів вчителем
− Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять...», неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива. Уже з перших абзаців Михайло Стельмах переносить нас в казку, де розпатлані хмари, де співають лебедині крила де світ більшається, тріпоче й міниться. Де можна стати чарівником й повернути лебедів з минулого, де ростуть правічні ліси й літають чарівні гуси-лебедята.
Фольклорні джерела світу багаті цими образами.
− Пригадаймо твори, у яких використовується образ гусей-лебедів. (відповіді учнів)
Укр. казка «Івасик-Телесик», російська про сестричку під назвою «Гуси-лебеді», літературна казка Сельми Лагерлеф «Подорож Нільса з дикими гусьми по Швеції»… А пісень скільки! І серйозних, і жартівливих, і дитячих, і для дорослих. Чому ж образ гусей та ще й гусей-лебедів такий популярний?
5. Робота над теорією літератури
- В літературі є таке поняття, як символ. Як ви розумієте його?
(Відповіді учнів; визначення записати в зошит)
Символ (з грец. — знак, прикмета) — це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття. Наприклад калина — символ вогню, сонця; безперервності життя, роду українців.
- Поміркуймо, символом чого є образ гусей-лебедів в українців?
(відповіді учнів)
Слайд 3.
Звірмо свої думки зі схемою.
6. Символом є образ гусей-лебедів у повісті М. Стельмаха
Над хатою Стельмахів часто пролітали лебеді, і від їх лету чути було звук, схожий на звук далеких дзвонів. Дід говорив, що так співають лебедині крила. Від споглядання перельоту цих чудових птахів хлопчику ставало на серці і радісно і сумно. Він знав, що лебеді полетіли «на тихі води, на ясні зорі».
− А яким же символом є образ гусей-лебедів у повісті М.Стельмаха?
(відповіді учнів)
Звіримо свої думки із відомостями схеми.
Слайд 4.
Учні зачитують по черзі трактування символу та уривки з тексту.
Вчитель. Отже, приліт лебедів символізує щасливе, радісне й казкове дитинство, повернення у дитинство, відродження, життя, гармонію людини зі світом…
7. Опрацювання матеріалу про язичницькі вірування й традиції у сучасних українських обрядах.
а) Слово вчителя
Ми бачимо, з яким піднесенням автор описує гусей-лебедів. У творі є дуже багато епізодів, де змальоване побожне ставлення людей до природи, як живої, так і неживої, поклоніння їй, задобрення.
− Поміркуйте, чому в українців така палка любов до явищ природи, до землі, до усього живого? (відповіді учнів)
б) Пошукова робота учнів
Знайдіть у повісті епізоди де описується побожне ставлення людей до природи.
в) Міні-сценка українського обряду здобрення природи
Слайд 5. (звук курликання перелітних гусей-лебедів)
Виходить дівчина, вдивляється в небо і підкидає вгору сіно, промовляючи: «Гуси, гуси, ось вам на гніздечко, а нам на здоров’ячко!»
Коментар учителя. Існує такий звичай: коли діти вперше навесні побачать диких гусей, вони мають підкинути догори солому або сіно й прокричати ці слова. Ця солома вважається чудодійною: якщо господиня збере її та покладе в куряче гніздо, то кури будуть добре нестися й курчата добре живитися.
Дівчина обережно збирає розкидане сіно і кладе в імпровізоване гніздо.
8. Прислів’я та приказки – популярні фольклорні жанри. Широке використання їх у повісті.
а) Слово вчителя
Але не тільки звичаї й обряди, чарівні мелодійні пісні – найкраще, що є від наших прадідусів і бабусь. Українці здавна славляться вмінням образно висловлюватися: вживати прислів’я, приказки, влучні народно-розмовні вислови, дотепні порівняння.
− Чи звернули ви увагу, що М. Стельмах використав величезну кількість таких народних словесних перлів у повісті? (відповіді учнів)
Неможливо цього не помітити: вони є десятками майже на кожній сторінці твору.
Герої повісті часто використовують гострі і часом кумедні народні вислови, як–от «Далеко ви пустили кури…», або «Іноді навіть за довгий язик буває сяка-така нарізка на іншому місці».
Автор часто і густо використовує у мові персонажів говіркові обороти та слова. Це надає твору особливого колориту, додає гумору та допомагає відчути своєрідну атмосферу тогочасної дійсності. Так мати Михайлика використовує «засоби народної педагогіки» - називає його «мухометом», «вариводою», «лоботрясом», а й іноді «духопелить». Проте подібні прізвиська не викликають образи в хлопчика, а іноді навіть служать приводом для жартів над власною особою.
Повість густо наповнена приказками та прислів’ями. Сам Михайлик досить часто їх використовує під час своїх розповідей, як-то: «дасть бог купця, а дiдько розгудця», або «за цi три торби реготу мав я аж сiм смуткiв».
Наслухавшись історій діда та бабусі хлопчик сприймає світ крізь призму чарів та легенд. В образі діда Дем’яна втілена вікова народна мудрість і дід прилучає до неї хлопчика за допомогою розповідей про лебедів, про життя, про зорі. Часто він використовує приказки : «Сто друзiв — це мало, один ворог — це багато!», або «…і ноги в нас невзуті, і голови босі».
б) Виступи учнів
Слайд 6. «М. Стельмах – вчений-фольклорист»
Учень 1. Ми знаємо вже, що після закінчення інституту М.Стельмах почав працювати вчителем. От якраз під час вчителювання він захоплено вивчає живу мову людей, запам’ятовує тисячі пісень з їх численними варіантами. Вивчення багатющих скарбів народної творчості стало його професійним покликанням.
Учень 2. Академік Микола Жулинський говорив: «Михайло Стельмах особливо чутливий до фольклорної стихії, до вираження селянської самосвідомості, до світопочувань і умонастроїв людини на землі». «Фольклорна стихія» - це посилена увага до українського фольклору. Письменник ще й вчений-фольклорист, академік Академії наук України, колишній науковий співробітник відділу фольклористики Інституту мистецтвознавства, фольклору та етнографії.
в) Пошукова діяльність. Робота за варіантами.
Слайд 7. «Попрацюймо з текстом повісті! »
На слайді подані завдання для учнів за варіантами.
Варіант 1.
Знайти і записати у зошит якомога більше прислів’їв та приказок використаних автором у повісті “Гуси-лебеді летять”
Варіант 2.
Знайти і записати у зошит якомога більше фразеологізмів використаних автором у повісті “Гуси-лебеді летять”
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1 . Заключна бесіда:
Слайд 8.
-Прочитайте останнє речення повісті. Як ви розумієте слова «А лебеді летять…над моїм дитинством…над моїм життям»?
-Про які загальнолюдські цінності йдеться в повісті?
- Чи змінить прочитання цього твору вас? Чому?
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
1.Рефлексія
Слайд 9.
Продовжте вислови
Сьогодні на уроці я:
2. Оцінювання результатів уроку.
Учитель оцінює результати роботи учнів на уроці, оголошує й обґрунтовує оцінки, отримані ними за роботу.
3. Настанова й побажання вчителя
Слайд 10.
Ваші картки з мріями зараз ось такі не розфарбовані, пропоную вам їх розфарбувати і повісити вдома на видному місці. Всі будуть думати, що це − лише яскрава картинка, а ви будете знати, що це − ваша яскрава дитяча мрія, яка обов’язково здійсниться. Не переставайте мріяти про здійснення своїх заповітних дитячих бажань, і всі вони обов’язково із мрії перетворяться в реальність.
VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Слайд 11.
Наступного уроку ми характеризуватимемо образ Михайлика та сприйняття ним дорослого світу. Завдання: виписати цитати до характеристики образу Михайлика у зошити.